Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:31:29
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 388719 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #240 Gepost op: 14 April 2010, 23:35:01 »
tis een prachtig kraantje geworden

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #241 Gepost op: 19 April 2010, 21:11:02 »

Hier een berichtje van mij over de bouw van mijn (twee) mesu model ns 2000-en. Ik ben op Ontraxs begonnen met de bouw en heb sindsdien door een lading lamlendigheid helaas niet zo veel tijd gehad voor de bouw. Hierbij een foto van de stand van zaken na Ontraxs:



Verder ben ik afgelopen weekend bezig geweest met wat voorbereidingen voor een volgend rondje solderen. Daarbij ontdekte ik wel iets heel vreemds. De donorloc die ik een aantal jaren geleden gekocht heb blijkt twee verschillende draaistellen te bezitten, met verschillende randstanden ::)
Mijn andere donorloc is gelukkig wel goed, maar ik kan nu alsnog op zoek naar een derde donorloc als vervanging voor het te grote draaistel.\



Ik denk dat ik het vervolg van de 2000 bouw in mijn Arnhem draadje ga doen, zodra er veel te zien is zal ik vanaf hier wel een linkje plaatsen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #242 Gepost op: 19 April 2010, 21:31:22 »
Sander,

Je moet het draaistel aan de onderkant even losmaken (kunststof plaatje). dan zal blijken dat je de as kunt verzetten van een korte naar een grotere radstand en omgekeerd  ;) . Dat heeft Wim volgens mij ergens in dit draadje ook al eens laten zien. Het kan ook dat hij het in zijn bouwbeschrijving heeft vermeld. Overigens zijn beide radstanden (de korte en de lange) niet exact goed voor de benodigde radstand van de 2000. De gegoten messing draaistelzijkanten van Wim zijn correct en de draaistellen wijken daar dus iets vanaf. Maar daar zie je in de praktijk nauwelijks iets van.

Je donorlok is dus prima bruikbaar. Liliput/Bachmann heeft gewoon van een van de draaistellen de as in het verkeerde sleufje gezet. Waarom heb je 2 donorloks nodig? Ga je net als ik er 2 maken?

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 April 2010, 09:28:16 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #243 Gepost op: 20 April 2010, 08:15:01 »

Ivo,

Bedankt voor deze tip. Wel vreemd dat het bij liliput door de eindcontrole is gekomen zo. Ik ga er inderdaad twee maken, staat toch wat mooier voor de olieboot (y)

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #244 Gepost op: 23 April 2010, 23:56:41 »
Sander
Het aanpassen van de draaistellen van Liliput voor de Ns600/2000 staat, zoals Ivo stelde, in de bouwbeschrijving en komt, hoop ik, ook nog in het (nog steeds toegezegde) tijdschriftartikel over de de bouw van de loc. En zo niet, dan ben ik van plan het hele verhaal met alle foto's op een CD te branden en aan bouwers uit te delen. Maar geduld, ik denk dat het nog wel goed komt.
Wat je wel kunt zien, als een as per ongeluk verkeerd zit, is: waar zit de bijbehorende worm op de bovenliggende aandrijfas? Voor de Ns600/2000 moet de worm en as, in ieder geval, in de binnenste as gleuf liggen. Voor de draaistellen die van de Liliput Ns6400 komen moeten wormen verperst worden. Dat gaat erg zwaar en ik heb dus een hulpstuk gemaakt om dit te doen. Voor bouwers wil ik het verpersen als service gratis uitvoeren. Heb je een buitenlandse Liliput Mak (model v. Ns6400) dan staan de assen al op de goede afstand voor Ns600/2000.
Hierbij nog een plaatje, als het mag, van iets nieuws (voor mij al vrij oud) in Ho.
 


t'Moet nog een schilderbeurtje krijgen. Is't geen plaatje? Gr. WimM
« Laatst bewerkt op: 01 December 2019, 20:12:34 door WimM »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #245 Gepost op: 24 April 2010, 09:03:17 »
Hé, dat is een mooie: Bosman poldermolen.
Nieuw voor op de H0 markt?
Gerrit F

Van de draad af....

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #246 Gepost op: 27 April 2010, 23:12:16 »
Hallo, Sander ik zie aan je foto's dat je geen Nederlandse 6400 van Liliput gebruikt als donor, maar een buitenlandse Mak van Liliput (en dus geen worm moet verpersen).
Ik zie dat aan de blinkende ringen in de wielen. Dat zijn bij de buitenlanders de remschijven. En die zitten daar niet bij de Nederlandse uitvoering.
Maar voor de NS 600/2000 zitten ze daar ook niet, dus moeten ze er uit. Het zijn gewoon ringen die met een beetje taaie lijm ingeplakt zijn in de wielen. Mespuntje ertussen en er uit wippen, soms meerdere mespunten, want er zijn erbij die behoorlijk vast zitten. Niet al te harde mespunten gebruiken, want die kunnen er op breken. Met vriendelijke groeten, Wim M.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #247 Gepost op: 28 April 2010, 07:53:11 »

