Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 07:55:21
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 07:25:29
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Da's Daz 2 door Ben
Vandaag om 06:49:19
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3686779 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21270 Gepost op: 18 February 2021, 22:37:57 »
De tijd vliegt, daar is geen ontkomen aan.
Op diverse plaatsen in het onvolprezen wereldwijde web is de levensloop van 44 215 wel na te trekken, zoals ook de site van Albert Gieseler, waarvan Kees hierboven de koppeling gaf.
In tegenstelling tot 1940 als het jaar van indienststelling geeft een andere site 1941. Enerzijds is dat mooi, omdat je daardoor weet dat ze niet bij elkaar hebben afgekeken, anderzijds is het vervelend omdat je nu niet weet wie er gelijk heeft. Daarvoor is dan weer een derde (betrouwbare) bron nodig.
In mijn bibliotheek bevinden zich weliswaar twee boeken over de Baureihe 44, het ene van EK-Verlag, het andere van Transpress Verlag, met verschrikkelijk slechte foto's die ook nog eens verschrikkelijk slecht geretoucheerd zijn. Maar wel met een mooi overzicht van fabrikanten, bouwjaren en weet ik wat niet.

Echter, de boeken bevinden zich, samen met de rest van de bibliotheek, in de stapels die een voorlopig (mobiel) verblijf gevonden hebben in een winkelwagen. Handig als je je zooi van de ene kant naar de nadere kant van de kamer moet verhuizen (bijvoorbeeld om laminaat of plintjes te leggen). Maar om die hele kar nou overhoop te halen om even een blik in zo'n boek te werpen...

Trouwens, EK-Verlag heeft het eerste van de twee delen over de Baureihe 01 uitgebracht. Even afwachten tot het tweede deel ook is verschenen, en dan maar eens kijken of we wat pecunia vrij kunnen maken om beide werkjes aan te schaffen.
Waarom wachten? Omdat bij de beide delen over de 01.10 het tweede deel nog steeds niet is verschenen en waarschijnlijk ook niet meer zal komen, omdat de aankondiging in EK's webwinkel ook al is weggehaald en ik daar niet blij mee ben.
Maar wat ik wilde zeggen, en dat heb ik al wel vaker gezegd, het zou tijd worden dat EK ook eens zo'n blauw boek aan de BR44 zou wijden. En aan de BR 41, om maar eens wat te noemen...

We kunnen alleen maar afwachten...



Oja, 44 215 was het grootste deel van haar actieve tijd thuis in Bw Paderborn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21271 Gepost op: 18 February 2021, 22:40:03 »
En nog wat, dat "Bw Gremberg 14.11.1980" zou er misschien op kunnen duiden dat de as op die datum als Denkmal is geplaatst. Bij of in Bw Gremberg.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21272 Gepost op: 18 February 2021, 22:54:38 »
Hmm...

In dienst: 1941
Uit dienst: 1978
Bw Gremberg 1980

Ik mis iets, geloof ik

Interessant dus  :D


Maar waarom staat er Ausmusterung en niet Ausser Betrieb? Weliswaar zal de loc niet meer in een dienstregeling gereden hebben, maar dat betekend niet dat er van zijn stoomdiensten geen gebruik meer werd gemaakt. Dat zou dus rijtuigen voor verwarmen kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld werd er een gebouw mee verwarmd.

Freek J.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21273 Gepost op: 18 February 2021, 23:14:13 »
Bij de Deutsche Bundesbahn werd een lok, als er werd besloten dat ze in de toekomst niet meer nodig zou zijn en er ook in andere Bw's geen behoefte was op de betreffende lok in het bestand op te nemen, z-gestellt, "von der Ausbesserung zurückgestellt". Dat hield in dat, mochten er mankementen aan de lok komen, de lok niet meer gerepareerd mocht worden. Vaak werd dan zo'n lok ook "kaltgestellt", maar soms ook werd ze nog enige tijd ingezet - totdat er een mankement optrad waardoor de lok niet meer kon worden ingezet.
In die "z-periode" was de betreffende lok nog wel officieel bestanddeel van het lokomotievenpark van de DB. Dat wil dus (bijvoorbeeld en onder andere) zeggen dat er nog steeds verzekeringspremie voor werd betaald.
Op een zeker moment werd dan besloten de betreffende lok daadwerkelijk uit dienst te nemen en werd deze "ausgemustert", definitief uit de bestandslijsten geschrapt dus. Vanaf dat moment had de machine voor de DB alleen nog waarde als schroot.

