Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke TAMS decoder heb ik? door heuvelbaan
Vandaag om 11:48:57
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:01
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door ArjanB
Vandaag om 11:22:26
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
LS Models 2024 door Rob Ellerman
Vandaag om 11:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407093 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20205 Gepost op: 22 juli 2020, 22:20:42 »
Eerder was het ook al te zien: het rekje met de zandstrooileidingen. Voordat die erop konden, moesten eerst de drie in de vorige aflevering genoemde exemplaren worden gemonteerd.
Oorspronkelijk zijn er in de ombouwset "losse" zandstrooiventielen bijgesloten, waarbij het de bedoeling is dat je de vier leidingen (aan elke kant) uit messingdraad zelf gaat zitten fabrieken. Weinert levert echter ook de ventielen compleet met leidingen als gegoten onderdeel los, en dat leek me wel wat makkelijker, zodat ik die besteld heb. Daar zitten echter bevestigingsbeugels op meegegoten en die zitten precies op plekken waar ze nou net niet moeten zitten, dus heb ik die er met een flexschijfje afgeslepen. Langdurig karweitje. Maar affijn, ze zijn nu wel zover dat ze vastgezet kunnen worden, denk ik:



Nou nog de stoomtoevoerleiding naar de generator, de leiding voor afgewerkte stoom van generator naar voorwarmer, de lichtleiding en de leiding voor de INDUSI, nog een handreling en dan is deze kant wel zo ongeveer klaar. Daarna op naar de andere kant en dan maar eens gaan nadenken over wat voor kleurtje ik er eens op zal gaan zetten (ik ben wel een beetje jaloers op wob, die is al klaar met z'n 93er  :P)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20206 Gepost op: 23 juli 2020, 10:41:46 »
Ziet er netjes uit Jan. Ik neem aan, dat je nog wel even de vijl en een beetje plamuur neemt om de aansluitingen van de gietmal rechts van de voedingspomp weg te werken. Zijn ze bij Weinert vergeten denk ik ;D

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20207 Gepost op: 23 juli 2020, 16:30:53 »
Bedoel je die "gaten" in de staketel? Die horen er in te zitten, dat zijn (vlgs mij) zgn. Waschluken, waardoor je in de ketel (en askast) kunt reiken om er schoon te maken.


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20208 Gepost op: 23 juli 2020, 21:28:29 »
(ik ben wel een beetje jaloers op wob, die is al klaar met z'n 93er  :P)
Terecht ;D
Het was een heel gedoe en gepuzzel om die leidingen goed te krijgen. Op de tekeningen staan ze plat geprojecteerd. Maar in werkelijkheid verlopen ze toch echt in 3D.
Overigens, als het buigen wat moeizaam gaat, dan helpt het om ze even warm te stoken. Wist je natuurlijk allang...

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20209 Gepost op: 23 juli 2020, 22:11:48 »
 ;D

ja, ik heb je verhaal gevolgd toen, en ook vanuit eerdere projecten weet ik wat voor gepuzzel het kan zijn.
Weinert schrijft ook in de bouwinstructie dat uitgloeien leidt tot meer buigzaamheid. Bij dikker materiaal gaat dat best goed, bij dunner materiaal (Ø < 0,5 mm) moet je wel uitkijken dat je draadje niet compleet verbrandt ipv alleen maar gloeit.
Eventueel kan ik nog terugvallen op mijn voorraad koperlakdraad (diktes van 0,2 tot 1,2), dat is van zichzelf al redelijk soepel.

Op 't ogenblik ben ik aan het uitknobbelen wáár de vier aan de Lichtmaschine aan te brengen leidingen moeten komen te zitten.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20210 Gepost op: 24 juli 2020, 22:00:35 »
De Lichtmaschine (generator) moet in elk geval worden aangedreven. Dus moet er stoom naar toe:



Het zwikje zit nog los, misschien verleg ik de leiding nog (die zit bij zowat geen enkele lok gelijk).
Dan nog de stoomafvoerleiding, de lichtleiding en de Indusieleiding. Als dat er allemaal op zit, is deze kant zowat klaar en kunnen we gaan kijken wat de andere kant in petto heeft.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2020, 22:45:00 door 44. Reden: correctie »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20211 Gepost op: 25 juli 2020, 12:35:19 »
Het is best wel een lastig project, Jan.
Het betreft een grote loc met lange ketel (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BR 93 die betrekkelijk bescheiden van grootte is).
Het gaat dus om leidingen, die juist omdat ze lang zijn, snel minder strak ogen.

Gelukkig hadden ze daar in het echt ook mee te maken. Of anders gezegd: erg belangrijk zullen ze het niet gevonden hebben, als het maar efficiënt was en werkte.
Het lijkt mij overigens dat de leidingen van de Neubaukessel er in de regel strakker uitzagen. Of vergis ik me daarin?

Het moet ook nog gezegd dat in vergelijking met het plaatje in de catalogus van Weinert jouw leidingen er superstrak bij liggen. (y)

Geeft de bouwbeschrijving van Weinert geen uitsluitsel over hoe de lichtmachine moet worden aangesloten?

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20212 Gepost op: 25 juli 2020, 21:37:18 »
In het tekstgedeelte van de bouwinstructie staat daar niks over. Er is wel een klein schetsje opgenomen, wat in elk geval een vingerwijzing geeft. Maar, zoals Weinert trouwens ook aanbeveelt, foto's van het "grote voorbeeld" geven een goeie indicatie van het hoe en wat. Gelukkig heb ik de beschikking over een redelijk goed gesorteerde bibliotheek, dus liggen er op tafel ook diverse boeken en brochures met foto's en zo.
Ook de twee of zo plaatjes in de Weinert catalogus zijn wel nuttig:


Foto van (een gedeelte van) blz. 31 van de Weinert-catalogus 2014/2015. Ik heb gezocht, maar in deze catalogus geen auteursrechtenclaim gevonden.

Voor mijn gevoel is mijn gefröbel met die messingdraadjes allesbehalve strak. Of het strakker is dan op de Weinertplaatjes?
Hoe dan ook, in het echt ziet het er vaak ook nogal rommelig en geïmproviseerd uit, dus maak ik me er maar niet al te druk om.

De Lichtmachine zit er op, met de nodige stoom- en stroomleidingen:



Ik vond het intussen behoorlijk drukke soep worden, en toen zag ik ineens dat er nog een handrelinkje tussen gefriemeld moest worden:



En er moet nog een leiding tussen Verteilerventil en Speisepumpe... en van de tender naar dezelfde pomp, maar die laatste komt in een later stadium aan bod.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20213 Gepost op: 26 juli 2020, 15:57:29 »
De leiding tussen ventiel en pomp is er ook en daarmee zou de hele brut erop moeten zitten. Tenminste, aan deze kant:



Bij een volgende 41er wijk ik, denk ik, uit naar de nummertjes 82390 en 82392 van Weinert, dat gaat vast een beetje vlotter dan dit gefriemel. Hoe meer er op komt, hoe meer gefrut het is om er nog wat tussen/onder/omheen te krijgen.

Maar ja, met die Weinertdingen ben je ook weer 55 öri verder. En je bent zo gauw klaar met je hobby.

Moet ik trouwens ook nog zin in een tweede Altbaukessel-41er krijgen.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2020, 17:49:24 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20214 Gepost op: 27 juli 2020, 22:31:35 »
Na het omdraaien van de lok in wording, kwam ik de in een boog lopende stelstang voor de luchtpomp weer tegen. Waardoor het komt dat die stang zo rond loopt, weet ik niet. Het kan liggen aan de kit zelf, maar het kan ook heel goed zijn dat ik zelf iets niet goed gedaan heb. Hoe dan ook, toen ik in een grijs verleden de stelstang aanbracht, besloot ik me er bij neer te leggen dat het ding niet recht was.
Edoch, nu ik de toch zeer onbevredigende toestand wederom in ogenschouw nam, zag ik mij genoopt dat besluit te herzien, vooral ook omdat het op een eenvoudige doch zeer doeltreffende manier op te lossen zou zijn: de bestaande gaten voor de houders vullen en nieuwe gaten boren. Zo gezegd, zo gedaan:



Helaas heb ik geen foto gemaakt van de rondlopende stelstang, maar aan de hand van de gaten kun je je wellicht voortellen hoe dat er uitgezien moet hebben.
De gaten zijn weliswaar al wat opgevuld, maar daar kan nog wel wat bij. Daarna nog even gladstrijken en voilà, je ziet er niks meer van  :D
De trekstang voor de fluit loopt ook niet helemaal 100% recht, maar daar moet ik nog even een nachtje over slapen of ik dat wil corrigeren of niet. Ik ben namelijk bang dat in dat geval het oude en nieuwe gat elkaar wel eens zouden kunnen overlappen.



