Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 09:48:43
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 09:47:05
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 09:42:40
BNLS-module: "Grasland" door NS264
Vandaag om 09:34:45
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:33:54
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
Vandaag om 09:26:13
Doornvliet door Ronald Halma
Vandaag om 09:19:47
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 08:56:17
Welke manier van handbediening op wissels? door Ronald Halma
Vandaag om 08:45:39
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:42:59
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 08:42:28
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door Noordernet
Vandaag om 08:28:36
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 08:23:36
Artitec CSA-1, stadsbus door Eric-Jan Hartstra
Vandaag om 00:40:57
Polderparade door JoopSpoort
21 september 2020, 23:52:27
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
21 september 2020, 23:43:17
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
21 september 2020, 23:38:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 september 2020, 22:55:12
Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Modellbahnwagen
21 september 2020, 22:48:00
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door spoorzeven
21 september 2020, 22:16:23
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
21 september 2020, 22:13:16
Projekt 083-338 door Hirschsprung
21 september 2020, 22:12:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
21 september 2020, 21:35:12
Live met video rijden door Fritsprt
21 september 2020, 21:25:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
21 september 2020, 20:54:06
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door RonaldvA
21 september 2020, 20:14:30
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
21 september 2020, 20:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
21 september 2020, 19:50:34
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Niels B
21 september 2020, 19:49:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
21 september 2020, 19:38:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2418829 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18870 Gepost op: 25 november 2019, 22:07:48 »
Wel een heel beperkte actualiteitenrubriek dan  ;D
Veel plezier in je hok, Wolter!
Hier hebben ze het inmiddels (veel) eerder dan verwacht (prognose was 00:00 uur) gefikst. Ze lezen hier vast niet mee, maar toch:  (y)

Plaatje bij bovenstaand bericht over de Gmms44:



Zoals je ziet valt, vanuit deze hoek gezien, de stelbalk mooi uit het zicht. Nu nog het Sprengwerk (ligt op de voorgrond al klaar) even eronder plakken en dan kan de wagen het spoor weer op. Misschien nog even een kwastje erover om de plasticglans wat weg te halen, maar verder mag het van mij een mooie nieuwe wagon blijven, net terug uit de werkplaats.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18871 Gepost op: 25 november 2019, 22:17:39 »
Ziet er weer prima uit!
Ik ben (zie Frans loodsje) even aan het spelen geweest met twee dekglaasjes.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18872 Gepost op: 26 november 2019, 12:26:19 »
Dank je, Wolter!

Je avonturen met de Franse loods volg ik nauwlettend. Ik vind het wel spannend hoe je dingen bedenkt en vervolgens uitvoert, al dan niet met succes. Zoals met die dekglaasjes. Ben benieuwd waar dat naar toe gaat.

Om het Sprengwerk (eigenlijk zijn het er twee, dus de Sprengwerke) aan te kunnen brengen moet er ook ruimte zijn. Die was er wel, maar door het smaller worden van het chassis verdwenen.
Nu zitten de staarten van de koppelingshouders in de weg. Omdat die toch moeten worden vastgezet, kunnen die "staarten" wel worden ingekort zodat er weer ruimte is, maar dan moeten wel de koppelingshouders goed gefixeerd worden.
Hoewel ik had ingezet op lijmen met verdunner zal ik toch een andere manier moeten verzinnen, want de verdunner lost wel het plastic van de bodemplaat op, maar niet dat waar de houders van gemaakt zijn.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4878
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18873 Gepost op: 26 november 2019, 15:43:01 »
2 gaatjes boren
de einden inkorten tot net boven de koppeling dingessen schuif
Dan met een hete naald vast smelten aan de bodem

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18874 Gepost op: 26 november 2019, 17:18:26 »
Dat was ook een mogelijkheid geweest.
De koppelingshouder wilde niet plakken, maar Evergreen wil dat wel. Dus heb is de kopelingshouder geïmmobiliseerd met twee stukjes Evergreen. Deksel erop, klaar.
Straks de andere kant nog even en dan een nachtje uitdampen.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18875 Gepost op: 26 november 2019, 22:48:41 »
Koppelingen zitten eronder, Sprengwerk ook. Beetje labiel nog omdat de lijm moet uitharden, hopelijk zit het over een uurtje (oftewel: morgen) als een huis.
Mocht het, niet eens tegen alle verwachtingen in, toch onder de kar wegvallen, dan bestel ik subiet het Sprengwerk für Gmms44 van Wagenwerk  >:(



Carstens:
"Zwar gibt es keine Nachbildung eines Gmms44, aber im Modell kann man für einen solchen Umbau die Ähnlichkeit mit dem Gmmhs56 ausnützen", om te vervolgen met een relaas om mensen tot die ombouw te stimuleren (gelardeerd met een foto van zulk een wagen met nog een te breed onderstel). Denkelijk heeft hij Roco's 46843 over het hoofd gezien (of het model te oud bevonden, het is volgens mij al minstens twintig jaar oud, zo niet ouder).
Hoe dan ook, ik ben met dit model wel in m'n nopjes, je ziet ze tenslotte niet al te vaak en toch lijkt het een doodnormale, dertien-in-een-dozijn wagen. Is het niet, want er zijn 'maar' 1141 stuks van gebouwd, die in 1967 allemaal, op een handvol na, nog dienst deden.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18876 Gepost op: 26 november 2019, 23:14:51 »
V60 met een stel G-wagens onderweg. De Gmms44 valt wel op, met dat nieuwe PVC-dak:



Toch best wel geen gezicht, zo'n Roco-kortkoppeling...

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18877 Gepost op: 26 november 2019, 23:30:07 »
Die koppeling van Roco is inderdaad echt wel, en ook niet een klein beetje, een noodkijk, wat overigens heel erg Gronings is voor ‘geen gezicht’. Maar deze V60 heeft Kadee’s aan de ene en Roco-kortkoppelingen aan de andere kant?
Leuk treintje trouwens, ook met het onderscheid tussen echt schoon en ziemlich veraltet.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18878 Gepost op: 27 november 2019, 22:24:34 »
Nou ja, er zijn ook mensen die die kortkoppeling voor- en achterop hun materieel hebben zitten, om ze zo optmaal mogelijk in te kunnen zetten. Daar valt zeker wel iets voor te zeggen, en ik denk dat je gauw genoeg gewend raakt aan zo'n stormram tussen de buffers. Zeker als ik me bedenk dat ik jaren geen enkel probleem heb gehad met de (toch behoorlijk in het oog springende) haakkoppeling van Fleischmann.
Over deze V60: dit is de V60P, dus met aan beide zijden de Rocokoppeling.

Een poos geleden liet ik wat wagens zien die uit een nalatenschap afkomstig waren, waaronder (geloof ik) een Güterzuggepäckwagen, een "Bremen" en nog één of twee wagens, iets later kwam daar nog deze rongenwagen bij, een Rlmms56 van Roco, een ouwetje, nog met viercijferig catalogusnummer:



Op het eerste gezicht werd ik er wat moedeloos van, vooral vanwege een aantal afgebroken rongen, waarbij de gedachte aan Roco-krak zich op de voorgrond drong, maar toch, vooral vanwege het bijna chronisch te noemen tekort aan rongenwagens, ben ik eens gaan kijken wat er zoal nog tot de mogelijkheden behoort.
De nogal aanwezige plasticglans vraagt om een flinke behandeling, bijvoorbeeld een compleet nieuw verfjasje + nieuwe opschriften (ook al vanwege dit is een EpIV-wagen), of een uitgebreide sessie in de visagie waar met verf, pigmenten en weet ik wat niet.
Verder zullen hier en daar wat rongenhouders gerepareerd moeten worden, de rongen gecompleteerd, of juist allemaal verwijderd, wat op zichzelf (zie GW7) ook weer wat problemen met zich meebrengt.
Ook is deze wagen, wat het viercijferige artikelnummer al deed vermoeden, nog van vóór het KKK-tijdperk, wat op zichzelf helemaal niet zo slecht uitkomt, maar er zullen wel op de één of andere manier Kadee's onder gefrunnikt moeten worden.
Of de Elefantenfüße voor EpIII wel correct zijn moet ik nog even uitzoeken, anders moeten die ook vervangen worden.

Kortom, niet echt iets voor tussen de kerk en de koffie. Maar ik denk dat ik eerst de Glmhs50 onder handen ga nemen, want de onderdelen daarvan zijn langzaam bezig zich over het hele huis te verspreiden.

