Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399528 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18525 Gepost op: 05 oktober 2019, 09:08:14 »
Alles is relatief. Voor de toegang tot de woonbeurs in de RAI durft men tegenwoordig €25 te vragen. Alleen handel, geen baan te zien ...... 😜

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18526 Gepost op: 05 oktober 2019, 17:50:33 »
Moi eem!

Ik las hier dat de beurs in Martini Plaza zou zijn, maar dat moet toch echt in Hanze Plaza zijn.
Het stikt hier in stad van de Plaza's, de Martini's en de Hanze's. Dat schept wel eens wat verwarring.

Groningers rijden blijkbaar wat sneller richting het zuiden van Nederland, dan dat de rest van Nederland naar het noorden rijdt. Dat zal te maken hebben met het feit dat we hier in het noorden wat meer ruimte op de snelwegen hebben en we daardoor gewend zijn om gewoonlijk tegen de 200 km te rijden.  ;D
Ik zal mijn Red Bull RB15 Formule 1 auto morgenochtend ook even aanzwengelen.
Of ik pak de fiets, het is hier om de hoek.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18527 Gepost op: 05 oktober 2019, 19:14:05 »
@Rob: ik had je "plaatje" hierboven even over 't hoofd gezien, maar alsnog bedankt voor het plaatsen. Nu kunnen ook anderen er hun voordeel mee doen  :D
@Zilte: dat is al jaren zo, al sinds ik in Zwolle studeerde (en toen reisde ik met bus en trein, niet per auto met 200 km/h over de snelweg  :P). En nu nog. Als er een schoonzusje of zwager (Nijkerk en Den Haag) jarig is vinden ze het altijd heel normaal dat wij dan op visite komen. Maar andersom vinden ze het altijd wel een beetje ver om te rijden, dus sturen ze maar een kaartje (met een tientje erin, dat is dan voor de benzine voor als er weer een verjaardag aan die kant is).

Goed, de beurs. In het Congrescentrum Hanza Plaza (dat van die Martini Plaza had ik niet gezien). Eerlijk gezegd heb ik maar weinig handel naar m'n zin gevonden. Geen Popwagen te zien, ook geen Brekina-autootje waar ik voor viel.
Wel een interessante ervaring opgedaan: voor het eerst in m'n beursloopbaan heb ik uitgebreid staan kijken bij de stands met witte dozen en rooie letters. In de hoop zo'n Schürzenspeisewagen in Popfarben tegen te komen. Helaas...
Ook Kadeekoppelingen waren in velden noch wegen te bekennen, dus ook daar bleef ik met lege handen staan.
Wel een paar bosjes decoderdraad op de kop getikt, dat dan weer wel.

Het gedeelte met de banen vond ik wel de moeite waard, eerder noemde ik al het Station Sauwerd van onze forumgenoot RobbertJan. Even met zijn vader staan praten, een oud-Stadjer, over hoe het vroeger was in Sauwerd en ook elders.

Hoewel eerder elders ook al eens bewonderd vond ik ook "Oostmahorn"de moeite waard om nog eens uitgebreid te bekijken. Telkens ontdek je weer meer details, man kann sich kaum sattsehen, zouden ze een eindje verderop zeggen. Van Sauwerd geen plaatjes, van Oostmahorn wel:



Die Daf-Torpedo met een lading hout is, als ik me goed herinner, helemaal zelfbouw. Net als de Frico-melktankwagen hieronder:





Zo'n paviljoen op/aan de dijk is heel erg herkenbaar, niet alleen voor Oostmahorn. Je voelt haast de stijve bries die meestal op dergelijke locaties staat.
Waar de mensen die met al die auto's gekomen zijn gebleven zijn weet ik niet, want het terras is maar angstig leeg, ondanks de windschermen cq ruiten rond om.
Misschien is het koud en zitten ze allemaal lekker binnen bij de net even te hoog afgestelde cv.



Er was nog meer moois te zien, onder anderen een N-modulebaan met station Weesp, en de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal (met varende parlevinker) Nog weer in een ander zaaltje een, althans in mijn ogen, fascinerende Legobaan. Erg mooi!
Daar stond ook een curverkrat met een aantal boeken erin die op die manier werden veilgeboden.
Daaruit viste ik eenzelfde boekje als ik ooit, als achtjarig jongetje, grondig stukgelezen heb. Voor anderhalve öro!



Na nog geen drie regels gelezen te hebben zat ik er weer helemaal in:



Thuisgekomen borg ik even de bosjes decoderdaad weg en kwam daarbij tot de ontdekking dat er al bosjes decoderdraad voorradig waren.
In dezelfde kleuren als die ik net gekocht had.