Voorts heb ik nog een handreling aangebracht, maar dat was wat te voorbarig want eigenlijk moeten eerst de zandstrooileidingen erop.



Dan nog twee leidingen richting voorwarmer en de stoomtoevoerleiding voor de luchtpomp, en dan is deze kant ook zover klaar. Daarna wordt het tijd weer eens in het bouwinstructieblad te duiken om a. te kijken of alles een beetje klopt en b. om te kijken wat er dan op de rol staat.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20215 Gepost op: 28 juli 2020, 10:42:30 »
Jan, als je naar het oorspronkelijke gaten patroon kijkt is het ook logisch dat de leiding in een boog loopt. Productie foutje, of wellicht hoort de leiding toch in een boog te lopen?

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20216 Gepost op: 28 juli 2020, 14:38:59 »
Ha Ric!

Op zichzelf heb je wel gelijk: een leiding hoeft niet recht te lopen, de stoom vindt z'n weg ook wel door een extra bochtje. Daarom maak ik me er ook niet zo druk om dat leidingen niet recht lopen.

Dat is anders in dit geval, want het gaat hier niet om een leiding, maar om een stelstang. Aan het uiteinde van die stang (aan de machinistenkant) zit een handwiel, waarmee het ventiel dat de stoomtoevoer voor de luchtpomp (dat ventiel bevindt zich rechts aan de stoomdom) regelt bediend kan worden. De stang moet dus kunnen draaien, en een kromme stang in die situatie laat zich niet of maar lastig draaien.

Toen ik de staketel aan de ketel monteerde, kwam ik erachter dat de daten òf aan de rechterkant òf die aan de linkerkant niet in de juiste positie te krijgen waren. Daarom heb ik de boel maar zó gemonteerd dat de beide Ackermannetjes in de juiste positie stonden.
Of het hier een constructiefout van Weinert betreft of een misinterpretatie van de bouwinstructie van mijn kant, durf ik niet te zeggen. Ik heb al heel wat Weinertproducten gebouwd, van een simpel AEG-karretje via spoorbomen met behang tot aan voorseinen met drie bergippen aan toe, maar zo'n ombouwset heb ik nog niet eerder bij de hand gehad - wat dat betreft heb ik dus geen ervaring.

Deze actie moet je dan ook zien in het kader van het Friese gezegde: "As it net kin sa 't it moat, dan moat it mar sa 't it kin.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20217 Gepost op: 28 juli 2020, 15:22:58 »
"As it net kin sa 't it moat, dan moat it mar sa 't it kin. Klopt, zoals zo vaak in het leven ;D

Grt. Ric

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20218 Gepost op: 28 juli 2020, 20:51:38 »
Mooi werk Jan (y)

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20219 Gepost op: 28 juli 2020, 22:12:53 »
Dankjewel Bas  :)
Ik doe m'n best, maar soms is het één stap vooruit, onmiddellijk gevolgd door twee achteruit. Maar daar weet jij alles van  ;)

Terwijl ik bezig was met het aanbrengen van de bekleding van de stoomtoevoerleidingen naar de cilinders was ik nog aan het nadenken over de leidingen die er nog op moeten komen.





Zoals gezegd komen er aan stuurboord nog drie: de toeleiding naar de luchtpomp, de leiding voor afgewerkte stoom van de luchtpomp naar de Vorwärmer en nog eentje, eentje waarvan ik gek genoeg niet weet waarvoor die dient. Oja, natuurlijk moet er ook nog een leiding komen van de luchtpomp naar de luchtreservoirs, maar die is volgens mij niet of nauwelijks te zien. De leiding die ik bedoel loopt ook zo ongeveer van luchtpomp naar voorwarmer... geen idee wat dat voor leiding is.

Aan de rechterkant (beter gezegd: de machinistenzijde) komt dus een leiding waarvan ik niet weet waarvoor die dient, en aan de andere kant ontbreekt er bij nader inzien eentje aan de andere kant: daar heb je de toevoerleidingen naar de Speisepumpe, de generator en de Hilfsbläser alsmede de leiding voor vers water van voedingspomp naar voorwarmer, de leiding voor water van Strahlpumpe naar Speiseventil, de leiding voor afgewerkte stoom van de generator naar de voorwarmer, maar de grote afwezige is de leiding voor afgewerkte stoom van Speisepumpe naar voorwarmer. Of zou die, onder de buik door, aan de andere kant lopen? Dat moest ik nog maar eens proberen uit te vissen...