Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:55:22
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407207 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #300 Gepost op: 26 mei 2012, 23:15:01 »
Ga hem eens opzoeken en kijken of ik deze kan ver Zweedsen. Dank!
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #301 Gepost op: 28 mei 2012, 18:16:59 »
Nog steeds warm vandaag, en nog steeds weinig puf om iets te doen.
Toch maar even een oudje van stal gehaald, decodertje ingebouwd (makkie, alleen zwart en rood, oranje en grijs aansluiten) en de loc ontdaan van alle toebehoren die je op een oliegestookt exemplaar vindt. Want de 44ers werden in het begin zo door Roco afgeleverd. Toen ik de lok aanschafte, dat zal zo'n twintig jaar geleden geweest zijn, heb ik er al behoorlijk aan omgeknutseld:



Zo werd de lok geleverd met een gesloten "Frontschürze", bij het voorbeeld ontbreekt het middelste gedeelte. Deze schortplaat bestaat uit metaal en vormt met de omloopplaten één geheel.  De zaag er in dus. Traptreetjes van Weinert gemonteerd en klaar. Maar ja, dan moet ook de midden-cilinder zichtbaar worden:



Dat was een kwestie van onderdeeltjes bij Roco bestellen en insteken. Lantaarns vervangen door Weinert-exemplaren, niet met functionele verlichting, en ik had ook geen zin om die alsnog in te gaan bouwen. Trapjes voor de rangeerder dan wel de schlemiel die de rookkast leeg mag scheppen, beugels om de lampen buigen uit messingdraad en een Weinert-koppeling inzetten.
En nog even een Rauchkastenentwasserungsstütze inbouwen (leuk woord voor scrabble of galgje):



De nummerplaten heb ik destijds ook al vervangen, nu zijn ze weer verwijderd omdat die van Beckert een slag mooier zijn. Vind ik. Maar die zijn pas besteld en nog niet binnen.



Nog even de schoonheid in volle glorie op de schijf, Ammeräth en Ätterbach staan ook al vol ontzag te kijken naar de kolos. Die gelukkig wèl op de draaibrug past.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 18:18:22 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #302 Gepost op: 29 mei 2012, 16:21:15 »
wat een prachtige lok!
past ook nog maar net op de draaischijf! :o
bijzonder zo`n midden cilinder, dit had ik nog niet eerder gezien :-X
groeten,
Auke

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #303 Gepost op: 29 mei 2012, 16:27:28 »
Die hoort erop daarom is hij zo leuk.  ;D

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #304 Gepost op: 29 mei 2012, 17:12:51 »
Dank voor de veren, Auke :D

Zeker hoort de derde cilinder erop. De 44er is een drie-cilinderlok. Toen men, in het kader van het "Einheitslokomotivenprogramm" een zware lokomotief wilde ontwerpen, twijfelde men of een drie-cilinderversie wel voordeliger zou zijn dan een twee-cilinderversie. Drie cilinders geven een aantal voordelen, zoals een betere krachtenverdeling in het drijfwerk. Een twee-cilinderuitvoering daarentegen vergt minder of in elk geval eenvoudiger onderhoud. Daarom werden van beide versies in eerste instantie tien stuks gebouwd, de Baureihe 43 als twee-cilinder- en de Baureihe 44 als drie-cilinderversie. Van de BR43 werden, zo uit m'n hoofd, een veertigtal in totaal besteld (in model door Fleischmann verwezenlijkt), na de oorlog verbleven alle loks BR43 in de russische zone (de latere DDR) en hebben dus nooit bij de DB gereden.
Van de BR44 werden, wederom zo uit het blote hoofd, rond de 1700 stuks gebouwd. Tijdens WOII viel deze serie nog in het "Entfeinerungsprogramm". Bij de DB hebben ze tot het einde van het stoomtijdperk dienst gedaan, sterker nog, de allerlaatste officiële door een stoomlok gereden rit werd door een 44er gereden (oktober 1977).





