Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3616640 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2400 Gepost op: 31 May 2013, 20:55:37 »
Dan wordt zo ongeveer de hele baan ondergronds...

Even een snel tekeningetje, met behulp van... één of ander baanplanprogramma, niet op schaal, 't gaat om 't idee:



De beide bogen komen uit 't zicht (want geen gezicht), rechts dus met het als "viaduct" vermomde tunnelachtige iets, links een echt viaduct als opmaat voor de stad die daarachter wordt aangeduid met een paar panden/gevels. Daartussenin het zichtbare, heel kleine gedeelte van de baan zelf, als begin van het voorveld van het stationsemplacement gedacht. Misschien met nog een stel wissels en seinen, maar dat moet ik nog bekijken. Links takt dus de oprit naar het Bw af.

We bouwen gewoon verder, en zien wel waar de kruik te water gaat. Of zoiets.

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2401 Gepost op: 31 May 2013, 22:26:10 »
Links takt dus de oprit naar het Bw af.

Euh  ???
Als ik t plaatje zo voor me zie dan is t rechts en niet links hoor  ;D
Afijn maakt niet uit  ;)
Ben benieuwd naar wat het geheel gaat worden  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2402 Gepost op: 31 May 2013, 23:24:06 »
Heel graaf hoor Jan, maar nu kunnen de treinen niet naar beide sporen aftakken ...

We zien wel wat er opborrelt, 't wordt vast en zeker leuk!


Groet,

Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2403 Gepost op: 01 June 2013, 00:21:19 »
Floris, het wissel waarmee het Bw-spoor aftakt zit toch echt links (bij "Stad") hoor! De boog over het hoofdspoor ligt rechts, dat wel...
Olivier, die wissels zijn zomaar even snel ingetekend, dat wordt sowieso anders. Al weet ik nog niet hoe, maar dat komt wel.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2404 Gepost op: 01 June 2013, 21:02:54 »
Door allerlei oorzaken kwam er van bouwen vandaag niks terecht. Wel even vluchtig hier en daar wat discussies bekeken over de Piko V200.... verleidelijk hoor, alleen die bewegende schortplaten... misschien valt daar wel wat aan te veranderen. Kortom, ik denk dat ik er wel twee of zo wil, maar dan zonder het opschrift "Deutsche Bundesbahn", en zonder die opgedrukte waterinlaatklep. Maar eens kijken of en wanneer het ding me over het pad komt. En hoe ik er tegenaan kijk als ik 'm in handen heb.


Plaatje van de PIKO-site

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2405 Gepost op: 02 June 2013, 09:37:35 »
Gm Jan,

In antwoord #2393 laat je je bibliotheek zien. Kan je wat meer vertellen over de “blauwe boeken”? Ik ben benieuwd naar de verhouding tijdperk 2/3/4, verhouding geschiedenis/techniek, jouw oordeel over deze standaardwerken in het algemeen.

Gr Maarten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2406 Gepost op: 02 June 2013, 20:57:50 »
Hoi Maarten,

die "blauwe boeken" die je bedoelt, dat wil zeggen, waarvan ik denk dat je die bedoelt, zijn de bekende "Baureihe-boeken" van EK-Verlag. Elk boek is geheel aan één Baureihe gewijd, en die wordt dan ook tamelijk uitputtend behandeld. Doorgaans wordt begonnen met een beschrijving van de situatie van de spoorwegen met daaruit voortvloeiend de motivatie om de betreffende Baureihe in het leven te roepen. Daarop volgt dan doorgaans de technische beschrijving, waarin ook tamelijk uitputtend op allerlei aspecten wordt ingegaan. Daarbij inbegrepen zijn dan ook de verschillen, voor zover aanwezig, van de voorserie(s) met de vervolgseries.
Dan volgt een beschrijving van de "Betriebsdienst", waarin behalve de stationeringen van de individuele loks in de verschillende "Direktionen" eventueel ook technische aanpassingen/wijzigingen de nodige aandacht krijgen. Uiteraard vind je de cesuur die door WOII wordt veroorzaakt hier ook terug, tenminste, voor zover relevant (bij een lok als de V200 zul je dit niet tegenkomen). Na die "cesuur" volgt doorgaans een splitsing in de DB- en DR-geschiedenis.

De tijdperk-indeling is iets van de modelspoorders, en de modelspoor komt in deze boeken op generlei wijze aan bod. Elke behandelde Baureihe wordt integraal vanaf de eerste aanzetten tot ontwikkeling tot aan de laatste dagen van inzet, eventueel bij museums of, zoals bijvoorbeeld bij de V100 en V200, de inzet bij andere maatschappijen die de loks van de DB overnamen.

Daarnet zei ik dat modelspoor niet aan bod komt in deze boeken, wat niet wegneemt dat de modelspoorder heel veel aan deze boeken kan hebben. Behalve informatie die je nodig hebt om een bepaald model te verbeteren of te individualiseren, kun je bijvoorbeeld heel goed nagaan of bijvoorbeeld de V100 1075 in 1967 wel in "jouw" Bw was gestationeerd. Of andersom, je wilt een BR41 voor je Bw hebben, welk nummer moet ze dan hebben?

Mijn oordeel over deze boeken is positief te noemen, je kunt gewoon merken dat de schrijvers enorm hun best hebben gedaan om zoveel mogelijk het algemene verhaal compleet te krijgen en, voor zover überhaupt mogelijk, van elke individuele lok "Einsatz & Verbleib" te achterhalen.
Sowieso een aanrader voor eenieder die is geïnteresseerd in de Duitse lokomotieven, en absoluut een must voor elke modelspoorder (met de Duitse spoorwegen als voorbeeld). Vind ik.

Groet,
Jan




ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2407 Gepost op: 03 June 2013, 15:09:24 »
Theorie is leuk, praktijk is weerbarstig...

Proberen maar!


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2408 Gepost op: 03 June 2013, 15:15:38 »
Tussen droom en daad... (schreef Willem Elsschot al vele jaren geleden).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2409 Gepost op: 03 June 2013, 16:21:27 »
Jan, je had het een week geleden over je lange slungels, maar wat je wil gaat zeker net niet.
De lange wagens steken in de bocht toch wel ver uit. Ze schampen elkaar net of net niet.

Groet Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2410 Gepost op: 03 June 2013, 17:08:43 »
Citaat
Tussen droom en daad...

...staan wetten en bezwaren...

Wetten zijn bedoeld als richtlijn en verder heb ik er lak aan, Ruud. En ik had al gauw, tijdens de lessen Nederlandse Taal op het HAVO, in de gaten dat die Elsschot niet te pruimen was, net als de rest van die rijmelaars waar m'n leraar zo van zwijmelde.  :-X

Citaat
maar wat je wil gaat zeker net niet

Tuurlijk wel. Als ik iets wil, dan gaat het. En zo niet, dan zoek ik wel een andere manier.  :P

Citaat
De lange wagens steken in de bocht toch wel ver uit. Ze schampen elkaar net of net niet

Dat is een kwestie van passen en meten. Ruimte zat:



Alles zal regkom, zei Breero, om nog maar eens zo'n geitewollensokken halfzachte te citeren. Maar die bochten zijn krom en die blijven krom. Anders zijn het geen bochten meer.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 03 June 2013, 17:15:19 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2411 Gepost op: 03 June 2013, 20:05:32 »
Waarheid als een koe,een rechte bocht vinden kan je erg veel tijd gaan kosten  ;D
Maar het is fijn dat je plannen tot zover in elk geval op t goede spoor zitten en werken  (y)
de rest van die rijmelaars
Om dan maar met een andere soort rijmelaars achtige quote te eindigen:
Als er 1 schaap over de dam is........ ,dan staat hij mooi alleen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2412 Gepost op: 03 June 2013, 21:08:01 »
Nou ja, het is gewoon een kwestie van de juiste spoorafstand vinden, Roco hanteert in het Roco-line-railsysteem een hart-op-hart-afstand van een goeie 6 centimeter, zodat ook de rijtuigen met de juiste lengte elkaar -ook in de bocht- kunnen passeren. Ik ben dan ook stiekem (voor de binnenbocht) een beetje uitgegaan van de R3 van dat railsysteem. R3 omdat dat de kleinste bocht is waar lokomotieven MET Kolbenstangenschutzrohre nog door kunnen. Zonder die dingen is voor mij een no-go.  :P ::)

Voor het in het zicht liggende gedeelte is me die 6 cm te groot, daar komt het dus dichter bijelkaar te liggen. 4,00 meter in het echie maakt zo'n 46 mm in 1 : 87. Zie ook hier en hier

Groet,
Jan

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2413 Gepost op: 03 June 2013, 23:48:14 »
Gd Jan,

Bedankt voor je antwoord. Ik bedoel de “Baureihe-boeken”, inderdaad. Toch nog even over de tijdperken. Dat de tijdperk-indeling niet expliciet genoemd worden is niet erg, ik bedoel dat je het in de context moet zien. Stel (niet al te zwart/wit zien): een stoomloc deed dienst van 1926 tot 1975. Tot 1939 bij de DRG (geeft 13 jaar), dan tot 1949 bij oorlog en wederopbouw (geeft een gat van 10 jaar), daarna tot 1975 bij de DB (geeft 30 jaar). Je schrijft over de censuur in WOII. Hier was ik al een beetje bang voor, namelijk het gebrek aan gegevens. Door dit gat wordt het tijdperk wat ik interessant vind nog korter. Loont zo’n boek zich dan voor mij?

Gr Maarten

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2414 Gepost op: 04 June 2013, 01:13:32 »
Jan schreef 'cesuur', en niet censuur. Een cesuur is een belangrijke verandering in omstandigheden (een scheiding) Dat was WO II wel denk ik. De info zelf is in deze boeken zo volledig mogelijk aanwezig, maar er is natuurlijk wel eea verloren gegaan in de oorlog. Over het algemeen geen echt drama voor ons, tenzij je het bedrijfsboek van één lok zou willen hebben, die zijn soms verdwenen en opnieuw gemaakt. Maar zelfs dat staat dan weer in zo'n boek. Op de beurs in Houten kan je er vaak wel een paar vinden, blader er eens in.....

Walter