Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 21:10:20
Fleischmann Piepsnijder door roadster36
Vandaag om 21:07:43
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Quinzeedied
Vandaag om 21:07:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Henk Held
Vandaag om 21:05:48
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:30
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:00:17
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 21:00:04
Bruggen-IG: een bouwwijze voor bruggen in karton door janw
Vandaag om 20:56:53
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 20:54:22
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 20:50:16
Stuurstandrijtuig voor plan E door NS264
Vandaag om 20:43:58
Rijden er speciale Maersk containertreinen? door Rick
Vandaag om 20:42:44
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door barry1972
Vandaag om 20:34:59
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 20:33:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
Vandaag om 20:29:42
19 Toen door RikJ
Vandaag om 20:24:43
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door VictorPM
Vandaag om 20:20:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:19:09
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 20:15:25
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:13:48
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
Vandaag om 20:10:10
Laag-Baarlo door Falcon10
Vandaag om 20:04:17
Jouef set HJ4122 en 4123, Mistral 69, jullie ervaringen gevraagd. door willyTEE
Vandaag om 19:51:03
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door VvKan
Vandaag om 19:45:22
Stoommachine door Nijboer
Vandaag om 19:23:06
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 19:21:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:12:05
NS modelbaan Hoekdam H0 door Groefrail
Vandaag om 18:44:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:22:46
Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken? door VvKan
Vandaag om 18:15:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2457300 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19665 Gepost op: 06 april 2020, 22:56:05 »
De korte vierassige ketelwagen komt overigens ook uit de mallen van KMB, die hebben nog meerdere uitvoeringen van de ÖMV uitgebracht, zowel in blauw/geel als in grijs/zwart, die laatste is ook opnieuw uitgebracht door Roco (67090). Qua kans om in die in Duitsland tegen te komen wellicht wat groter...
Wagens schijnen na de oorlog in Oostenrijk gebouwd te zijn op reeds bestaande onderstellen van Wannentenders, naar voorbeeld van de Einheits Leicht Kesselwagens.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 23:11:02 door Quinzeedied »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19666 Gepost op: 06 april 2020, 23:58:37 »
Goeienavond,
Het tweedelig plaatstalen 'onderstel'  van die ketelwagen  doet denken aan de Deutz-Leichtbau.
Was deze wagen bedoeld om te rijden op sporen die slechts voor beperkte asdruk waren toegelaten ?
Brawa heeft, andere, opvallend kortere vier-asser ketelwagens met een meer klassiek chassis, samengesteld uit metalen balken.

Die  Omm52,  daaraan ontbreken remblokjes, of hoort dit gewoon zo  ?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19667 Gepost op: 07 april 2020, 09:05:38 »
Was deze wagen bedoeld om te rijden op sporen die slechts voor beperkte asdruk waren toegelaten ?
Nee, zoals daarboven gezegd hebben ze gebruik gemaakt van bestaande onderstellen voor kuiptenders.
Zie ook deze site met daarbij een voorbeeldfoto uit de tijd van de bezettingszones van Oostenrijk, met Russische opschriften:

https://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=32452

Citaat
Die  Omm52,  daaraan ontbreken remblokjes, of hoort dit gewoon zo?
Bij beide wagens zie ik gewoon remblokken zitten?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19668 Gepost op: 07 april 2020, 12:19:25 »
Goeiemiddag,

- SJ-ketelwagen: de  links in de links zijn interessant:  citaat:  "overschot van onderstellen voor tenders" ,  maar dan in het Scandinavisch ...
Deze Gulf-, BP- of Esso-ketel zou een 45 of 46m3 zijn, wat toch groter is dan het maximum van 40m3 bij twee-assers (behoudens uitzondering)
[  toegevoegd: als er ooit DB-, DR, DR(DDR) versies rondreden, dan zijn die zeker terug te vinden in een Miba-boek over 4-assige ketelwagens  (in herdruk of gepland ?)  ]

