Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 367082 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #795 Gepost op: 02 april 2021, 08:18:14 »
Goede uitleg zo. Vorige week zaterdag ook prive uitleg gehad. Bedankt dat je de tijd nam Wim.

Gr Arnout

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #796 Gepost op: 03 april 2021, 02:47:22 »
Bedenk voor je de bufferbalk vastmaakt aan het chassis welke buffers en koppeling je gaat gebruiken.
En vijl en boor dat eerst pas.
Met name het ronde gat voor de koppeling is nu nog prima vierkant te maken.
Wim vrijwel alle koppelingen in 0 hebben een vierkante schacht.  ;D

ik heb op de plaats van het tankdopgat een stukje massief messing in het u profiel gemaakt.
kijk wel uit dat het niet buiten de u komt anders past de tank niet meer.
Dit onder 45 graden schuin gevijld zodat het gat in de tankopening dicht is en je niet het profiel in kijkt.
hier maak je dan ook de tankdop in.
Dit was in werkelijkheid ook dicht gelast.
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 03:02:33 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #797 Gepost op: 03 april 2021, 09:06:56 »
Ik denk dat er aan de leidingen op de foto van Wim behoorlijk geknutseld is in de loop van de jaren.
Bij binnenkomst in Nederland zat het zo ;D


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #798 Gepost op: 03 april 2021, 13:50:17 »
Lijkt me meer een uitzwaai plaatje dan binnenkomst.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #799 Gepost op: 03 april 2021, 16:56:58 »
De ‘Koek-Express”.... ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #800 Gepost op: 03 april 2021, 21:24:47 »
Deze foto is niet van de binnenkomst en ook niet van de afvoer.
Hij is terug te vinden in het boek van Martin van Oostrom, blz. 61, met uitleg: Gemaakt in Maarssen op 25 februari 1950 tijdens een transport van zeven 600'en van Haarlem naar Maastricht.
De loc op de foto is NS619, die later nog heeft rondgereden als NS2003.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 21:26:55 door TonM »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #801 Gepost op: 07 april 2021, 11:41:08 »
Ik ben ondertussen ook aan de bouw van mijn NS 2000 begonnen.
Het eerste gedeelte is niet zo spannend; Wim heeft hiervoor een prima bouwhandleiding geplaatst en deze heb ik gevolgd.

Na het aanbrengen van de bufferplaten, wordt verder gegaan met de zandbakken. Wim adviseert ze los te laten en pas na het spuiten op hun plek te lijmen.

Nu ben ik niet zo’n voorstander van lijmen en als het vastgesoldeerd kan worden, doe ik dat en anders probeer ik het demontabel te houden. Zo ook hier; ik heb de binnenkant van de voetplaat en de bufferplaat goed schoongekrabd van soldeer zodat de zandbakken er strak in passen. Na het op hun plaats zetten van de zandbakken heb ik een een stukje L-profiel ter breedte van de zandbak strak tegen de zandbak en de bufferplaat gedrukt en toen vastgesoldeerd. Nu zitten de zandbakken strak op hun plek maar zijn nog wel demontabel voor het spuiten.




Inmiddels ben ik aangekomen bij de cabine en de inrichting hiervan.

Wie kan nog meer foto's plaatsen van wat hij hier aan extra details op zijn model heeft aangebracht?

Weliswaar niet specifiek een detail, maar een aanpassing/aanvulling op de bouw: demontabel houden van het interieur.

Om de inrichting in de cabine af te kunnen werken en bereikbaar te houden, geeft Wim 2 opties aan:
1. de inrichting aanbrengen, het dak los laten en na het spuiten op z’n plaats lijmen
2. dak op de cabine solderen en de inrichting in de cabine los houden en na het spuiten van onderaf in de cabine te plaatsen.

