Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 17:06:09
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:02:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 16:40:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Wat doen jullie als het koud wordt? door BartvD
Vandaag om 16:36:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Simplex
Vandaag om 16:29:42
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 15:34:10
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3704237 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2265 Gepost op: 14 May 2013, 09:14:44 »
Misschien bedoelt Bart dat Jans 01 op een 03 lijkt.

Nog geen beetje  ;D

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2266 Gepost op: 14 May 2013, 10:33:28 »
Maar dat is niet alleen een kwestie van schortplaten en frontseinen onder de omloopplaat; de 01 die je hier laat zien is er eentje met een Hochleistungskessel, waarmee de DB, na de oorlog dus, een aantal 01en heeft omgebouwd. Voor zover ik weet hebben de loks serie 03 allemaal hun schuin aflopende omloop/schortplaten behouden. Het is wel zo, dat de 03 een kleinere ketel had, en dus een veel slanker voorkomen had dan de 01. Als je niet al te goed kijkt kun je, mede door de identieke asindeling, een 03 wel voor een 01 houden. Maar alleen als je niet al te goed kijkt, zo ongeveer met halfdichte ogen dus, en met je aandacht ergens anders, voor iets dat een appèl doet op je meer primitieve driften of zo.

Ik heb nog even wat omgestruind in oude jaargangen van Eisenbahn Magazin. In EM 8/79 wordt gewag gemaakt van de uitlevering van Roco's 01 111. Over de afmetingen worden niet veel woorden vuilgemaakt:

"Mit einer Länge von 275,2 m (sic - men bedoelt ongetwijfeld mm) über Puffer kommen die Modell-Hauptmaße dem Vorbild sehr nahe."

Iets nader wordt op het model ingegaan in een artikel in EM 11/79, Verglichen + gemessen, in een tabel vinden we de volgende afmetingen:

Alle Maße in Millimetern
Gesamtachsabstand Lok: Vorbild: 12400, 1 : 87: 142,5, Roco: 142,5
Kesselmitte über SO: Vorbild: 3100, 1 : 87: 35,6, Roco: 35,6

Als we deze maten als representatief voor de rest beschouwen, zou je mogen concluderen dat de Roco-lok nogal netjes op schaal is.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat dat niet bepalend hoeft te zijn voor een positieve "subjectieve" indruk.
Misschien wel grappig om te vermelden is dat de lok destijds voor de adviesprijs van DM 159,= te koop werd aangeboden.

Groet,
Jan


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2267 Gepost op: 14 May 2013, 12:30:11 »
@Maarten (MHS84), misschien is bovenstaande een beetje overtrokken, maar ik wilde gewoon zeggen dat het verschil tussen een 01 en een 03 toch echt wel zodanig is, dat een beetje "kenner" dit wel ziet. Om het verschil even te illustreren twee plaatjes van de site "Bundesbahnzeit":





Overigens vind ik dat die 01 op dit plaatje ook best wel "massief" overkomt.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2268 Gepost op: 14 May 2013, 15:10:26 »
De Lümmelner V60 rangeert een rijtuig Aüm de draaischijf op, terwijl een aantal Bw-Arbeiter enigszins verbaasd toekijkt...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2269 Gepost op: 14 May 2013, 15:54:26 »
De Kö trekt het rijtuig weer de schijf af, op het spoor naast de lokloods...



Niet veel later maakt een uitgelezen gezelschap zich op het blauwe rijtuig der eerste klasse te enteren



Joachim Klätzmaier staat naast zijn Lloyd om het gezelschap uit te zwaaien. Achter het kleine autootje hangt de caravan van Ralf, die van plan is daarmee, samen met Rosita, op vakantie naar Spanje te gaan. De Lloyd? En Ralf z'n karretje dan?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2270 Gepost op: 14 May 2013, 15:57:19 »
Aan verrassingen geen gebrek in je draadje (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2271 Gepost op: 14 May 2013, 17:34:53 »
Ja, sta ik zelf ook steeds weer van te kijken  ;D

De Kurswagen is inmiddels het Bw uitgerangeerd en aan de D498 toegevoegd, die het rijtuig mee zal nemen richting Ruhrgebied, waar ze weer in een andere trein zal worden gezet om uiteindelijk in Dönsdorf uit te komen.



D498 op pad:


Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2272 Gepost op: 14 May 2013, 19:39:31 »
Hallo Jan
Strakke foto van die V200.
Ik heb zelf net de loc verkocht. Gekocht in een vlag van dat had ik altijd al willen hebben. Nieuwe eigenaar is er erg blij mee.
Maar wanneer is het gerechtvaardigd er een sleep goederenwagons achter te zetten?

Groet,

Robert Jan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2273 Gepost op: 14 May 2013, 19:55:17 »
Als jij vind dat het tijd is voor een sleep goederenwagens?  ::) ::)
modulebaan.nl

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2274 Gepost op: 14 May 2013, 19:57:45 »
Je rolt van het één in het ander...

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2275 Gepost op: 14 May 2013, 20:07:13 »
Dank heren, voor het antwoord.
Ik kreeg die vraag van de nieuwe eigenaar. Ik heb nog een sleep met kolenbakken voor hem in petto, vandaar. Is wel een ruige plaat die laatste.

Groet,

Robert Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2276 Gepost op: 14 May 2013, 20:48:42 »
Natuurlijk, je kunt erachter hangen wat je wilt. Desnoods een intercity bestaande uit 2 donderbussen.
In het echt werden de V200's ontwikkeld voor het hoogwaardige reizigersverkeer, F- en D-treinen. Na verloop van tijd nam enerzijds de elektrificatie toe en anderzijds werden de treinen steeds langer en dus zwaarder. Dat laatste bekwam de V200 niet zo erg best, en er ontstonds allengs meer slijtage/schade. Als antwoord op die problemen met de V200 werd de V200.1 (waarvan de lok op het getoonde plaatje een exemplaar is) ontwikkeld, en de V200 deed steeds vaker dienst in de "mindere" treindiensten, eerst nog de Eilzüge en later ook de Nahverkehrszüge - en de goederendienst.
Een goederentrein getrokken door een V200.0 behoort dus zeker niet tot de onmogelijkheden, integendeel, maar de waarschijnlijkheid daarvan neemt recht evenredig toe met de hoogte van het jaartal waarin je baan speelt, maw, hoe vroeger je baan speelt, hoe minder waarschijnlijk een V200 in de goederendienst is.
Het charmante "Deutsche Bundesbahn" voluit geschreven zat op de eerste exemplaren, vroeg in de 60ers werd dat vervangen door een DB vignet. Een enkel exemplaar heeft het wel gehouden tot bijna (of helemaal) het eind toe.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2277 Gepost op: 15 May 2013, 11:32:51 »
Er staat nog een vraagje open van janw over wat ik met die ouwe motor heb gedaan (van de 01).
Zoals de motor was liep hij nogal rottig, dat wil zeggen onregelmatig en stroef. Nadat ik 'm uit de tender had gehaald heb ik eerst de lagers van de motoras (zie de pijlen in het plaatje)schoongemaakt, althans, zo goed en zo kwaad als het ging.



Met een kwastje met SR24 eerst zoveel mogelijk oude olieresten verwijderd, daarna opnieuw -héél zuinig- verse olie aangebracht, terwijl het motortje op halve spanning draaide. Dan lekker laten draaien, half uurtje of zo, en af en toe even ompolen.

Hij loopt nu een stuk beter, hoewel in de lage toerentallen nog steeds niet echt heel lekker. Kijken wat het doet als er een decoder ingebakken wordt, is het dan nog niet lekker, dan misschien toch maar een Faulhabertje van SB Modellbau.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2278 Gepost op: 15 May 2013, 12:02:41 »
Jan, dat zijn vrij dure motortjes. Ik zag laatst op Marktplaats goedkope Roco-motoren aangeboden. Misschien kun je die ook wel in Houten of op een andere beurs kopen. Dat houdt de ombouw betaalbaarder, al moet je er dan natuurlijk zeker van zijn dat die tweedehands Roco-motoren wél goed werken.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2279 Gepost op: 15 May 2013, 12:21:56 »
Dat ben ik met je eens, Ruud. Zo'n vervangende motor van SB-Modellbau komt op ruim honderd öri.



Ik heb een aantal Roco-loks met soortgelijke motoren als die van de 01, die heb ik indertijd ook vervangen door SB-exemplaren. De latere generatie Roco-motoren zijn veel beter, sterker nog, ik heb een V100 en een VT98 omgebouwd op SB, en de rijeigenschappen zijn daardoor eigenlijk niet of nauwelijks verbeterd, zeker niet digitaal geregeld.
De vraag is echter, of zo'n nieuwe-generatie-motor zonder meer in deze tender past, ofwel, vind ik een Rocomotor die geschikt is voor deze tender.
Maar je suggestie is zonder meer de moeite van het onderzoeken waard! Eens even bekijken dus...

Groet,
Jan