Als een lok "ausser Betrieb" is, wil dat zeggen dat deze op dat moment geen dienst kan doen, bijvoorbeeld door een mankement, of bijvoorbeeld omdat de lok overtollig is. Maar dat kan veranderen, de lok wordt gerepareerd en keert terug in de dienst, of er is een opleving in het verkeer en de lok is weer nodig om de dienstregeling aan de praat te houden. Bijvoorbeeld. Maar in die periode is de lok steeds volwaardig bestanddeel van het lokomotievenpark.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2021, 10:25:00 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21274 Gepost op: 19 February 2021, 07:53:45 »
Trouwens, EK-Verlag heeft het eerste van de twee delen over de Baureihe 01 uitgebracht. Even afwachten tot het tweede deel ook is verschenen, en dan maar eens kijken of we wat pecunia vrij kunnen maken om beide werkjes aan te schaffen
Doe geen moeite. Het eerste boek is bar slecht. Bauartänderungen worden soms slechts in voorbijgaan benoemd, tenders krijgen maar 2 pagina’s. Veel bekende foto’s. Ik vond het in tegenstelling tot het 01.10 boek niet de moeite waard.

Overigens, dit zegt revisionsdaten over de 44 215.

Dirkjan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3358
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21275 Gepost op: 19 February 2021, 10:13:58 »
Dat laat precies de waarde van goed bronnenonderzoek zien. (y)

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21276 Gepost op: 19 February 2021, 10:33:03 »
Inderdaad. De vraag is dan wat je er vervolgens mee doet. Ik weet zeker dat ik hier (in dit draadje), meer dan eens klinkklare nonsens heb verteld, ondanks grondig bronnenonderzoek in het verleden en dankzij te lui zijn om dat onderzoek nog eens dunnetjes over te doen teneinde mijn herinnering te toetsen en daarmee de uitspraak te verifiëren.

Neem daarom nooit zo maar klakkeloos aan wat ik hier allemaal verkondig.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21277 Gepost op: 19 February 2021, 12:34:03 »
Met uitzondering van die laatste opmerking zèlf uiteraard. De inhoud daarvan is boven elke twijfel verheven en moet om die reden klakkeloos worden aangenomen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21278 Gepost op: 19 February 2021, 14:41:57 »

Op een zeker moment werd dan besloten de betreffende lok daadwerkelijk uit dienst te nemen en werd deze "ausgemustert", definitief uit de bestandslijsten geschrapt dus.
Klopt wat je schrijft, maar het ging om de vertaling. Aangezien je mijn punt al voelde aan komen vermeld je dan ook: "daadwerkelijk uit dienst". Vertaald: eigentlich ausser Betrieb.

"Ausgemusterd" is vrij vertaald: met pensioen. Hetgeen dus inderdaad betekend dat de banden met de werkgever, de DB verbroken werden.

Freek J.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21279 Gepost op: 19 February 2021, 15:55:50 »
Ausgemüstert...eigenlijk is ze nog deels in dienst bij DB ;D. Weliswaar als Denkmal, maar ook Denkmal hebben nood aan verf en bij tijd en wijlen een duwtje om alles weer recht te zetten.
Overigens impliceert dit dan natuurlijk wel dat de lok nooit ausgemüstert kan zijn op de officiële datum, realiseer ik mij nu. Zij zou dan volledig uit de boeken geschreven zijn en in het bezit gekomen zijn van bijvoorbeeld de sloper.
Binnenkort ben ik nog eens in Gremberg en dan zal ik eens trachten te weten te komen van wie dat Denkmal eigenlijk is.

Mvg Bas

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21280 Gepost op: 19 February 2021, 16:34:17 »
De loc is gesloopt. In 1978, Bas. Revisionsdaten is een betrouwbare bron.

En bij een loc die Z achter het nummer kreeg, was de betekenis dat de loc niet meer werd ingezet, maar eventueel wel nog weer (na revisie) in dienst kon komen. Gebeurde in de praktijk bijna nooit, zeker in de laatste tien jaar, maar dat betekende wel dat bijvoorbeeld de tender nog (goed) gevuld kon zijn met kolen.
Groet, Frank

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21281 Gepost op: 19 February 2021, 21:20:34 »
Ausgemüstert...eigenlijk is ze nog deels in dienst bij DB ;D. Weliswaar als Denkmal, maar ook Denkmal hebben nood aan verf en bij tijd en wijlen een duwtje om alles weer recht te zetten.
Overigens impliceert dit dan natuurlijk wel dat de lok nooit ausgemüstert kan zijn op de officiële datum, realiseer ik mij nu. Zij zou dan volledig uit de boeken geschreven zijn en in het bezit gekomen zijn van bijvoorbeeld de sloper.
Binnenkort ben ik nog eens in Gremberg en dan zal ik eens trachten te weten te komen van wie dat Denkmal eigenlijk is.

Mvg Bas
Deels heb je gelijk. Zie https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=41221&fahrzeugsuche=044+377&art=1&such_start=0
Ik neem aan dat hij aangekocht is van de DB.

