Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 367031 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #165 Gepost op: 02 april 2009, 16:02:02 »
Hallo NS600/2000 liefhebbers.
Waterslide nieuws. Eindelijk, we hebben waterslide-transfers voor de NS600/2000.
Dus voor degene die een bouwset hebben en nog transfers moeten aanbrengen. Ik neem alle transfers mee naar de eerstvolgende beurzen in Houten (11-04 en daarna). Vooraf opgeven niet nodig, wel graag afhalen (laten). Met de oude afwrijf transfers gaat het ook wel, maar de kleefkracht is helaas niet erg groot.
Hieronder nog een plaatje van de NS612 voor de sport.
Ik krijg wel eens vragen over rijeigenschappen. Deze zijn echt goed te noemen. Met gemak trekt hij een sleep van twintig goederen- of tankwagens. De loc heeft een goed gewicht en is voorzien van 2 antislipbandjes bij de Liliputaandrijving. Hij is niet snel, maar de echte loks (1op1) konden ook niet sneller dan zo'n 70km/u. Hij loopt erg soepel over wisselstraten mits goed gemonteerd: draaistellen goed draaibaar en toch ook weer niet met teveel speling. In de Liliput draaistellen zitten compensatie assen. Bij problemen in de rijeigenschappen van de loc sta ik graag met raad en daad ter zijde.
Ik heb vroeger ook genoeg locsbouwsets van andere firma's in elkaar gezet, deze waren bijna alleen maar geschikt voor de vitrine en konden geen meter rijden, zij het na zware aanpassingenen. Het is daarna mijn voornemen geweest wel werkende, goed rijdende loks te leveren. Gr. W.M.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 19:56:50 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #166 Gepost op: 02 april 2009, 16:33:03 »
Nog een paar plaatjes. W.M.


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #167 Gepost op: 02 april 2009, 16:34:41 »
'T is een schitterend ding hoor! Is je kraan al af? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #168 Gepost op: 02 april 2009, 23:42:07 »
De kraan.
De kraan is al weer een tijdje geleden afgekomen wat betreft het ets werk. Maar zonder "bouwbeschrijvings tekeningen'' krijg je hem echt niet in elkaar. Het maken van deze beschrijving is van de week afgerond. Dit was echt een klus van formaat, want er zitten nogal wat onderdelen in dit ding.
Ik ben nu nog bezig met de gietstukken (witmetaal) nieuwe mallen maken, want ik wil betere kwaliteit, en het uitkienen van slimmere delen. Ik wil namelijk geen duur model neerzetten, waar ik, per model, ook nog vele uren achter de draaibank moet gaan staan, voor het maken van onderdelen. Ik besteed mijn tijd liever aan ontwerpen en opzetten van nieuwe modellen. En onderdelen uitbesteden maakt het weer duur.
Dus graag nog wat geduld. Het vreet echt al mijn vrije tijd op. Ik doe echt niks anders dan 2000 en de kraan. Op mijn werk in pauze ben ik met nieuw ontwerp bezig.
Ik ben ook nog een kraan in de oorspronkelijke uitmonstering van de Schelde en de SGB aan het spuiten voor de volgende beurs; geel. M.vr.gr. Wim Mesu

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #169 Gepost op: 03 april 2009, 00:21:00 »
Dus graag nog wat geduld.

Graag Wim. In de engineering werkt het net zo. Iets langer nadenken levert meestal een beter product op. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #170 Gepost op: 08 mei 2009, 13:30:41 »
Afgelopen anderhalve week voorjaarsvakantie gehad. Dus met de kids in een huisje op de Veluwe. En dan 's avonds de soldeerbout aan!

Deze lag al anderhalf jaar te wachten. In ongeveer 20 uur is een NS 2000 klaar voor het sodabad en de primer



Wim heeft er een bijzonder model van gemaakt. Ik heb geen fouten kunnen ontdekken op de vele foto's die er door NVBS leden in verschillende excursies van gemaakt zijn. Een paar details zal ik later nog wel laten zien en misschien een paar tips, maar het is een bijzondere ervaring weer eens een kit in elkaar te zetten die overal klopt en past en hier hoeft dus weinig aan gesuperd te worden.  (y)

Toch nog even een paar bijzonderheden:

De traptreden zijn van geetst messing en om van te smullen:



Een detail wat ik ook erg leuk vond is de dakgoot boven het raam in de cabine:



Om over alle verschillende deurklinkjes maar te zwijgen.

Als er iemand nog twijfelt: doen, de serie is beperkt, maar ze zijn er nog wel.

