Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht, Gebogen stalen brug met radius H0, lengte 80-85cm door Klaas Zondervan
19 oktober 2020, 23:41:20
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Bert V
19 oktober 2020, 23:41:11
Projekt 083-338 door 44
19 oktober 2020, 23:32:38
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
19 oktober 2020, 23:29:03
Modules van Kees Gorter door St00mboy
19 oktober 2020, 23:17:33
Defecte verlichting Rivarossi 1304 door Marcel Kirkels
19 oktober 2020, 23:14:48
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Met een sik
19 oktober 2020, 23:13:05
Station Ermelo in model 1:160 door Martin Domburg
19 oktober 2020, 22:53:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 oktober 2020, 22:49:17
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door Martin Hornis
19 oktober 2020, 22:44:57
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
19 oktober 2020, 22:36:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 oktober 2020, 22:35:28
Falkenheim door Falcon10
19 oktober 2020, 22:16:50
Faller lijm 170492; naald verstopt door Olav
19 oktober 2020, 22:14:32
Kleinbottwar in spoor 1 door frederik19630
19 oktober 2020, 22:09:10
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
19 oktober 2020, 22:06:53
Decoder artitec Pec door ruudns
19 oktober 2020, 21:59:58
Onderhoud Lima locomotief door GertN
19 oktober 2020, 21:57:20
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door ronald1956
19 oktober 2020, 21:45:57
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
19 oktober 2020, 21:45:46
Raadplaatje door Cc72000
19 oktober 2020, 21:41:26
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Frank 123
19 oktober 2020, 21:41:18
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
19 oktober 2020, 21:38:45
19 Toen door Falkenberg
19 oktober 2020, 21:24:17
Schürzenwagen DR wie kan me helpen door stefan88
19 oktober 2020, 21:18:59
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
19 oktober 2020, 21:00:32
Bouw Bührtal III door nachbar
19 oktober 2020, 20:58:53
Help! Ik zoek degene die een NBDS nummerplaat heeft nagemaakt door Tomasso
19 oktober 2020, 20:44:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 oktober 2020, 20:13:50
Mat '36 445 door Post49
19 oktober 2020, 19:51:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2444460 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20220 Gepost op: 28 juli 2020, 22:12:53 »
Dankjewel Bas  :)
Ik doe m'n best, maar soms is het één stap vooruit, onmiddellijk gevolgd door twee achteruit. Maar daar weet jij alles van  ;)

Terwijl ik bezig was met het aanbrengen van de bekleding van de stoomtoevoerleidingen naar de cilinders was ik nog aan het nadenken over de leidingen die er nog op moeten komen.





Zoals gezegd komen er aan stuurboord nog drie: de toeleiding naar de luchtpomp, de leiding voor afgewerkte stoom van de luchtpomp naar de Vorwärmer en nog eentje, eentje waarvan ik gek genoeg niet weet waarvoor die dient. Oja, natuurlijk moet er ook nog een leiding komen van de luchtpomp naar de luchtreservoirs, maar die is volgens mij niet of nauwelijks te zien. De leiding die ik bedoel loopt ook zo ongeveer van luchtpomp naar voorwarmer... geen idee wat dat voor leiding is.

Aan de rechterkant (beter gezegd: de machinistenzijde) komt dus een leiding waarvan ik niet weet waarvoor die dient, en aan de andere kant ontbreekt er bij nader inzien eentje aan de andere kant: daar heb je de toevoerleidingen naar de Speisepumpe, de generator en de Hilfsbläser alsmede de leiding voor vers water van voedingspomp naar voorwarmer, de leiding voor water van Strahlpumpe naar Speiseventil, de leiding voor afgewerkte stoom van de generator naar de voorwarmer, maar de grote afwezige is de leiding voor afgewerkte stoom van Speisepumpe naar voorwarmer. Of zou die, onder de buik door, aan de andere kant lopen? Dat moest ik nog maar eens proberen uit te vissen...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20221 Gepost op: 29 juli 2020, 21:58:19 »
Nou, helemaal zeker weet ik het niet, maar het lijkt er toch sterk op dat de leiding voor afgewerkte stoom van Speisepumpe naar Vorwärmer onder de ketelbuik naar stuurboord koerst, om aan die kant verder richting voorwarmer te gaan.
Dus, toen ik er mee bezig was hoe die leiding dan precies zou moeten lopen (de tekening van W. geeft alleen een 2D-beeld, en zo'n leiding met alle bochten en rondingen is 3D) kwam ik erachter dat deze leiding met een bochtje om zo'n stoomtoevoerbekleding zou moeten komen te lopen. En daardoor leerde ik dat die bekleding er bij de meeste 41ers iets anders uitziet dan bij Weinert. Met als gevolg dat er bij de Weinertversie nauwelijks plaats is om een 1mm leiding langs te laten lopen, vooral ook omdat daardoor ook een probleem zou ontstaan met de windleiplaat.
Dus leek het me wel nuttig om e.e.a. een beetje aan te passen:

