Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:52:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 10:52:20
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 10:47:07
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:46:17
Open dag, Delftse Modelbouw Vereniging, zaterdag 23 november, 10-16 uur, Delft. door Doolemeister
Vandaag om 10:42:09
Zwarte draad soldeerstukje lopi 4 afgebroken door Rick
Vandaag om 10:39:45
Aansluiten MTB MP6 en MP7 wisselaandrijvingen op Digikeijs DR4018 door Maartenw
Vandaag om 10:30:19
Piko hondekoppen in treinschakeling wat is wijsheid? door 008200
Vandaag om 10:09:59
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 10:09:51
's-Heer Heinkenspolder door RikJ
Vandaag om 09:54:39
Zelfgebouwde Digitale Centrale door bask185
Vandaag om 09:35:29
NS modelbaan Hoekdam H0 door Joran
Vandaag om 08:52:45
Mat 54 in Schaal 0 door BartvD
Vandaag om 08:00:52
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door rotaspeed
Vandaag om 06:58:59
Solderen van lakdraad door Tulpendaal
Vandaag om 04:37:24
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Biesje
Vandaag om 00:47:23
Buffels zijn verkocht door Hendrik Jan
Vandaag om 00:34:09
De Hondsrugbaan, H0 door Niekleair
Vandaag om 00:06:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door T.Trein
Vandaag om 00:01:01
Raadplaatje door dh3201
14 november 2019, 23:54:36
OBB Nightjet door laurent
14 november 2019, 23:52:45
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Bert van Gelder
14 november 2019, 23:25:50
VERPLAATST: BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Bert van Gelder
14 november 2019, 23:24:34
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 november 2019, 23:04:25
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
14 november 2019, 23:00:51
Projekt 083-338 door 44
14 november 2019, 22:22:48
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Ronald Halma
14 november 2019, 21:42:44
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
14 november 2019, 20:36:04
Eanos/ Eaos in model door EddyK
14 november 2019, 19:28:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door mass am see
14 november 2019, 19:17:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2077168 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18765 Gepost op: 07 november 2019, 15:30:39 »
Ja, vind ik ook, Richard!
De Deutsche Bundesbahn probeerde met die POP-Farben een wat minder triest imago op te bouwen. Nieuwe kleuren als kieselgrau, blaulila en rotviolett werden ingevoerd, maar toch wenste men blijkbaar ook vast te houden aan het oude vertrouwde chromoxydgrün, kobaltblau en purpurrot, kleuren die vanaf eind jaren vijftig, begin jaren zestig ook al op het reizigersmaterieel werden gebruikt.

Zoals ik al zei: van 't weekend was ik in de Harz. Zaterdag met de trein (HSB) naar de top van de Brocken, het hoogste punt in dat gebergte, gereden. Daar was het koud (2oC), winderig (windkracht 7 à 8 op de schaal van Beaufort) en mistig. Dat laatste schijnt meestal het geval te zijn, trouwens. Je moet geluk hebben om op de Brocken helder weer aan te treffen.

Wat zal het zijn, een zicht van zo'n meter of dertig, veertig?



Jan, het kan nog slechter....zie de volgende link

https://www.youtube.com/watch?v=1onpGmYWEwo

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18766 Gepost op: 07 november 2019, 17:14:01 »
Ja, leuk filmpje! Het kan best koud worden boven op die bult. In de hele Harz wel, trouwens.
Maar wel een prachtig gebied om eens rond te struinen!
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 18:17:20 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5186
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18767 Gepost op: 07 november 2019, 18:31:56 »
Ook ik heb één geluidslok. 50er. Inderdaad: ik heb het geluid zachter gezet :)
Het varieert welke geluiden ik leuk vind. Erg waarderen kan ik het geluid van de luchtpomp. Reden: het voegt (voor mij) echt iets toe aan het realisme. Als ik met de VSM meerijd en de trein stopt op een station: tsjak-pfff tsjak-pfff tsjak-pfff.
En een korte "toet" is tijdens het rangeren wel aardig.

Geluiden zoals "kolen scheppen": gaat toch heen! Als je het op 100 schaal-meters kan horen dat de stoker aan het scheppen is, dan is het omdat hij de schop op z'n tenen liet vallen en dan hoor je heel andere geluiden.

Het geluid van de luchtpomp kan natuurlijk ook met een kleine goedkope geluidsmodule op het station zelf.

Enfin.... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18768 Gepost op: 07 november 2019, 19:44:14 »


Zo'n geluidsdecoder met "Flachstellengeräusch" is wel interessant, daar had ik nog nooit van gehoord, evenmin als een geluidsdecoder voor een stuurstandwagen (wat voor geluiden geeft zo'n ding?). Wel van veewagens waar het geluid van blatende schapen uit komt. Op de LGB-baan in Nienoord rijdt (of reed) altijd zo'n wagen rond, dat gaf altijd wel respons uit het publiek.

Bij deze Jan!

https://youtu.be/yaz2MzmS5Vc

Het is wel een Amerikaans product, maar gedreun van goederenwagens klinkt wereldwijd hetzelfde.


Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18769 Gepost op: 07 november 2019, 20:26:26 »
Hmja, maar een aantal geluiden kan ik niet thuisbrengen. En is het geluid van Flachstellen niet gewoon het "kedengkedeng" van draaistellen op raillassen?
Of vergis ik me nu schromelijk 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18770 Gepost op: 07 november 2019, 21:17:39 »
Het filmpje heb ik nu een paar keer bekeken. Geluidsdecoders voor wagons... dat wordt nog een heel geheister, als je èn je ontkoppelrail (of ontkoppelfunctie) moet bedienen èn dan ook nog de juiste toets op het juiste moment moet indrukken om het goeie geluid er bij te krijgen.
En hoe gat dat klinken als je in al die wagons zo'n decoder zet? Hoe doe je dat met synchroniseren? Tenslotte moet er een zeker ritme in het kedenkedeng tussen de wagens onderling zitten  :)
Eén zo'n wagen (met geluid) in de trein is een beetje.... euh, apart, lijkt me.

Ik zou er best eens een goeie demonstratie van willen bijwonen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5442
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18771 Gepost op: 07 november 2019, 21:26:11 »
Ik weet niet of dit ook een goed idee is voor kleine banen. Ik heb een flink ovaal waar ik in het midden zit. Als ik dan twee treinen heb rondrijden met een aantal van die wagentjes erin, zou ik volgens mij helemaal knots worden  ;D  Het doet mij een beetje denken aan die gimmick van die rijtuigen met automatisch openende deuren. Leuk maar om er nu al je treinen mee uit te rusten?

Wat ik persoonlijk leuker vind (maar dat past eigenlijk alleen bij de modernere rijders) is een van de volgende filmpjes op de achtergrond aan te zetten. Het filmpje op play zetten en in een loop, geluid hard, en dan als achtergrondgeluid laten spelen terwijl je lekker in je station aan het rijden of rangeren bent  :)

https://youtu.be/aszYg8GxpJc?t=319

https://youtu.be/JW5lynYVucY



Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
  • MSc Micro-Electronics
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18772 Gepost op: 07 november 2019, 21:38:24 »
Zo'n geluidsdecoder met "Flachstellengeräusch" is wel interessant, daar had ik nog nooit van gehoord, evenmin als een geluidsdecoder voor een stuurstandwagen (wat voor geluiden geeft zo'n ding?).
In het rijtuig zit een TAMS  FD-R2 - Extended functiedecoder.  Deze heeft een aansluiting voor een 4-8 ohm luidspreker en heeft maar liefst 3 ingebouwde geluiden

1. Het dichtslaan van deuren (ala oude silberlinge of Umbauwagen)
2. Een moderne pieptoon (hoort bijvoorbeeld bij de modernere IC-wagens of treinstellen)
3. Een conducteursfluit

Veel is het niet, maar ik dacht het is een leuke gimmick.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18773 Gepost op: 07 november 2019, 21:59:07 »
Het filmpje heb ik nu een paar keer bekeken. Geluidsdecoders voor wagons... dat wordt nog een heel geheister, als je èn je ontkoppelrail (of ontkoppelfunctie) moet bedienen èn dan ook nog de juiste toets op het juiste moment moet indrukken om het goeie geluid er bij te krijgen.
En hoe gat dat klinken als je in al die wagons zo'n decoder zet? Hoe doe je dat met synchroniseren? Tenslotte moet er een zeker ritme in het kedenkedeng tussen de wagens onderling zitten  :)
Eén zo'n wagen (met geluid) in de trein is een beetje.... euh, apart, lijkt me.

Ik zou er best eens een goeie demonstratie van willen bijwonen.
Nou Jan...valt mee hoor! Hier is wel goed over nagedacht! Je moet ze na inbouw wel goed programmeren natuurlijk. Maar het synchroniseren gaat volledig automatisch door een slimmigheidje

Hier meer info

https://youtu.be/jASFhpnmzws


Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18774 Gepost op: 07 november 2019, 22:38:18 »
Citaat van: Sander
Veel is het niet, maar ik dacht het is een leuke gimmick.

Dat ben ik wel met je eens! Kun je een bezoeker eens een keertje mee verrassen.  ;)

Citaat van: Erwin
Maar het synchroniseren gaat volledig automatisch door een slimmigheidje

Hmja. Ik heb het bekeken en ben onder de indruk van de mogelijkheden. Maar ik vind het nog wel een hele hoop knopjesdrukgedoe, en met dat magneetje... hoe doe ik dat als de trein in 't schaduwstation staat?

Voorlopig moet ik nog even bijkomen van m'n eerste rijtuig met interieurverlichting 

De laatste tijd is er nogal wat commotie over de Roco BR 86, die blijkbaar zeer recent is uitgeleverd. Op en aantal fora wordt er uitgebreid aandacht aan besteed, zo ook hier (in het draadje van Ruud). Een van de meest gehoorde vragen is hoe de lok er uitziet vergeleken met het veel oudere model van Fleischmann, en soms krijg ik de indruk alsof men, als men tevreden is over de Roco-interpretatie, die van Fleischmann maar meteen overboord wil gooien.
Dat zal wel niet echt zo zijn, en er is eigenlijk (volgens mij, maar ik heb het Roco-model nog niet gezien) ook geen reden toe. Al was het maar vanwege de andere vorm van de waterbakken aan weerszijden van de ketel.

Toch kun je niet ontkennen dat het Fleischmann-model wel in de jaren gekomen is, zeker die van mij:



Een bekend kenmerk van Fleischmann: de geamputeerde Kolbenstangenschutzrohre. Maar dat is niet het enige, ook de rangeerderstreetjes (voor zover niet afgebroken, het model is tweedehands gekocht) mogen wel vervangen worden door Weinert-exemplaren. De fluit is al door een Weinert-fluit vervangen, ook al vanwege (bijna) afgebroken.
Zo zijn er nog wel wat dingetjes te verzinnen, niet eens alleen omdat ze bij mijn 86er al afgebroken zijn maar omdat ze nogal primitief zijn uitgebeeld.
En natuurlijk, ook een heel belangrijk item, de aandrijving. Mijn 86 er ietwat aan de (rauwe) luidruchtige kant, te wijten aan de bekende (weliswaar onverwoestbare maar toch) ietwat gedateerde rondmotor.

Niet dat ik 'm direkt aan zal schaffen, maar ik ben wel benieuwd naar de 86er van Roco!

« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 15:57:47 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18775 Gepost op: 08 november 2019, 16:06:49 »
Eigenlijk heeft Lümmeln nooit 86ers in het bestand gehad. Pas toen de 86ers van Bielefeld er door de nieuwe V100 werden uitgedrukt en de Bielefelders niet meer wisten wat ze er mee moesten, werd er een aantal naar Lümmeln overgestationeerd. Daar waren ze er echter ook een beetje mee aan, want echt emplooi hadden ze daar ook niet voor die 86ers. Daarom werden ze nog gedurende een jaar of twee ingezet in de rangeerdienst, voordat ze weer een eind verderop geschopt werden, ik weet zo uit m'n hoofd niet meer waar naartoe.

Maar je weet maar nooit, en voor de modelbaan is elke smoes al gauw geloofwaardig, of er niet eens een 86er lok toch nog een dienstje gedraaid heeft, voor een Üg bijvoorbeeld:



...of voor een forensentrein of zo:



Want laten we eerlijk zijn, de lok is best om aan te zien, te leuk eigenlijk om er niet eens een keer een treintje achter te hangen.