Ik heb inmiddels een 2e bij Wim besteld. Dit wordt de 2009 en de andere moet de 2006 worden. In voorspan trokken ze olietreinen van Schoonebeek naar Zwolle en Almelo, gezien de foto's van Van Wijck-Jurriaanse en Albers tussen Mariënberg en Schoonebeek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #171 Gepost op: 08 mei 2009, 16:22:15 »
Wim,
Ik had de foto's nog niet gezien, maar moet zeggen dat het model fantastisch uit ziet!



Ook de beschildering is perfect ... vaak wordt die zwarte lijn aan de onderkant vergeten.
Kan haast niet wachten tot het schaal N model klaar is ... de 13 NAM wagens en een stalen Dg'tje staan al klaar ... nu de dubbelspan NS 2000 locs nog  (y)

Groet,

Jeroen

Dennis

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #172 Gepost op: 08 mei 2009, 19:22:26 »
Ivo,

Hij ziet er weer geweldig uit.
Ik heb een Philotrain maar ik zit nu ook weer aan een kit te denken......(tis geloof ik een verslaving geworden (y))

Grts,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #173 Gepost op: 08 mei 2009, 20:34:59 »
..(tis geloof ik een verslaving geworden (y))

En dit forum is de lotgenoten-praatgroep van de verslavingszorg...... ;D ;D ;D

Ton

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #174 Gepost op: 14 mei 2009, 21:51:11 »
Hallo 2000'ers en lotgenoten,
Ivo, bedankt voor je bouwimpressie en de foto's. Dit geeft deze burger weer de moed om er mee door te gaan, ondanks alles....lekker dramatisch, maar wel waar. Bouwervaringen, kritiek en opmerkingen of vragen zijn altijd welkom. Ik leer er ook van, k'wee ook nie alles. Ivo, ik zal nog eens bij je in de leer moeten, want de loc bouwen in 20 uur is toch wel erg snel, en dat voor de eerste keer. In ieder geval goed en mooi gedaan. (Het oortje links voor het trapje moet nog even weggevijld worden. Het is een restantje van een hulpmiddel om de loc helemaal vóór te kunnen monteren, voordat je gaat solderen (voor wie het nog niet weet)

De loc's van de foto's bovenaan de pagina (12) zijn gespoten door Jan Huyzers. Ere wie ere toekomt. Jan is nu een tijdje uitgeteld, van harte beterschap, Jan. De kraan is wat naar achter geschoven omdat ik nu eerst nog een serie 2000 (gebouwd) af moet bouwen. Ik hoop voor het eind van de maand. (!!)
Ook de de 2000 in N komt er ook aan. Een aantal aandrijvingsdelen zijn al ingekocht. Een proefmodel van het N-model met aandrijving is al te zien geweest in Houten op de beurs. Alles waar het ophangt is tijd, beter gezegd gebrek hier aan. Ik heb nog steeds die dagelijkse baan van 12uur per dag (9uur werk + 2.5 uuur reizen) maar ik ben een dag per week minder gaan werken. Dus aan de horizon gloort (eens) een overvloed aan tijd.
Ik zal binnenkort een foto maken van de gele (KMS) SGB- gele kraan en plaatsen.
M.vr.gr. Wim Mesu

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #175 Gepost op: 14 mei 2009, 22:19:33 »
Dag Wim,

De 4 oortjes naast de trapjes zijn inmiddels weggevijld hoor. Ik zag daar een beetje tegenop, want je loopt het risico de mooie open traptreden behoorlijk te beschadigen daarbij. Die van mij zijn alleen nog gaaf. Ik heb ook de rand van de bufferbalk, waar deze tegen de traphuisjes aanzitten met soldeer dicht laten lopen en vervolgens glad gevijld. Op foto's zag ik namelijk dat de zijkant van deze bufferbalken ook rood waren:



Het kleine randje waar het hekwerk in staat moet ook nog rood, maar dat kreeg ik niet afgeplakt, aangezien ik eerst het rood en daarna pas het zwart heb gespoten.
De railing wordt natuurlijk nog mooi zandgeel. Overigens heb ik de indruk dat ook de horizontale handgrepen over de roosters aan de bovenkant van de huiven inclusief de 2 leuningen om op de huif te komen ook zandgeel waren (althans als deze net uit revisie komt)

Inmiddels het model in de primer en daarna van de kast gevallen: deuk op een van de hoeken van de huif, maar die deuk is er al weer uit.