Nou ja. Slijt wel weer...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18528 Gepost op: 05 oktober 2019, 19:59:55 »
Wel grappig om te zien dat al dat aandrijvingsstangenspul toch erg lastig te doorgronden is. Ze hebben op de voorkant van het boek best een aardige poging gedaan een stoomlok weer te geven. Zelfs klinknagels zijn te zien. Maar de drijfstang en z'n vriendjes....
Je ziet het vaak bij dat soort illustraties.

Maar... lees ze!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18529 Gepost op: 05 oktober 2019, 20:03:28 »
Even terzijde, mijn Aachener Spitzenladen meldt mij dat ESU zijn Silberlingen heeft achtergelaten in zijn einkel. Geen idee of je er iets aan hebt (ik hou nie zo van zilvervis).

Mvg Bas

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18530 Gepost op: 05 oktober 2019, 20:19:51 »
Ja, die beurs in Groningen. Ik ben toch maar even heengefietst. Het ‘netwerk’ in Noord-Nederland is vrij overzichtelijk. Ondanks dat had ik de eigenaar van dit draadje niet gezien in de drukte, maar hij mij wel. :)
Leuk vond ik ‘Oostmahorn’ en ‘Sauwerd’, waarbij ik Sauwerd echt voor het eerst in model heb gezien. Het echte Sauwerd ken ik vanaf 1975, toen ik op die zaterdagmorgen in juli een tegenlichtfoto maakte van de 2456 die daar met zijn goederentrein stond te wachten op de tegentrein.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18531 Gepost op: 05 oktober 2019, 21:54:03 »
Nou... eigenaar... als de stichting Beneluxspoor de stekker eruit trekt kan ik op m'n kop gaan staan, maar 'hebben' doe ik dan niks meer.  ;D
Was leuk je weer even te zien, Wolter!

@Bas: ben je ook naar je Spitzenladen geweest om te te bekijken? O nee, vast niet, als nietliefhebber van Silberlinge  :P

@Reinout: dat zie je inderdaad vaker. Zo'n illustrator neemt dan niet even de moeite om even te kijken hoe het zit. Ook in die internetloze tijd was dat niet zo moeilijk, hij had maar een Fleischmanncatalogus op hoeven halen (die waren toen nog gratis) in de speelgoedwinkel en hij had van de hoed en de rand geweten.
Overigens, als je een beetje thuis bent in de plastic bouwdozenwereld, dan weet je ook dat ze er daar vaak maar een potje van maken. Over de 52er van Trumpeter heb ik het al eens gehad, over de wagens ook, dus dat zal ik niet herhalen, maar nog maar kort geleden kwam Miniart met een bouwdoos van een Duits hoofdsein in 1 : 35 op de markt.
Op het eerste gezicht wel aardig, maar bij beter kijken weer zo'n het-is het-toch-niet-geval:


Bron: plaatje

Een béétje onderzoek had geleerd dat de vleugels ook reliëf hebben en bovendien allesbehalve grijs horen te zijn. En trouwens, het grijs was in de tijd voor de Bundesbahn nog zwart, er was geen rood-wit geschilderde "Mastblende"; de hele mast (dus aan de voor-, zij- en achterkant) was ter hoogte van waar later de "Mastblende" werd aangebracht afwisselend rood en wit geschilderd.
Kortom: gemiste kans, als je dan toch de moeite neemt om een hele hoop energie in goeie details (want die zijn er ook) te steken, doe het dan goed.
Nu komen er weer allerlei op zich prachtig gebouwde diorama's die niet serieus te nemen zijn.

Gelukkig hoef ik alleen maar een dikke kortsluiting op te sporen in een H0-lok en geen seinpaal 1 : 35 te bouwen.



Tenminste, als ik me even van Siepie's verhaal los kan rukken  ;D
De lokomotief doet me trouwens wel denken aan zo'n 14 miljoen-in-een-dozijn-ding van Märklin. Die kende ik vroeger nog niet, de lokomotief die er het dichtst bij in de buurt kwam, was de BR 80 van Fleischmann. Vond ik toen.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 14:47:13 door 44 »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18532 Gepost op: 05 oktober 2019, 22:05:10 »
Nee, dat berichtte hij mij via Fernsprecher 8). Kheb totaal geen tijd meer om ergens naar toe te gaan, veel te veel en te lange nachten, sorry.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18533 Gepost op: 05 oktober 2019, 23:12:25 »
Siepie de machinist, dat boekje heb ik ook ooit eens verslonden, was 'n jaar of zeven denk ik. Ik vond het toen wel een beetje moeilijk lezen herinner ik mij, maar, mijn besluit stond vast: ik wilde natuurlijk machinist worden!
Helaas zijn al dat soort boekjes in de loop der jaren verdwenen, leuk dat je die hebt gevonden!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18534 Gepost op: 06 oktober 2019, 23:11:00 »
Het miniart plaatje is bij mij niet zichtbaar, trouwens. In een eigen browser-venstertje wel, dus ik heb 'em inmiddels bekeken, maar hier op het forum heeft 'ie er geen zin in. Mag van hun webserver niet op andere websites getoond worden, kennelijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18535 Gepost op: 06 oktober 2019, 23:31:33 »
Bij mij staat het plaatje gewoon zichtbaar. Bovendien staat, als je de link aanklikt en het plaatje in een apart venster verschijnt, bovenaan zo'n symbooltje dat je aan kunt klikken als je je 'vondst'wil delen via de gebruikelijke sociale media. Daarom heb ik het plaatje ook in mijn verhaal ingevoegd; delen is kennelijk toegestaan.

