Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411116 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19365 Gepost op: 20 februari 2020, 21:36:45 »
Oja, dat had ik nog willen melden: veel meer informatie en ook veel meer plaatjes vind je in Güterwagen Band 6 van Stefan Carstens, Paul Scheller en Harald Westermann, en de "bijbehorende" MIBA-Report 1/2012, eveneens door Stefan Carstens.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19366 Gepost op: 21 februari 2020, 12:48:53 »
^^ Er is hierover ook wat informatie te vinden in het boek Epoche III - Die 50er- und 60er- Jahre auf der Modellbahn uitgegeven bij Geramond.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19367 Gepost op: 21 februari 2020, 14:15:07 »
#Al gevonden, Lenz spoor O#

Gaaf karretje trouwens die van Dimo.
Welk merk is het? Brawa?

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2020, 14:17:54 door Patrick1975 »
Have fun every day, before you know it's..........

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19368 Gepost op: 21 februari 2020, 17:32:18 »
Patrick,
Dat is inderdaad een spoor 0 wagen van Lenz. Ik zag bij mijn zoektocht naar meer plaatjes van deze wagen ook een Märklin exemplaar voorbij komen. Net deze even opgezocht en zie dat die voor spoor 1 is. Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.
groeten,
Auke

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19369 Gepost op: 21 februari 2020, 17:37:47 »
Die is er wel. Als je de Db TPIII zoekt zit deze alleen in een set, los heb je alleen de DRG-versie.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19370 Gepost op: 21 februari 2020, 17:58:03 »
Enig idee, welke set?
Sorry voor het inbreken Jan :-X

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19371 Gepost op: 21 februari 2020, 19:12:09 »
Patrick,
Dat is inderdaad een spoor 0 wagen van Lenz. Ik zag bij mijn zoektocht naar meer plaatjes van deze wagen ook een Märklin exemplaar voorbij komen. Net deze even opgezocht en zie dat die voor spoor 1 is. Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.

Weinert heeft 'm in H0 als bouwpakket.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Gr, Rob

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19372 Gepost op: 21 februari 2020, 19:37:29 »
Enig idee, welke set?
Het is al een "oude" set uit 2013. Maar dit is de set: 46081.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19373 Gepost op: 21 februari 2020, 21:12:56 »
@Bas (basjuh): van Geramond?  Hee, die ken ik nog niet. Kijken of ik die een keertje ergens tegenkom.

Van die Pwg pr 14 zonder Kanzel (die in die Märklinset is er eentje met Kanzel) is voor zover ik weet geen H0-model te koop, behalve dan die van Weinert, waar Rob ook naar verwijst.
In de MIBA-Report 1/2012 wordt wel beschreven hoe je van een wagen mèt Kanzel (van Fleischmann) eentje zonder Kanzel kunt maken. De auteur gebruikt daarvoor de erkertjes die bij Weinert los te bestellen zijn.
Volgens mij moeten die erkertjes met wat creativiteit en een beetje Evergreen ook wel zelf te maken zijn, net als de aan te brengen "Diagonalstreben".
Misschien is het toch wel een aardig idee om het wagentje van Sachsenmodelle als slachtoffer voor een dergelijk project te gaan gebruiken.

Voor mijn gevoel waren die Güterzugbegleitwagen in de tweede helft zestiger jaren niet eens meer zo frequent in gebruik, maar dat schijnt toch niet zo te zijn. Wel is het zo dat de oude Pwg's, die veelal nog stamden uit de tijd van de Länderbahnen of kort daarna, vanwege de geringe toelaatbare snelheid (60 à 65 kmh) meer en meer richting Nebenbahnen verbannen waren. Voor de hoofdbanen waren al in de oorlog nieuwe types Pwg gebouwd (o.a. Pwgs 44 op basis van het type Bremen en de Pwgs 41) die wat sneller mochten rijden. Ook na de oorlog heeft men op het thema doorgeborduurd met de Pwghs 54 en, niet te vergeten, de Kabinentender.

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19374 Gepost op: 21 februari 2020, 22:32:21 »
Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.
Märklin 4699.1 (DB), 4699.10 (DRG), 4889 (DB, set 48786), 46983 (DRG), 46985 (KPEV).
Brawa 49400 (PStEV), 49401 (DRG), 49410 (DRG), 49411 (DR), 49412 (KPEV).

PS.: Er zijn er vast meer, mn. Märklin heeft verscheidene startsets waar dit type wagen in voorkomt. Vaak is dat een gekend model met een ander bedrijfsnummer.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19375 Gepost op: 21 februari 2020, 23:08:25 »
Ik heb de indruk dat de inzet van PwG's een beetje afhankelijk was van de Bundesbahndirektion. Op "mijn" Eifelquerbahn heb ik tot 1975 geen reguliere goederentrein gezien zonder zo'n kar.

Van het nabijgelegen Westerwald heb ik de opmerking gelezen dat die alleen maar met 50ers met kabinetender wilden rijden. Als ze een lok zonder kregen toegewezen bleef die op een zijspoor staan. Elders waren de rangeerders zo'n tochtig vochtig hok niet in te slaan...

Sowieso was het bij dieselloks gebruikelijk/handiger/comfortabeler/gezelliger/warmer om bij de machinist rond te hangen. Bij 215-achtige types dan soms in de tweede cabine. Dus als je goederentreinen met een diesellok i.p.v. een stoomlok worden gereden, dan heb je al veel minder behoefte aan PwG's.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19376 Gepost op: 22 februari 2020, 07:51:28 »
@Sachsenmodelle als Bastelprojekt: die zou ik ook als eerste pakken. Mij ergert in ieder geval de veel te moderne veerophanging; ik heb hem om die reden bij treintjesbeurzen altijd teruggelegd. De opbouw is trouwens wél heel aardig, lijkt trouwens sterk op die van Piko.

Misschien past de Wagenkast op een ‘goed’ onderstel van een ander merk.

Wolter

Moins mais mieux.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2322
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19377 Gepost op: 22 februari 2020, 11:49:24 »
@Bas (basjuh): van Geramond?  Hee, die ken ik nog niet. Kijken of ik die een keertje ergens tegenkom.
De schrijver is Oliver Strüber. Ik heb die van mij via Bol besteld een aantal jaar geleden.

Ik heb de indruk dat de inzet van PwG's een beetje afhankelijk was van de Bundesbahndirektion. Op "mijn" Eifelquerbahn heb ik tot 1975 geen reguliere goederentrein gezien zonder zo'n kar.

Van het nabijgelegen Westerwald heb ik de opmerking gelezen dat die alleen maar met 50ers met kabinetender wilden rijden. Als ze een lok zonder kregen toegewezen bleef die op een zijspoor staan. Elders waren de rangeerders zo'n tochtig vochtig hok niet in te slaan...

Sowieso was het bij dieselloks gebruikelijk/handiger/comfortabeler/gezelliger/warmer om bij de machinist rond te hangen. Bij 215-achtige types dan soms in de tweede cabine. Dus als je goederentreinen met een diesellok i.p.v. een stoomlok worden gereden, dan heb je al veel minder behoefte aan PwG's.
Wat in het door mij aangehaalde boek beschreven wordt eindigde het gebruik van de PWG eind jaren '60. Voornamelijk door het gebruik van de radio. Bij de BR 50 was het inderdaad niet nodig om een PWG te gebruiken, vanwege de cabinetender. En bij de moderne E-loks en diesels was er genoeg ruimte in de bestuurderscabine.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19378 Gepost op: 22 februari 2020, 13:37:34 »
@Erik Baas: dat is een indrukwekkend lijstje! Märklin heeft inderdaad ook heel wat varianten in de markt gezet, maar jammer genoeg ook allemaal wagens met Kanzel, niet zonder zo'n verhoogd gedeelte op het dak.

@Reinout: geen idee of de regio er mee te maken had of er al dan niet Gpw's ingezet werden. Wat ik wel weet is dat het aantal treinen zonder zo'n wagen wel toenam. Enerzijds doordat ook het goederenvervoer langzaam maar zeker meer over de weg plaats ging vinden dan over het spoor, anderzijds door de toename van het aantal zgn. "Nullmannzüge",  treinen waarbij de machinist de taken van de Zugführer waarnam.

@Wolter: vanwege die Doppelschaken bedoel je? Die zijn inderdaad niet correct. De Märklin Gpw pr 14 schijnt daar ook last van te hebben. Maar, als je de beide eerder genoemde publicaties van Carstens er op naleest, dan is het nog een hele toer om überhaupt een correcte Gpw te vinden. Als ik het goed heb, komen alleen de Pwgs41 van Weinert, Roco's Pwgs44 en de Pwghs54 van dezelfde fabrikant er zonder al te veel kleerscheuren vanaf. De Pwg pr 14 van Fleischmann is weliswaar correct, maar was (in het echt) wel een uiterst zeldzame verschijning.

@Bas: die Kabinentender was niet al te populair onder het personeel wat geacht werd daar gebruik van te maken. Ook wel begrijpelijk, als je bedenkt dat die Kabinen doorgaans behoorlijk vervuild waren door steenkoolstof en lekkerij.
Meestal koos zo'n 'veroordeelde' Zugführer voor de mogelijkheid mee te rijden op de bok. Als de machinist daar tenminste geen bezwaar tegen had.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19379 Gepost op: 22 februari 2020, 14:05:16 »
Dat Sachsenwagentje nog even.
Niet alleen de ophanging, met Doppelschaken, kan beter. Bij nadere beschouwing valt ook de sterkte van het veerpakket op: veel bladen in combinatie met een relatief korte veer. Derhalve een groot draagvermogen, terwijl een echte Pwg maar een paar ton mocht hebben

De echte Pwg had vrij lange veren met maar een dun veerpakket, met als gevolg een vrij aardig rijcomfort voor de Zugführer. En ik zag nog een soort dempertje aan de veerophanging, die je ook tegenkomt op (oudere) rijtuigen.

Is BRAWA een optie?

Wolter

Wolter
Moins mais mieux.