Aardige detailfoto:



Je ziet heel goed de opstapjes die volgens mij uitklapbaar waren om op de huif te komen. De hijsogen zijn onscherp op deze foto, maar niet minder filigraan net als de prachtige deurklinken voor de deuren op de huif.

Overigens heb ik nog wel 2 vragen: heb je een tip om de huiven mooi rond te buigen. Je hebt aan de binnenkant meerdere lijnen ingeetst, maar ik vond het heel lastig daar een mooie ronding mee te maken, dus hoe doe jij dat? Maykel doet dit inmiddels ook bij het dak van zijn rijtuigbakken, maar hij zet deze vervolgens over een mal. Dan hoeven de amateur zelfbouwers als ik dat niet meer te doen.
Daarnaast vond ik het ook lastig de bovenkant van de roosteropeningen bij het buigen goed vast te zetten zonder dat ze meebuigen. Bovendien moet je eerst de klinknagels van achteren indrukken, maar als je vervolgens de huif voor het omzetten inklemt ben je de klinknagels weer kwijt ;) Ook hiervoor heb je vast een tip.

Als ik het nog niet gezegd had krijg je in elk geval nog een compliment voor je bijzonder goede bouwtekeningen. Deze zijn werkelijk heel goed (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #176 Gepost op: 18 mei 2009, 22:37:47 »
Vorderingen:



Nog een paar detailopmerkingen voor diegenen, die de NS 2000 nog willen bouwen.

In de kit zitten boven elk raam in de cabine (tenminste op de kopse kanten) handgrepen. Volgens de foto's die ik bekeken heb zitten deze handgrepen alleen boven de deuren en niet boven de ramen. Dit is ook logisch, omdat voor het ene raam een grote kast zit en voor het andere raam een soort gereedschapsbak. Ik heb overigens de indruk dat deze laatste bak niet op alle versies zit. Bij mij zitten alle 4 de handgrepen er op, maar op een volgende komen er 2 dus niet.

Ander detail is de witte streep op de huif die de voorkant van de lok aangeeft. Deze loopt bij een enkele lok op de cabine door. Niet aan de zijkant, maar op de kopse kanten. Juist op mijn 2009 zie ik die zitten, maar na verloop van tijd lijkt dit stukje toch weer groen geschilderd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #177 Gepost op: 21 mei 2009, 17:31:31 »
Ivo.
De oortjes voor de trapjes vijl ik weg door met een plat rechthoekig naaldvijltje met de gladde zijkant tegen de tredes, evenwijdig met de tredes te vijlen.
De kleur van de handrails aan de huiven. Kijkend op de zwart/wit foto's moet ik toegeven dat je best eens gelijk zou kunnen hebben, dat ze zandgeel waren. Eigenlijk wel logisch ook, gezien het feit dat het vaststaat dat de voorste voetplaat leuningen zeker wel zandgeel waren. Maar ja wie zal het zeggen, eigen inzicht is bepalend. Ik ga het in ieder geval uitproberen.
Het buigen van de motorkappen, de bovenrooster en de klinknagels:
Als je een platte motorhuifplaat oppakt buigt hij al om, omdat je hem oppakt; het buigt al, als je er naar kijkt. Maar nog even wachten met buigen, eerst moeten de klinknagels erin gedrukt worden en de bovenroosters in gesoldeerd. Bovenrooster monteer ik, (bij gebruikmaking van de lippen in de gleuven in de motorkap) door de lippen op de juiste plaats om te zetten met een "scherpe" platte tang. Let op: links en rechts en echt goed haaks "omslaan". Opletten dat bij het monteren de ingeëtste puntjes op de juiste plaats zijn: de vormrichting overéénkomt met de uitsparing.
Aan de buitenzijde van de huif pak ik vervolgens met het zelfde platte tangetje de doorstekende lip en tordeer ik deze terwijl ik er een beet aan trek (maar echt trekken is niet nodig, het torderen trekt al vanzelf).
Bij de nieuwste bouwsets zijn de gleuven uit de motorhuiven gehaald, omdat ze niet echt nodig waren. Het omzetten van lippen (wat nogal eens de verkeerde kant op was gedaan) is dan niet meer nodig. Gewoon de lippen afknippen, in de sparing leggen en solderen. Dit is hoofdzakelijk gedaan om het lastige vlakmaken tussen de handrails en klinknagels aan de buitenzijde te voorkomen.
Dit is het even voor dit moment. Wordt vervolgd.
Wim Mesu   

