Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3400114 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18840 Gepost op: 19 november 2019, 15:25:54 »
Hoi Jan,

Ik vond de beurs zeker de moeite waard. De baan van modelspoorgroep uit Aurich vond ik ook zeer de moeite waard. Leuke details gezien. Heb nog een mooie railbus en een paar decoders kunnen aanschaffen bij Erwim voor een redelijke prijs. Ook had hij de trapjes voor de V100. Nogmaals bedankt voor je hulp. Het was weer gezellig. (y)

Ps. De BR23 doet nog steeds niets ook niet met de nieuwe decoder erin. Alles er maar weer uit slopen en overnieuw beginnen. ???

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18841 Gepost op: 19 november 2019, 16:15:20 »
Als dat zo is, met die 23er, dan zou ik toch gaan twijfelen of het mankement niet tòch in de lokomotief zelf gezocht moet worden... ik zou dat nog eens een keertje goed nalopen. Een multimeter bij de hand houden kan ook geen kwaad.

Het zal iedereen wel bekend voorkomen: je weet zeker dat je het goed gedaan hebt en dat het feilloos zou moeten functioneren en dat het toch niet goed werkt als je de boel in de praktijk gaat testen.
De Glmhs50 liep met de nieuwe as/wiel-combinaties wat stroefjes. Ik wist zeker dat de binnenmaat wiel - wiel 14,5 mm was en dat het daar dus niet aan kon liggen. De diameter van de wielen misshien? Ook dat bleek na controle in orde te zijn, 11 mm eruit, 11 mm erin. "De hoge flenzen!" dacht ik ineens, maar dat was flauwekul, want die waren juist door het omwisselen van de "wisselstroomwielen" geëlimineerd. Maar wat dan wel? Zou het kunnen zijn dat de ruimte tussen aspothouders en wiel ietwat te krapjes was? Verkeerd gemeten?
Maar na controle met de schuifmaat bleek er toch echt 14,5 mm ruimte tussen de wielen te zitten. Dan maar even alle treinen één voor één uit het schaduwstation getrokken, want volgens mij moest daar nog ergens een andere Gmlhs50 (die ik zelf nieuw in de winkel had gekocht) tussen zitten.
Met dat ding op z'n rug en de schuifmaat erbij bleek daar de ruimte tussen de wielen 14,3 mm te zijn... de ouwerwetse norm dus. Enfin, de wielen 0,2 mm uit elkaar getrokken en nu loopt alles zoals het hoort: lekker soepel.



Toch wel fijn, die NEM, zeker als die voortdurend worden aangepast. Dan weet je tenminste waar je op kunt bouwen.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18842 Gepost op: 19 november 2019, 17:51:48 »
Eerst 14,5 mm en dan 0,2 mm uit elkaar trekken wordt dan toch 14,7 mm ???

Of bedoel je wielen 0,2 mm samendrukken Jan.

Groet,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18843 Gepost op: 19 november 2019, 18:37:41 »
Natuurlijk, je hebt gelijk.

Als je onderstaand plaatje bekijkt, zou je eventueel kunnen zeggen dat het linkerwiel als het ware naar het rechterwiel toe getrokken wordt:



...hoewel de echte actie uitsluitend in de draaiende spindel zit, die de as door het linkerwiel duwt.
Als ik had gezegd: "...0,2 mm naar elkaar toe trekken" had ik me er misschien nog uit kunnen lullen, maar as is verbrande turf  ;D

Dank voor je opmerkzame blik, Erich!  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18844 Gepost op: 19 november 2019, 20:55:28 »
Eigenlijk vroeg ik me al sinds de aanschaf van die laatste Glmhs50 af of de wagen wel in de correcte OVP zat. Ik meen me namelijk te herinneren dat de al aanwezige Glmhs50 in een plastic "Fleischmann"-doosje zat. Het nummer op het doosje klopt wel, als je op het www gaat zoeken vind je onder Roco nummer 47591 inderdaad een Glmhs50 met het nummer 212 753:



Die in het plastic "Fleischmann"-doosje is getooid met het nummer 204 849



Dat is toch wel aardig van Roco  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18845 Gepost op: 20 november 2019, 22:04:55 »
Nadat het wielen/assenverhaal naar een "ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig-einde" is geleid, viel me, toen ik zo en passant en langs de neus weg nog eens naar de wagen keek, een merkwaardig verschijnsel op:



