Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628313 keer)

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20355 Gepost op: 29 August 2020, 13:17:24 »
Ahaa, statiefoto’s !  (y)

Al met al een hele mooie lok geworden, dank voor de uitgebreide beschrijving en het als het ware meenemen tijdens de bouw. Een heel betrokken verslag en uitdagend om bij te houden!

Benieuwd naar het volgende projekt!  ::)

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #20356 Gepost op: 29 August 2020, 14:07:19 »
@Wolter: ja, ze ziet er uit als nieuw, en dat terwijl het eigenlijk een tweedehandsje is  ;D
Nou ja, het chassis dan, dat is een tweedehandsje.

Citaat van: Kees
... en dat je nog eens zo iets gaat ondernemen.

Citaat van: Michiel
Benieuwd naar het volgende projekt!

Daar heb ik ook best wel zin in, maar momenteel speelt er een aantal factoren waardoor het voornemen althans voorlopig even moet blijven wat het is: een voornemen.

Grote kans dat het dan het 50.40-project gaat worden, ook al spelen de kosten een niet geringe rol in dat verhaal. Naast de Umbausatz moet er namelijk ook nog een lokomotief als basis aangeschaft worden. Nu is zo'n Umbausatz al niet echt goedkoop, voor die van de 41er moest een bedrag zo'n € 250,= neergeteld worden,  de Umbausatz 50.50 staat € 389,= op de lijst (UVP). Daar komen dan nog de kosten van een basislokomotief èn (in mijn geval) een decoder bij.

In het geval 41 351 had ik een knappe Roco-41er op de kop getikt bij Ronald Vierheim, ik meen voor iets van honderd of hondertwintig öri. Met decoder heb je het dan al over pakweg een honderdje of vier.

Voor de 50.40 moet er dan een Roco-50er komen. Afhankelijk van uitvoering en leeftijd kun je die op beurzen en zo voor ergens tussen de €125,= en € 200,= wel vinden. Met decoder erbij kom je dan toch al gauw op ruim 500 öri.

Ik weet niet hoe een ander dat doet, maar ik moet daar wel even voor sparen...

Daarnaast: ik liet even terug al iets vallen over een verhuizing, dat is ook een dreiging die ons nog steeds boven het hoofd hangt.
En verhuizen neemt vaak ook de nodige onkosten met zich mee.

Dus, ik zou zeggen: als je er op wil gaan wachten, koop dan zolang maar even een Donald Duck of zo, want het kan nog wel even duren 

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #20357 Gepost op: 29 August 2020, 16:11:07 »
Het is inderdaad een fraaie lok geworden!
Pfff... verhuizen.... Kost ook een heleboel tijd...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Overet

• Offline Offline
« Reactie #20358 Gepost op: 29 August 2020, 20:50:51 »
Wij gaan later dit jaar verhuizen en ik zie vooral kansen  (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #20359 Gepost op: 29 August 2020, 21:24:26 »
@Reinout: verhuizen kost inderdaad een hoop tijd, en altijd meer dan je verwacht, nooit minder.
@Tom: dat is natuurlijk de keerzijde van alle moeite en inspanning. Je hoopt er wel beter van te worden  :D

Afgelopen donderdag ben ik met een vriendje naar het Spoorwegmuseum geweest, speciaal omdat er een expositie gewijd was (is, loopt nog tot november geloof ik) aan restauratiewagens, onder de 'titel': "Tosti's, Truffels en Treinen".
We besloten, om in stijl te blijven en ook omdat we beiden al geruime tijd (lees: jaaaren) niet meer per trein gereisd hadden, dit voor deze gelegenheid toch eens te doen. Als onwetenden moeten we ons dus door de digitale jungle worstelen om er achter te komen met welke trein we moesten gaan (we hadden overigens daluren-dagretourkaarten 1e klas), waar we in, over en uit moesten stappen en dat soort dingen.
We verbaasden ons er hogelijk over dat wij, om om twaalf uur bij het Museum aan te kunnen komen, om tien voor negen uit Groningen moesten vertrekken in de trein naar Den Haag waarbij we dan in Amsterdam-Zuid moesten overstappen naar Utrecht. Amsterdam-Zuid? Is Amersfoort in een zinkgat verdwenen of zo?

