Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645496 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #300 Gepost op: 26 May 2012, 23:15:01 »
Ga hem eens opzoeken en kijken of ik deze kan ver Zweedsen. Dank!
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #301 Gepost op: 28 May 2012, 18:16:59 »
Nog steeds warm vandaag, en nog steeds weinig puf om iets te doen.
Toch maar even een oudje van stal gehaald, decodertje ingebouwd (makkie, alleen zwart en rood, oranje en grijs aansluiten) en de loc ontdaan van alle toebehoren die je op een oliegestookt exemplaar vindt. Want de 44ers werden in het begin zo door Roco afgeleverd. Toen ik de lok aanschafte, dat zal zo'n twintig jaar geleden geweest zijn, heb ik er al behoorlijk aan omgeknutseld:



Zo werd de lok geleverd met een gesloten "Frontschürze", bij het voorbeeld ontbreekt het middelste gedeelte. Deze schortplaat bestaat uit metaal en vormt met de omloopplaten één geheel.  De zaag er in dus. Traptreetjes van Weinert gemonteerd en klaar. Maar ja, dan moet ook de midden-cilinder zichtbaar worden:



Dat was een kwestie van onderdeeltjes bij Roco bestellen en insteken. Lantaarns vervangen door Weinert-exemplaren, niet met functionele verlichting, en ik had ook geen zin om die alsnog in te gaan bouwen. Trapjes voor de rangeerder dan wel de schlemiel die de rookkast leeg mag scheppen, beugels om de lampen buigen uit messingdraad en een Weinert-koppeling inzetten.
En nog even een Rauchkastenentwasserungsstütze inbouwen (leuk woord voor scrabble of galgje):



De nummerplaten heb ik destijds ook al vervangen, nu zijn ze weer verwijderd omdat die van Beckert een slag mooier zijn. Vind ik. Maar die zijn pas besteld en nog niet binnen.



Nog even de schoonheid in volle glorie op de schijf, Ammeräth en Ätterbach staan ook al vol ontzag te kijken naar de kolos. Die gelukkig wèl op de draaibrug past.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 18:18:22 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #302 Gepost op: 29 May 2012, 16:21:15 »
wat een prachtige lok!
past ook nog maar net op de draaischijf! :o
bijzonder zo`n midden cilinder, dit had ik nog niet eerder gezien :-X
groeten,
Auke

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #303 Gepost op: 29 May 2012, 16:27:28 »
Die hoort erop daarom is hij zo leuk.  ;D

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #304 Gepost op: 29 May 2012, 17:12:51 »
Dank voor de veren, Auke :D

Zeker hoort de derde cilinder erop. De 44er is een drie-cilinderlok. Toen men, in het kader van het "Einheitslokomotivenprogramm" een zware lokomotief wilde ontwerpen, twijfelde men of een drie-cilinderversie wel voordeliger zou zijn dan een twee-cilinderversie. Drie cilinders geven een aantal voordelen, zoals een betere krachtenverdeling in het drijfwerk. Een twee-cilinderuitvoering daarentegen vergt minder of in elk geval eenvoudiger onderhoud. Daarom werden van beide versies in eerste instantie tien stuks gebouwd, de Baureihe 43 als twee-cilinder- en de Baureihe 44 als drie-cilinderversie. Van de BR43 werden, zo uit m'n hoofd, een veertigtal in totaal besteld (in model door Fleischmann verwezenlijkt), na de oorlog verbleven alle loks BR43 in de russische zone (de latere DDR) en hebben dus nooit bij de DB gereden.
Van de BR44 werden, wederom zo uit het blote hoofd, rond de 1700 stuks gebouwd. Tijdens WOII viel deze serie nog in het "Entfeinerungsprogramm". Bij de DB hebben ze tot het einde van het stoomtijdperk dienst gedaan, sterker nog, de allerlaatste officiële door een stoomlok gereden rit werd door een 44er gereden (oktober 1977).





Bron beide foto's: Wikipedia

Overigens, het komt nogal eens voor dat de BR43 (de twee-cilinderversie dus) verward wordt met de BR 043. De laatse is echter het computernummer van de oliegestookte versie van de BR44. Voor de invoer van de computernummers heetten deze oliegestookte loks ook gewoon BR44.

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #305 Gepost op: 29 May 2012, 17:16:42 »
leuk zo`n stukje geschiedenis erbij ;D
heb je trouwens ook een draadje waar je baan meer op te zien is? heb het idee dat dat hierin niet echt naar voren komt..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #306 Gepost op: 29 May 2012, 17:28:12 »
Euhh... nee... :-[
Dat is project 339, en komt dus pas aan bod als dit draadje af is ;D

Groet,
Jan

PS door het doorgronden van het verleden leren we het heden te begrijpen en kunnen daaruit lessen trekken voor de toekomst

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #307 Gepost op: 29 May 2012, 20:34:58 »
@ 44.
Je hebt helemaal gelijk!!!  8)

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #308 Gepost op: 29 May 2012, 20:49:50 »
aah okee.. dan rest nu de vraag: welk project zijn we nu ;D ?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #309 Gepost op: 29 May 2012, 22:07:05 »
Er is nu een aantal projecten aan de gang die hier ook getoond worden. Tel ze maar na ;D :P
Dan kun je het uitrekenen 8)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #310 Gepost op: 30 May 2012, 11:28:33 »
een stuk of 4?
Dat is dan 338-83=256
Daar dan nog 4 vanaf..
256-4=252.
Dus nog 252 projecten te gaan tot het nieuwe draadje ;D
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #311 Gepost op: 30 May 2012, 17:48:26 »
251....

Maar ik heb het, ordelijk en georganiseerd als ik ben ::), natuurlijk even bijgehouden:

Als eerste, waarom het begonnen is:

1. De om te bouwen/pimpen BR41

En daarna kwamen vervolgens aan bod, al dan niet begonnen, nog lopend of voltooid:

2. Een kolenkraan
3. Een Fuchs-bagger als Hilfsbekohlungskran
4. De kolenbak
5. Verwaltungsgebäude
6. Wagon verouderen
7. Handgrepen op de E50
8. Draaischijf
9. Lokloods
10. Goederenloods
11. De onderbouw voor Bw Lümmeln
12. BR94 digitaliseren
13. Lokleitungsgebäude van Auhagen
14. BR44 digitaliseren
Dus: 338 - 83 = 255 - 14 = nog 241 projecten te gaan voordat ik een nieuw draadje start 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #312 Gepost op: 30 May 2012, 18:01:47 »
Nog even rekenen, altijd leuk:

ik ben met dit  draadje begonnen op 27 Februari 2012, nu is het eind mei 2012, dus in pakweg 3 maanden tijd heb ik 14 projecten op stapel gezet.
Dat is gemiddeld, per maand, ongeveer 5 projecten. 251 projecten gedeeld door 5 is zeg maar, even voor het gemak, 50. Dus nog ruim vier jaar te gaan voor.... ;D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #313 Gepost op: 30 May 2012, 23:17:22 »
Nummer zoveel, want die berekening hierboven deugt ook niet.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #314 Gepost op: 01 June 2012, 17:19:28 »
Zojuist de contact-lipjes van m'n draaischijf afgeknipt. Na intensieve studie kwam ik tot de overtuiging dat dat handig is als je de op- en afgaande sporen continu van spanning voorziet, zodat je locomotieven, ook als de brug niet naar hun spoor gericht staat, hun lichten kunnen laten branden. Om maar iets te noemen.





Nu maar hopen dat dat ook zo is. Anders heb ik zojuist m'n draaischijf vernaggeld.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 18:20:39 door 44 »