Het dak leek er wel scheef op te zitten: aan de ene kant was de bovenste geleiderail voor de deur duidelijk te zien, terwijl deze aan de andere kant zowat onder het dak verdwenen was.
Bij nadere inspectie bleek het dak ook maar heel losjes op de wagen vast te zitten. Reden genoeg om het er maar eens af te halen om te kijken wat daarvan de oorzaak is. Dat bleek iets teveel gepast geweld geweest te zijn, de nokjes aan de ventilatieluiken bleken deels afgebroken, terwijl de oogjes aan de uitsteeksel aan het dak deelt geen oogjes meer waren maar... ja, wat eigenlijk? Geen oogjes in elk geval:



Tijd om weer een pot lijm open te trekken.
Hoewel... misschien eerst maar wat vuiligheid op dak en wagen aanbrengen. De brut ligt nou toch uit elkaar.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18846 Gepost op: 21 november 2019, 09:18:53 »
Gezien de constructie verbaast het me niet dat die dingen makkelijk af kunnen breken.

Grt. Ric

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18847 Gepost op: 21 november 2019, 14:52:12 »
Toch knap...al die bedenksels om iets vast te zetten. Meestal is het niet bedoeld om het weer los tevwrikken, maar ja, fröbelterroristen en hun ongekende krachten... 8).
Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18848 Gepost op: 21 november 2019, 16:51:24 »
Tja... als het dak niet redelijk soepeltjes los wil, begin ik meestal maar met het onderstel. Of ik dat met die eerste wagen ook zo gedaan heb heb, weet ik niet meer, maar die zit in ieder geval nog stevig in elkaar.
Als je de bodem er onder uit gehaald hebt, kun je de inzetten met daarop de ventilatieluiken wat naar binnendrukken en ze zo met dak en al uit de wagen tillen. Het onderstel houdt alles bij elkaar, als het ware.



Het blijft alles bij alles toch een lastig klusje.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18849 Gepost op: 21 november 2019, 17:19:00 »
Als de fabrikanten correcte modellen gaan produceren, hoeven wij ze niet meteen na aankoop weer uit elkaar te halen  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18850 Gepost op: 21 november 2019, 21:15:30 »
En een mooie gelegenheid om de massa van de wagen te corrigeren. Dit beestje zou met het blote oog toch wel zo’n 70 à 80 g mogen wegen.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18851 Gepost op: 21 november 2019, 22:47:46 »
Ik weet nog niet of ik deze wagen wel Fremoduchtig ga maken, Wolter. Voor m'n eigen baan met z'n hellingen van 3% is het niet zo handig om al te zware wagens in te zetten. Hoewel... een enkele zou natuurlijk niet zoveel kwaad kunnen. RP25's eronder en als het nodig is de Kadee's inruilen voor 6511'en is ook niet te veel moeite.

@Eric: correct of niet, bij mij hebben alle wagens (en lokomotieven) zo'n 99% kans gesloopt te worden voor ze ook maar een meter gereden hebben  ;D :angel:

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18852 Gepost op: 21 november 2019, 23:49:09 »
Snap ik.
Ik zat nog even te kijken naar de bestemmingen op je baan voor deze wagen. Hij kan natuurlijk naar het Wagenwerk moeten of naar de Luftmatratzenfabrik, in beide gevallen inderdaad de helling op.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18853 Gepost op: 22 november 2019, 11:50:54 »
De helling naar 'boven', naar het Bw, de Wagenwerkstatt en naar WLM, die overigens geen spooraansluiting heeft, kent een hellingspercentage van zo'n 5%.
Vanuit Lümmeln Sbf naar de "begane grond" moet een helling van 3% genomen worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18854 Gepost op: 22 november 2019, 21:13:03 »
Zowel de helling van 5% als de drie-procentshellingen zijn geboren uit noodzaak, te wijten aan de geringe afmetingen van mijn hobbyhok. Van vijf-procentshelling wordt uitsluitend door rangeerbewegingen gebruik gemaakt: lokomotieven die zich van station naar Bw bewegen, of loks die een handvol wagens naar en van de Wagenwerkstatt brengen. Op die helling presteert een kleinere lok, zoals bijvoorbeeld een V60 of een 94er, ook niet veel meer dan zo'n handvol.



Wat betreft de drie-procentshellingen: een dikke stomer trekt daar toch zonder al te veel moeite een goederentrein van een kleine drie meter omhoog, of ook een trein met vensterwagens. Wordt de trein langer, dan lappen de loks het nog steeds zonder veel moeite, maar dat komt dan omdat, als de lok omhoog begint te gaan, de laatste wagens nog op het stuk naar beneden zijn en dus een duwtje in de rug geven. Zo is ook verklaard hoe een vijftiger of vierenveertiger zo'n kleine dertig vierassige zelflossers omhoog kan werken.

<a href="https://www.youtube.com/v/8iXglxHQvgk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8iXglxHQvgk</a>