Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Mug
Vandaag om 10:04:57
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 09:56:54
PB Models, ICR-rijtuigen door henk
Vandaag om 09:56:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:07:55
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407063 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18765 Gepost op: 07 november 2019, 17:14:01 »
Ja, leuk filmpje! Het kan best koud worden boven op die bult. In de hele Harz wel, trouwens.
Maar wel een prachtig gebied om eens rond te struinen!
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 18:17:20 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7380
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18766 Gepost op: 07 november 2019, 18:31:56 »
Ook ik heb één geluidslok. 50er. Inderdaad: ik heb het geluid zachter gezet :)
Het varieert welke geluiden ik leuk vind. Erg waarderen kan ik het geluid van de luchtpomp. Reden: het voegt (voor mij) echt iets toe aan het realisme. Als ik met de VSM meerijd en de trein stopt op een station: tsjak-pfff tsjak-pfff tsjak-pfff.
En een korte "toet" is tijdens het rangeren wel aardig.

Geluiden zoals "kolen scheppen": gaat toch heen! Als je het op 100 schaal-meters kan horen dat de stoker aan het scheppen is, dan is het omdat hij de schop op z'n tenen liet vallen en dan hoor je heel andere geluiden.

Het geluid van de luchtpomp kan natuurlijk ook met een kleine goedkope geluidsmodule op het station zelf.

Enfin.... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18767 Gepost op: 07 november 2019, 19:44:14 »


Zo'n geluidsdecoder met "Flachstellengeräusch" is wel interessant, daar had ik nog nooit van gehoord, evenmin als een geluidsdecoder voor een stuurstandwagen (wat voor geluiden geeft zo'n ding?). Wel van veewagens waar het geluid van blatende schapen uit komt. Op de LGB-baan in Nienoord rijdt (of reed) altijd zo'n wagen rond, dat gaf altijd wel respons uit het publiek.

Bij deze Jan!

https://youtu.be/yaz2MzmS5Vc

Het is wel een Amerikaans product, maar gedreun van goederenwagens klinkt wereldwijd hetzelfde.


Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18768 Gepost op: 07 november 2019, 20:26:26 »
Hmja, maar een aantal geluiden kan ik niet thuisbrengen. En is het geluid van Flachstellen niet gewoon het "kedengkedeng" van draaistellen op raillassen?
Of vergis ik me nu schromelijk 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18769 Gepost op: 07 november 2019, 21:17:39 »
Het filmpje heb ik nu een paar keer bekeken. Geluidsdecoders voor wagons... dat wordt nog een heel geheister, als je èn je ontkoppelrail (of ontkoppelfunctie) moet bedienen èn dan ook nog de juiste toets op het juiste moment moet indrukken om het goeie geluid er bij te krijgen.
En hoe gat dat klinken als je in al die wagons zo'n decoder zet? Hoe doe je dat met synchroniseren? Tenslotte moet er een zeker ritme in het kedenkedeng tussen de wagens onderling zitten  :)
Eén zo'n wagen (met geluid) in de trein is een beetje.... euh, apart, lijkt me.

Ik zou er best eens een goeie demonstratie van willen bijwonen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18770 Gepost op: 07 november 2019, 21:26:11 »
Ik weet niet of dit ook een goed idee is voor kleine banen. Ik heb een flink ovaal waar ik in het midden zit. Als ik dan twee treinen heb rondrijden met een aantal van die wagentjes erin, zou ik volgens mij helemaal knots worden  ;D  Het doet mij een beetje denken aan die gimmick van die rijtuigen met automatisch openende deuren. Leuk maar om er nu al je treinen mee uit te rusten?

Wat ik persoonlijk leuker vind (maar dat past eigenlijk alleen bij de modernere rijders) is een van de volgende filmpjes op de achtergrond aan te zetten. Het filmpje op play zetten en in een loop, geluid hard, en dan als achtergrondgeluid laten spelen terwijl je lekker in je station aan het rijden of rangeren bent  :)

https://youtu.be/aszYg8GxpJc?t=319

https://youtu.be/JW5lynYVucY



Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18771 Gepost op: 07 november 2019, 21:38:24 »
Zo'n geluidsdecoder met "Flachstellengeräusch" is wel interessant, daar had ik nog nooit van gehoord, evenmin als een geluidsdecoder voor een stuurstandwagen (wat voor geluiden geeft zo'n ding?).
In het rijtuig zit een TAMS  FD-R2 - Extended functiedecoder.  Deze heeft een aansluiting voor een 4-8 ohm luidspreker en heeft maar liefst 3 ingebouwde geluiden

1. Het dichtslaan van deuren (ala oude silberlinge of Umbauwagen)
2. Een moderne pieptoon (hoort bijvoorbeeld bij de modernere IC-wagens of treinstellen)
3. Een conducteursfluit

Veel is het niet, maar ik dacht het is een leuke gimmick.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18772 Gepost op: 07 november 2019, 21:59:07 »
Het filmpje heb ik nu een paar keer bekeken. Geluidsdecoders voor wagons... dat wordt nog een heel geheister, als je èn je ontkoppelrail (of ontkoppelfunctie) moet bedienen èn dan ook nog de juiste toets op het juiste moment moet indrukken om het goeie geluid er bij te krijgen.
En hoe gat dat klinken als je in al die wagons zo'n decoder zet? Hoe doe je dat met synchroniseren? Tenslotte moet er een zeker ritme in het kedenkedeng tussen de wagens onderling zitten  :)
Eén zo'n wagen (met geluid) in de trein is een beetje.... euh, apart, lijkt me.