Nou ja, het zal wel. De efficiëntie van NS (of Prorail of hoe die club vandaag de dag ook maar heet) zal ongetwijfeld wel op een vorm van logica berusten. Enfin. Op een gegeven moment stonden we (met trein en al) stil op station Almere Centrum. Dat duurde nogal en we begonnen juist wat ongemakkelijk op onze zetels te schuiven, toen er werd omgeroepen dat we enkele minuten geduld moesten hebben omdat er vóór ons een trein niet verder kon komen en we moesten wachten tot die uit de weg geruimd was en dat we bedankt werden voor ons begrip.
Een minuut of vijf later kwam een mededeling van ongeveer gelijke strekking en pakweg twee, drie minuten daarna werd omgeroepen: "Beste reizigers, deze trein is opgeheven, u wordt verzocht allemaal uit te stappen!" Zonder boe of bah of enigerlei uitleg over hoe het nu verder moest!

Daar stonden we dan, enigszins beduusd op het station van Almere Centrum. Goede raad was duur, dus zochten we die bij een door een uitzinnige horde belaagde dame die er uitzag alsof ze wel eens bij NS werkzaam kon zijn en die wist ons te vertellen dat we het beste die trein (ze wees op een trein aan de andere kant van het perron die juist wegreed) konden nemen en dan in Weesp overstappen op de trein naar Utrecht. Of Amsterdam Centraal, dat kon ook.

Om een lang verhaal kort te maken: dat is uiteindelijk allemaal nog gelukt ook, en we hebben ons ook nog kostelijk geamuseerd met het bedekt-cynische commentaar van de conductrice die omriep dat we het ons misschien niet goed konden voorstellen dat we het gehaald hadden maar dat we nu toch echt over enkele minuten Amsterdam-Centraal binnen zouden rijden.
Van Amsterdam-Centraal naar Utrecht leverde geen problemen op, zodat we een uur later dan de bedoeling was het Spoorwegmuseum binnenstapten.

Alwaar we een vijf- of zestal restauratiewagens (voor het gemak reken ik het Rheingold-panoramarijtuig daar ook maar even toe) stonden opgesteld, en die we dan ook meteen gingen bekijken in de hoop in zo'n rijtuig iets te kunnen eten, een tosti met truffels, bijvoorbeeld. Maar dat was helaas niet het geval... erg jammer, ik had het bijzonder leuk gevonden eens in een echte Buckel-Speisewagen mijn maal te doen. Alle banken en stoelen waren met rood koord afgezet, en om de anderhalve meter stonden bordjes met: "Hoe moe u ook bent, gelieve hier niet te gaan zitten", of iets van dien strekking.
Maar goed, het was wel interessant om eens door zo'n Speisewagen (en niet te vergeten het Panoramatijtuig), waar ik tot nu toe alleen maar plaatjes of modellen had gezien, te lopen en te kijken hoe het er nu in het echie uitzag. Fascinerend, best wel. Jammer genoeg was het niet echt mogelijk de rijtuigen goed te fotograferen. Daarvoor is toch meer ruimte nodig dan er binnen het Spoorwegmuseum aanwezig is. Overigens hebben we in het restaurant van het museum nog wel een tosti met truffel genuttigd. Een truffelfan ben ik trouwens niet, ik vind dat er een hoop overbodige poeha gemaakt wordt over iets met een zurig schimmelsmaakje.

Nadat we ook de 'gewone' expositie nog hadden bekeken togen we weer richting Utrecht-Centraal om te kijken hoe we het beste weer in onze thuisstad terecht konden komen. Gelukkig stond op de borden dat de trein naar Groningen om 18:48 uur van spoor 11 zou vertrekken, en nadat we op een terras onze avondmaaltijd hadden verorberd (ik had rijst en groente met eend in teriyakimarinade - de marinade was zo sterk dat er van de eend weinig meer te proeven viel, zodat ik me eigenlijk nog steeds afvraag of het wel eend was) stonden we dan ook mooi op tijd op het genoemde perron. Maar geen trein naar Groningen.... dus een infobalie opgezocht alwaar de dienstdoende dame-met-rode-pet ons wist te vertellen dat het spoor ergens tussen Utrecht en Amersfoort in een zinkgat of zo was gezakt, zodat we het beste maar naar Hilversum konden reizen en van daar weer naar Amersfoort, waar vermoedelijk wel een trein richting Groningen zou gaan. Kijk, nu wisten we eindelijk waarom het allemaal zo raar moest en zo.