Ik heb voor geen van beide opties gekozen; ik wilde het complete interieur samenstellen én demontabel houden.
Hiervoor heb ik uit een plaatje messing 0,4 mm een bodemplaatje gezaagd, dit in de cabine gelegd, de accukist en de grote kasten er op gepositioneerd en alles op het plaatje vastgesoldeerd. De bovenste lipjes van de 2 grote kasten enigzins ingekort, zodat ze nog net in hun gleufjes passen.

Voor de spil van het stoeltje heb ik een 2 mm buisje genomen, er draad 1,2 mm in getapt en in de onderkant van de zitting gesoldeerd.



Nu kan via de bovenkant het gehele interieur er in geschoven worden en als nu het stoeltje met het boutje vastgezet wordt, zit tegelijkertijd het gehele interieur vast.
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #802 Gepost op: 09 april 2021, 18:34:32 »
Hallo,

Peter, het ziet er fantasties uit, je bent een goed bouwer. Dat is te zien.
Hoe je het probleem van het gespoten interieur in te brengen in de cabine op wil lossen, is me nog niet helemaal duidelijk.
Maar dat kan aan mij liggen. Dat van die zandbakken is een goeie oplossing. Verdient navolging.

Nog even terugkomen op de leidingen aan de luchttanken:

Verrassend genoeg kan je, als je de oude foto van de 619 aanklikt om te vergroten, concluderen dat er aan de S.G.B. loc in de loop der tijden helemaal niks veranderd is.
Dus helemaal geen geknutsel.
Kijk maar mee: op de linkse luchttank op de foto van de 619 gaat een luchtleiding van het hart van de tank recht naar boven naar de voetplaat.
Op de rechtse luchttank gaat de leiding eerst naar voren, dan komt daar een soort klepblok. En vandaar ook weer naar boven naar de voetplaat.
En als je nu naar de foto's van de S.G.B. loc gaat, betr. dit onderwerp, kun je zien dat op één tank rechts één leiding naar boven gaat.
En aan de andere kant van de  lu. tank de leiding met de klep er is.
Aan de andere kant van de brandstof tank idem dito, dezelfde samenstelling, alleen dan omgedraaid.
Men probeert in massaproductie de units, die dit waren, steeds identiek te houden, dan kon men sneller produceren.

Ik zal er eens een isometrische voorstelling van tekenen en hier plaatsen.

Wat betreft de samenbouwfoto's. Effegeentijd. Ik ben nu bezig de beide loc prototypes elektrisch uit te rusten en te gaan proefdraaien ook met een decoder in het oorspronkelijke aandrijfwerp.
Ben verder ook nog aan het kijken naar het gebruik van wormwielen met 40 of zelfs 45 tanden ook van Lemo S. in hetzelfde concept. En wat voor consequenties dit geeft.
Het kan allemaal onder de voetplaat al is het bij de z=45 tanden krap. Maar het kan.
En hoe de onderblokken in de draaistellen (freeswerk) aan te passen.  ???
Een grotere overbrenging van motoren op de assen is altijd beter.
 
Bij een wormwiel van 40 tanden, t.o.v. de 30 tands, zou de motoras 1,5mm naar boven moeten. Dat kan. De bus op de draaistelspil kan ingekort worden.
1,5 mm dikke opvulblokjes op het onderblok in het draaistel.

Maar goed. Eerst nog even het proefrijden met 30 t. uitproberen.

Ik kreeg ook nog een tip dat de Maxon 13x30mm een zelfde vermogen heeft als de Faulhaber, maar dat die dit zou doen bij een lager toerental.
Daaruit zou je mogen concluderen dat de Maxon dus een groter koppel heeft, theoretisch. En dat is beter: lagere toeren en een groter koppel. Maxon dan favoriet!
Maar het beste is om het in de praktijk uit te gaan proberen.
Ik ga dit nog doen. Hou je op de hoogte.