Bedankt voor de tip Wim, daar ga ik van het weekend mee aan de slag. Er is inmiddels weer wat vordering aan de eerste 2000.Van het weekend volgen wel wat fototjes.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #248 Gepost op: 13 May 2010, 14:13:26 »
Het Acme-model van de andere versie van deze loc, met de hogere cabine (die eerst ook in UK heeft gereden en daarna in Italie terechtkwam) is hier te zien:

http://www.laborsadeltreno.com/ita/dettagli_prodotto.php?id=6619
« Laatst bewerkt op: 13 May 2010, 14:21:57 door janw »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #249 Gepost op: 02 July 2010, 13:40:33 »
Ik vind het best een mooie loc die van Acme zo te zien. Alleen is de kap voor wat de deurroosters betreft ongeschikt voor ombouw naar een NS2000.
Wat betreft de N-spoor uitvoering van de NS 2000 kan ik melden dat er goede vorderingen worden gemaakt. De definitieve vorm van de etsplaten liggen nu vast plus alle hulp-etsdelen van de aandrijving. De inbouw van de eerste aandrijving vind nu plaats. Moedermodellen voor de opsmuk gietstukjes zijn naar de gieter gestuurd, de verlichting is uitgedokterd en er is volgens Hans ook nog mogelijkheid voor een decoder als alles goed gaat. We hopen eind Augustus het eerste model klaar te hebben, gespoten en wel, berichten hierover volgen nog.
Wat de kraan betreft; ik heb er nu een aantal gebouwd en ik vond diverse aanpassingen zeer gewenst om hem nog "lekkerder te kunnen bouwen". Vanwege dat worden kosten nog moeite gespaard. De etsfilm is nu weer aangepast en klaar op te sturen. Ook is weer een nieuwe mal voor de gietstukken geproduceerd, die hopenlijk beter werkt. Berichten volgen. M.vr.gr. Wim M
 

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #250 Gepost op: 02 July 2010, 20:28:04 »
Complimenten hoor ,
Al die aanpassingen naderhand om een nog mooiere (beter te bouwen) kit te constueeren  (y)
Hoop dat de nieuwe versie v/h kraantje op tijd klaar is voor Houten.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #251 Gepost op: 30 August 2010, 09:04:16 »
Wim,
Mooi dat je afgelopen zaterdag op Houten de N-spoor versie van de NS 600/2000 had staan en de gegoten messing details waren helemaal top!
Kijk er echt naar uit om 2 van deze locs voor de olieboot neer te kunnen zetten!

Groet,

Jeroen

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #252 Gepost op: 30 August 2010, 10:51:55 »
Hé, dat is een mooie: Bosman poldermolen.
Nieuw voor op de H0 markt?

Heeft dat ding niet heel lang geleden (1998?) al niet in Railmagazine gestaan, gebouwt door Len de Vries ??
wel een mooi modelletje..!
Modelspoorder in winterslaap

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #253 Gepost op: 30 August 2010, 11:10:53 »
Die was van GM&S
Niet iedere kop is een Hondekop

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #254 Gepost op: 30 August 2010, 13:35:44 »
de N-spoor versie van de Ns 2000:
Het lijkt er wel eens op dat er geen vooruitgang wordt gemaakt, maar achter de schermen wordt er wel degellijk gewerkt. Ik heb nogal tegen het maken van de moedermodellen van de gietstukken aan zitten hikken, maar uiteindelijk is in één keer goed gegaan. De kunst is om niet te veel tijd te verpesten door als kip zonder kop er aan te beginnen.
En toen de gieter. Die heeft er ook nogal problemen mee gehad vanwege de dunne pootjes. Veel uitval. Het is ook allemaal formaat vlooi. De prijs van het gieten was daarom behoorlijk hoog, maar het is het toch helemaal waard.
Ik ben ook al weer een gietstukje kwijt geraakt. Het zat wel vast gelijmd, maar waarschijnlijk aan gietschuim. Op een onbewaakt moment is het er toch weer afgekomen. Dus schoonmaken vergt de nodige aandacht. Je kan ook niet met een Dremel met een laag toerental met een staalborsteltje er tegenaan, zoals ik gedaan heb. want dan zit je ook zo  door de details heen. Allemaal dingen om rekening mee te houden nu de eigenlijke bouw van de serie is begonnen.
Het Bosman molentje in Ho.
Tot nu toe was het een bijproduct op een lege hoek bij het kraantje. maar dat gaat veranderen, nu de laatste snags eruit gehaald worden. Ik ben nog wel op zoek naar een echt goede beton-immitatie-beschildering van het onderblok. Heeft iemand een goede tip?
De volgende beurs hoop ik mijn eigen ontwerp Oersik, de Ns 122, rijdend te hebben en de kap van de Nedtrain 700 compleet. De aandrijving, goed open, eigen ontwerp, heb ik al op een rijtje, maar het moet nog uitgewerkt worden voor de etser. Gr. Wim M.