Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398822 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18870 Gepost op: 25 november 2019, 22:17:39 »
Ziet er weer prima uit!
Ik ben (zie Frans loodsje) even aan het spelen geweest met twee dekglaasjes.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18871 Gepost op: 26 november 2019, 12:26:19 »
Dank je, Wolter!

Je avonturen met de Franse loods volg ik nauwlettend. Ik vind het wel spannend hoe je dingen bedenkt en vervolgens uitvoert, al dan niet met succes. Zoals met die dekglaasjes. Ben benieuwd waar dat naar toe gaat.

Om het Sprengwerk (eigenlijk zijn het er twee, dus de Sprengwerke) aan te kunnen brengen moet er ook ruimte zijn. Die was er wel, maar door het smaller worden van het chassis verdwenen.
Nu zitten de staarten van de koppelingshouders in de weg. Omdat die toch moeten worden vastgezet, kunnen die "staarten" wel worden ingekort zodat er weer ruimte is, maar dan moeten wel de koppelingshouders goed gefixeerd worden.
Hoewel ik had ingezet op lijmen met verdunner zal ik toch een andere manier moeten verzinnen, want de verdunner lost wel het plastic van de bodemplaat op, maar niet dat waar de houders van gemaakt zijn.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18872 Gepost op: 26 november 2019, 15:43:01 »
2 gaatjes boren
de einden inkorten tot net boven de koppeling dingessen schuif
Dan met een hete naald vast smelten aan de bodem

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18873 Gepost op: 26 november 2019, 17:18:26 »
Dat was ook een mogelijkheid geweest.
De koppelingshouder wilde niet plakken, maar Evergreen wil dat wel. Dus heb is de kopelingshouder geïmmobiliseerd met twee stukjes Evergreen. Deksel erop, klaar.
Straks de andere kant nog even en dan een nachtje uitdampen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18874 Gepost op: 26 november 2019, 22:48:41 »
Koppelingen zitten eronder, Sprengwerk ook. Beetje labiel nog omdat de lijm moet uitharden, hopelijk zit het over een uurtje (oftewel: morgen) als een huis.
Mocht het, niet eens tegen alle verwachtingen in, toch onder de kar wegvallen, dan bestel ik subiet het Sprengwerk für Gmms44 van Wagenwerk  >:(



Carstens:
"Zwar gibt es keine Nachbildung eines Gmms44, aber im Modell kann man für einen solchen Umbau die Ähnlichkeit mit dem Gmmhs56 ausnützen", om te vervolgen met een relaas om mensen tot die ombouw te stimuleren (gelardeerd met een foto van zulk een wagen met nog een te breed onderstel). Denkelijk heeft hij Roco's 46843 over het hoofd gezien (of het model te oud bevonden, het is volgens mij al minstens twintig jaar oud, zo niet ouder).
Hoe dan ook, ik ben met dit model wel in m'n nopjes, je ziet ze tenslotte niet al te vaak en toch lijkt het een doodnormale, dertien-in-een-dozijn wagen. Is het niet, want er zijn 'maar' 1141 stuks van gebouwd, die in 1967 allemaal, op een handvol na, nog dienst deden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18875 Gepost op: 26 november 2019, 23:14:51 »
V60 met een stel G-wagens onderweg. De Gmms44 valt wel op, met dat nieuwe PVC-dak:



Toch best wel geen gezicht, zo'n Roco-kortkoppeling...

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18876 Gepost op: 26 november 2019, 23:30:07 »
Die koppeling van Roco is inderdaad echt wel, en ook niet een klein beetje, een noodkijk, wat overigens heel erg Gronings is voor ‘geen gezicht’. Maar deze V60 heeft Kadee’s aan de ene en Roco-kortkoppelingen aan de andere kant?
Leuk treintje trouwens, ook met het onderscheid tussen echt schoon en ziemlich veraltet.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18877 Gepost op: 27 november 2019, 22:24:34 »
Nou ja, er zijn ook mensen die die kortkoppeling voor- en achterop hun materieel hebben zitten, om ze zo optmaal mogelijk in te kunnen zetten. Daar valt zeker wel iets voor te zeggen, en ik denk dat je gauw genoeg gewend raakt aan zo'n stormram tussen de buffers. Zeker als ik me bedenk dat ik jaren geen enkel probleem heb gehad met de (toch behoorlijk in het oog springende) haakkoppeling van Fleischmann.
Over deze V60: dit is de V60P, dus met aan beide zijden de Rocokoppeling.

Een poos geleden liet ik wat wagens zien die uit een nalatenschap afkomstig waren, waaronder (geloof ik) een Güterzuggepäckwagen, een "Bremen" en nog één of twee wagens, iets later kwam daar nog deze rongenwagen bij, een Rlmms56 van Roco, een ouwetje, nog met viercijferig catalogusnummer:



Op het eerste gezicht werd ik er wat moedeloos van, vooral vanwege een aantal afgebroken rongen, waarbij de gedachte aan Roco-krak zich op de voorgrond drong, maar toch, vooral vanwege het bijna chronisch te noemen tekort aan rongenwagens, ben ik eens gaan kijken wat er zoal nog tot de mogelijkheden behoort.
De nogal aanwezige plasticglans vraagt om een flinke behandeling, bijvoorbeeld een compleet nieuw verfjasje + nieuwe opschriften (ook al vanwege dit is een EpIV-wagen), of een uitgebreide sessie in de visagie waar met verf, pigmenten en weet ik wat niet.
Verder zullen hier en daar wat rongenhouders gerepareerd moeten worden, de rongen gecompleteerd, of juist allemaal verwijderd, wat op zichzelf (zie GW7) ook weer wat problemen met zich meebrengt.
Ook is deze wagen, wat het viercijferige artikelnummer al deed vermoeden, nog van vóór het KKK-tijdperk, wat op zichzelf helemaal niet zo slecht uitkomt, maar er zullen wel op de één of andere manier Kadee's onder gefrunnikt moeten worden.
Of de Elefantenfüße voor EpIII wel correct zijn moet ik nog even uitzoeken, anders moeten die ook vervangen worden.

Kortom, niet echt iets voor tussen de kerk en de koffie. Maar ik denk dat ik eerst de Glmhs50 onder handen ga nemen, want de onderdelen daarvan zijn langzaam bezig zich over het hele huis te verspreiden.

Oja, de Sprengwerke onder de Gmms44 zaten vanochtend als een huis, dat scheelt weer een bestelling bij AW Lingen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18878 Gepost op: 28 november 2019, 20:49:26 »
Nog wat laatste puntjes op de i van de Gmms44 gezet. Misschien dat er nog een paar allerlaatste puntjes moeten, maar dat moet ik nog even bekijken. Verwering is minimaal, zoals je ziet. Door de belichting lijkt het misschien nog minder dan het in werkelijkheid is, maar veel scheelt het niet:





Verder met de Glmhs50 dus. Om te beginnen de ventilatie-/laadluiken een kleurtje gegeven. Had ik eigenlijk met de luchtkwast moeten doen, ik denk dat ik alsnog de boel er weer afveeg en met dat apparaat aan de gang ga. Teveel strepen en onregelmatigheden. En dde kleur zint me niet, te groenig.



Een noodkijk. Vind ik. Zei m'n moeder vroeger ook al, als ik weer eens zonder m'n haar gekamd te hebben naar school ging.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18879 Gepost op: 28 november 2019, 20:52:22 »
Over die luiken gesproken: waarom rijdt vrijwel iedereen met gesloten luiken?

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18880 Gepost op: 28 november 2019, 21:01:32 »
Omdat er "vroeger" nog wel eens modellen met 'beweegbare' luiken aangeboden, die echter na een heruitgave van de betreffende modellen ineens van onbeweegbare luiken waren voorzien.
En zo "beweegbaar" waren die 'beweegbare' luiken nou ook weer niet.

Maar ik ben het met je eens, hier en daar een open luik zou wel leuk zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18881 Gepost op: 29 november 2019, 19:16:08 »
De luiken een ander kleurtje gegeven, en wat eerste variaties op het RAL8012 aangebracht.
Meteen ook de Gmmhs56 (waarvan kortelings het chassis versmald werd) aangepakt, want die leed nog aan wat jeugdzondevervuiling:



...op de foto lijkt het toch steeds weer anders dan in het echt...  :'(

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18882 Gepost op: 30 november 2019, 12:30:33 »
Beste Jan,

Ik reageer niet vaak op jou draadje, maar lees wel heel stilletjes elke dag mee.
Het is leuk om te zien hoe jij al jou wagentjes maakt tot een persoonlijk item.
Hier voor petje af.   (y) (y) (y)

Is de bovenste van die twee wagentjes nu krom of is dat gezichtsbedrog?
Fijne dag,
André.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18883 Gepost op: 30 november 2019, 14:46:18 »
iets later kwam daar nog deze rongenwagen bij, een Rlmms56 van Roco, een ouwetje, nog met viercijferig catalogusnummer:



Op het eerste gezicht werd ik er wat moedeloos van, vooral vanwege een aantal afgebroken rongen, waarbij de gedachte aan Roco-krak zich op de voorgrond drong, maar toch, vooral vanwege het bijna chronisch te noemen tekort aan rongenwagens, ben ik eens gaan kijken wat er zoal nog tot de mogelijkheden behoort.
De nogal aanwezige plasticglans vraagt om een flinke behandeling, bijvoorbeeld een compleet nieuw verfjasje + nieuwe opschriften (ook al vanwege dit is een EpIV-wagen), of een uitgebreide sessie in de visagie waar met verf, pigmenten en weet ik wat niet.
Verder zullen hier en daar wat rongenhouders gerepareerd moeten worden, de rongen gecompleteerd, of juist allemaal verwijderd, wat op zichzelf (zie GW7) ook weer wat problemen met zich meebrengt.
Ook is deze wagen, wat het viercijferige artikelnummer al deed vermoeden, nog van vóór het KKK-tijdperk, wat op zichzelf helemaal niet zo slecht uitkomt, maar er zullen wel op de één of andere manier Kadee's onder gefrunnikt moeten worden.
Of de Elefantenfüße voor EpIII wel correct zijn moet ik nog even uitzoeken, anders moeten die ook vervangen worden.
Die wagen is waarschijnlijk nog afkomstig uit de nalatenschap van Röwa (en daarvoor nog uitgebracht door Trix Express onder auspicien van Willy Ade).
Je kunt er ook een nieuwe wagenbodem van Moebo in leggen. Zie hier.
Ach, ik hoef je niets te vertellen, want je hebt zelf ook deelgenomen aan dat topic ;)

Groet, Bas

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18884 Gepost op: 30 november 2019, 15:07:29 »
Het heeft geen fluit te maken met het actuele onderwerp van discussie, maar ik zag dat er een nieuw albumpje was toegevoegd aan de wel zeer uitgebreide bibliotheek van Bahnbilder von W. + H. Brutzer:

https://flic.kr/s/aHsmHKnekG

Ik dacht, er zijn hier vast wel wat liefhebbers om die foto's eens door te bladeren  :)