Oja, de Sprengwerke onder de Gmms44 zaten vanochtend als een huis, dat scheelt weer een bestelling bij AW Lingen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18879 Gepost op: 28 november 2019, 20:49:26 »
Nog wat laatste puntjes op de i van de Gmms44 gezet. Misschien dat er nog een paar allerlaatste puntjes moeten, maar dat moet ik nog even bekijken. Verwering is minimaal, zoals je ziet. Door de belichting lijkt het misschien nog minder dan het in werkelijkheid is, maar veel scheelt het niet:





Verder met de Glmhs50 dus. Om te beginnen de ventilatie-/laadluiken een kleurtje gegeven. Had ik eigenlijk met de luchtkwast moeten doen, ik denk dat ik alsnog de boel er weer afveeg en met dat apparaat aan de gang ga. Teveel strepen en onregelmatigheden. En dde kleur zint me niet, te groenig.



Een noodkijk. Vind ik. Zei m'n moeder vroeger ook al, als ik weer eens zonder m'n haar gekamd te hebben naar school ging.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18880 Gepost op: 28 november 2019, 20:52:22 »
Over die luiken gesproken: waarom rijdt vrijwel iedereen met gesloten luiken?

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18881 Gepost op: 28 november 2019, 21:01:32 »
Omdat er "vroeger" nog wel eens modellen met 'beweegbare' luiken aangeboden, die echter na een heruitgave van de betreffende modellen ineens van onbeweegbare luiken waren voorzien.
En zo "beweegbaar" waren die 'beweegbare' luiken nou ook weer niet.

Maar ik ben het met je eens, hier en daar een open luik zou wel leuk zijn.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14345
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18882 Gepost op: 29 november 2019, 19:16:08 »
De luiken een ander kleurtje gegeven, en wat eerste variaties op het RAL8012 aangebracht.
Meteen ook de Gmmhs56 (waarvan kortelings het chassis versmald werd) aangepakt, want die leed nog aan wat jeugdzondevervuiling:



...op de foto lijkt het toch steeds weer anders dan in het echt...  :'(

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18883 Gepost op: 30 november 2019, 12:30:33 »
Beste Jan,

Ik reageer niet vaak op jou draadje, maar lees wel heel stilletjes elke dag mee.
Het is leuk om te zien hoe jij al jou wagentjes maakt tot een persoonlijk item.
Hier voor petje af.   (y) (y) (y)

Is de bovenste van die twee wagentjes nu krom of is dat gezichtsbedrog?
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18884 Gepost op: 30 november 2019, 14:46:18 »
iets later kwam daar nog deze rongenwagen bij, een Rlmms56 van Roco, een ouwetje, nog met viercijferig catalogusnummer:



Op het eerste gezicht werd ik er wat moedeloos van, vooral vanwege een aantal afgebroken rongen, waarbij de gedachte aan Roco-krak zich op de voorgrond drong, maar toch, vooral vanwege het bijna chronisch te noemen tekort aan rongenwagens, ben ik eens gaan kijken wat er zoal nog tot de mogelijkheden behoort.
De nogal aanwezige plasticglans vraagt om een flinke behandeling, bijvoorbeeld een compleet nieuw verfjasje + nieuwe opschriften (ook al vanwege dit is een EpIV-wagen), of een uitgebreide sessie in de visagie waar met verf, pigmenten en weet ik wat niet.
Verder zullen hier en daar wat rongenhouders gerepareerd moeten worden, de rongen gecompleteerd, of juist allemaal verwijderd, wat op zichzelf (zie GW7) ook weer wat problemen met zich meebrengt.
Ook is deze wagen, wat het viercijferige artikelnummer al deed vermoeden, nog van vóór het KKK-tijdperk, wat op zichzelf helemaal niet zo slecht uitkomt, maar er zullen wel op de één of andere manier Kadee's onder gefrunnikt moeten worden.
Of de Elefantenfüße voor EpIII wel correct zijn moet ik nog even uitzoeken, anders moeten die ook vervangen worden.
Die wagen is waarschijnlijk nog afkomstig uit de nalatenschap van Röwa (en daarvoor nog uitgebracht door Trix Express onder auspicien van Willy Ade).
Je kunt er ook een nieuwe wagenbodem van Moebo in leggen. Zie hier.
Ach, ik hoef je niets te vertellen, want je hebt zelf ook deelgenomen aan dat topic ;)

Groet, Bas