>Ingevoegde opmerking: op m'n belcamera zie ik het plaatje inderdaad ook niet. Hm.
Nou ja, wie wil kijken kan de link aanklikken, toch?
<

Vanochtend het boekje "Siepie de machinist"even uitgelezen, erg leuk om dat weer te herbeleven!
Helemaal voorin, op de titelpagina, staat vermeld: "voor jongens tot tien jaar". Ik ben het wel met je eens dat het voor jongens van die leeftijd wat moeilijk lezen is, er wordt zo en passant min of meer uit de doeken gedaan hoe een stoomlokomotief werkt, of, liever gezegd, wat er bij komt kijken. Er wordt gepraat over "...de pieper is een stoomstraal die het vuur aanwakkert en de rook doet verminderen". Snap dan als act- of negenjarige maar eens wat er bedoeld wordt.
En het is lichtelijk rolbevestigend, Siepie is machinist, zijn vriendje Piepie stoker en Wiepie, het zusje van de laatste mag, in mantelpakje en met een leuk mutsje op, bedienen in de restauratiewagen.

Desniettemin een kostelijk boekje. De schrijver is vermoedelijk een Fries, gezien de taalgrappen hier en daar (een oud wijfje dat 'Skries Oppe Hekke' heet) en de stationsnamen zijn anagrammen van Friese plaatsen, als het wat exotischer wordt komen we ook Zolwel en Turchet tegen. Ik ben er van overtuigd dat dat me vroeger, als achtjarig jochie, absoluut ontgaan is.

Op DSO een discussie over de Silberlinge van ESU (en de rest), met ook plaatjes. Als dat het wordt, bij ESU, dan komen die er bij mij niet in want het Pfauenaugenmuster is haast net zo erg, zo niet erger, dan de laatste versie van Roco. Gewoon donkergrijze stippen op een lichtgrijze ondergrond. Hoe simpel ben je als je denkt dat je op die manier goed bezig bent? Maar misschien moeten we niet te vroeg klagen omdat het nog even een probeersel is.
Er wordt ook een link gegeven naar een site waar de verschillende versies van dit pauwenogenpatroon naast elkaar gezet worden.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 00:15:33 door 44 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18536 Gepost op: 07 oktober 2019, 13:07:58 »
Laat ik nou na mijn operatie 3 weken bezig zijn geweest om alle rijtuigen in TP III en IV welke ooit rondgereden te hebben in 1:1 uit te zoeken wie deze in 1:87 heeft uitgebracht.
Hieronder een opsomming van de voormalige Verwendungsgruppe 53 in TP IV....


Mooi overzicht!  :D



En in het kader van beter laat dan nooit, kwam ik op zoek naar een antwoord op een andere vraag, onderstaande link tegen met onderaan een paar leuke plaatjes van Pop-Farben :)

http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=15394&start=15

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18537 Gepost op: 07 oktober 2019, 14:57:33 »
Zeker een mooi overzicht. En leuke plaatjes ook, Martijn!

Hierboven haalde ik het Modellbauforum van DSO aan, over de pfauenaugenmuster van de verschillende fabrikanten. Iemand meende er goed aan te doen nòg een draadje te openen, nu meer met de vensters als zwaartepunt. Ik zal het nog een paar keer door moeten lezen om er echt chocola van te maken, want er wordt een aantal plaatjes getoond zonder een aanduiding te geven van wat er precies te zien valt. Ik bedoel, geen idee of het Roco of Lima, ade of wat dan ook betreft (eerste plaatje) of eventueel een echte Silberling (tweede plaatje). Beetje cryptisch allemaal.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18538 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:34:01 »
Dan hier ook even een paar plaatjes ter vergelijking:

Roco's "oude" interpretatie van het Pfauenaugenmuster:



Piko:



En tenslotte ESU:



Het laatste plaatje is een uitsnede van de eerste foto in het (eerder genoemde) DSO-draadje over de nieuwe Silberlinge van ESU (en BRAWA).

Zal ik er nog wat van zeggen?
Nou, nee, ik zeg maar niks, zal ik maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 23:17:58 door 44 »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18539 Gepost op: 07 oktober 2019, 23:13:44 »
Komt het er uiteindelijk niet op neer wat komt het beste over op een afstand van 50 to 100 cm voor die Silberlingen?  Die Esu geniet trouwens niet mijn voorkeur....

Arjan