Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617538 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1935 Gepost op: 28 March 2013, 17:48:49 »
Ondertussen moet de tender er aan geloven. Zoals te doen gebruikelijk eerst maar eens gesloopt en ontdaan van overbodige onnut.
Dan kijken of de decoder past op de daarvoor (door mij bepaald, want niet voorbereid middels DSS of zo) plek. Omdat ik de achterlichten eruit heb gesloopt, is daar een ruimte ontstaan, die net aan groot genoeg is voor de ESU's LOPI 4. Van de laatste zijn ook de overbodige draadjes afgeknipt en afgedopt met een stukje krimpkous. De overgebleven draadjes worden links en rechts van de motor door de daarvoor bestemde gootjes naar voren geleid, en met een stukje tape op hun plek gehouden (wie in de goot terecht komt, moet ook in de goot blijven, in dit geval dan):



De rode draad (stroomafname rechts, in rijrichting gezien) was net te kort, dus die heb ik verlengd met een stukje draad wat ik even daarvoor van de onnutte draden had afgeknipt, in dit geval heb ik gekozen voor groen, omdat die kleur volgens de kleurenleer van Johannes Itten complementair is aan rood. Maar dat terzijde, niet op letten.

De meest logische, hierop volgende stap, is het vastsolderen van de draden: rood en zwart voor de stroomafname, oranje en grijs voor de + en - van de motor en, in dit geval, ook de witte voor de frontseinverlichting (ervan uitgaande dat die het ook doet, dat is nog maar afwachten):



Hier nog even een fotootje van de stekkerverbinding die is ingebouwd in de draad naar de frontseinverlichting, dit om de mogelijkheid lok en tender te ontkoppelen te behouden:



Goed dat was dan het meest oninteressante gedeelte, het binnenwerk. Volgende karweitje: tendercosmetica!

Grt,
J


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1936 Gepost op: 28 March 2013, 17:52:56 »
Altijd weer genieten Jan als ik naar jouw plaatjes kijk. (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1937 Gepost op: 28 March 2013, 18:58:16 »
Jan, uitstekende foto's vooral die zwart wit foto is perfekt. Laat de doorkijk onder de ketel goed uitkomen.

Grt.Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1938 Gepost op: 28 March 2013, 20:49:52 »
@Jaap: blij dat ik je er een plezier mee doe! De plaatjes geven het geleuter er omheen ook een beetje zin zo, anders zou het allemaal voor de kat z'n viool zijn  ;)
@Ric: merci!  :D Maar er zit toch heus een beetje kleur in hoor!

En dan speciaal voor Ronald Vierheim: zo'n ding bedoel ik:



Pianostemmers gebruiken ze ook, alleen dan wat groter en met een handvat wat haaks op de kop staat.

Ciao,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1939 Gepost op: 29 March 2013, 17:42:32 »
Het gefrunnik en gepruts aan de tender gaat vrolijk door, tenslotte is het bijna vrolijk pasen, al zou je eerder ballen in een boom gaan hangen en gezellig kerst gaan vieren, als je zo naar buiten kijkt, of als de moed je daarvoor ontbreekt, de thermometer aan een vluchtige blik onderwerpt.

Het zal zo onderhand geen verbazing meer wekken, dat ik de neiging heb bepaalde Roco-elementen te elimineren tbv  Weinert-equivalenten. Zo ook de tendertrappetjes. Hier een fotootje om het verschil te laten zien:



Maar voordat ze erop kunnen, moet er nog even wat gebeuren, anders hebben ze geen houvast. Op deze foto kun je ongeveer zien wat het idee is. Overigens, laatst was er een draadje over zelfgemaakt gereedschap, zo'n omgebouwde haarspeld kan prima dienst doen als mini-lijmklem:



Terwijl de boel aan het drogen is, kan ondertussen mooi de plastic kolenimitatie uit de tenderbak gesloopt worden:



De volgende keer meer nieuws van dit front.
Bye!
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1940 Gepost op: 29 March 2013, 22:08:37 »
Leuke update van t front zeg  (y)
Wat zal de vrouw wel niet zeggen als je de voorraad haarspelden hebt geconfisceerd voor modelbouw doeleinden  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1941 Gepost op: 29 March 2013, 22:19:47 »
De vrouw vond het goed dat ik er eentje gebruikte om te proberen, en toen dat lukte heb ik zelf een pakje van die dingen gekocht, eurootje bij Trekvat of zo.  :P

Trapje:


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1942 Gepost op: 29 March 2013, 22:31:40 »
Jan, nu ik dit zo macro zie, en eens naar die klinknagels kijk, lijkt het toch wel een behoorlijk grof uitgevoerd model. Maar misschien vergis ik me en valt het in werkelijkheid mee?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1943 Gepost op: 29 March 2013, 22:37:46 »
Tja, dat heb je met macro-foto's, dat valt altijd tegen.
Maar dit is gewoon standaard Roco-uitvoering, voor mij netjes genoeg.

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1944 Gepost op: 29 March 2013, 23:41:44 »
Ik heb voor de aardigheid en ter vergelijking eens een macro gemaakt van dezelfde plek van mijn 41 van Fleischmann. De klinknagels lijken me daar net iets subtieler, iets minder dik:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 29 March 2013, 23:47:22 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1945 Gepost op: 30 March 2013, 01:24:28 »
Mee eens, Ruud. GFN staat erom bekend dat ze qua detaillering het onderste uit de kan halen. Ook hun wielen hebben wat dat betreft een reputatie.
(maar ik vind mijn trappetje lekker mooier  ;D ;))

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1946 Gepost op: 30 March 2013, 16:34:34 »
Als deze 41er nu een keer af is, zou misschien zo'n Fleischmann.... of een oliestoker van Roco.... ach wat. Komt vanzelf wel. Eerst deze maar eens af hebben.

Bergje bouwen zodat de stoker wat te doen heeft:



Nog een foto van het bergje, ook kun je zien dat de opdrukken op de tender zijn afgeplakt, zodat die bewaard blijven als straks de hele zwik overgespoten wordt:



Mocht iemand dit ooit eens na willen doen, houd er dan rekening mee, dat er nog een laagje kolen op het bergje komt, dus het bergje niet te hoog maken.

Gaatjes boren voor de lantaarnhouders:



Voor de bovenste lantaarn moet het gat waar de lichtgeleider in zat opgevuld worden. Voor de hand liggend is dan diezelfde lichtgeleider als opvulling te gebruiken. Ook daarin wordt een gaatje geboord voor de nieuwe lantaarn.





Volgende keer meer!
Jan
« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 16:36:46 door 44. Reden: foto toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1947 Gepost op: 30 March 2013, 17:16:54 »
Een Altbau 41er.... hmmm.... zou wel kunnen. In Rheine liepen er in 1968 nog een stuk of wat, o.a de 023, de 032, de 163 en 192. Uit Osnabrück waren ze rond die tijd al verdwenen.
De 023 had een 2'2'T32 tender, dus die valt af.



Plaatje is uit EJ-Special 8/95 "Die Baureihe 41"

Wie weet wat ik in Dortmund tegenkom, of liever, waar ik mee terugkom  ;D

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1948 Gepost op: 30 March 2013, 20:55:14 »
Als je naar de foto van Ruud kijkt zie je inderdaad fijnere klinknagels, maar valt ook meteen op hoe grof die oude Fl* rails eigenlijk is. Maar zeker een zichtbaar verschil. Productietechnieken hebben in ruim 20 jaar niet stil gestaan.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1949 Gepost op: 30 March 2013, 21:16:00 »
Hoi Allie,

20 jaar? Roco kwam met de 41er (als oliestook met Neubaukessel, Altbaukessel 41ers zijn nooit omgebouwd naar oliestook) ergens eind 80er jaren, Fleischmanns 41er (Altbaukessel) verscheen voor 't eerst in 1998, een verschil dus van een jaar of tien.
Het machinistenhok daarentegen is vlgs mij wel overgenomen van de veel eerder uitgebrachte 01'en en 44ers, dus oké, als je het zo bekijkt kunnen die 20 jaar wel kloppen.

Maar feit is, dat Fleischmann's detailleringsdrift die van Roco wel overstijgt. Wat overigens ook wel weer een verschil in prijs tot gevolg heeft.



« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 21:19:24 door 44 »