Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 07:37:56
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 06:57:37
Station Roodeschool
door
NS264
Vandaag
om 06:47:13
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
53
54
[
55
]
56
57
...
65
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 (gelezen 368375 keer)
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #810 Gepost op:
11 april 2021, 10:15:20 »
Mijn NS 604 bouwvoderingen zijn
hier
te zien.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #811 Gepost op:
12 april 2021, 16:58:59 »
Dit is hoe ik de luchttanks heb ‘gepimpt’.
Op basis van de 1e foto die Wim geplaatst heeft in reactie #793 heb ik wat rommel-onderdeeltjes gekannibaliseerd en heb hier mijn versie van gemaakt.
Op basis van de 2e foto lijkt het alsof het bij de andere luchttank toch wat anders zit, maar ik heb de ene kant gedupliceerd naar de andere kant.
En ach, het zit toch achter de schorten.....
Overigens, de eerste foto heb ik op z’n kop gezet om e.e.a. redelijk in beeld te krijgen.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #812 Gepost op:
12 april 2021, 17:18:35 »
Eens kijken of ik ook nog zoiets heb liggen.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #813 Gepost op:
14 april 2021, 12:12:17 »
“Bezint eer gij begint”
Hallo Jaap,
Weet jij al hoe je de aandrijving gaat maken?
Het concept van Wim Mesu voor de aandrijving is met ’n motor in elk draaistel.
Als je een grote motor in de brandstoftank wil zetten, zitten de luchttanks (en eventueel ook de hulptank) in de weg voor de aandrijfas.
Je zou dan het nodige moeten aanpassen (frezen, boren, zagen...).
Edwin en Jan hebben dat wel gedaan, hoewel ik daar geen plaatje van heb gezien dus hoe ze dat precies opgelost hebben?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #814 Gepost op:
14 april 2021, 12:46:32 »
Ik wacht wel tot Wim de aandrijving klaar heeft.
Gisteren een pakje uit Duitsland ontvangen van Matthias.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #815 Gepost op:
14 april 2021, 13:38:01 »
Ah, ik ook en vandaag de wormen en tandwielen van Lemo Solar binnen gekregen.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #816 Gepost op:
14 april 2021, 23:54:47 »
Hallo,
Mooi allemaal wat ik zie.
Voortgang; ik weet niet wat ik eerst moet doen....
Ik heb al een proto loc met 2 dezelfde Canon CN12 motortjes in serie, achter elkaar dus, analoog laten proefdraaien en het valt mij niet tegen.
Het één en ander is nog niet zo goed ingelopen. Ja de stroomafname is erg belangrijk om ongelijk gedrag te voorkomen.
De variant met de 2 Faulhaber motoren parallel in de originele aandrijving en door een decoder geregeld is bijna klaar omdat ook uit te proberen, zoals toegezegd.
Vergeet niet, ik bouw het in volgens de samenbouwtekeningen, kijk of het allemaal kan, neem de maten, maak er foto's van, om ze later hier neer te kunnen zetten.
Beter is het de Maxon motor van 13x31 te nemen, want die zou, volgens mijn informant, een zelfde vermogen leveren als de Faulhaber 1331, maar wel bij een lager toerental.
Dus dat wil zeggen dat hij een iets groter koppel levert en minder snel draait en dat bij elkaar is gunstiger. Ga ik ook nog uit proberen
Dan lees ik weer dat er al mensen aan spuiten toe zijn. Denk ik: eerst de transfers gedrukt krijgen. Als je meemaakt hoeveel gedonder dat geeft en hoeveel uren dat kost.
Ik weet al een jaar precies wat er op de locvarianten komen moet en hoe het er uit moet komen te zien. Voor elke printer moet ik het weer anders aanleveren...en maar omtekenen.
Weer een ander decal bedrijf, alles in stukken opsturen. Ze willen het liefst alles in Illustrator aangeleverd krijgen. Of een op foto.
Maar ik heb alles in een acad tekenprogramma, zeer precies: Maar daarbij is wit is zwart en zwart is wit. Maar ik heb ook zwart in de instrumenten bordjes...........enz.
Weer wat opgestuurd, hoor of zie niks. Dan maar weer wachten en snel verder met het volgende... (heeft er nog iemand een goede tip?)
Dan moet ik nog een paar klanten bedienen met een bouwset.
Ook verneem ik dat Lemo Solar op dezelfde worm ook nog wormwielen heeft van 40 tanden en 45 tanden.
Stom van me, had ik niet gezien, een jaar of wat geleden tijdens het ontwerpen. Ik had het oorspronkelijk ontwerp afgekeken bij SB Modellb. en ik dacht als die dat doet kan ik het ook.
De 1 op 40 of 1 op 45 wormoverbrenging is nog gunstiger.
Maar kan het ook in de bestaande draaistellen worden ingepast? Een hoop teken werk verder en ideeën opdoen. Ja het is wel mogelijk.
De onderstukken van de draaistellen moeten aangepast worden en de draaispilbussen van de draaistellen inkorten. Ben dat ook weer aan het uitproberen.
Ik heb bij het overhandigen van de bouwsets gezegd dat ik nog bezig was was met de aandrijving. Dus nog steeds wat geduld a.u.b. met aankopen.
Ik wou de geïnteresseerden in het bouwset niet langer laten wachten daarom heb ik het in Januari toch maar gelanceerd. Maar ja, ik ben bijna, maar nog niet helemaal klaar...
Groeten, Wim
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #817 Gepost op:
15 april 2021, 07:38:24 »
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #818 Gepost op:
15 april 2021, 10:07:28 »
Dag Wim,
Ik ben zeer benieuwd naar de aandrijving.
Ik ben op zich wel gelukkig met de motor in de tank en aandrijving via een cardanas.
Als er op korte termijn opschriften zijn zou inderdaad mooi zijn.
Gr Jan
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #819 Gepost op:
19 april 2021, 13:52:45 »
Dit is de stand tot zover.
Wim zal hier wel van gruwen, maar ik wilde ook de gehele bovenbouw demontabel te houden en heb -na het samenvoegen van de huiven met de cabine- aan de zijwanden van de huiven een stuk staf 5 x 3 mm gesoldeerd. De moertjes van de bevestiging van de brandstoftank moesten los gesoldeerd worden en daarna op de plek van het gat voor het boutje van de tank in het nieuwe profiel een gaatje geboord en hierin draad getapt en per zijwand op nog 2 plekken meer.
De gehele bovenbouw zit per huif per kant op 2 plekken vast, de complete cabine zit op 4 hoeken vast en de tank zet eveneens de kap vast.
De scharnieren op het valluik aan de zijkant van de cabine er op gesoldeerd. Was even vreemd omdat het scharnier onder de cabine moest uitsteken, maar op de tekening zag ik dat de scharnieren daardoor op hun plek kwamen aan de buitenkant van de langsbalk van het frame. Logisch toch? Alleen daar moet
ik
ze daar niet vastsolderen
Bovenop de huiven de schoorstenen, de luchthoorns en de toplichten aangebracht.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
arnout
Offline
Berichten: 1679
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #820 Gepost op:
19 april 2021, 14:04:54 »
Zo stom vind ik het nog niet
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #821 Gepost op:
19 april 2021, 15:34:31 »
Nee, maar Wim wilde ons waarschuwen en behoeden voor ‘kromme’ of ‘verbogen’ frames.
Het frame is tamelijk flexibel door de lengte en de grote openingen er in; namelijk het gat onder het machinistenhuis en de 2 grote openingen voor de draaistellen. Wim’s advies was daarom de bovenbouw vast te solderen op het frame zodat er een stijf, rigide geheel zou ontstaan.
Maar ja, je hebt altijd bouwers die het op hun eigen wijze (of eigenwijze?) willen doen
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
arnout
Offline
Berichten: 1679
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #822 Gepost op:
19 april 2021, 15:44:22 »
Dat laatste is toch niks mis mee.
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 712
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #823 Gepost op:
20 april 2021, 13:34:01 »
Jawel: er zijn diverse redenen
Grote kans op kieren en spleten en
een naad
die er in het echt ook niet zit! Iedereen wil de loc zo natuurgetrouw mogelijk maken toch. Dan hoort dat daar niet
Erg grote kans op beschadigingen van de gespoten loc bij het in en uit elkaar halen, precies in het vlakken waar je naar de loc kijkt. Heb ik veel ervaring mee!
Uitsteeksels kunnen ook snel ombuigen of beschadigen.
Je doet het alleen om
één keertje
niet af te hoeven plakken en je houdt de rest van je leven kans op beschadigingen aan de loc. Dat is gewoon idioot.
En niet afplakken?
Vergeet het maar:
de onderrand van de huiven
en cabine voorranden moeten in dezelfde kleur als de voetplaat gespoten, zwart.
Er is veel tijd en energie in gestoken om de loc aan de onderzijde van grote gaten/luiken te voorzien, die zo goed als de hele loc kunnen openen.
Dus je kunt overal goed bij.
Waarom zou je dat dan wel doen? Kan iemand dat uitleggen?
Ik schrijf dit nog een keer neer om degenen, die hier nog aan moeten beginnen, op de nadelen hiervan te wijzen.
Voetplaat en cabine als geheel, aan elkaar vast gesoldeerd, geeft ook een vele malen sterker geheel als loc.
Maar je doet maar. Ieder z'n meug....
W
«
Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 14:51:22 door WimM. Reden: aangevuld
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #824 Gepost op:
20 april 2021, 14:46:42 »
Je bent wel streng Wim.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
53
54
[
55
]
56
57
...
65
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000