Opmerking: Reinout gaf me de tip dat beide foto's omgedraaid waren. Waarvoor dank!
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 17:50:43 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18776 Gepost op: 08 november 2019, 21:34:04 »
Al bladerend in GW 1.2 kwam ik ineens ook weer in GW 1.1 terecht, en daarin staat een heel regiment goederenwagens genaamd "Dresden" in beschreven.
Toevallig ben ik een jaar of vijfendertig geleden ook eens in Dresden geweest, en destijds raakte ik enorm onder de indruk van de ruïnes in de binnenstad, die er volgens de (verplichte) gids nog net zo uitzagen als direct na het niet onomstreden bombardement van februari '45. Ook merkte de gids destijds op, dat men de ruïnes bewust zo liet staan, als waarschuwing voor een herhaling van zo een zinloze misdaad (sic, maar ik voel wel sympathie voor die opvatting).
Gisteravond echter, liet een van de broertjes Van Rossum in het programma "Broertjes in Berlijn"(of zoiets) zich ontvallen dat men destijds de ruïne (hier ging het om die van de Frauenkirche) wel liet staan, maar dat de ware reden gelegen was in chronisch geldgebrek, zodat men daarom dat verhaal van de "waarschuwing" (Mahnmal) er maar aan ophing. Wellicht dat dat opgaat voor die ruïnes in de binnenstad.
Laat niet onverlet dat ik, ondanks dat verhaal, danig onder de indruk was van die puinhopen, waar je boven de ramen in de nog overeind staande stukken muur de roetsporen van de branden nog kon zien.
Maar goed, dat terzijde. Waar was ik ook alweer?
Oh ja, de "Dresden", oftewel, in dit geval, de Glmrs38.

Toen Roco deze wagen (en een aantal varianten daarvan) ergens in de jaren '90 uitbracht, heb ik helaas verzuimd daarvan een exemplaar, of liever nog meer dan één, buit te maken. Dacht ik, want ineens schoot me te binnen dat er toch iets dergelijks aanwezig zou moeten zijn, alleen dan geen Duitse wagen, maar een Oostenrijker. Die bijna nooit naar boven wordt gehaald omdat... ja, dat weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat maar in m'n hoofd zit dat het met weatheren behoorlijk verkeerd gegaan is destijds?
Hoe dan ook, ik heb 'm maar eens opgegraven, en ik moet zeggen, hij is wel donker, maar dat waren Oostenrijkse wagens sowieso, ik vind dat 't nog wel wat meevalt:





En bij nader inzien valt het eigenlijk ook nog wel wat mee met die Verwitterung. De treeplanken onder de deuren zitten wat scheef, maar dat is zo verholpen. Eens kijken wat Carstens er verder van zegt: messing rangeerderstreden, greepstangen, sluitseinhouders en eventueel remluchtslangen, verende buffers en een originele (schroef-)koppeling.
Hm, da's niet zo gek dus.
Maar volgens de Oostenrijkse opschriften heet deze wagen Glmds, is het dus wel een Glmrs38? Of is het eigenlijk één van de andere types? Ik zou zeggen van wel, want de "Dresden" met de opdruk "Kuba Imperial" is identiek en daarop staat inderdaad vermeld Glmrs38. Dus.
Er is echter wel een verschil: de Oostenrijker heeft een Blechdach en de Kuba een Gewebedachdecke. In het hoofstuk over de Glmrs38 kan ik geen enkele foto of tekening van een wagen met zo'n Blechdach ontdekken, behalve dan een plaatje van een Glmrs33 (zie p.150) die, volgens bijschrift, dan weer eigenlijk geen Glmrs33 zou mogen zijn.
Een hoofstukje verderop, dat over de Gltmrs46 (eigenlijk hetzelfde type wagen, maar dan met kopdeuren) ook weer een enkele foto en bovendien in de paragraaf over de wagen in model de opmerking dat zo'n Blechdach simpel in een Gewebedachdecke veranderd kan worden en dat het Blechdach van Roco niet correct is: de "Sicken" (vrij vertaald: naden) zijn verkeerd verdeeld. SC geeft vervolgenswel een beschrijving van hoe die naden opnieuw aan te brengen, maar niet in welke verdeling. Dat wordt nog even een pittig potje bestuderen, of, veel simpeler, die Sicken wegschuren een er een Gewebedachdecke van maken.

Volgt u me nog?
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 21:58:59 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18777 Gepost op: 08 november 2019, 22:25:18 »
Nee, maar doe vooral verder ;D

Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13396
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18778 Gepost op: 08 november 2019, 22:56:53 »
Nou ja, de vraag is eigenlijk: maak ik er een Gewebedachdecke van of leg ik nieuwe Sicken op het dak?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18779 Gepost op: 09 november 2019, 08:45:12 »
Interessante materie. Wat betreft de Oostenrijker...ik kan op het eerste gezicht niet de Gattungsbuchstabe "G" in combinatie met Kennbuchstabe "d" thuisbrengen. Maar we dwalen af, sorry.

Mvg Bas