-   Omm 52: reactie 19664: foto van 504 2 153-8:  aan de linkerkant van het rechterwiel vind ik, zelfs met loep, geen remblokje (maar dit is niet echt belangrijk ....)
« Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 13:23:26 door hervé »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14492
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19669 Gepost op: 07 april 2020, 13:43:08 »
Kijk eens aan, er komt ineens allerlei informatie boven water. Dat de korte vierasser oorspronkelijk bij Klein wegkwam, wist ik niet, ook die Oostenrijkse versies heb ik, voor zover ik me dat kan herinneren, nooit gezien, al moet ik daar bij zeggen dat ik niet zo heel erg gespitst ben, of was, op Oostenrijks materieel, zeker niet als het zo bont is, dan riekt het, naar mijn gevoel, al gauw naar post-EpIII. Een hoop info dus, maar vooralsnog lijkt de waarschijnlijkheid dat zo'n ketelwagen in een SJ-jasje op Duitse sporen heeft rondgedard bepaald niet toe te nemen.
Maar die koppelingen-in-een-koppeling, die zijn zeker interessant!

De bewuste Omm 52 heeft wel degelijk bij elk wiel twee remblokken, zoals het hoort:



Waarbij ik wil opmerken dat deze foto nauwelijks bewijsvormend is; je moet me maar op m'n blauwe ogen geloven dat dit dezelfde wagen is.
Ik denk dat het bewuste remblokje door schaduw en zo toevallig net niet te zien was. Maar het zit er dus wel degelijk.
Ware dat niet het geval geweest, dan was ik nog niet zo verdrietig geweest, want die remblokken van KMB kun je nu niet direct het toonbeeld van superdetaillering noemen,eigenlijk zijn het een soort banaantjes met een puntje erop:



Misschien dat ik, als ik ooit nog eens buiten zinnen raak, die dingen nog eens ga vervangen door dingetjes van Weinert (8941 of zo).

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6682
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19670 Gepost op: 07 april 2020, 15:25:35 »
Yup dat klopt.
Een klein serie locjes(in een bepaald perspectief) besteld door nedtrain.
Hiermee rangeren zij alles rondom de werkplaatsen,van wagon tot loc tot al dan niet losse rijtuigen.
Vroegah in het huistijl groen grijs geverfd  :)


Beetje laat (maar dat ben ik altijd :angel: ) maar toevallig kwam ik vandaag deze foto tegen op Flickr:  https://flic.kr/p/6xd9UM

Niet exact het juiste nummer maar gewoon voor de lol  :)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14492
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19671 Gepost op: 07 april 2020, 16:32:31 »
Tjesses, wat is 't veranderd daar in Blauwvingerstad...  :o

Leuke foto, Martijn! Nooit geweten dat de NS (of hoe dat klupje tegenwoordig ook maar heet) van die lokomotiefjes had  :D
O, enneuh... je weet toch wat de Friezen zeggen: "Better let as net!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14492
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19672 Gepost op: 07 april 2020, 21:36:37 »
Afgezien van Omm 55's en Omm 52's reed er bij de DB natuurlijk nog wel meer rond, zoals aan de Omm 55 verwante wagens als Omm 54/53 en dergelijke. Maar (in 1967) ook nog behoorlijk aantal vooroorlogse wagens met houten opbouw.
Nu heb ik heel lang gedacht dat die laatsten zo eind zestiger jaren zo goed als verdwenen waren, vandaar dat er maar een schamel aantal in het Lümmelneraner bestand aanwezig is, meer dan een handvol zal het niet zijn...

Eens kijken, nummertje 1:



Een groene Belg, waarvan inmiddels bekend is dat de groene kleur in '67 in feite niet meer voorkwam. Dus: even uitzoeken welk type het precies is, passende waterplaatjes bestellen en omkatten.

Nummer 2:



Ow... da's geen houten wagen, maar een "stalen" Omm 44 van Piko, uit een erfenis. Leuke uitdaging vanwege het kromme onderstel (of is de bak krom?). Dat wordt nog een avondje knutselen.

Nummer 3:



Ommr 33 "Villach", van Roco. Werd geleverd met remmershuisje, maar dat heb ik er af gesloopt  :)

Nummer 4:



Om 21 "Königsberg", uit Roco's "Juniorserie", je weet wel, die goedkope wagentjes die ook wel per acht in één doos te koop worden aangeboden. Sommige van die wagens zijn best wel acceptabel (toen ze door Roco werden gelanceerd, waren ze sensationeel: veel detail voor weinig geld), waarbij het grote nadeel is dat de remblokken te ver naar buiten geplaatst zijn.
Bij dit exemplaar heb ik die remblokken simpelweg verwijderd en er een "Leitungswagen" van gemaakt. Met een lading eierbriketten.

En de laatste, nummer 5:



Nogmaals Om 21, nu van BRAWA... wat moet ik daar nog over zeggen? Mooi ding.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19673 Gepost op: 07 april 2020, 21:55:29 »
De groene Belg lijkt mij een voormalige Omm34 Klagenfurt, de "Kriegs-Omm".

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14492
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19674 Gepost op: 08 april 2020, 00:10:02 »
Inderdaad, Omm 34.
Daar waren er niet echt veel meer van in '67, maar een enkele moet wel kunnen.  :)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19675 Gepost op: 08 april 2020, 12:42:26 »
Goeiemiddag,

Die Belgische groene  'houten' ex-Klagenfurt...  De NMBS ging van groen naar UIC-roodbruin midden jaren vijftig. Ongeveer zoals de NS van blauwgrijsantraciet naar roodbruin.  De ex-Klagenfurts werden ook omgebouwd met een gansmetalen kast. Het nummer rechts bovenaan kwam er pas in de roodbruine periode. En er zijn nog wel wat dingen, over de remmen o.a. , maar die zouden ons veels te ver leiden.
Omkatten heeft niet veel zin.  Groen met houten kast en gele beschrifting. Roodbruin met metalen bak met witte beschrifting.   In 't algemeen, behoudens uitzondering.  Is niet eenvoudig uit de losse pols te bepalen .

( toegevoegd : )  Gelukkig dat er op de Königsberg Om 21 staat, want die zou slechts in detail verschillen met de
oudere Breslau Om 12.  Heb van zo een Roco ook een overbodig chassis-schoorwerkje (driehoekje) afgeknipt, want de Breslau/Königsberg heeft genoeg aan z'n bijzondere  "Türsprengwerk"
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 13:09:07 door hervé »

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 579
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19676 Gepost op: 08 april 2020, 13:16:38 »
Groen kun je doorgebruiken tot de volgende schildertermijn. Ik weet niet hoe vaak dat in het verleden gebeurde. NS grijs was ook niet in een keer bruin...

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19677 Gepost op: 08 april 2020, 13:35:28 »
Och, een verfbeurt zo ruwweg om de zeven jaar. Ik heb ergens op een Belgisch forum gelezen dat de NMBS/SNCB naar roodbruin overging in 1956. Dat zou inhouden dat Jans wagen tot 1963 plausibel ingezet worden kan.

Wolter

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6689
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19678 Gepost op: 08 april 2020, 13:42:29 »
Áls er een schilderbeurt werd uitgevoerd, maar met een huisstijlwijziging zal dat bij een revisie wel uitgevoerd zijn. Tenzij er in '63 bezuinigd moest worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19679 Gepost op: 08 april 2020, 14:48:09 »
zie ook reactie 19675 ... "van groen naar roodbruin midden jaren vijftig"  ....

Tweede helft jaren 1950 werd een houten groene ex-Klagenfurt een roodbruine, metalen  +  nieuw toegevoegd trapezium-schoorwerk.   Deze verstevigde herbouw-wagens leken daarom meer dan een beetje op een gelaste DR/DB-Duisburg, maar dat waren nieuwbouwwagens.   
Dat er aanvang jaren 1960 in België nog frequent groen goederenmaterieel rondreed is ....twijfelachtig.
De H0-fabrikanten vinden dit idee best leuk, want dan kunnen ze allerlei  'uitzonderlijke overgangsversies' op de consumenten loslaten .
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 14:56:29 door hervé »