Bron beide foto's: Wikipedia

Overigens, het komt nogal eens voor dat de BR43 (de twee-cilinderversie dus) verward wordt met de BR 043. De laatse is echter het computernummer van de oliegestookte versie van de BR44. Voor de invoer van de computernummers heetten deze oliegestookte loks ook gewoon BR44.

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #305 Gepost op: 29 mei 2012, 17:16:42 »
leuk zo`n stukje geschiedenis erbij ;D
heb je trouwens ook een draadje waar je baan meer op te zien is? heb het idee dat dat hierin niet echt naar voren komt..
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #306 Gepost op: 29 mei 2012, 17:28:12 »
Euhh... nee... :-[
Dat is project 339, en komt dus pas aan bod als dit draadje af is ;D

Groet,
Jan

PS door het doorgronden van het verleden leren we het heden te begrijpen en kunnen daaruit lessen trekken voor de toekomst

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #307 Gepost op: 29 mei 2012, 20:34:58 »
@ 44.
Je hebt helemaal gelijk!!!  8)

Groeten Ferdinand.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #308 Gepost op: 29 mei 2012, 20:49:50 »
aah okee.. dan rest nu de vraag: welk project zijn we nu ;D ?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #309 Gepost op: 29 mei 2012, 22:07:05 »
Er is nu een aantal projecten aan de gang die hier ook getoond worden. Tel ze maar na ;D :P
Dan kun je het uitrekenen 8)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3714
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #310 Gepost op: 30 mei 2012, 11:28:33 »
een stuk of 4?
Dat is dan 338-83=256
Daar dan nog 4 vanaf..
256-4=252.
Dus nog 252 projecten te gaan tot het nieuwe draadje ;D
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #311 Gepost op: 30 mei 2012, 17:48:26 »
251....

Maar ik heb het, ordelijk en georganiseerd als ik ben ::), natuurlijk even bijgehouden:

Als eerste, waarom het begonnen is:

1. De om te bouwen/pimpen BR41

En daarna kwamen vervolgens aan bod, al dan niet begonnen, nog lopend of voltooid:

2. Een kolenkraan
3. Een Fuchs-bagger als Hilfsbekohlungskran
4. De kolenbak
5. Verwaltungsgebäude
6. Wagon verouderen
7. Handgrepen op de E50
8. Draaischijf
9. Lokloods
10. Goederenloods
11. De onderbouw voor Bw Lümmeln
12. BR94 digitaliseren
13. Lokleitungsgebäude van Auhagen
14. BR44 digitaliseren
Dus: 338 - 83 = 255 - 14 = nog 241 projecten te gaan voordat ik een nieuw draadje start 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #312 Gepost op: 30 mei 2012, 18:01:47 »
Nog even rekenen, altijd leuk:

ik ben met dit  draadje begonnen op 27 Februari 2012, nu is het eind mei 2012, dus in pakweg 3 maanden tijd heb ik 14 projecten op stapel gezet.
Dat is gemiddeld, per maand, ongeveer 5 projecten. 251 projecten gedeeld door 5 is zeg maar, even voor het gemak, 50. Dus nog ruim vier jaar te gaan voor.... ;D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #313 Gepost op: 30 mei 2012, 23:17:22 »
Nummer zoveel, want die berekening hierboven deugt ook niet.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #314 Gepost op: 01 juni 2012, 17:19:28 »
Zojuist de contact-lipjes van m'n draaischijf afgeknipt. Na intensieve studie kwam ik tot de overtuiging dat dat handig is als je de op- en afgaande sporen continu van spanning voorziet, zodat je locomotieven, ook als de brug niet naar hun spoor gericht staat, hun lichten kunnen laten branden. Om maar iets te noemen.





Nu maar hopen dat dat ook zo is. Anders heb ik zojuist m'n draaischijf vernaggeld.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 18:20:39 door 44 »