In Amersfoort moesten we een klein half uur wachten tot de trein naar huis zou vertrekken, wat ons in de gelegenheid stelde de beide lokomotieven die we zagen staan toen we in de trein uit Hilversum station Amersfoort binnenreden, Vectrons of zo, te fotograferen:

Over deze, of liever, het model er van, was een tijdje geleden wat te doen, Roco had de kleur niet goed of zo:

Bij de echte was het ook allemaal niet zo perfect:

De beide loks stonden voor een trein met allemaal dezelfde wagens, volgens mijn vriendje autotransporters of in elk geval iets met auto's. Het was nogal een trein trouwens, twee van die loks leek geen overbodige luxe.
Ik vroeg me wel af wat de nationaliteit van de wagens nu eigenlijk was: S-GC?

Al met al best een genoeglijk dagje uit, ondanks dat het met de treinreis niet allemaal meezat.
En ondanks dat 'het spoor' natuurlijk niet altijd verweten kan worden dat dingen niet gaan zoals ze eigenlijk zouden moeten gaan, was onze eindconclusie dat 'de trein' 'de trein' niet meer is.
Maar eigenlijk wisten we dat al.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #20360 Gepost op: 29 August 2020, 21:31:16 »
Nou zinkgat .................... tussen Utrecht - Amersfoort/Baarn zijn er werkzaamheden aan het spoor, vandaar je rare route.

Freek

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #20361 Gepost op: 29 August 2020, 21:36:57 »
 ;) :D

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #20362 Gepost op: 29 August 2020, 21:50:58 »

“Ik vroeg me wel af wat de nationaliteit van de wagens nu eigenlijk was: S-GC?“

Niet gehinderd door enige kennis.

Maar op het plakkaat naast het wagen nummer en type aanduiding staat dat het ding als heimatbahnhof Helsingborg in Zweden heeft en in beheer is bij Greencargo. S = Svenska / Sweden GC=Greencargo lijkt me.

Arjan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #20363 Gepost op: 29 August 2020, 21:55:46 »
Arjan is me voor :) http://www.greencargo.com/.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #20364 Gepost op: 29 August 2020, 21:57:13 »
Autotransporters in Amersfoort: dat zal voor Pon zijn, de volkswagenimporteur. Zitten aan het "Pon-lijntje", het laatste restantje van de lijn richting Rhenen/Kesteren.

Reinout

Erwin Schuurman

• Offline Offline
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
« Reactie #20365 Gepost op: 29 August 2020, 22:29:09 »
Dit is eerder de Volvo onderdelen trein.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #20366 Gepost op: 29 August 2020, 22:32:53 »
De beide loks stonden voor een trein met allemaal dezelfde wagens, volgens mijn vriendje autotransporters of in elk geval iets met auto's.
Volgens mij op doortocht naar België vanuit Zweden, de zogenoemde Volvotrein. Dus wel auto's maar niet voor PON.

Citaat
Ik vroeg me wel af wat de nationaliteit van de wagens nu eigenlijk was: S-GC?
Daarvoor staat er een mooie UIC landencode op maar die was er in '68 natuurlijk niet.  :)

Vectrons of zo
TRAXX in dit geval, of moet ik zeggen dat de ombouw van de 65'r op de vorige pagina goed gelukt is?  ;)

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #20367 Gepost op: 29 August 2020, 22:42:58 »
Citaat
Niet gehinderd door enige kennis.

Ik heb wel eens eerder aangestipt dat mijn kennis van en over de spoorwegen zich voornamelijk betrekt op de spoorwegen in mijn jeugd, om de periode tot ongeveer mijn 25e levensjaar maar zo te noemen. Toen heetten de Zweedse spoorwegen nog gewoon SJ, een landencode in welke vorm dan ook was toen nog niet nodig.
Had dat er op gestaan, had ik de vraag niet hoeven stellen. Nu moest ik raden: staat die "S" voor Sverige? Schweiz? Slovakije? Servië?
Je hebt wel gelijk: als ik iets verder had gekeken had ik het af kunnen leiden van de overige belettering. Maar die moeite heb ik me niet getroost omdat ik dat op dat moment niet interessant genoeg vond, ik wilde naar die lokomotieven toe.

Volvo uit Zweden. Ook een poosje uit Born, geloof ik. En nu dus uit België? 't Kan verkeren....

Dank allen voor de opheldering!  :D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #20368 Gepost op: 29 August 2020, 22:44:18 »
Citaat
TRAXX in dit geval

Zie je? Dat moderne spul is haast niet uit elkaar te houden...  :P

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #20369 Gepost op: 30 August 2020, 10:18:29 »
Allemaal eenheidsworst en allemaal even lelijk  ;D ;D ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.