Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:06:26
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 14:57:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:47:42
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 14:27:05
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3760348 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21255 Gepost op: 15 February 2021, 22:42:52 »
Bij mij hebben ze decv ook geaard aan de waterleiding/aardlek

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7749
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21256 Gepost op: 16 February 2021, 20:03:36 »
Waarom zo moeilijk doen  ???  ;D


Bron: funnyjunk.com
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21257 Gepost op: 16 February 2021, 21:01:15 »
Wow! Ik stond op het punt een staalkabel van 20 m aan te schaffen en die aan alles wat in dat hobbyhok maar van metaal is vast te solderen en dan beneden de overtollige lengte maar in de grond te steken.
Maar deze oplossing is een stuk simpeler. Als het goed is, heb ik nog een zakje aarde van bij Kassel vandaan.
Geen grondiger grond dan Duitse grond.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21258 Gepost op: 16 February 2021, 21:02:49 »
 ;D ;D ;D (y)
Groet,

Gerard

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21259 Gepost op: 16 February 2021, 22:23:56 »
Geen grondiger grond dan Duitse grond.

Tsja,...als je je dan nog niet "geaard" voelt, weet ik het ook niet meer.  :D. "Blut und Boden" werd daar ooit over gezegd, maar dat was denk ik niet wat jij op het oog had. Ik heb overigens sterk de indruk dat jij je (terecht) niet veel zorgen maakt over het hier opgeworpen "aarde" probleem.

Peter

P.S. De apostrof  spreek je weliswaar niet uit, maar bepaald wel degelijk als teken van weglaten hoe bijv. de "t" wordt uitgesproken. Zonder apostrof is dat "tee" (als in thee), met apostrof wordt dat "ut", of iets dergelijks. Maar dat terzijde.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21260 Gepost op: 17 February 2021, 22:27:52 »
Ja, wat is geaard, zou je je kunnen afvragen. Hier in het nieuwe huis voel ik me wel aardig 'geaard', dwz ik voel me er prima thuis. Enkel nog "het prutsen" moet nog een plekje vinden; ik ben nog niet echt bezig geweest.
Wat dat bloed betreft, van Blut und Boden, ik kan wel zeggen dat ik best nogal wat bloed op Duitse bodem vergoten heb, tenminste bij 2 gelegenheden. Zoals die keer toen ik bij het verstoppertje spelen in het keldertrapgat van een huis in aanbouw viel. Vier krammen in m'n kop en een hersenschudding leverde dat op. En die keer toen ik met m'n sneeuwschaatsen over een onder de sneeuw verstopte tegel struikelde en m'n tong er half afbeet. Dat heeft ook aardig gestroomd, kan ik wel zeggen. En ik zal wel meer druppels aan die Heimat geofferd hebben, alleen de details staan me niet meer zo voor ogen.
Misschien moet ik de volgende keer dat ik in m'n vingers snij, die even boven dat zakje met Kasselaner aarde houden, wie weet helpt dat (eigenlijk komt die aarde van Hemeln, een stukje noordelijker).

Citaat
Ik heb overigens sterk de indruk dat jij je (terecht) niet veel zorgen maakt over het hier opgeworpen "aarde" probleem.

Hoewel ik het 'probleem' in principe wel serieus neem, maak ik me er inderdaad niet al te veel zorgen over. Hiervoor had ik het over zo'n werkmat met armband, die je dan aan de waterleiding (of verwarming) moest koppelen. De laatste keer dat ik dat gedaan heb (om decoders in te bouwen) is minstens twintig jaar geleden, ik denk zelfs nog wel langer.
En daarbij, in mijn vorige woning waren welgeteld twee geaarde stopcontacten (wandcontactdozen) aanwezig, in de keuken. De wasmachine in de badkamer zat in zo'n doos met trektouwtje aangesloten, die was ook geaard. Maar mijn soldeerbout, trafo, compressor en wat je maar kunt verzinnen, met aardestekker of niet, drukte ik gewoon in een ongeaarde wcd. Ik kan je verzekeren dat ik in die vijftien jaar dat ik daar woonde heel wat decoders heb ingebouwd, niet alleen met stekkertje in de DSS, maar ook gesoldeerd, en ik kan me niet heugen dat me daarbij ooit een decoder is gesneuveld. En toen de schoorsteen lek was vond de huurbaas dat onze geiser weg moest, die werd vervangen door een HR-ketel en omdat er geen stopcontact in de buurt zat heeft hij een gat geboord en van een (ongeaard) stopcontact in de slaapkamer een bruine en een blauwe draad afgetakt. Dat ding was dus allesbehalve geaard. Ook al daarom ben ik blij dat ik er weg ben, ik vond het maar niks, zo'n HR-ketel half in je gootsteen.

Dus ja, ik onderken wel dat het beter zou zijn om de soldeerbout met z'n stekker met randaarde in een geaarde wcd te stoppen,  maar omdat die (zo'n wcd) in mijn hobbyhok niet voorhanden is plug ik 'm gewoon in een wcd zonder randaarde.