Anderzijds, een wielstel is een hoofdeel (met een registratie nummer) van in dit geval de loc. Het leidt een eigen leven en kan onder verschillende loc's hebben gezeten. Het lijkt me waarschijnlijk dat het wielstel van de sloop "gekocht" is.
 
Een mogelijkheid is ook dat een wielstel wel met de loc naar de sloop gaat maar dat dit een wielstel is, wat hergebruikt wordt en eigendom blijft van de DB.
De hoofddelen zullen ongetwijfeld ook geregistreerd zijn geweest, maar is het interessant genoeg om een enorme database aan te leggen en op I-nep te plaatsen, met in het achterhoofd hoeveel mensen van die database gebruik zouden maken?

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2021, 21:23:57 door Freek Jonkers »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21282 Gepost op: 19 February 2021, 22:28:02 »
Tja, hoe het precies vertaald moet worden... geen idee. Er zijn nogal wat Duitse begrippen  waarvan ik het Nederlandse equivalent zonder eerst een potje nadenken niet kan noemen. Als dat al lukt. Dat krijg je als je vrijwel alleen Duitstalige (model)spoorgerelateerde boeken en tijdschriften leest. Niet dat ik geen Nederlands wil lezen, maar een Nederlands boek over bijvoorbeeld de Baureihe 44... ik ben het nog niet tegengekomen. Ach, en als ik eerlijk ben... eigenlijk geef ik , als het over Duitse spoorwegen gaat, de voorkeur aan Duitse literatuur. Niet zo moeilijk trouwens, Nederlandse literatuur over Duitse spoorwegen vind je maar weinig. Of niet, eigenlijk.

Wat de z-Stellung betreft: ik had begrepen dat de loks nog wel (als het zo uitkwam) gebruikt werden, totdat dat door een defect niet meer zou kunnen. Dat gaf mij dan de mogelijkheid om van bepaalde loktypes de tijd dat ze werden ingezet wat op te rekken.
Maar misschien was hier de wens wel de vader van de gedachte... zo zie je maar: nooit alles klakkeloos voor waar aannemen wat hier gedelibereerd wordt. Behalve natuurlijk... nou ja, je snapt 'm wel.

Als een lok eenmaal was 'ausgemustert' (ik associeer het op de een of andere manier met het (aan- en) afmonsteren van zeelui) had ze, zoals gezegd, voor de Bundesbahn alleen nog waarde als schroot. Ik kan me voorstellen dat er eens wat werd weggeschonken (zo is menigeen aan de nummerplaten gekomen die nu, als ze al verkocht worden, goud geld (moeten) opbrengen), bijvoorbeeld zo'n as die dan als 'Denkmal' ergens werd opgesteld. Misschien zelfs wel eens een hele lokomotief. En misschien ook wel eens voor een vriendenprijsje. En misschien ook wel gewoon tegen schrootwaarde. Wie zal het zeggen...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21283 Gepost op: 20 February 2021, 21:50:01 »
Het bericht hierboven sloot ik af met een foto van een V60.
Zoals gewoonlijk (althans, in 99,99% van alle gevallen) heb ik die foto eerst door een fotobewerkingsprogramma gehaald, voordat ik 'm plaatste.
Maar met deze foto was iets geks. Meestal bewerk ik de foto's op een aantal punten, zoals rechttrekken, bijsnijden en ook wordt er eigenlijk altijd wel wat aan de kleuren gesleuteld. Daarvoor is de functie "Slimme fotocorrectie". Als je die functie aanklikt, geeft het programma al een schot voor de boeg door een "ideale correctie" te berekenen. Die kun je accepteren of eventueel naar eigen inzicht veranderen. Hieronder de originele foto (na rechttrekken en bijsnijden) en zoals deze verschijnt in "Slimme fotocorrectie":



Zoals je ziet geeft dat een beetje vreemd resultaat; er lijkt een soort lila-achtige waas over te zitten en hoe er ook aan de knoppen gedraaid wordt, het resultaat blijft abominabel.

Nu heb ik dat wel eens vaker ervaren, en als ik dan het programma uitschakel en de pc herstart, is het resultaat heel anders en kan ik het naar believen aanpassen. Natuurlijk heb ik dat hier ook geprobeerd, maar ook na drie keer herstarten werd het resultaat niet anders, en ook niet nadat ik de software opnieuw had geïnstalleerd.

Nadat ik dezelfde procedure nog eens maar dan met een geheel andere foto had doorlopen, was er geen vuiltje aan de lucht. Conclusie: het zal dan wel aan de foto liggen. Of heeft er iemand een ander idee?

Oja, het programma heet Paint Shop Pro Photo X2 van Corel.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21284 Gepost op: 20 February 2021, 22:04:56 »
Jan,
Is de achtergrond van de foto wit of juist een andere kleur?
Foto bewerking programma's willen wel eens een verkeerde kleur als wit willen gaan bestempelen en zo de kleuren helemaal overhoop gooien.
groeten,
Auke