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #178 Gepost op: 28 mei 2009, 00:19:57 »
Het vervolg op Ivo's opmerkingen.
Betreffende de witte streep, die over de cabine zou doorlopen. ik denk dat het een weerspiegeling is. Op meerdere foto's is ook duidelijk te zien dat de witte band niet doorloopt op de frontjes. Dus ja, het kan natuurlijk ook zijn dat het een schildersfout is geweest, maar ja, dat zijn van die dingen die ik niet op mijn loc zou aanbreng. Maar ja , daar ben je vrij in.
Wat het aantal handgreepjes bovenaan de cabine betreft, ik denk dat je volkomen gelijk heb, Ivo. Surprice, (2x). Hoe ik aan 4 gekomen ben, weet ik niet meer. Ik denk, achteraf, dat ik misleid ben door allerlei tekeningen van de loc, die in de lande verschenen zijn. En dat ik niet goed uit mijn doppen heb gekeken. Het is duidelijk op foto's te zien. En met foto's heb ik toch wel de meeste details van de loc verzameld. Ik zag toen ik er, naar aanleiding van jou opmerking op ging letten, dat op de Philotrain uitvoering van deze loc, ook 4 handgreepjes op de cabine zitten. Fout dus.
Ik ben nog met een serie (gebouwd) bezig, dus de de schaar er in, en ik moet zeggen het staat nog beter!!!

Het bakje rechtsvoor, vóór de cabine, is de bak van een hand brandstofpomp. Je weet wel zo'n pomp op het eind van een pijp en dan in een oliedrum. En met een lang houten handvat, wat je ongeveer 90 graden heen en weer kon slingeren, kon je dan brandstof overpompen. Zo'n handpomp is ook te zien, achterop de WD165 loc in het boek van Carel van Gestel & co, Diesellocs in Nederland, op pagina 140.

En dan nu het buigen van de kappen. Ik doe daar echt niet moelijk over. Helemaal inklemmen doe ik niet, dus worden de ingedrukte klinknageltjes ook niet terug geduwd. Ik zou ook alle kappen vóór kunnen buigen, is professioneler, maar het verschepen wordt dan moeilijker. Het kan dan niet meer in de zak.
Ik gebruik dus weer de bekende platte bek tang, nu met langere bek (zonder tanden en zo breed dat ie net tussen 2 klinknagels kan) Deze tang nijp ik trouwens niet helemaal dicht, maar ik stuur er het buigproces mee, dus eerst de buitenste ribbel (de meest afgelegen strook eerst) voorzichtig doorzetten, stap voor stap, en dan de volgende, enzovoorts. Het is dus geen snel proces, maar ik ben er toch ook geen uren mee bezig. Bij de voorste ingesoldeerde bovenroosters is het wel nodig het smalle strookje, boven het rooster goed te steunen met de tang, bij het buigen.
En ja het resultaat is wel een aantal vlakjes aan de buitenkant op de buig, maar die werk ik simpelweg bij met vijl en/of schuurpapier en het valt dan niet meer op, tenzij je met een vergrootglas.... Trouwens de bovenste ronde "buig" aan de voorkant van de loc (onder de kleine sluitlampjes) is niet rond van vorm, maar eliptisch van vorm met de scherpste afronding aan de bovenkant. Als je deze vorm na de de zijvlakafrondingen te hebben gebogen, buigt, lijkt erop of de boel niet helemaal dicht wil. Een beetje opduwen tijdens het buigen is de remedie hier tegen. Het lijkt allemaal erg ingewikkeld, het valt ook niet mee het allemaal sprekend neer te pennen, maar in de praktijk valt het allemaal erg mee.

Verder ben ik er ook van afgestapt om alle handrailzen van te voren te monteren. Alleen de ronde handrailtjes bovenop de huiven en de 2  op de cabine zet ik er op. Dan ga ik spuiten en monteer daarna alle delen, zoals transfers, handrails, ook die op de motorkappen, buffers en handrailtjes onder de buffers (ik verf/spuit deze delen dus allemaal appart). Na montage ga ik daarna ei-glans matspuiten.
 
Over transfers gesproken: Er zijn nu ook waterslide transfers van de NS660 en 2000!!!!!! Dus alle bouwsetbezitters die nog moeten gaan beletteren en ze nog niet hebben kunnen deze afhalen, bijvoorbeeld Zaterdag a.s. in Houten op de beurs of later. Kost niks.

Ik stop nu, moet weer vroeg op morgen. Voor opmerkingen en vragen houd ik me aanbevolen. Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #179 Gepost op: 28 mei 2009, 07:56:41 »
Ik kom zaterdag een setje halen Wim! (y)

Groet Peter
Niet iedere kop is een Hondekop