Wim Mesu     
« Laatst bewerkt op: 09 april 2021, 18:37:00 door WimM. Reden: Verbeterd »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #803 Gepost op: 09 april 2021, 19:45:03 »
Ik heb bij Mathias al 2x (via site en mail) 8 wielen en 4 assen besteld maar hoor niets van hem. Heb jij enig idee of hij nog wel spullen levert?
Ik zet zondag a.s. mijn vorderingen op BNLS.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #804 Gepost op: 09 april 2021, 20:08:37 »
De alternatieve motor waar Wim aan refereert is de Maxon RE1332
Deze heeft een toerental van  9.000 U/min. bei 12 Volt, kost 83,50 Euro en is te koop bij SB-Modellbau
Zie ook https://www.sb-modellbau.com/details/Maxon-RE-1332-2-Wellen-9000-Upm-bei-12V-90025

Groeten Rolf
« Laatst bewerkt op: 09 april 2021, 20:13:25 door rolfm »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #805 Gepost op: 09 april 2021, 20:08:50 »
Hummel is wat traag met antwoorden, maar waarschijnlijk is hij de wielen aan het maken/draaien, mogelijk is het al onderweg, met de rekening...…. Vandaar je ook mogelijk nix hoort.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #806 Gepost op: 09 april 2021, 20:19:41 »
Ben benieuwd wat de beste optie is voor de aandrijving. En zal daar uit mijn keuze maken binnen kort.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #807 Gepost op: 09 april 2021, 20:46:54 »
Hallo Wim,

Dank voor je compliment.

De bodem van het interieur is een fractie kleiner dan het frame/bodem van de cabine.
Omdat de zijwanden schuin lopen, moet eerst de kant van de stoel ingebracht worden en dan kan met wat voorzichtig duwen en bewegen het geheel naar beneden geduwd worden. Ik moet er wel op letten dat er nog kleine uitsteekseltjes aan de bovenkant van de lange kasten zitten die -als alles op z’n plek zit- in de gleufjes van de wanden komen en dus moeten in dit stadium de wanden licht uitgebogen worden.

Om krassen te voorkomen moet de binnenkant beschermd worden. Met stukjes printer)papier lukt ’t niet; dat is te dik.
Ik heb ’t getest met “TESA afplakband voor gevoelige oppervlakken”. Dit heeft geen erg sterke hechtkracht, het is zeer dun en de bovenkant is glad. Hiermee heb ik het ’n paar keer geprobeerd en dat gaat goed. Dus als het spuitwerk niet al te dik wordt, heb ik er wel vertrouwen in ;)

Maar wat is de oude foto van de 619? In jouw reactie #793 laat je wel 2 foto’s zien van de luchttank, maar die zijn van de SGB 620.
Die van de 619 vind ik niet.

Ik richt me vooralsnog maar op de ‘originele’ aandrijving; van de wormen en tandwielen bij Lemo-Solar heb ik bestelbevestiging gekregen en van Hummel heb ik ook taal noch teken ontvangen. Dus zoals gesuggereerd wordt: afwachten.
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #808 Gepost op: 09 april 2021, 22:55:41 »
Hallo

Ik bedoel deze foto:
 
Ik denk dat er aan de leidingen op de foto van Wim behoorlijk geknutseld is in de loop van de jaren.
Bij binnenkomst in Nederland zat het zo ;D



In de reactie van TomM eronder staat dat het later de NS619 zou worden. De foto is van voor deze tijd, vandaar "oude foto".
Als je de foto aanklikt en vergroot zie je goed de leidingen aan de luchttanks, die niks afwijken van die van de S.G.B. loc nu.

Wim

P.s.
Jan: je had een bouwset van de voorserie van de loc. Daarin zat per ongeluk nog een rond gat voor de trekhaak in de bufferplaten.
Dat is het nadeel van een pilot doen, iets meer werk... Bij de serie bouwsets is het gat vierkant gelaserd.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #809 Gepost op: 10 april 2021, 10:52:22 »
Dat vierkante gat had ik inmiddels gehoord via een pb idd  (y)