Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:58:31
Deutsxhe Hmoooor, mit Modellzuuuug.. door Huup
Vandaag om 21:55:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:45:40
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 21:26:52
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Eric B
Vandaag om 20:32:44
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3745641 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19365 Gepost op: 20 February 2020, 21:36:45 »
Oja, dat had ik nog willen melden: veel meer informatie en ook veel meer plaatjes vind je in Güterwagen Band 6 van Stefan Carstens, Paul Scheller en Harald Westermann, en de "bijbehorende" MIBA-Report 1/2012, eveneens door Stefan Carstens.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19366 Gepost op: 21 February 2020, 12:48:53 »
^^ Er is hierover ook wat informatie te vinden in het boek Epoche III - Die 50er- und 60er- Jahre auf der Modellbahn uitgegeven bij Geramond.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19367 Gepost op: 21 February 2020, 14:15:07 »
#Al gevonden, Lenz spoor O#

Gaaf karretje trouwens die van Dimo.
Welk merk is het? Brawa?

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 21 February 2020, 14:17:54 door Patrick1975 »
Have fun every day, before you know it's..........

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19368 Gepost op: 21 February 2020, 17:32:18 »
Patrick,
Dat is inderdaad een spoor 0 wagen van Lenz. Ik zag bij mijn zoektocht naar meer plaatjes van deze wagen ook een Märklin exemplaar voorbij komen. Net deze even opgezocht en zie dat die voor spoor 1 is. Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.
groeten,
Auke

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19369 Gepost op: 21 February 2020, 17:37:47 »
Die is er wel. Als je de Db TPIII zoekt zit deze alleen in een set, los heb je alleen de DRG-versie.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19370 Gepost op: 21 February 2020, 17:58:03 »
Enig idee, welke set?
Sorry voor het inbreken Jan :-X

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19371 Gepost op: 21 February 2020, 19:12:09 »
Patrick,
Dat is inderdaad een spoor 0 wagen van Lenz. Ik zag bij mijn zoektocht naar meer plaatjes van deze wagen ook een Märklin exemplaar voorbij komen. Net deze even opgezocht en zie dat die voor spoor 1 is. Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.

Weinert heeft 'm in H0 als bouwpakket.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Gr, Rob

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19372 Gepost op: 21 February 2020, 19:37:29 »
Enig idee, welke set?
Het is al een "oude" set uit 2013. Maar dit is de set: 46081.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19373 Gepost op: 21 February 2020, 21:12:56 »
@Bas (basjuh): van Geramond?  Hee, die ken ik nog niet. Kijken of ik die een keertje ergens tegenkom.

Van die Pwg pr 14 zonder Kanzel (die in die Märklinset is er eentje met Kanzel) is voor zover ik weet geen H0-model te koop, behalve dan die van Weinert, waar Rob ook naar verwijst.
In de MIBA-Report 1/2012 wordt wel beschreven hoe je van een wagen mèt Kanzel (van Fleischmann) eentje zonder Kanzel kunt maken. De auteur gebruikt daarvoor de erkertjes die bij Weinert los te bestellen zijn.
Volgens mij moeten die erkertjes met wat creativiteit en een beetje Evergreen ook wel zelf te maken zijn, net als de aan te brengen "Diagonalstreben".
Misschien is het toch wel een aardig idee om het wagentje van Sachsenmodelle als slachtoffer voor een dergelijk project te gaan gebruiken.

Voor mijn gevoel waren die Güterzugbegleitwagen in de tweede helft zestiger jaren niet eens meer zo frequent in gebruik, maar dat schijnt toch niet zo te zijn. Wel is het zo dat de oude Pwg's, die veelal nog stamden uit de tijd van de Länderbahnen of kort daarna, vanwege de geringe toelaatbare snelheid (60 à 65 kmh) meer en meer richting Nebenbahnen verbannen waren. Voor de hoofdbanen waren al in de oorlog nieuwe types Pwg gebouwd (o.a. Pwgs 44 op basis van het type Bremen en de Pwgs 41) die wat sneller mochten rijden. Ook na de oorlog heeft men op het thema doorgeborduurd met de Pwghs 54 en, niet te vergeten, de Kabinentender.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19374 Gepost op: 21 February 2020, 22:32:21 »
Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.
Märklin 4699.1 (DB), 4699.10 (DRG), 4889 (DB, set 48786), 46983 (DRG), 46985 (KPEV).
Brawa 49400 (PStEV), 49401 (DRG), 49410 (DRG), 49411 (DR), 49412 (KPEV).

PS.: Er zijn er vast meer, mn. Märklin heeft verscheidene startsets waar dit type wagen in voorkomt. Vaak is dat een gekend model met een ander bedrijfsnummer.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19375 Gepost op: 21 February 2020, 23:08:25 »
Ik heb de indruk dat de inzet van PwG's een beetje afhankelijk was van de Bundesbahndirektion. Op "mijn" Eifelquerbahn heb ik tot 1975 geen reguliere goederentrein gezien zonder zo'n kar.

Van het nabijgelegen Westerwald heb ik de opmerking gelezen dat die alleen maar met 50ers met kabinetender wilden rijden. Als ze een lok zonder kregen toegewezen bleef die op een zijspoor staan. Elders waren de rangeerders zo'n tochtig vochtig hok niet in te slaan...

Sowieso was het bij dieselloks gebruikelijk/handiger/comfortabeler/gezelliger/warmer om bij de machinist rond te hangen. Bij 215-achtige types dan soms in de tweede cabine. Dus als je goederentreinen met een diesellok i.p.v. een stoomlok worden gereden, dan heb je al veel minder behoefte aan PwG's.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19376 Gepost op: 22 February 2020, 07:51:28 »
@Sachsenmodelle als Bastelprojekt: die zou ik ook als eerste pakken. Mij ergert in ieder geval de veel te moderne veerophanging; ik heb hem om die reden bij treintjesbeurzen altijd teruggelegd. De opbouw is trouwens wél heel aardig, lijkt trouwens sterk op die van Piko.

Misschien past de Wagenkast op een ‘goed’ onderstel van een ander merk.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19377 Gepost op: 22 February 2020, 11:49:24 »
@Bas (basjuh): van Geramond?  Hee, die ken ik nog niet. Kijken of ik die een keertje ergens tegenkom.
De schrijver is Oliver Strüber. Ik heb die van mij via Bol besteld een aantal jaar geleden.

Ik heb de indruk dat de inzet van PwG's een beetje afhankelijk was van de Bundesbahndirektion. Op "mijn" Eifelquerbahn heb ik tot 1975 geen reguliere goederentrein gezien zonder zo'n kar.

Van het nabijgelegen Westerwald heb ik de opmerking gelezen dat die alleen maar met 50ers met kabinetender wilden rijden. Als ze een lok zonder kregen toegewezen bleef die op een zijspoor staan. Elders waren de rangeerders zo'n tochtig vochtig hok niet in te slaan...

Sowieso was het bij dieselloks gebruikelijk/handiger/comfortabeler/gezelliger/warmer om bij de machinist rond te hangen. Bij 215-achtige types dan soms in de tweede cabine. Dus als je goederentreinen met een diesellok i.p.v. een stoomlok worden gereden, dan heb je al veel minder behoefte aan PwG's.
Wat in het door mij aangehaalde boek beschreven wordt eindigde het gebruik van de PWG eind jaren '60. Voornamelijk door het gebruik van de radio. Bij de BR 50 was het inderdaad niet nodig om een PWG te gebruiken, vanwege de cabinetender. En bij de moderne E-loks en diesels was er genoeg ruimte in de bestuurderscabine.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19378 Gepost op: 22 February 2020, 13:37:34 »
@Erik Baas: dat is een indrukwekkend lijstje! Märklin heeft inderdaad ook heel wat varianten in de markt gezet, maar jammer genoeg ook allemaal wagens met Kanzel, niet zonder zo'n verhoogd gedeelte op het dak.

@Reinout: geen idee of de regio er mee te maken had of er al dan niet Gpw's ingezet werden. Wat ik wel weet is dat het aantal treinen zonder zo'n wagen wel toenam. Enerzijds doordat ook het goederenvervoer langzaam maar zeker meer over de weg plaats ging vinden dan over het spoor, anderzijds door de toename van het aantal zgn. "Nullmannzüge",  treinen waarbij de machinist de taken van de Zugführer waarnam.

@Wolter: vanwege die Doppelschaken bedoel je? Die zijn inderdaad niet correct. De Märklin Gpw pr 14 schijnt daar ook last van te hebben. Maar, als je de beide eerder genoemde publicaties van Carstens er op naleest, dan is het nog een hele toer om überhaupt een correcte Gpw te vinden. Als ik het goed heb, komen alleen de Pwgs41 van Weinert, Roco's Pwgs44 en de Pwghs54 van dezelfde fabrikant er zonder al te veel kleerscheuren vanaf. De Pwg pr 14 van Fleischmann is weliswaar correct, maar was (in het echt) wel een uiterst zeldzame verschijning.

@Bas: die Kabinentender was niet al te populair onder het personeel wat geacht werd daar gebruik van te maken. Ook wel begrijpelijk, als je bedenkt dat die Kabinen doorgaans behoorlijk vervuild waren door steenkoolstof en lekkerij.
Meestal koos zo'n 'veroordeelde' Zugführer voor de mogelijkheid mee te rijden op de bok. Als de machinist daar tenminste geen bezwaar tegen had.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19379 Gepost op: 22 February 2020, 14:05:16 »
Dat Sachsenwagentje nog even.
Niet alleen de ophanging, met Doppelschaken, kan beter. Bij nadere beschouwing valt ook de sterkte van het veerpakket op: veel bladen in combinatie met een relatief korte veer. Derhalve een groot draagvermogen, terwijl een echte Pwg maar een paar ton mocht hebben

De echte Pwg had vrij lange veren met maar een dun veerpakket, met als gevolg een vrij aardig rijcomfort voor de Zugführer. En ik zag nog een soort dempertje aan de veerophanging, die je ook tegenkomt op (oudere) rijtuigen.

Is BRAWA een optie?

Wolter

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.