Het staat me niet zo bij wat ik over die apostrof gezegd heb, en ik heb ook niet zoveel zin om dat weer op te zoeken, maar in principe schrijf ik 'm altijd wel. Behalve als ik Gronings schrijf, daar hoort het niet. Ook niet om de 'ingeslikte e" aan te duiden. Die "e" schrijf je, gek genoeg, wel (op deze pagina zijn wel een paar voorbeelden te ontdekken). Eerlijk gezegd ken ik de officiële regels voor het schrijven van het Gronings niet, dwz ik heb er nooit les in gehad, maar ik heb wel jarenlang het blad "Toal en Taiken" (uitgegeven door Stichting t Grunneger Bouk) gelezen, een periodiek gewijd aan de Groningse taal, waarop mijn vader jarenlang geabonneerd is geweest, en daar heb ik wel het een en ander van opgestoken.

En als ik iemand een epje stuur, dan laat ik het ding nog wel eens weg omdat het zo omslachtig is er eentje te schrijven.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21261 Gepost op: 17 February 2021, 23:00:11 »
Jan,
Wat ik ooit ergens las is het lastige van esd problemen dat je ze vaak pas krijgt na verloop van tijd. Ze komen soms pas een jaar na toedoen naar boven drijven. Met een lekkere dikke trui aan kun je soms best wat statische elektriciteit opwekken. Als je last hebt van "geknetter" bij het aanraken van een kraan, moet je er goed om denken dat je geen decoders gaat solderen. Een ontbrekende aarding op je soldeerbout kan voor hetzelfde probleem zorgen (statische lading kan opbouwen in je bout en ontladen op je decoder).
Mijn ervaring is echter wel ook, zoals jij zelf ervaart, dat het meestal meevalt en er geen schade ontstaat als je geen voorzorgsmaatregelen neemt. Zelf probeer ik aan te houden dat als ik met "dure" electronica werk, ik mezelf vooraf even aan de kraan ontlaad. Als ik erg veel statische elektriciteit opbouw doe ik dat meestal door een sleutel tegen de kraan te duwen. De sleutel vergroot het contact oppervlak van de energie overdracht van mij naar de sleutel voordat de overdracht naar de kraan plaatsvind. Anders kan zo'n schok toch best vervelend zijn. Esd armbanden en aardings matten hebben meestal een hoge weerstand naar de aarde die voor een gelijkmatigere ontlading zorgen. Als die er niet in zit kan het net zo gevaarlijk zijn die mat te gebruiken als zonder de mat te werken omdat de overdracht van energie veel te snel gaat.
groeten,
Auke

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21262 Gepost op: 17 February 2021, 23:27:22 »
Oja, geen idee of het interessant is, jwam ik in de week tegen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21263 Gepost op: 17 February 2021, 23:41:46 »
Hmm...

In dienst: 1941
Uit dienst: 1978
Bw Gremberg 1980

Ik mis iets, geloof ik

Interessant dus  :D

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21264 Gepost op: 18 February 2021, 00:13:09 »
Ja, was nog nie klaar, doe het ook maar tijdens hetvwerk. Achteraf gezien niet zo interessant, tisbmaar een aandrijfwiel van een 044, slecht geschilderd en zo...

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21265 Gepost op: 18 February 2021, 08:32:49 »
Hmm...

In dienst: 1941
Uit dienst: 1978
Bw Gremberg 1980

Ik mis iets, geloof ik

Interessant dus  :D

Inderdaad: het enige dat klopt, is de datum in dienst. De loc is afgevoerd in Bw Gelsenkirchen-Bismarck op 260577 (zoals alle 44'ers in dat BW) en heeft daar nog even dienst gedaan als verwarmingsloc. Vervolgens vond in april 1978 sloop plaats in Aw Limburg (Lahn).
Groet, Frank

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21266 Gepost op: 18 February 2021, 09:15:44 »
Dat bedoel ik. De laatste (reguliere) rit met een stoomlok bij de DB vond plaats in oktober 1977. De 7e, meen ik. Daarom kan dat 1978 al niet kloppen. En een DR-44er ishet ook niet.
En waarom wordt Bw Gremberg er bij gehaald?

Bedankt voor de foto's en het commentaar, Bas!

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21267 Gepost op: 18 February 2021, 14:11:40 »
mogelijk is de drijfas in Gremberg verandert in dit tentoonstellingsding

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21268 Gepost op: 18 February 2021, 19:28:03 »
Jan.

Hier nog wat info, kan misschien ook nog even kijken in het grote Br 44 boek of er over haar
nog meer bekend is. ;D

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet141487.shtml

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21269 Gepost op: 18 February 2021, 22:16:02 »
Waarschijnlijk stond het Aw Gremberg in haar laatste levensjaren in voor het onderhoud. Nadat het definitief gedaan was qua fluit en damperij, zijn de verantwoordelijken er misschien achter gekomen dat het toch wel een einde van een tijdperk was en hebben ze her en der nog wat ledematen als een soort Denkmal en motivatieobject voor de ivergebleven werknemers buiten bij de Lokleitung neergezet. Er staan daar her en der nog wat andere ledematen van diverse Br en seinen, velen overwoekerd en vergeten.
Ach ja, tempus fugit und keine Historie ohne Umständer.

Mvg Bas