Ik zou er best eens een goeie demonstratie van willen bijwonen.
Nou Jan...valt mee hoor! Hier is wel goed over nagedacht! Je moet ze na inbouw wel goed programmeren natuurlijk. Maar het synchroniseren gaat volledig automatisch door een slimmigheidje

Hier meer info

https://youtu.be/jASFhpnmzws


Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18773 Gepost op: 07 november 2019, 22:38:18 »
Citaat van: Sander
Veel is het niet, maar ik dacht het is een leuke gimmick.

Dat ben ik wel met je eens! Kun je een bezoeker eens een keertje mee verrassen.  ;)

Citaat van: Erwin
Maar het synchroniseren gaat volledig automatisch door een slimmigheidje

Hmja. Ik heb het bekeken en ben onder de indruk van de mogelijkheden. Maar ik vind het nog wel een hele hoop knopjesdrukgedoe, en met dat magneetje... hoe doe ik dat als de trein in 't schaduwstation staat?

Voorlopig moet ik nog even bijkomen van m'n eerste rijtuig met interieurverlichting 

De laatste tijd is er nogal wat commotie over de Roco BR 86, die blijkbaar zeer recent is uitgeleverd. Op en aantal fora wordt er uitgebreid aandacht aan besteed, zo ook hier (in het draadje van Ruud). Een van de meest gehoorde vragen is hoe de lok er uitziet vergeleken met het veel oudere model van Fleischmann, en soms krijg ik de indruk alsof men, als men tevreden is over de Roco-interpretatie, die van Fleischmann maar meteen overboord wil gooien.
Dat zal wel niet echt zo zijn, en er is eigenlijk (volgens mij, maar ik heb het Roco-model nog niet gezien) ook geen reden toe. Al was het maar vanwege de andere vorm van de waterbakken aan weerszijden van de ketel.

Toch kun je niet ontkennen dat het Fleischmann-model wel in de jaren gekomen is, zeker die van mij:



Een bekend kenmerk van Fleischmann: de geamputeerde Kolbenstangenschutzrohre. Maar dat is niet het enige, ook de rangeerderstreetjes (voor zover niet afgebroken, het model is tweedehands gekocht) mogen wel vervangen worden door Weinert-exemplaren. De fluit is al door een Weinert-fluit vervangen, ook al vanwege (bijna) afgebroken.
Zo zijn er nog wel wat dingetjes te verzinnen, niet eens alleen omdat ze bij mijn 86er al afgebroken zijn maar omdat ze nogal primitief zijn uitgebeeld.
En natuurlijk, ook een heel belangrijk item, de aandrijving. Mijn 86 er ietwat aan de (rauwe) luidruchtige kant, te wijten aan de bekende (weliswaar onverwoestbare maar toch) ietwat gedateerde rondmotor.

Niet dat ik 'm direkt aan zal schaffen, maar ik ben wel benieuwd naar de 86er van Roco!

« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 15:57:47 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18774 Gepost op: 08 november 2019, 16:06:49 »
Eigenlijk heeft Lümmeln nooit 86ers in het bestand gehad. Pas toen de 86ers van Bielefeld er door de nieuwe V100 werden uitgedrukt en de Bielefelders niet meer wisten wat ze er mee moesten, werd er een aantal naar Lümmeln overgestationeerd. Daar waren ze er echter ook een beetje mee aan, want echt emplooi hadden ze daar ook niet voor die 86ers. Daarom werden ze nog gedurende een jaar of twee ingezet in de rangeerdienst, voordat ze weer een eind verderop geschopt werden, ik weet zo uit m'n hoofd niet meer waar naartoe.

Maar je weet maar nooit, en voor de modelbaan is elke smoes al gauw geloofwaardig, of er niet eens een 86er lok toch nog een dienstje gedraaid heeft, voor een Üg bijvoorbeeld:



...of voor een forensentrein of zo:



Want laten we eerlijk zijn, de lok is best om aan te zien, te leuk eigenlijk om er niet eens een keer een treintje achter te hangen.

