Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:34:40
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door phdirk
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3678501 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19800 Gepost op: 27 April 2020, 12:44:50 »
Tja.... ik had ook bij die Rizla moeten blijven, want met die tissue is niks.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #19801 Gepost op: 27 April 2020, 13:59:02 »
Jan,

Misschien kan je het dak beslag maken uit schuurpapier? Korrel 400 of zoiets?
En deze in stroken van +/- 1 cm breed snijden?
Grt, Ronald.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19802 Gepost op: 27 April 2020, 19:55:05 »
Hoi Ronald,

kweenie, ik vind schuurpapier nogal dik en stug. Eigenlijk heb ik best goede ervaringen met de dekblaadjes uit de pakjes vloei van Rizla. Die zijn dikker dan de vloeitjes uit hetzelfde pakje en wat steviger dan dat tissue van Kleenex, maar wel veel dunner dan schuurpapier. En dat is handig als je ze om de dakrand wil vouwen en zo (vooral op de hoekjes).

Eigenlijk had ik daar vanmiddag mee willen beginnen (ze zijn ook mooi oranje trouwens, die Rizla-blaadjes), maar door het mooie weer werd ik verleid een rondje op de fiets te doen. Waarbij, eindelijk, ook weer eens gelegenheid was voor een ijsco bij Intermezzo in Haren:

Twee bolletjes amarene en onderin zit nog een bolletje chocolade-ijs 

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #19803 Gepost op: 27 April 2020, 21:19:50 »
 (y) Vandaag is ook eindelijk hier de ijswinkel weer open, nadat hij in maart na de eerste dag weer dicht moest, dus hier ook ijseten in plaats van modelbouwen,  ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19804 Gepost op: 27 April 2020, 21:28:27 »
Ik maak dakleer met schilderstape. Heeft naar mijn mening direct een geloofwaardige structuur. Grijze verf er over, wat vervuiling met groen en zwart en niet van echt te onderscheiden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19805 Gepost op: 27 April 2020, 23:29:15 »
@Joke: ja, lekker hè? En ook dat gevoel dat het mooie weer er weer aan komt  :D

@Klaas: je bedoelt gewoon die afplakband van Tesa of zo, dat crèmegele spul? Dat moet ik dan maar eens gaan bekijken. Het zal in elk geval minder werk zijn omdat het spul van zichzelf al plakt.

Nog even over het fietstochtje van vanmiddag. Qua afstand was het nauwelijks de moeite, amper 25 km, maar om er even in te komen, en ook om er even uit te komen, was het best wel ideaal.
Langs het (Oude) Winschoterdiep de Stad uit en dan de polder in. Na een meter of vijftig rechtsaf, dat is een soort zandweg met puin en steenslag, en dan kom je bij een onbewaakte spoorwegovergang. Daar is het landschap de afgelopen maanden best wel van aanzien veranderd; het opstelterrein "De Vork" neemt steeds meer vorm aan:

Voordat de overweg kon worden overgestoken, moest er eerst even gewacht worden voor een trein die kort daarvoor eveneens de Stad had verlaten en nu koers zette richting Hoogezand en verder. Tijdens de oversteek kon ik een tweede trein al zien aankomen, uit de richting Hoogezand, en die kon ik nog zo'n beetje op de foto zetten:

Nog niet zo lang geleden zat dat andreaskruis trouwens nog aan een mooi roodwit geschilderde spoorstaaf als paal. Niet elke verandering is ook een verbetering. Maar goed, we stappen weer op en een klein eindje verder kunnen we door een groot hek een blik werpen op het opstelterrein in wording:

Behalve de Spurts zal er blijkbaar ook elektrisch materieel gestald gaan worden, gezien de bovenleidingsconstructies.
Na nog enkele hectometers het onverharde pad gevolgd te hebben kruisen we de spoorlijn Groningen - Assen, waarna Haren wordt binnengereden langs de Oosterweg. Door de Oude Brinkweg, de Kerkstraat en een stukje Rijksstraatweg kom je dan bij Intermezzo uit, waar het hierboven genoemde ijsje werd genuttigd - uiteraard met inachtneming van de anderhalvemeterregel.

Na die bandeloze smulpartij gaan we langs de Meerweg Haren uit, onder de A28 door en langs het Noord-Willemskanaal weer op Stad aan. Uiteindelijk om je dan bij de Emmabrug over het spoor, en er was nog mooi even tijd voor een blijk op het station. Immers, bij een vorige keer had ik de aankondiging gezien van de op handen zijnde sluiting van de AKO-boekwinkel, maar Hijlco noemde laatst die winkel nog als zijnde de moeite waard op het gebied van treinenlectuur, dus wilde ik nog wel weer even poolshoogte nemen. Nou, dat was wel duidelijk:

Ook verder maakte het station een wat trieste indruk, een verdwaalde machinist op zoek naar z'n trein en hier en daar een enkele reiziger... beetje unheimlich, normaal gesproken is het daar altijd een drukte van belang.
Wel een trein langs het perron, met de deuren wagenwijd uitnodigend open, maar geen kop te zien:

Zelfs de klok stond stil:

(NB: ik was daar des namiddags rond vijf uur)

En ook tegenover de (voormalige) AKO (waarvan de ruiten waren ingeslagen) zag het er niet best uit. Nog niet zo lang geleden kon je hier nog nieuwerwetse heerlijkheden kopen, zoals bagels en donuts en zo, dus wat mij betreft is er in dit geval niks verloren gegaan:

Het is trouwens best mogelijk dat al die treurigheid deels z'n oorsprong vindt in de bouwactiviteiten die daar gaande zijn (zou de AKO nog terugkomen dan?), want waar ik nog niet zo lang geleden foeterde op ontsierende, als zitplaats vermomde, gigantisch lelijke gigantische betonnen blokken op het perron, en grote doeken langs de oksel van de overkapping, lijkt men nu toch spijkers met koppen te slaan, want het ziet er nu behoorlijk luchtig uit allemaal, ondanks de nog steeds aanwezige blokken:

Als je hier staande zo'n 130o naar rechts draait kun je nog een trein zien staan, tenminste, toen ik er was wel:

Zo langzaam aan had ik wel genoeg gezien, en bovendien werd het wel tijd om thuis eens even aan het pizza bakken te gaan, dus verliet ik het station via de grote hal van het door Isaac Gosschalk gebouwde stationsgebouw, uitkomende op het fantastisch vormgegeven stadsbalkon:

Hoe de architect op het idee is gekomen stationsgebouw en stadsbalkon in zulk een harmoniërend arrangement te verenigen is mij ten enen male onduidelijk en dat zal het ook altijd wel blijven. Goddank komt het niet al te vaak voor dat zulke vervormde geesten zich manifesteren en nog minder vaak dat ze de geschiedenisboekjes halen.
Nog even het balkon de andere kant op, met het peerd van Ome Loeks:

Voor het "Peerd van Ome Loeks" kon eerst geen geschikt plekje gevonden worden, totdat B&W aan de NS vroeg of het beeld misschien op het stationsplein mocht komen te staan. (blijkbaar had de NS daar zeggenschap over). Dat mocht, maar dan moest het beeld zó geplaatst worden het beeld met de kop van het paard naar het station gekeerd zou staan.
Er werkten toen best wel pientere mensen bij NS.

En met dit plaatje komt er een einde aan deze bijdrage in dit draadje.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19806 Gepost op: 27 April 2020, 23:41:10 »
@Klaas: je bedoelt gewoon die afplakband van Tesa of zo, dat crèmegele spul?
Precies dat. Juist omdat het vanzelf plakt werkt het heel makkelijk. Zo'n dakje heb je in no time volgeplakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KJB

• Offline Offline
Projekt 083-338
« Reactie #19807 Gepost op: 28 April 2020, 00:44:35 »
Dat tape lijkt me inderdaad ook een goed idee. Maar om het nog op tissue papier te houden: nat maken met oplossing houtlijm is misschien nog een idee? Is het stug en kun je het, nadat het geknipt/gesneden hebt, weer natmaken en op het dak plakken. Ik heb zo een dakkleed gemaakt voor een vrachtwagen. Welke ik nodig eens moet opzoeken en afmaken, maar dat even daargelaten.

Met vriendelijke groet,

Klaas Johannes

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19808 Gepost op: 28 April 2020, 22:01:47 »
Ja. Ik moest wel even hard op zoek naar die tape, want ik gebruik het verder eigenlijk nooit. Afplakken voor het schilderen vind ik te tijdrovend. Uiteindelijk gevonden in de schuur in de bak met incourant gereedschap. En eenmaal gevonden plakt het zo een eind weg:

De tissue neemt onverdunde houtlijm niet goed genoeg op. Als je het aandrukt wel, dan komt het zomaar door de tisuue heen en blijft de hele zooi aan je vingers plakken. Met verdunde houtlijm raakt het spul onmiddellijk doorweekt, waarna het zich eigenlijk niet goed meer laat vleien. En verdunde houtlijm hecht niet voldoende op een laatje kunststof. ook al is dat met een schuurpapiertje even opgeruwd.
Dat je er fantastische dekkleden mee kunt maken is inderdaad een feit  :D

Noordernet

• Offline Offline
« Reactie #19809 Gepost op: 28 April 2020, 23:05:25 »
Als het droogt, trekt het waarschijnlijk wel wat strakker. Maar echte dakbedekking heeft vaak ook wat oneffenheden. Waarschijnlijk valt het niet op als je van maaiveldhoogte bekijkt.
Ook voor de rest een overtuigend gebouw!

En je Groninger spoorfoto’s vond ik leuk.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19810 Gepost op: 29 April 2020, 16:37:25 »
 :D

Als je goed kijkt, kun je jouw huis ook nog zien staan  ;)

Het dak in plakband gewikkeld en geverfd:

Ziet er in mijn ogen niet zo gek uit (de rafelrandjes moeten nog worden weggewerkt) en beduidend minder werk dan oranje vloeitjes plakken   

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #19811 Gepost op: 29 April 2020, 17:03:26 »
Prima resultaat Jan. Een beetje verweren en dan kan het de baan op.
Grt, Ronald.

Ric

• Offline Offline
« Reactie #19812 Gepost op: 29 April 2020, 18:11:27 »
Ziet er overtuigend uit, Jan.

Grt. Ric

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19813 Gepost op: 29 April 2020, 21:38:12 »
Dankjewel, Ronald & Ric  :D

Zo makkelijk als Ronald zegt is het niet helemaal. Zoals ik al zei moeten de rafelrandjes van de net aangebrachte dakleerbanen nog worden bijgewerkt en bovendien zijn de kieren op de hoeken, ontstaan door onvoldoende nauwkeurig werken, weliswaar netjes opgevuld, maar nog niet op kleur gebracht:

Verder moet er nog een kachelpijp komen, en dakgoten, en regenpijpen, en ik ben de gordijnen vergeten.
Nog meer dan genoeg te doen dus, voordat het Gebouw op "de baan" kan worden geplaatst.
Wat de dakgoten betreft: daar moet ik nog wat op verzinnen, want mijn voorraadje is momenteel finaal uitgeput.

En er moet nog een klok op het dak.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #19814 Gepost op: 29 April 2020, 21:41:05 »
Het wordt een leuk gebouw, zo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)