Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:21
Station Steenwijk poging 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:23:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:22:00
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:52:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Pauldg
Vandaag om 11:53:02
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3842745 keer)

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2340 Gepost op: 23 May 2013, 21:17:59 »
Ik denk dat als je het opbouwtje links, en het opbouwtje op de toren weg laat. Daarna dus de toren en de hal een gewoon dak geeft het er al een stuk beter uitziet.

Misschien dan nog een paar andere kozijnen en dan heb je een pracht gebouw  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2341 Gepost op: 23 May 2013, 22:18:43 »
Dat denk ik ook, scheelt al een slok op een borrel vermoedelijk. Andere kozijnen misschien ook, al denk ik dat dat niet hoeft, gewoon die van Piko omgedraaid gebruiken:



Links zoals "het hoort" en rechts omgedraaid, achterstevoren, binnenstebuiten, hoe je het maar wil noemen.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2342 Gepost op: 23 May 2013, 22:47:34 »
En ondersteboven  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2343 Gepost op: 23 May 2013, 22:47:45 »
Oh kijk dat is prima  (y) nu alleen nog een wat beter kleurtje  ;D

Maar dit gebouw heeft zeker potentie

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2344 Gepost op: 23 May 2013, 23:15:55 »
Het linker opbouwtje kan misschien wel weg maar het rechtse moet voor het goede nog wat hoger worden.
Hierin bevinden zich zeker in de 60er jaren nog elevatoren die granen of brokjes naar boven transporteren om van daaruit in vrijeval een  silo in het binnenliggende deel te bereiken.
De moderne silo's ernaast zijn moeilijk bevulbaar door een te kleine hoek vanuit de toren.
Deze worden tegenwoordig dan ook veelal met luchttransport gevuld en staan meestal ook wat verder van het gebouw,er kunnen meestal nog wel 2 auto's tussen staan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2345 Gepost op: 24 May 2013, 11:31:22 »
Goede suggesties. Even een snelle, onbeholpen photoshop:


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3501
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2346 Gepost op: 24 May 2013, 12:13:08 »
Hallo Jan,

Volgens mij wordt het hele geheel nog overtuigender als je die grote toren nog een stuk hoger maakt. De hoogte verdubbelen lijkt me een aardig begin.

Dan kun je meteen de pijpen vanaf de toren naar de silo's wat steiler laten lopen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2347 Gepost op: 24 May 2013, 12:25:04 »
Hallo Jan,
Hoewel jij Duitse gebouwen moet hebben voor je baan, zou ik er niet te veel aan veranderen. Ik sluit me bij een vorige reactie aan, dat de silo installaties wat storend zijn. Wat ik mij kan herinneren van dergelijke gebouwen in Duitsland, is dat het Pleisterwerk grijs tot geel was. Een Laderampe voor de aan en afvoer van stukgoed, die is bij dit gebouw mooi weer gegeven. Dus zakken meel, kunststof en ander kleinood voor de boeren en een 'Winkel van Sinkel' zie ik daar wel in..
Voor de bulkgoederen zaten de silo's in het gebouw en deze werden al dan niet overdekt gestort. Later kwamen er blaas installaties en die zaten gewoon aan de muur van het silo gebouw. Daarentegen, bulkgoed voor Raiffeisen werd nog tot diep in de jaren '70 los gestort. Gelost werd er met een wormwiel, los gestort, of in zakken met een lopende band. Dus de silo's kunnen wel, maar dan moeten ze minstens zo hoog zijn als het gebouw zelf.
Dergelijke kleine silo's verdwenen toen de grondstoffen in tanks geblazen werd. Eind jaren 60 ging men per compartiment in de tank vervoeren. Dat kwam in Duitsland eerst niet van de grond door allerhande regels. Mijn vader werkte voor Welgro in de jaren dat ze daar baanbrekend werk afleverden op het gebied van bulkvervoer en het bulkvervoer dus ontwikkelden zoals we dat nu kennen.  
Tot zover.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2348 Gepost op: 24 May 2013, 12:30:05 »
Sorry; kunststof moet kunstmest zijn

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2349 Gepost op: 24 May 2013, 12:45:14 »
Een aantal voorbeelden uit het Nederland van de jaren 50
De eerste is in Wehl, langs het spoor. Foto komt van de site van Wichor Bramer.

En deze komen van S.I.B. Historische site over Groenlo


Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Robert Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2350 Gepost op: 24 May 2013, 16:41:05 »
Hmmm... het is allemaal nog erg vaag, ook weet ik nog steeds niet of er voor het gebouw wel plaats is op wat ik van plan ben. Maar hoe dan ook, kunstmest speelt wel een rol in het geheel. In Lümmeln stond ook een kunstmestfabriek, het gebouw zou dan meer een goederenontvangst- en verzendterminal moeten worden.  Met van die bundels buizen die met behulp van een vakwerkconstructie over het spoor geleid worden, zoiets. Maar nogmaals, ik weet niet of het wel gaat passen in het plaatje, zowel wat de afmetingen betreft als passend binnen het geheel. Eerst eens het stuk grondwerk bouwen waar de boel op gebouwd moet gaan worden, dan kan ik een beter beeld krijgen. Een sigarenfabriek zou ook nog kunnen, maar daarvoor is dit gebouw niet zo geschikt.
In elk geval bedankt voor de foto's, die zijn zeer inspirerend :D. Vooral die vrachtwagen beladen met zakken (y)

Groet,
Jan

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2351 Gepost op: 24 May 2013, 17:41:14 »
Mengvoer/granen vergen zeker bij een relatief kleine fabriek een grote hoogte.
Als je een silo neemt met 12 rechthoekige cellen op een opp van 15 bij 20 dan ga je voor de begane grond 3 m ,uitlooppunt 2m, silohoogte 10 m en om er overheen te kunnen lopen nog eens 3m.
En zeker de kleintjes gebruikten niet teveel mechanische dwarstransporten. Vooral dus vrije val. En dan is de valhoek minder dan 45graden dus bovenop je silo ga je dan al gauw meer dan 25m omhoog. Want je moet ook boven je zeker aanwezige elevator kunnen komen.
Dan is het hoogste punt al bijna 45 m.
Daarom zijn het eigenlijk ook van die ondingen.
Maar landbouwcooperaties bezaten in die tijd eigenlijk vooral loodsen voor hun zakgoed ,de productie vond elders plaats maar daar komt alsnog dat hoge gebouw zijn plek eisen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2352 Gepost op: 24 May 2013, 21:44:38 »
Met de hoogtematen die jij nu noemt, Luit, kan ik denk ik sowieso niet uit de voeten, dat zou al te gek worden op de geplande plek. Ik vind het gebouw nu eigenlijk al wat aan de forse kant.

Overigens ontving ik vandaag een mail van Roco als antwoord op mijn mail met de zinkpestketel van de 01 als onderwerp. Men verontschuldigt zich voor de late reactie, maar zegt dank voor de verschafte informatie. De zinkpest wijt men aan de chemicaliën, die destijds door de voorganger-firma zijn gebruikt. Tegenwoordig maakt men gebruik van andere middelen.
Men wijst er tevens op, voor de volledigheid, dat het betreffende onderdeel niet meer voorradig is, maar dat, indien via de vakhandel besteld, dit wel in nota wordt genomen, zodat het onderdeel, of een equivalent, geleverd kan worden zodra dit weer beschikbaar is.

Eigenlijk exact wat ik al had verwacht.

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2353 Gepost op: 25 May 2013, 00:38:32 »
Hoi Jan,

Wat het de roco mail betreft,wees in elk geval "blij" dat men uberhaupt nog ergens op reageerd tegenwoordig.
(zo vanzelf sprekend is zelfs dat al niet meer)
Voor wat het pand betreft,
Miss is het een idee om zelfs de silo's gewoon weg te laten daar ?
Zonder die dingen kan t pand ineens erg veel zijn mits men de rest aanpast/verkleurd  ;)
Zomaar een idee  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2354 Gepost op: 25 May 2013, 12:31:31 »
Hoi Floris,

ik vind de service van Roco over 't algemeen helemaal niet verkeerd, ik heb er eigenlijk heel goede ervaringen (en neem van mij aan, dat ik er behoorlijk mee te maken heb gehad) mee. Overigens ook met andere fabrikanten, zoals daar zijn Fleischmann, Brawa, Liliput en meer. Het enige Märk waarbij ik problemen ondervonden heb, zal ik hier maar niet noemen. Deze fabrikant kon van een bepaald model van ettelijke honderden Euro's al twee jaar na de introductie van dit model geen onderdelen meer leveren. Daar sta je dan, met je treintje met kapotte cardanas.... Ik heb de boel kunnen redden met een onderdeel van... Roco!
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik met datzelfde merk ook heel goede ervaringen heb opgedaan, maar 't is gewoon te wisselend.

Wat dat gebouw betreft, ik wacht nog maar even af tot ik een beter beeld heb van de plek waar het eventueel zou moeten komen. Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat het niet past.



Groet,
Jan