links origineel, rechts aangepast


Weer teruggeplaatst ziet het er zo uit:



Zoals je ziet is er voldoende plaats voor de bewuste leiding (hier nog even in de vorm van een gewoon stuk messingdraad):



Vooreerst weer even gerustgesteld, heb ik eerst de luchtpomp weer op z'n plaats gezet. Maar wel een beetje hoger dan eigenlijk volgens Weinert de bedoeling was, omdat anders de aansluitingen voor de stoomtoe- en afvoerleidingen in de omloopplaat zouden komen te liggen, waardoor ik er niet meer bij zou kunnen om de betreffende leidingen aan de pomp te bevestigen.



Bij wijze van ontspanning de luchtleiding pomp -> luchtreservoirs aangebracht. Volgende keer weer verder, met het afwerken van de afgeslankte stoomtoevoerbekleding (of zoiets, toch eens proberen te onthouden hoe dat allemaal heet).

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20222 Gepost op: 29 juli 2020, 22:38:01 »
Jan, in de EK reeks en in de M+F /EJ tijdschriften is veel info te halen. Ook zijn er in de loop der tijd veel modificaties aangebracht. Puzzelen derhalve.
Op mij wachten nog een een Altbau en Neubau Kesselvariant.

Gr, Rob

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20223 Gepost op: 29 juli 2020, 23:15:23 »
Ja, inderdaad. Wat ik heb aan 41-literatuur ligt opengeslagen op en om de werkplek, zoals het EK-boekje van Konzelmann over de BR 41 (mag best eens een blauw boek voor in de plaats komen), de EJ Sonderausgabe, wat tijdschriften en zo nog het een en ander. In die EJ-Sonderausgabe (Dezember 1984/Special8/95) staan prachtige kleurenfoto's op groot formaat waaraan je veel informatie kunt ontlenen. Bijvoorbeeld die bekledingen van de stoomtoevoerleidingen naar de cilinders.

Maar het blijft puzzelen, of eigenlijk een soort mix van schaken en puzzelen: vooruit denken is absoluut handig.

Succes met de Alt- en Neubaukessel 41ers!
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 23:43:39 door 44. Reden: zin verbouwd »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20224 Gepost op: 30 juli 2020, 21:57:26 »
Vanmiddag nog even zitten buigen aan wat, naar ik veronderstel, de leiding voor afgewerkte stoom van de Speisepumpe naar de Vorwärmer wordt. Net alsof Sinterklaas met z'n staf tussen de draaideuren van V&D heeft vastgezeten:



Valt nog niet mee om dat een beetje strak en vooral met de bochten op de juiste plaats te krijgen. Weliswaar buigt de messingdraad na het uitgloeien een stuk makkelijker, maar dat heeft ook z'n nadelen.
Maar goed, met al die leidingen bouw je wel aardig ervaring op en dat kan best eens van pas komen als ik het in de kop krijg nog een keer aan zo'n avontuur te beginnen. Maar voorlopig even niet, denk ik.


Ow, ik zie dat ik verzuimd heb die stoomtoevoerbkledingdingen af te werken... nou, volgende keer dan maar. Maar wel voordat die sinterklaasstaf er definitief op gaat. Maar die behoeft sowieso nog enkele correcties.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20225 Gepost op: 30 juli 2020, 22:42:46 »
Mooi werk, dat leidingen buigen. Straks installeer je nog je eigen CV-installatie.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20226 Gepost op: 30 juli 2020, 23:17:34 »
 :-X

Geen haar op m'n hoofd!

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20227 Gepost op: 31 juli 2020, 09:06:53 »
CV-leidingen komen tegenwoordig op de rol. Daar is geen eer meer aan te behalen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20228 Gepost op: 31 juli 2020, 18:25:22 »
Geen lol meer aan dus.
De huisbaas wil geen cv aanleggen, dat is 'm te duur zegt hij.
Hij vindt het wel best als ik zelf cv ga installeren, maar, zo redeneert hij, dan is dat een meerwaarde voor het huis en daarom 'moet' hij dan een hogere huur gaan rekenen.
De gek.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4901
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20229 Gepost op: 31 juli 2020, 19:05:39 »
Jan dat heb ik met de keuken
eengraniet blad met gootsteen
2 kasjes breed 1,2mtr
zelf een 2,5 mtr en toen een huur op punten voor eigen keuken blad  ???
OOK MET EEN GEISER
EEN HUUR DING VAN ENERGIEBEDRIJF
Later een badgeiser
Komen diejokers weer langsen voila warmwater app
Ook met opmeten opp groeit mijn woning elke keer
Hoop dat het lang droog en heet blijft
Moet ie weer krimmpen  ;D (denk de huur niet)
En leuk die leidingen aanleggen
Wist niet dat je ook loodgieter was/bent  :angel:

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20230 Gepost op: 31 juli 2020, 23:02:39 »
Hij kan van mij de pot op.
Vanwege het aardige weer kon ik het niet laten er eventjes tussenuit te knijpen voor een klein fietstochtje. Onderweg natuurlijk ook treintjes gekeken, waarbij natuurlijk mijn ongeëvenaarde talenten voor fotografie ten volle ontplooid konden worden.

1. Rangeerterrein Onnen, vlakbij de overweg Onnerweg in Haren. De hekzucht van Prorail liet het hier toch een klein beetje afweten: ik kon een trein zien staan!




2. Een eind verderop, vlakbij De Punt. Let vooral op de diverse palen die op onvergelijkbare wijze spanning in het beeld brengen:



3. Idem.



4. Idem. Een eindje verder stond de gekaapte trein tijdens de treinkaping van 1977.



Wat dat voor blokjes zijn tegen de rails aan, weet ik niet.

Ook aan de 41er werd nog een handje verder gewerkt. Als het goed is, zie je twee nieuw aangebrachte leidingen zitten:



En ook de voeding voor de luchtpomp is geregeld:



De leidngen zijn op maat gemaakt en gebogen, maar zitten nog los. De volgende stap is de lijmkwast hanteren.
En als dat klaar is, is het tijd voor de zandstrooileidingen:



Maar dan zijn we wel weer een dagje verder.

Voor nu: prettig weekend allen!

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 640
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20231 Gepost op: 01 augustus 2020, 09:52:28 »

Wat dat voor blokjes zijn tegen de rails aan, weet ik niet.


In Railhobby heeft ooit een artikel gestaan over silent blocks, ik ben geen deskundige  ;)

Groet
Gerard

PS Huiseigenaar zijn is ook niet alles
Groet,

Gerard

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20232 Gepost op: 01 augustus 2020, 15:49:37 »
Hm, dan zal dat dus een soort geluidsdemper zijn.

Qua huur - eigen huis: je kunt het natuurlijk treffen met particuliere huur en huren van een woningbouwcorporatie kan ook nog wel eens tegenvallen, toch zou ik de voorkeur geven aan huren van een woningbouw(corporatie of -vereniging). Bij een eigen huis sta je zelf voor alle kosten die zich kunnen voordoen (lekke regengoten, kapotte ketel, schilderwerk), ook als dat "eigen" betekent dat de bank de eigenlijke eigenaar is.


Volgens mij zitten alle leidingen (op eentje na, die moet nog als het Führerhaus er op zit) en appendages er op (toch nog verrassend vlug gegaan, vooral de stuurboordkant, moet ik zeggen).
Dat wat er nu nog moet gebeuren is eigenlijk vrij overzichtelijk (het eerder genoemde Führerhaus, de leidingen daaronder, de treden onder het Führerhaus en een tweetal steunen, een paar luchtreservoirs, electroleidingen onder de omloopplaten en de windleiplaten - dat is het dan wel zo'n beetje.

Dan nog wat verfwerk en de eindmontage en dan kan er proefgereden worden.



« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2020, 17:27:19 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20233 Gepost op: 01 augustus 2020, 15:51:15 »
Ho!

Ik ben nog een leiding vergeten: die van Vorwärmer naar Speiseventil!

Ietsje te vroeg gejuicht dus...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14457
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20234 Gepost op: 01 augustus 2020, 16:59:44 »
Maar niet gez/treurd, hij zit er al op:



En nou dit nog: