Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door ruudns
Vandaag om 12:49:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:54
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 12:35:53
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS1220
Vandaag om 12:31:19
Ergensnergens in H0e door NS1220
Vandaag om 12:06:43
Kleinbaan.de, Veendam, laat 3 loks reviseren door NS1220
Vandaag om 12:02:28
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door Jelmer
Vandaag om 11:56:13
Modernisering dubbeldekkers VIRM door Rick
Vandaag om 11:38:39
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:20:52
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 09:54:21
EifelBurgenBahn door Ric
Vandaag om 09:49:55
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:41:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Petertrein81
Vandaag om 09:18:10
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door opatrein
Vandaag om 09:14:23
Onze 3d printer door BartvD
Vandaag om 08:37:51
20 toen door RdJ
Vandaag om 08:21:57
Westlandbaan door SuperSylvester
Vandaag om 08:07:34
DR5000 koppelen aan raspberry Pi 4 modelb/4GB met rocrail door Martin Domburg
Vandaag om 07:44:07
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:26:55
Wiese(n) in 0m door Daniels
Vandaag om 06:58:22
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door J. Moors
Vandaag om 03:24:02
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
29 november 2020, 23:51:30
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
29 november 2020, 23:44:58
SLT in H0 voor Kleindrecht door Fritsprt
29 november 2020, 23:33:15
Heen, En en Weer door Huup
29 november 2020, 23:28:10
SPitfire & SPoor-1 door raymond erdtsieck
29 november 2020, 23:20:59
Kyllburg in H0 door d.vanaalst
29 november 2020, 21:32:29
VERPLAATST: ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door Bert van Gelder
29 november 2020, 21:26:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2489476 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14526
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19650 Gepost op: 06 april 2020, 13:59:28 »
Hoewel het waarschijnlijk is dat de Omm 55 wel in Nederland kwam. Op de tweede foto onder het kopje "Foto's" op de door Dirkjan gelinkte pagina van Seinarm is tenminste één Omm 52 te bekennen. En wat voor een Omm 52 geldt, kan ook voor een Omm 55 gelden.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19651 Gepost op: 06 april 2020, 14:31:06 »
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenSm.htm

De derde foto (https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/NEG101093-142-22.jpg) staan respectievelijk een Omm53/54/55, Omm43 en een Omm52 achter de 510, met op de achtergrond ook nog een Omm52 die met bieten wordt beladen.
In de jaren zeventig duiken Duitse wagens ook regelmatig op in de bietentreinen, deze vallen makkelijk op in een lange sleep wagens doordat de Duitse wagens lager zijn dan de Nederlandse GTU en GTOW wagens, en bovendien met 1 paar deuren had per zijde.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19652 Gepost op: 06 april 2020, 14:50:22 »
Het stikte in Nederland van de Omm wagens uit andere landen, net als er veel NS wagens uit NL in het buitenland reden. Dat is nou juist het voordeel van de RIV regeling en in meerdere mate de EUROP regeling. Een mooie foto in 'Amsterdam Goederen' waar een Hippel over een stootblok is gereden, terwijl er een Omm 55 achter hangt.

dirkjan

Orkhavnbanen

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19653 Gepost op: 06 april 2020, 15:15:30 »
Dat is nou juist het voordeel van de RIV regeling en in meerdere mate de EUROP regeling.
Zaten wagens uit Oost-Duitsland (DR) ook in die regelingen? En dan met name in de jaren '60?
Groet,
Vincent
>> in aanbouw: Gbf Unterhaltung-Oben https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9848 | instagram: de_modelspoorgoeroe

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19654 Gepost op: 06 april 2020, 15:42:00 »
Dat is nou juist waar RIV voor was, het grenzeloos wagens kunnen verzenden. Wagens die aan RIV voldeden mochten op alle RIV deelnemende banen rijden. Eenmal leeg op de eindbestemming moesten ze weer terug naar de eigenaar. Prima uitleg van Thomas Becker hier. Voor wie moeite met Duits heeft hier

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19655 Gepost op: 06 april 2020, 15:43:29 »
DR(DDR)          RIV   of   Europ ?

Europ         1951          DB   +  SNCF
Europ         1953           +   FS     CFL      DSB      NS      NMBS     ÖBB      EdS (Saarland)     SBB
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 15:47:40 door hervé »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19656 Gepost op: 06 april 2020, 15:50:06 »
De laatste 2 berichten hebben elkaar ingehaald blijkbaar .....

Maar in die Nederlandse tekst van de link klopt iets niet:    "damalig"     is niet  "voormalig"    maar   "toenmalig" .......
Ook  niet  in de Duitse tekst:     "overige toenmalige E.G.-landen(in 1953) "   is niet echt juist .
De   EG       in strikte zin bestaat slechts sinds 1993
De   EEG     vanaf  1958         en       het "Kolen & Staal"-akkoord   sedert 1951
En   Europ    dus sinds 1951,    uitgebreid in 1953.     En toentertijd was er nog geen  E(E)G  .
« Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 16:05:49 door hervé »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14526
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19657 Gepost op: 06 april 2020, 17:12:00 »
De DR (DDR) was, samen met andere landen uit het Oostblok, zoals Polen, Tsjechoslowakijke, Hongarije en zo nog een paar, met z'n goederenwagens vertegenwoordigd in het OPW (Gemeenschappelijk GoederenwagenPark). Mits de wagens aan de RIV-normen voldeden, konden die wagens ook in het Westen verkeren.

Op zoek naar een wagen waar ik me van afvraag of die ooit wel eens op de sporen van (West) Duitsland heeft gereden kwam ik nog twee Omm 55-achtige wagens tegen. Eentje van KMB (waarvan de kopklepscharnieren dus niet beschadigd kunnen raken), met opschriften die duidelijk buiten EpIII vallen, een stel assen met wielen die volgens mij buiten elke ooit bedachte norm vallen (het ding ratelt zelfs op Profirail) en met een gebroken Sprengwerk:



...en eentje van Roco, met remmersbordes en DR-opdruk (MC), Ommu 40.0, met helemaal niks geen opschriften op de langsdragers maar verder wel passend in het thema van dit ogenblik:



Ik moet nog even opzoeken vanaf wanneer deze wijze van nummeren toegepast werd, en anders heb ik nog een setje (westerse) opschriften klaarliggen.

Tenslotte nog de wagen, een hele korte vier-assige ketelwagen van de SJ (de Zweedse spoorwegen), waarvan ik me afvraag of die wel eens de Øresund (of zo) overgestoken is.
Ik heb tenminste nog nooit een foto van zo'n wagen (in Duitsland) gezien:



Zou wel jammer zijn als aan het licht kwam dat dat nooit het geval geweest blijkt te zijn; ik vind het een erg leuke wagen omdat het ding een heel zware indruk maakt en toch ook een beetje een koddige wagen is.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19658 Gepost op: 06 april 2020, 17:32:04 »
Ik moet nog even opzoeken vanaf wanneer deze wijze van nummeren toegepast werd, en anders heb ik nog een setje (westerse) opschriften klaarliggen.
Ik vermoed vanaf 1964, aangezien de OPW in 1964 gestart/opgericht is.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19659 Gepost op: 06 april 2020, 18:06:56 »
Goeienavond,
Die KMB heb je toch niet ooit overgenomen van een Märklinist? Met de bijhorende (niet-geïsoleerde) hoge flensen, onder het wagentje dan.   Maar dit had je dan wel ondervonden, vroeger .  Of heeft dit exemplaar nog nooit op je baan gereden ?                                                                 
De Klein is ook, slechts, een Leitungswagen, zonder remblokken.   En dit voor zo'n  'moderne'   wagen van midden de jaren vijftig.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14526
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19660 Gepost op: 06 april 2020, 19:48:52 »
@Bas: de wagen zit niet in de OPW-pool, anders had er boven het nummer wel het bekende rechthoekje met daarin de letters OWP gezeten.
Maar toevalligerwijs zijn de opschriften volgens het Vor-DR-UIC systeem, dat toevalligerwijs ook vanaf 1964 is toegepast. De wagen past dus prima in mijn tijdvenster.

@Hervé: voor zover ik me kan herinneren heb ik de wagen beslist niet van een Märklinist overgenomen. Eerlijk gezegd heb ik wel een beetje overdreven met die wielen  :P. Het zijn gewoon originele wielen van KMB zoals die destijds onder alle wagentjes werden gezet. Later kwam KMB met een iets betere versie. Hoe dan ook, op de Roco-line rails van mijn baan ratelt het wagentje wel. "Vroeger" reed mijn materieel eigenlijk alleen op code 00 rails, het oude Roco-systeem van m'n eigen oude baan en/of de code 100 van PECO op de modulebaan die bij de vereniging stond opgesteld. Toen viel het met het geratel wel mee.
De wagen is trouwens een Omm 54/53, met verstevigde deurzuilen, zoals die vanaf midden jaren '60 werden toegepast.

Iemnd nog iets te melden over de Zweedse GULF-ketelwagen?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19661 Gepost op: 06 april 2020, 19:57:33 »
@Bas: de wagen zit niet in de OPW-pool, anders had er boven het nummer wel het bekende rechthoekje met daarin de letters OWP gezeten.
Daar heb je gelijk in. Ik zag later dat het OPW-logo ontbrak :-[
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1955
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19662 Gepost op: 06 april 2020, 19:59:40 »

Iemnd nog iets te melden over de Zweedse GULF-ketelwagen?

Ja ik, ik vind hem mooi :P ;D
Have fun every day, before you know it's..........

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19663 Gepost op: 06 april 2020, 21:45:23 »


Ik heb er echt geen verstand van maar als ik dat koddige Zweedse wagentje met Zweedstalige opschriften lijkt het me toch niet echt logisch dat het met een veerboot de Oostzee overgestuurd werd.

Ook in de tijd dat de ketelwagen rondgereden heeft zal de logistieke afdeling van Svensk Gulf Oil Comp wel in de gaten gehad hebben dat het goedkoper was om benzine per schip aantevoeren en vervolgens in een spoorwagon te pompen. Het depotstation is kennelijk in de omgeving van Goteborg

Trouwens een jaar of 3 geleden had je dezelfde vraag. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704.msg3221735016#msg3221735016

Als het een Duitse bouwserie was en gespot in Lummeln dan was het wagentje wellicht onderweg van de fabrikant naar de Zweedse eigenaar. En misschien gestrand met een technisch mankement in Lummeln.

Beetje hypotetisch verhaal.........…maar het blijft toch een leuk ding.


Arjan


NL baan in Canada

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14526
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19664 Gepost op: 06 april 2020, 22:20:43 »
Ja, ik wist wel dat ik het er eerder over heb gehad, maar sindsdien ben ik nog niks wijzer geworden. Dat het nog maar drie jaar geleden is, verbaast me wel een beetje. Ik dacht dat het al langer geleden was...
Grappig dat daar ook dat Oostduitse chemieketelwagentje getoond werd. Die is er ook in een Westduitse uitvoering:

Dick und Doof (de Dikke en de Dunne):



Best een plausibel verhaal, dat over die Svensk Oil Comp en zo... ook al past het niet direct in m'n straatje...  :'(


Verder nog tegengekomen: een tweetal Omm 52's. Ook daar moet ik wel meer van hebben, zij het in lang niet zulke aantallen als de Omm 55.



De ene stamt uit de ateliers van KMB, met alle kenmerken van dien, zoals de nogal vormloze wielen (zonder profiel aan de zijkant en zo) met hoge flenzen.
En de (blijkbaar onvermijdelijke) bubbels:



Na het verdwijnen van KMB van de modelspoormarkt werd een aantal mallen overgenomen door Roco, die een heel aantal wagens opnieuw, maar dan uiteraard onder de naam Roco en iets degelijker uitgevoerd, opnieuw uitbracht.
Maar in eerste instantie wel met bubbels. Die echter, zoals dat een tijd geleden alhier al aan bod is geweest, in dit geval goeddeels verwijderd zijn: