Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Tom Z.
Vandaag om 23:26:41
Krokettenkarren en restauraties LS models door Chris2412
Vandaag om 23:25:41
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 23:07:40
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 23:05:10
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:03:12
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Carel Ruysink
Vandaag om 23:02:53
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
Vandaag om 22:58:09
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
Vandaag om 22:54:22
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 22:53:54
Een nieuw begin in 0 door roadster36
Vandaag om 22:35:04
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door roadster36
Vandaag om 22:33:14
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
Vandaag om 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
Vandaag om 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
Vandaag om 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
Vandaag om 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
Vandaag om 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
Vandaag om 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
Vandaag om 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
Vandaag om 21:01:47
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 20:33:16
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 19:55:01
Hulp met een baanplan gezocht. 350/420 H0 door dave89
Vandaag om 19:47:39
Live workshop vanuit Bentink in Apeldoorn 12.30 uur door Patrick1975
Vandaag om 19:38:44
De Hef in N schaal... door Twanvuurens
Vandaag om 19:37:57
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 18:53:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2449844 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19305 Gepost op: 12 februari 2020, 10:16:52 »
Ja, oke, dat is een lollig nummer  :D
Wel alleen voor EpIV natuurlijk, voor EpIII is zo'n nummer niet zo makkelijk te vinden.
de 50505? tot 67 een Gelsenkirchener machine

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19306 Gepost op: 12 februari 2020, 10:23:40 »
Ja, daar heb ik ook aan gedacht, en ook bijvoorbeeld 50005. Maar je ontkomt niet aan de spatie tussen typenummer en volgnummer: 50 505 en 50 005 Bij 050 050 zit die spatie precies in het midden, daarom is dat nummer wel een palindroom.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1257
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19307 Gepost op: 12 februari 2020, 10:27:22 »
moordnilap  ???  ;D
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19308 Gepost op: 12 februari 2020, 10:30:27 »
Nee, palindroom is geen palindroom  :P

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1325
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19309 Gepost op: 12 februari 2020, 15:00:53 »
Oei nu hebben ze het al over peiling droom dus jullie dromen van peilingen of van palingen dat zou ook kunnen  :) ???
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 15:02:26 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6683
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19310 Gepost op: 12 februari 2020, 15:24:34 »
Nee, palindroom is geen palindroom  :P
()() is ook geen palindroom maar )(() wel. Dat heeft vast ergens een connectie met loknummers in '68.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19311 Gepost op: 12 februari 2020, 16:55:30 »
Nou, dat met die loknummers heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat per '68 het aantal cijfers voor de spatie gelijk werd aan het aantal na de spatie: het typenummer werd per die datum voorafgegaan door een cijfer dat de soort tractie aanduidde (0 voor stoomloks, 1 voor elektrische, 2 voor diesel etc). Daardoor bestond (in EpIV) het getal voor de spatie uit drie cijfers, net als het getal (volgnummer) na de spatie. Vóór '68 bestond het getal voor de spatie uit slechts twee cijfers (het typenummer van stoomloks, over de V en de E voor de drie-cijferige typenummers van diesel- en Elloks zullen we het maar niet hebben) en het getal na de spatie uit drie of vier, reden waarom loknummers uit EpIII (en eerder) nooit (echt) een palindroom konden zijn. Tenzij je de spatie weg zou laten. Maar die maakt nou eenmaal deel uit van het loknummer.

Citaat van: Rick
()() is ook geen palindroom maar )(() wel.

Dat klopt als een zwerende vinger  :)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 17:46:31 door 44. Reden: commentaar op voorgaande post toegevoegd »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19312 Gepost op: 12 februari 2020, 21:49:37 »
Citaat
... 12 Ommi 51's is al best een aardige nabootsing van een zgn. 'Schotterzug', al is die, zelfs aangevuld met nog wat wagens van een ander type (Bauart 266, Wuppertal, Stuttgart) ...

Hier ben ik een beetje aan het snakken: "wat wagens". "Wat wagens", dat zijn er om precies te zijn drie. Twee van die korte Stuttgart-dingen en één Stuttgart vierasser.
Die twee korte wagentjes zijn hier een hele tijd geleden al eens aan bod geweest, toen ik op beide wagens de ombouwadviezen van SC heb toegepast. Van die lange (Bauart 266) weet ik niet meer of die hier in dit draadje ooit z'n opwachting heeft gemaakt.