Opmerking: Reinout gaf me de tip dat beide foto's omgedraaid waren. Waarvoor dank!
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 17:50:43 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18775 Gepost op: 08 november 2019, 21:34:04 »
Al bladerend in GW 1.2 kwam ik ineens ook weer in GW 1.1 terecht, en daarin staat een heel regiment goederenwagens genaamd "Dresden" in beschreven.
Toevallig ben ik een jaar of vijfendertig geleden ook eens in Dresden geweest, en destijds raakte ik enorm onder de indruk van de ruïnes in de binnenstad, die er volgens de (verplichte) gids nog net zo uitzagen als direct na het niet onomstreden bombardement van februari '45. Ook merkte de gids destijds op, dat men de ruïnes bewust zo liet staan, als waarschuwing voor een herhaling van zo een zinloze misdaad (sic, maar ik voel wel sympathie voor die opvatting).
Gisteravond echter, liet een van de broertjes Van Rossum in het programma "Broertjes in Berlijn"(of zoiets) zich ontvallen dat men destijds de ruïne (hier ging het om die van de Frauenkirche) wel liet staan, maar dat de ware reden gelegen was in chronisch geldgebrek, zodat men daarom dat verhaal van de "waarschuwing" (Mahnmal) er maar aan ophing. Wellicht dat dat opgaat voor die ruïnes in de binnenstad.
Laat niet onverlet dat ik, ondanks dat verhaal, danig onder de indruk was van die puinhopen, waar je boven de ramen in de nog overeind staande stukken muur de roetsporen van de branden nog kon zien.
Maar goed, dat terzijde. Waar was ik ook alweer?
Oh ja, de "Dresden", oftewel, in dit geval, de Glmrs38.

Toen Roco deze wagen (en een aantal varianten daarvan) ergens in de jaren '90 uitbracht, heb ik helaas verzuimd daarvan een exemplaar, of liever nog meer dan één, buit te maken. Dacht ik, want ineens schoot me te binnen dat er toch iets dergelijks aanwezig zou moeten zijn, alleen dan geen Duitse wagen, maar een Oostenrijker. Die bijna nooit naar boven wordt gehaald omdat... ja, dat weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat maar in m'n hoofd zit dat het met weatheren behoorlijk verkeerd gegaan is destijds?
Hoe dan ook, ik heb 'm maar eens opgegraven, en ik moet zeggen, hij is wel donker, maar dat waren Oostenrijkse wagens sowieso, ik vind dat 't nog wel wat meevalt:





En bij nader inzien valt het eigenlijk ook nog wel wat mee met die Verwitterung. De treeplanken onder de deuren zitten wat scheef, maar dat is zo verholpen. Eens kijken wat Carstens er verder van zegt: messing rangeerderstreden, greepstangen, sluitseinhouders en eventueel remluchtslangen, verende buffers en een originele (schroef-)koppeling.
Hm, da's niet zo gek dus.
Maar volgens de Oostenrijkse opschriften heet deze wagen Glmds, is het dus wel een Glmrs38? Of is het eigenlijk één van de andere types? Ik zou zeggen van wel, want de "Dresden" met de opdruk "Kuba Imperial" is identiek en daarop staat inderdaad vermeld Glmrs38. Dus.
Er is echter wel een verschil: de Oostenrijker heeft een Blechdach en de Kuba een Gewebedachdecke. In het hoofstuk over de Glmrs38 kan ik geen enkele foto of tekening van een wagen met zo'n Blechdach ontdekken, behalve dan een plaatje van een Glmrs33 (zie p.150) die, volgens bijschrift, dan weer eigenlijk geen Glmrs33 zou mogen zijn.
Een hoofstukje verderop, dat over de Gltmrs46 (eigenlijk hetzelfde type wagen, maar dan met kopdeuren) ook weer een enkele foto en bovendien in de paragraaf over de wagen in model de opmerking dat zo'n Blechdach simpel in een Gewebedachdecke veranderd kan worden en dat het Blechdach van Roco niet correct is: de "Sicken" (vrij vertaald: naden) zijn verkeerd verdeeld. SC geeft vervolgenswel een beschrijving van hoe die naden opnieuw aan te brengen, maar niet in welke verdeling. Dat wordt nog even een pittig potje bestuderen, of, veel simpeler, die Sicken wegschuren een er een Gewebedachdecke van maken.

Volgt u me nog?
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 21:58:59 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18776 Gepost op: 08 november 2019, 22:25:18 »
Nee, maar doe vooral verder ;D

Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18777 Gepost op: 08 november 2019, 22:56:53 »
Nou ja, de vraag is eigenlijk: maak ik er een Gewebedachdecke van of leg ik nieuwe Sicken op het dak?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18778 Gepost op: 09 november 2019, 08:45:12 »
Interessante materie. Wat betreft de Oostenrijker...ik kan op het eerste gezicht niet de Gattungsbuchstabe "G" in combinatie met Kennbuchstabe "d" thuisbrengen. Maar we dwalen af, sorry.

Mvg Bas

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18779 Gepost op: 09 november 2019, 09:34:31 »
Voor die Oostenrijker zou je even kunnen kijken bij de bijdragen van ‘Notbremse’ op het Stummiforum. Hij neemt een hele goederentrein onder handen, waaronder ook een flinke voorraad oorlogsbuit. Niet onbelangrijk: het thema Görschitztalbahn, speelt in Oostenrijk, trouwens wel 14 jaar voor Lümmeln.

Wolter
Moins mais mieux.