Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398991 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19695 Gepost op: 11 april 2020, 18:36:52 »
Dat heb ik nou ook: enkele modellen die je goedbedoeld hebt gekregen van je naasten maar die totaal niet bij je baan/tijdperk/smaak passen. Maar ja, je hebt ze gekregen dus doe je ze natuurlijk niet weg. Zo heb ik al allerlei grappige autootjes en VW busjes met diverse opschriften. Zoveel fantasiemodellen zou je in het echt nooit bij elkaar zien maar ieder jaar kwam er weer een bij  ;D

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19696 Gepost op: 11 april 2020, 20:02:09 »
Goeienavond,
Wist niet meer dat KMB,  in hun ongeveer een kwart eeuw bestaan,  toch nogal wat diverse wagentypes produceerde.  Later eens een Klein-catalogus opzoeken in een zolderdoos.
Die laatste Erz-wagen van KMB zou dan een ouder type zijn, want hij heeft nog   'olievetglijlageraspotten'  en die andere reeds (SKF-)kogellagerpotten
« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 20:07:54 door hervé »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19697 Gepost op: 11 april 2020, 21:37:27 »
Nee, de OOtz zijn in dezelfde tijd (41-43) gebouwd als de andere wagens, alleen deels met andere draaistellen. SKF is een fabrikant die (ook) rollenlagers maakt. Maar het is geen soortnaam. SKF stond in de oorlog voor de levering van de helft van alle kogellagers in Duitsland. dit betekent, dat ook de helft van andere leveranciers waren.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19698 Gepost op: 11 april 2020, 22:15:18 »
Heeft iemand meer informatie over het 'Erz IId' opschrift? Zelf verzamel ik de Erz IIId variant, maar weet (nog) niet waar die term op slaat.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19699 Gepost op: 11 april 2020, 22:21:16 »
Daarbij beschrijft SC in GW 4 hoe je de draaistellen van de OOzt 43 onder de OOt42 kunt zetten en andersom, beide types wagens reden met beide types draaistellen rond.

Klein Modellbahn heeft inderdaad nogal wat verschillende wagens in de collectie gehad, variërend van vier-assige zelflossers via ketel-, koel- en schuifdakwagens tot de inmiddels bekende open wagens (met bulten) en ook minstens één type Kleinviehwagen. Voor nog meer variatie zorgde M+D, die op basis van KMB-wagens diverse varianten heeft uitgebracht.
Weliswaar is een groot deel van de KMB-mallen nu in handen van Roco, maar Roco heeft nog maar een fractie uitgebracht van wat Klein ooit uitgebracht heeft.
Ik moet wel zeggen dat de door Roco "heruitgebrachte" modellen wel een stuk verbeterd zijn op het gebied van constructie. Ze zijn wat eenvoudiger (qua constructie), maar wel degelijker.

@Tom:

Citaat
De aanduiding "Erz IId" duidt op de hoogte van de wagen, je had de types I, II en III, waarbij III de grootste hoogte aangeeft. De "d" staat voor "Drehgestellwagen", om ze te onderscheiden van de wagens mit Lenkachsen.
Zie reactie 19695

Nog even een berichtje uit de Lümmelneraner Allgemeine: na jarenlang in bezit van de Baron Van Zwinderen geweest te zijn, is zijn 2e klas Eilzugwagen Gruppe 36 te Lümmeln weer overgegeven aan de DB. De Baron laat desgevraagd weten overgestapt te zijn op wat moderner materieel.

« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 22:34:04 door 44. Reden: citaat gecorrigeerd »

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19700 Gepost op: 11 april 2020, 22:42:48 »
Daar heb ik dan compleet overheen gekeken  :-\

Dank u!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19701 Gepost op: 11 april 2020, 23:01:33 »
Dat overkomt de beste wel eens  ;D

De term "Erz" wijst op datgene wat de wagens geacht worden te vervoeren. Hoewel dit soort wagens meestal in zgn Gag (Ganzzüge, treinen bestaande uit dezelfde soort wagens die doorgaans in vaste omlopen werden ingezet (zie bijvoorbeeld de ertstreinen Emden- (Münster) - Ruhrgebiet, en omgekeerd leeg of geladen met steenkool) wil dat niet zeggen dat met dit type wagens alleen erts werd vervoerd (ik schreef het daarnet al tussen haakjes), ook steenkool, cokes etc kwam in deze wagens wel terecht (brandstof naar kolencentrales, bijvoorbeeld). Voorwaarde was dat op de plaats van bestemming een geschikte losplaats aanwezig was, de wagens konden eigenlijk alleen "schlagartig" gelost worden, dwz door de kleppen te openen klapte de lading in één keer de wagen uit. Meestal was op de losplaatsen een "Tiefbunker" aanwezig.

Erts is overigens een zwaarwichtig goedje, zou je een wagen met de aanduiding IIId tot de rand volladen, dan zou de wagen waarschijnlijk door z'n assen zakken. Even afgezien dat er aan het gewicht van de lading grenzen zijn gesteld. Met erts geladen zou een IIId-wagen (en ook een IId-wagen) niet voller moeten zitten dan een Id.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 23:37:01 door 44. Reden: "zin"nige verbetering »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19702 Gepost op: 11 april 2020, 23:55:08 »
Over de beladingsgraad van de ertswagens is in een tropisch draadje als eens een kleine discussie geweest. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.msg3222029350#msg3222029350

Ongeveer half vol was de voorzichtige conclusie met erts beladinging. Dat maakt een ErtzIId  van een van de voorgaande plaatjes dan beladen tot ongeveer halverwege de “vertikale” bovenrand

Ijzererts pellets want dat is de naam van het produkt zijn “ronde” balletjes met een stuwfactor van ongeveer 0.46 M3/Metrische Ton. 58 ton laadgewicht is dan ongeveer 26 M3. 26 M3 in die wagen zal  zeker niet meer  zijn dan maximaal halverwege de bovenste vertikale wand met in achtneming van het volume verlies van de hoppervorm onderin de wagen.

EDIT

Ik kan niet echt een 1:1 voorbeeld vinden maar wellicht kwam de lading net iets hoger dan van de bovenkant van de loskleppen.

Als we een Marklin ErzId als voorbeeld nemen zien we dat het ding een volume van 35 M3 heeft met 58 of 60 ton lading dan zou je haast denken dat er al net iets te veel lading in zit

Het is maar net hoe veel waarde je er aan hecht maar denk dat die Marklin ErzId dan dan toch een aardig acceptable hoeveelheid lading heeft  voor Ijzererts

 




Welk type wagen je ook hebt de beladingsgraad is ongeveer hetzelfde. Denk ik.

Laad je ze met kolen / cokes dan kun je tot de bovenrand laden. Maar Kolen in een ErzId lijkt met niet economisch omdat je dan te weinig volume hebt voor het laadgewicht

Voorwat het waard is

Arjan

« Laatst bewerkt op: 12 april 2020, 02:43:01 door ArjanB »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19703 Gepost op: 12 april 2020, 08:37:26 »
Hier een M&D Oot. ;D

M&D 00t. by Kees Borgers, auf Flickr

M&D 00t, by Kees Borgers, auf Flickr

Kees.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19704 Gepost op: 12 april 2020, 11:57:31 »
Zo te zien heeft Roco er niet veel aan veranderd, Kees. Onder jouw exemplaar zitten trouwens wel mooiere wielen dan onder die open wagens van Klein.

@Arjan: het verhaal in het tropische draadje heb ik wel meegekregen. In dit (mijn "eigen") draadje heb ik er ook ooit hele berekeningen op losgelaten, iets minder gelikt met computertekeningen en zo, en misschien iets minder rekening houdend met loze ruimtes tussen de partikels en daardoor allemaal wat semi-wetenschappelijk, maar evengoed kwam ik tot de conclusie dat zo'n wagen meestal niet veel hoger dan de top van het zadel met erts beladen zal zijn geweest. Dat daarbij wat variatie kan ontstaan zal zijn oorzaak vinden in het gegeven dat er verschillen zijn in de ertsen zelf - een erts met een hoger gehalte aan ijzer zal zwaarder zijn dan een erts met een lager gehalte.

Bovengenoemde berekeningen leidden destijds (is alweer een paar jaar geleden geloof ik) tot het volgende beeld:



De wagen is beladen met echt ijzererts, waarvan ik ooit een potje heb gekocht bij Modellbahnshop Lippe in Detmold. En ik heb ook ooit eens een stuk erts meegenomen uit een ertsmijn in Duitsland, maar dat ligt nog in het lab van mijn broertje. Hij wil nog eens kijken hoe hoog het ijzergehalte van dat spul is, maar het schijnt er maar steeds niet van te komen.

Niet alle erts wordt overigens in de vorm van pellets vervoerd, heb ik begrepen. Erts waarvan het ijzergehalte hoog genoeg is wordt vervoerd zoals het gewonnen werd, als ik het goed begrepen heb (maar dan wel tot kleinere brokken vermalen).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19705 Gepost op: 12 april 2020, 14:16:06 »
Zo te lezen maakten de "keks" hun opwachting al in 1955 Jan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19706 Gepost op: 12 april 2020, 14:38:28 »
Dat klopt helemaal, Eric! De Keks werd vanaf '55 of '56 op lokomotieven en rijtuigen gebruikt, op goederenwagens pas vanaf '67.
Dit stukje achtergrondinfo kende ik trouwens nog niet, leuk om te lezen!

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1079
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19707 Gepost op: 12 april 2020, 14:54:02 »
Toch moet ik de eerste foto van goederenwagens uit die tijd, met logo's, nog tegenkomen...

Bijvoorbeeld de vanaf 1968 omgebouwde Sskm49 wagens (Rmmps) zijn (deels?) nog zonder logo geleverd
Net als van de rond die tijd gebouwde SSylms-wagens

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19708 Gepost op: 12 april 2020, 15:10:52 »
Ik ben daar ook niet zeker van. Falkenberg had het eerder al over 1970, zich beroepend op Wolfgang Diener, terwijl ik zelf, eveneens bij Diener, het jaartal 1967 genoemd zag.
Zie hier en hier.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19709 Gepost op: 12 april 2020, 15:15:03 »
Nog even een berichtje uit de Lümmelneraner Allgemeine: na jarenlang in bezit van de Baron Van Zwinderen geweest te zijn, is zijn 2e klas Eilzugwagen Gruppe 36 te Lümmeln weer overgegeven aan de DB. De Baron laat desgevraagd weten overgestapt te zijn op wat moderner materieel.
Zoo, de Baron gaat met z’n tijd mee😎