Ik mag wel even naar die bedieningsstangen/hendels kijken, helemaal in orde is dat niet, geloof ik.
Het leuke van deze wagen zijn de MD-draaistellen eronder. Er zijn niet veel Roco-wagens met die draaistellen, en dat hadden ze best wel eens meer mogen doen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 22:15:16 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19313 Gepost op: 12 februari 2020, 22:49:27 »


Na een korte stop verlaat een sneltrein Lümmeln. Aan boord Peter "R.", vastbesloten in Dönsdorf het onderste briefje boven te krijgen.
Moet hij wel eerst Dönsdorf zien te vinden.
Want dit is E4521 naar Hannover...
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 22:57:57 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19314 Gepost op: 13 februari 2020, 10:06:56 »
Tja in 1968 was Peter R. nog een jongeman die wel eens fouten maakte :angel: Echter leerde hij snel van zijn fouten en heeft in de afgelopen jaren heel wat "briefjes" boven water gekregen  :police:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19315 Gepost op: 13 februari 2020, 17:26:41 »
Aan z'n verdiensten wil ik niks afdoen, die zijn prijzenswaardig. Dat mag de man overigens zelf ook graag weten.
Maar je kunt de tv niet aanzetten of hij is er met z'n kop voor. Het mankeert er nog maar aan dat hij hier in het forum opduikt. O wacht, is hij al in Dönsdorf gesignaleerd?

De Schotterwagen even onderhanden genomen:



Verwijderen van het draaisel is niet strikt noodzakelijk, maar het wordt daardoor wel een beetje makkelijker om het bedieningsbordes te kunnen verwijderen. Ook dat is niet strikt noodzakelijk, maar... nou ja, je weet maar nooit... wie weet smurf ik er nog wat mee 
De kromme bedieningsstangen worden veroorzaakt door de onderdeeltjes die de bedieningshendels voorstellen die niet ver genoeg in het chassis gedrukt zijn:





Als je goed kijkt zie je dat ze een héél klein beetje taps toelopen, bij de rechter zie je zelfs waarom het ding niet verder in het chassis gedrukt wil worden:



Dat moet tussen de koffie en het koekje wel op te lossen zijn  :)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2020, 17:28:13 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19316 Gepost op: 14 februari 2020, 17:09:49 »
De zelflosstortgoedwagen zit weer in elkaar. De 'voetjes' van die hendelarmaturen zijn een klein beetje bewerkt (afgeschraapt), zodat ze nu helemaal goed naar beneden gedrukt kunnen worden. Misschien ietsje teveel afgeschraapt, aan één kant dan, omdat de nog kromme stangen het ding weer wat omhoogduwen.



En wat een verademing weer eens echte, onvervalste, authentieke Roco-krak tegen te komen! 
M'n flesje verdunner begint nu zichtbaar minder vol te worden. Tijd om reserve aan te schaffen!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19317 Gepost op: 14 februari 2020, 21:34:56 »
Gisteravond waaide zomaar een heel leuk wagentje aan, eentje van de CFL, de (Société de) Chemins des Fers Luxembourg oftewel de Luxemburgse spoorwegen. Het kleinood werd aangedragen door de bouwer van het Fransje loodsje, die al geruime tijd geleden de wens had geuit Lümmeln eens van dichtbij en in plaats van op een computerscherm te mogen bekijken. Nadat enkele eerdere pogingen een afspraak te regelen vruchteloos bleken, was het dan gisteravond eindelijk zover. Een tweede bezoeker, een zekere Hans uit Hengelooo, arriveerde terwijl we nog bezig waren Wolter uit zijn regenjas te pellen, zodat we gezamenlijk en tegelijkertijd bij de overdadig warmte uitstralende kachel plaats konden nemen.
Beide heren hebben aan den lijve mogen ondervinden dat mijn klaagzangen over barbaars lage temperaturen in mijn hobbyhok niet uit den duim gezogen zijn.
Waarna die eerder genoemde overdadige warmte iets later op de avond weer goed van pas kwam.

Verder was het best gezellig.

Oja, het bewuste wagentje, een 'Bremen':



In eerste instantie meende ik met een kloon van Sachsenmodelle van doen te hebben, maar dat blijkt toch niet zo te zijn, het wagentje is namelijk identiek aan de 'Bremen' van Roco die zich al in mijn bestand bevond (die Bremserbühne doet er nu even niet toe, niet op letten):



Ter vergelijk hieronder de 'Bremen' van Sachsenmodelle:



De eerste en enige CFL-wagen in de vorm van een ketelwagen in SHELL-uitvoering heb ik ooit eens verkocht, ik ben dan ook zeer verheugd Luxemburg weer in het wagenpark vertegenwoordigd te zien  :D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1115
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19318 Gepost op: 14 februari 2020, 21:47:48 »
Ik kan alleen maar zeggen dat je weergave van gisteravond geheel waarheidsgetrouw is, Jan.
Verder vond ik het ook best gezellig, trouwens :). En ik ben, maar dat vertelde ik je al, nogal gecharmeerd van het idee van ruimte dat Lümmeln oproept. Er is veel ruimte rond de scenery en het beeld is niet overladen, maar wel consequent gedetailleerd, met hier en daar een Hingucker.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14477
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19319 Gepost op: 15 februari 2020, 15:08:21 »
De kunst van het weglaten, zullen we maar zeggen. Maar er moet nog heel wat gebeuren, zoals je hebt gezien, dus die indruk kon nog wel eens wat aan juistheid gaan inboeten  ;)
Overigens, de Belgische tegenhanger van die CFL-wagen ligt momenteel op de pijnbank om geprepareerd te worden voor afgifte: het verwijderen van wielstellen en koppelingen is bijna voltooid.