Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:14:12
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 16:12:33
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Sandopie
Vandaag om 15:59:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 14:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 388659 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #180 Gepost op: 28 May 2009, 17:41:17 »
Reserveer voor mij ook alvast een setje .

Ronald

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #181 Gepost op: 28 May 2009, 21:11:41 »
Betreffende de witte streep, die over de cabine zou doorlopen. ik denk dat het een weerspiegeling is. Op meerdere foto's is ook duidelijk te zien dat de witte band niet doorloopt op de frontjes. Dus ja, het kan natuurlijk ook zijn dat het een schildersfout is geweest, maar ja, dat zijn van die dingen die ik niet op mijn loc zou aanbreng. Maar ja , daar ben je vrij in.

Beste Wim,

Bedankt voor je reactie op al mijn vragen. Nog even over de witte streep op de cabine: misschien dat het toevallig zo is dat het me is opgevallen, omdat ik de 2009 bouw. En naar aanleiding van je opmerkingen heb ik de boeken er nog maar eens bijgepakt. Ik vind dan de 612, 613, 2006, 2012, 2013, 2015 en 2018 en die hebben allemaal geen witte streep op de cabine. Maar juist de 2009 wel, maar weer niet altijd.

De 2 boeken:

Diesellocomotieven in Nederland:

pag 134, 2006 niet en 2009 wel
pag 157, 2009 niet!

Met de trein door Nederland 1947 - 1986

pag 181, 2009 2 keer en beide wel
pag 225, 2006 niet en 2009 wel
pag 226, 2006 niet en 2009 wel.

Juist doordat ik graag nog een 2e bouw en dan de 2006, denk ik dat mijn 2009 toch deze extra witte streep moet gaan krijgen. Model in de thinner dan maar!

Wat het aantal handgreepjes bovenaan de cabine betreft, ik denk dat je volkomen gelijk heb, Ivo. Surprice, (2x). Hoe ik aan 4 gekomen ben, weet ik niet meer. Ik denk, achteraf, dat ik misleid ben door allerlei tekeningen van de loc, die in de lande verschenen zijn. En dat ik niet goed uit mijn doppen heb gekeken. Het is duidelijk op foto's te zien. En met foto's heb ik toch wel de meeste details van de loc verzameld. Ik zag toen ik er, naar aanleiding van jou opmerking op ging letten, dat op de Philotrain uitvoering van deze loc, ook 4 handgreepjes op de cabine zitten. Fout dus.
Ik ben nog met een serie (gebouwd) bezig, dus de de schaar er in, en ik moet zeggen het staat nog beter!!!

Die moeten er bij mij nu dus ook nog af.

Citaat
Het bakje rechtsvoor, vóór de cabine, is de bak van een hand brandstofpomp. Je weet wel zo'n pomp op het eind van een pijp en dan in een oliedrum. En met een lang houten handvat, wat je ongeveer 90 graden heen en weer kon slingeren, kon je dan brandstof overpompen. Zo'n handpomp is ook te zien, achterop de WD165 loc in het boek van Carel van Gestel & co, Diesellocs in Nederland, op pagina 140.

Bedankt voor deze info. Die foto had ik ook gezien en ook foto's waarop het bakje verdwenen is.

Het buigen moet je maar nog eens uitleggen. Ik denk dat ik je snap, maar nog steeds niet helemaal. Zien doet dan wonderen en ik vind het regelmatig heel lastig dingen goed op papier uit te leggen zonder tekeningen,

Of ik as zaterdag mijn 2e kit kom ophalen weet ik niet zeker. Het is nogal druk en mooi weer en eigenlijk moet ik dan een tocht lopen als voorbereiding op de 4daagse.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #182 Gepost op: 29 May 2009, 00:13:48 »
Waterslides, locnummers en dozen, voor bouwsetbezitters!!!

Als je van plan bent de waterslidetransfers van de NS2000 (of 600) op te komen halen Zaterdag in Houten, zorg er dan a.u.b. voor dat je het locnummer van de nummerplaten weet. Ik weet niet van iedereen welk nummers hij heeft gekregen.

Er zijn ook nog bouwers die nog steeds de opbergdoos af moeten halen. Het is een glanzend heldere kunststof bak, met donkerschuim inlagen. De bak is nogal hard, dus breekbaar, om hem simpel met de post te versturen.
Ik heb vanavond eindelijk het model van de gele kraan van de S.G.B. gefotograveerd, ik hoop dat er wat redelijks bij zit, dan plaats ik dat binnenkort, zoals toegezegd.
Tot ziens,   Wim Mesu

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #183 Gepost op: 29 May 2009, 10:39:43 »
Wim

Ik heb nummer 2009

Groet Peter de Wit
Alkmaar
Niet iedere kop is een Hondekop

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #184 Gepost op: 01 June 2009, 22:42:40 »
Wel doorgetrokken, niet doorgetrokken. maakt allemaal niet zoveel uit.
De loc is heel fraai te noemen. (y) What's next Wim?

Ook de handgrepen zie ik soms wel en niet bij de loc's.

peter
Niet iedere kop is een Hondekop

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #185 Gepost op: 02 June 2009, 16:25:14 »
Waterslides, locnummers en dozen, voor bouwsetbezitters!!!

Als je van plan bent de waterslidetransfers van de NS2000 (of 600) op te komen halen Zaterdag in Houten, zorg er dan a.u.b. voor dat je het locnummer van de nummerplaten weet. Ik weet niet van iedereen welk nummers hij heeft gekregen.

Er zijn ook nog bouwers die nog steeds de opbergdoos af moeten halen. Het is een glanzend heldere kunststof bak, met donkerschuim inlagen. De bak is nogal hard, dus breekbaar, om hem simpel met de post te versturen.

Komt er maar niet van om naar Houten te komen, m'n baas zorgt er tot op heden voor dat ik voor m'n werk steeds op pad ben. Hopelijk volgende keer meer geluk. Zal tzt dan nr nog wel doorgeven.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #186 Gepost op: 07 June 2009, 18:12:55 »
Over de witte streep op de cabine: Ik zat net op de porseleinen troon een oude RM te lezen (nr.127) daar staat de 2009 (in 1953) en de 615 (=200?) (in 1951) met witte streep in, de rest weer zonder.

Groet Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #187 Gepost op: 15 July 2009, 09:08:32 »
De witte streep op mijn 2009 zit er gewoon op, maar zal niet op mijn nog te bouwen 2006 komen.

Na een Werps supersetje nu weer tijd om de 2009 af te maken. In het zicht van de afronding is er toch nog altijd veel te doen.

Na een lelijke zandgele verfdruppel op de verder groene huif heb ik lang nagedacht wat te doen. In een bak met thinner dan maar? Een wattestaafje met terpentine bleek de oplossing. Daarna nog maar een keer in lokgroen gespoten, de transfers erop en nabewerkt met Microsol en vervolgens in de matte laklaag en dan eindelijk de nummers erop:



Nu nog de kortkoppelingen, de bovenste handrails weer zandgeel, een decoder erin, de draadjes naar de sluitseinen, 4 luchtslangen op de bufferbalk en dan zou het toch klaar moeten zijn.

Ik denk als decoder aan een Zimo 63, die qua breedte bovenin een van de huiven moet passen.

Stand van zaken:




Hij is overigens verder dan op deze foto. De ruiten zitten er inmiddels ook in.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #188 Gepost op: 15 July 2009, 09:36:10 »
Mooi Ivo! (y)

De bufferhoogte komt trouwens mooi overeen met die Roco 2400.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #189 Gepost op: 15 July 2009, 12:05:31 »
Maarten,

En inmiddels nog beter. Wat je niet echt goed ziet op de foto's, maar ik wel toen deze even bij mij op de kast stond, was dat tot mijn verbazing de loc scheef stond. Dat heb ik toen maar gecontroleerd door voor en achter een Roco 2400 te zetten en inderdaad. De oplossing bij deze lok is ook simpel, maar moeilijk uit te leggen als je er zelf geen hebt gebouwd. De draaistellen zitten met kunststof clips vast in het chassis en Wim heeft vervolgens zijn eigen clips uit messing geetst. De oplegging onderin het chassis heb ik opgehoogd met 0,4mm messing plaatjes en toen gingen de kunststof clips er niet meer in. Maar de messing clips van Wim wel!. Nu staat het geheel weer kaarsrecht. Ik heb lang gekeken naar waardoor het nu komt, maar de enige conclusie is dat de draaistellen van de Liliput/Bachman MAK diesel niet helemaal gelijk zijn. Het kan niet aan het chassis van Wim liggen, want dat is een messing plaat waar je een liniaal naast kan leggen.

De foto laat de kant zien waar de buffers al mooi aansloten. Nu aan de andere kant ook :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mikevl24

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #190 Gepost op: 12 August 2009, 13:59:12 »
moet je veel aanpassen aan een 6400 onderstel?
zoja wat?

BijVoorbaat Dank,
mike van leeuwen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #191 Gepost op: 12 August 2009, 16:02:42 »
Mike,

Wat je moet doen staat in de bouwbeschrijving van Wim en dan komt het goed. Waar het op neerkomt is dat je de draaistellen, de motor en de cardanaandrijving gebruikt. De rest niet. De aanpassing bij mij was de tandwielkast bovenop de draaistellen kleiner maken. Die is heel dik in metaal uitgevoerd en kan met zaag en vijl een stuk dunner worden gemaakt. Ik heb ook nog de oplegging van het draaistel iets kleiner gemaakt, dan past dit beter in het chassis van de 2000. Met een beetje passen en meten gaat het dan heel goed. De draaistelophanging is gelijk aan de 6400 en gebruikt weer de Liliput clips, of de door Wim meegeleverde clips van geetst messing.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #192 Gepost op: 24 August 2009, 23:56:03 »
Dan maar even zonder decoder. Draadjes van de LED printjes anders aangesloten en hij rijdt met verlichting.

Voor de rest: kortkoppelingen gemonteerd (de 2006 zal ook van een volledig dichte bufferbalk worden voorzien met schroefkoppeling), draadjes naar de sluitseinen, luchtslangen erin en de schroefjes voor de kap nog behoorlijk ingekort en het is klaar: een 2009



Met een geelbander is hij ook gesignaleerd:



En met de CHD en groentewagen mag die ook op pad:



Het schemert alweer behoorlijk.

En ook de sluitseinijzers kunnen dienst doen:



Waarom weet ik niet, maar naast de elektrische sluitseinen die er al op zaten toen deze door de Amerikanen naar Europa werden verscheept, zie je heel veel foto's met ook NS (olie-)sluitseinen op de ijzers.

En nog een detail om het af te leren:



Om te zien dat ik toch eerst de zaak stofvrij moet maken voordat ik foto's maak :(.

As zaterdag hoop ik de kit voor een 2006 op te halen. Straks in voorspan met de olietrein uit Schoonebeek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #193 Gepost op: 23 September 2009, 02:30:12 »
Mooi gedaan Ivo. Het was voor mij wel even wennen, de zandgele handrails aan de bovenkant van de motorkappen, maar na verloop van tijd valt het me op, dat het niet meer opvalt.

De aanpassingen aan de Liliput draaistellen zijn (naast het verzetten van een as en de bijbeh. worm als je Nederlandse Mak gebruikt) vrij minimaal.
Ik vijl de kopse kant van het draaistel, die dicht achter de koplichten zit, wat rond in de diameter van de draaicirkel van het onderstel: het zwarte stuk op foto.


Ook zaag ik een stukje van het kunststof draaistel-sluitstuk af, zoals links op de 2e foto.
Dan komt dat deel bij het draaien van het draaistel niet tegen de luchttanks in het midden van de loc. Op deze foto zie je ook duidelijk de 2 "stoeltjes" waar het draaistel op draait, in het chassis. Deze bepalen ook mede de hoogte van het chassis en ook de hoogte van de buffers. En ook of de loc scheef hangt (als één stoel meer afgesleten is dan de andere). De ribbel in het midden op het stoeltje is er om het kantelen van het draaistel mogelijk te maken, bijv. bij het begin van het oprijden van een helling of een oneffenheid in de baan. Als beide stoeltje even hoog zijn, maar je monteerd het opsluitstuk met een verontreiniging er tussen, dan kan de loc ook scheef gaan hangen. Kleine correcties in de stand en de hoogte van het chassis zijn mogelijk, door deze ribbel wat af te nemen of wat op te hogen m.b.v. bijv wat superlijm.
 
Al weer in Mei heb ik belooft een foto van de nieuwste Railkraan van de SGB (of de oorspronkelijke) uitvoeing te plaatsen, bij deze, links op de foto:

Ik ben nu eindelijk bezig met de gietstukken en de nieuwe ets platen en een proefbouwer is bezig. M.vr.gr. W.M.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #194 Gepost op: 24 September 2009, 21:20:06 »




Ik heb bijna het hele stuk dat je zwart hebt gemarkeerd weggehaald door van bovenaf te zagen. Het hele stuk is daar massief metaal en er zit verder ook geen verbindingsstuk in. Ik heb geen enkel probleem met de draaiing van de draaistellen en er is ook geen contact met de verlichting.

Inmiddels is mijn decoder weer gerepareerd terug uit Wenen, dus nu kan ik die weer proberen in te bouwen.

Het zandgeel is een kwestie van interpretatie van foto's. Ik denk te zien dat ze zandgeel zijn, maar ja wie weet. In het echt zullen ze gauw smerig zijn geweest. Laten we er maar geen turquoise discussie van maken ;D ;D

mvg,
Ivo

P.S. Nog niet begonnen aan mijn 2006. Wel leuk met de Liliput oliewagens
mvg,
Ivo

*