Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366980 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #900 Gepost op: 21 november 2021, 10:15:05 »
Handige donder.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #901 Gepost op: 21 november 2021, 10:22:40 »
Foutje. :-[
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #902 Gepost op: 21 november 2021, 10:31:37 »
Die zien er zeer degelijk uit Jaap! En jij durft wel met secondelijm. In 1 × goed doen, want anders...

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #903 Gepost op: 21 november 2021, 10:45:05 »
Waarom dan, werkt het niet?

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #904 Gepost op: 21 november 2021, 10:48:11 »
Wim,
Wat heb je er nu voor motoren in zitten.......?ben erg benieuwd ben ook op zoek naar motoren.

Gr Cees.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #905 Gepost op: 21 november 2021, 11:32:45 »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #906 Gepost op: 21 november 2021, 12:18:28 »
Prima oplossing Jaap.
Heb je nog moeten vijlen en frezen in de motorhouder om het pas te krijgen ?
Gr Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #907 Gepost op: 21 november 2021, 13:27:31 »
Alleen de ijzerzaag gebruikt en even bijgevijld. :) Geen enkel probleem om zo'n klein stukje uit het holle frame te zagen. Als het niet was gelukt had ik zelfs de originele motor weer terug kunnen plaatsen.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #908 Gepost op: 04 december 2021, 20:23:22 »
Hallo,
Hoogste tijd voor een update. Want ik heb niet stil gezeten, had het zelfs te druk om wat te posten.
Allereerst nog even over de aandrijving.
Als je die goed in elkaar zet, draait de originele aandrijving ook goed, ook met de overbrenging van 1 op 30. En aandrijving op alle assen.
Als hij dat niet doet loopt er ergens iets niet goed, te zwaar of met te veel wrijving. Bij samenbouw moet er steeds op gelet worden dat de vrijloop goed is. Het is geen mecanodoos, die je zo even in elkaar zet. Worm en wormwiel mogen niet tegen elkaar aan zitten. Een minuscuul klein beetje afstand tussen de 2 is goed. Kogels in kogellagers mag je, bij uitdrukken als dat nodig is, niet zijdeling belasten. Wielen vrijhouden van kogellager-binnenbussen. Goed schoon houden en wat smeren is nodig, evenals inlopen.

Wat is nu de stand zaken.
Van het in mijn laatste bericht aangegeven schema is een print gemaakt en uitgeprobeerd (voor 2 smd ledjes zet ik een 8,2kO weeerstand).
Tegen degenen die in de daarop volgende reacties tegen het gebruik van die print zijn, zeg ik: voor de andere uitvoering heb je functionmapping nodig.
En dus een programmeerstation. Dat heeft niet iedereen.
En ten tweede: je hebt toch een printplaatje nodig. Waar laat je anders alle aansluitdraden van de hoofd- en sluitseinen enz.. Op de decoder? Arme decoder.

Het door mij voorgestelde schema werkte goed. Ik heb me toen voorgenomen eerst de loc te spuiten en daarna pas in te bouwen, het 2e prototype.
Dat zat nogal zwaar tegen, het spuiten, maar het is goed gekomen, zie foto.





Daarop is de elektra ingebouwd. Wat een gedoe met die lakdraadjes.



En onder de kap?



Help. De oplossing is lengtes van de draden goed op lengte houden en bundelen in krimpkousen. Lakdraadjes goed vastzetten op printplaat tegen afbreken op soldeer is ook nodig.
 



Daarna met dik dubbelzijdig plakband op zijn plek in de kap plakken.



Wordt vervolgt, binnenkort.

Wim
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 22:00:19 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #909 Gepost op: 25 december 2021, 01:51:45 »
Hallo,
Nadat ik op pag. 53 was gestopt met de bouwbeschrijving/fotoreportage, kreeg ik de vraag om daar nog mee door te gaan, omdat nog niet iedereen klaar is met de samenbouw van de loc.
Sommigen moeten nog beginnen.
Ik was gestopt bij samenstelling van de tank met onderbouwdeel. Ik heb nog een heleboel foto's van het vervolg, dus aan de slag.

Na de delen "onder het chassis" is het de tijd voor de bovenbouw. Met de cabine te beginnen. Deze wordt in vorm gebogen op de 4 hoeken. Deze hoeken moeten niet scherp worden omgezet. In het echt, op de 1 op 1 loc, zijn deze ook behoorlijk rond. Wel moet je er op letten dat de smalle delen naast de ramen in de voor- en achterwand goed gesteund worden, om het niet vlakblijven van deze wanden te voorkomen. Maar eerst moeten de scharnieren nog in de deursponning worden gezet, 3 per deur m.b.v. een draad, zie plaatje.



Om een goede buiging op de vier hoeken van de cabine te bevorderen is het misschien goed de buiggroeven aan de binnenzijde eerst in te kerven. De inklemming tijdens het buigen.



Als je bijna helemaal "rond" bent moet je ook het horizontale cabine-onderframe in gaan passen, linksonder op de foto deels zichtbaar. Van dat deel moet je eerst de "zijpoten" naar beneden buigen. Deze komen later in de chassis voetplaat.



De pennen aan het cabine-onderframe zelf komen in de voor- en achterwand van de cabine en hiermee is ook de naad in de achterwand van de cabine te sluiten. Zie ook samenbouw tekening.
Voor alle etsdelen blijft gelden: Alle etsranden, die aan moeten sluiten, eerst vlakvijlen vóór inbouw. Alle soldeerranden vooraf schoon maken.



Ik ga nu verder met de delen voor de motorhuiven: de scharniertjes. Eerst vertin ik die in de etsplaat (of een deel ervan), zie foto.
Dan leg ik kleine snippertjes soldeer in de uitsparingen in de motorhuiven na deze eerst van wat soldeerwater te hebben voorzien.



Dan leg ik de afgeknipte scharniertjes op dit stukje soldeer. In elk gaatje één. Brandertje erbij, klein vlammetje, beetje helpen met een pincet en hoppa klaar is kees.
Als je goed kijkt naar de scharniertjes kun je zien dat op één van de 2 vlerkjes van een scharnier 3 puntjes zitten.



Dat zijn in het echt 3 schroeven/boutkopjes. De deuren zitten daarmee op de huif geschroefd. Menigeen zal niet eens kunnen zien ??? De scharnieren zelf zitten op de deuren gelast.



De dunne jaloezieën in de deuren bescherm ik met losse plaatjes messing. Ook monteer ik het "kattenluikje" in de huifvoorkanten (alleen bij de NS2000 uitvoering). Daarvoor van binnenuit het gaatje doorprikken. Goed recht hangen! "Kattenluikje" vertinnen, losknippen, zorgen dat het niet verbuigt, op zijn plek brengen, klontje soldeer erbij, recht hangen, brandertje erop en klaar.



Nu de huif nog vlak is moeten er nog meer gaatjes van binnenuit doorgeboord/geprikt worden, afhankelijk van de 600 of 2000 uitvoering. Zie daarvoor je samenbouwtekeningen/Pdf's.
Ook de bovenluiken, die bovenop de motorhuiven zitten, kunnen aangebracht worden.



Ik heb, v.w. gezeur dat ik er over kreeg, de binnenzijde van die luiken uitgehold, zodat je alleen aan de randen behoeft te solderen. Maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Nu is de vrij zachte plaat, bij het minste snel gebutst of doorgebogen. Geen gezicht. Ik heb de desbetreffende delen als boor- en aftekenmal gebruikt op een een paar stukjes nieuwe plaat. En dus de delen vervangen door "volle" platen. Een beter gezicht. De etsputjes in de originele delen doorboren in de juiste diameter en van onderen af in de nieuwe voorzichtig inboren in de nieuwe plaat, als zijnde etsputjes in de nieuwe plaat, om door te drukken als boutkoppen in de nieuwe platen.
Over doordrukken gesproken er moeten ook nog een heleboel boutkoppen in de huiven doorgedrukt worden. Sommigen boren ze door, om er imitatie boutkoppen in te zetten.
Ik heb het niet gedaan. Ik vind ze te groot in verhouding. En met doorgedrukte boutkoppen afplakken t.b.v. spuiten heb ik geen problemen. Dus voer uit wat je zelf het beste vind (y)

Voor dit moment stop er even mee. Snel weer tot ziens en succes met bouwen.
Wim
 

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2022, 01:06:46 door WimM. Reden: foto extra »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #910 Gepost op: 25 december 2021, 10:45:23 »
Ola!

Mocht iemand nog zo'n machine willen bouwen... mijn exemplaar is voor pakweg 70% af maar ik ga de loc niet meer afbouwen. Andere prioriteiten en een half dozen projecten.. Stuur me even een berichtje als je het stokje wilt ovenemen.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #911 Gepost op: 25 december 2021, 10:48:04 »
Meen je dat nou

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #912 Gepost op: 25 december 2021, 17:17:28 »
Dan mis je straks wat moois op je baan Huib!
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #913 Gepost op: 25 december 2021, 19:52:03 »
En jammer dat we het resultaat niet kunnen zien.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #914 Gepost op: 28 december 2021, 00:39:44 »
Zucht :(.
Ik ga maar weer zachtjes verder met de bouwbeschrijving/documentatie van 25 December j.l.. Waar was ik ook weer gebleven? et solderen van de motorhuif-bovenluiken.

Nadat de onderkant vertint is, plaats ik de luiken op de juiste positie met pennetjes in het midden van de korte zijden. Enige stukjes soldeer erbij positioneren en dan voorzichtig gelijkmatig verwarmen.



Ook het aanbrengen van de bovenroosters in de huiven gaat eenvoudiger als de huiven nog niet gebogen zijn. Maak eerst de uitsparing schoon, dan gaat het solderen van de roosters met een weinig soldeer, zonder gebak en gebraad, snel en soepel.
En zonder dat de gaatjes van de roosters dicht gaan zitten.



Als deze op hun plaats zitten moeten alleen bij de 2000's 2 vulstukjes geplaatst worden. Deze vulstukjes komen aan de buitenzijde op de roosters van de huiven, op de plaats waar later de luchtinlaten van de motoren komen. De juiste positie is te zien aan een uitsparing ter plaatse van de achterste roosters, van voren af gezien, bovenin links aan de binnenzijde.



Op de foto het vulpaatje in de pincet. Omdat de huif voor een NS 2000 bedoeld was, heb ik de uitsparing in de roostergleuf alvast door gevijld, voordat ik de bovenroosters in heb gebracht. Zie foto.
Het beste is eerst de vulplaatjes er in te solderen en daarna het gat voor de motorluchtinlaat in het rooster door te boren en vijlen. De vatting van de luchtinlaat heeft een ronde doorsnede met een vlakke onderkant.
Alle per ongeluk, met soldeer gevulde gaatjes weer vrijmaken.



Vervolgens kunnen de koellucht rooster (die bijna tegen de cabine zitten), nu het beste ingezet worden, van binnenuit in de huiven. Let op: goed positioneren, de jaloezieën die wat uitsteken, in de sponning. Alle vrije ruimte goed verdelen en vastzetten met klemmetjes. De jaloezieën "hangen" naar beneden. Van de "binnenzijde" van de huif uit vastzetten. Hier een hogere temperatuursoldeer gebruiken is een goed idee, alhoewel met gewone lukt het ook wel.



De volgende keer komt het buigen de huif aan de orde, maar ik moet eerst weer foto's bij elkaar scharrelen. Dus wordt vervolgd.
Succes.

Wim