Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:29:18
Stationsplein Baden Baden door Hlv53
Vandaag om 10:21:52
DR5000 foutmelding? door gvandersel
Vandaag om 10:14:38
Welke anti-slipbandjes voor Roco ET85 (04148) door Die Bahn
Vandaag om 10:13:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
Vandaag om 10:10:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door bask185
Vandaag om 10:08:14
Simpel seinen aansturen door Jos Schnitzler
Vandaag om 10:01:46
Buitenlust door Huib
Vandaag om 09:44:46
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 09:42:14
Baan in Los Angeles door cor_b
Vandaag om 09:29:34
Cubana door Ronald Halma
Vandaag om 09:28:25
's-Heer Heinkenspolder door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:12:41
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:06:13
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Ben
Vandaag om 09:03:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:03:31
Veertje kwijt ja of nee?? Fleischmann br 98.75 door Gert Arkema
Vandaag om 08:49:23
Een wisselspanning verlagen door Ronald Halma
Vandaag om 08:16:53
Probleempje met afwrijftransfers door Bart Zegers
Vandaag om 08:05:44
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 07:58:12
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door Marij Stoffels
Vandaag om 07:42:22
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 07:15:09
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 01:39:06
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:07:53
Modelbaan gemeente Stad aan de Lek door T.Spat
24 mei 2020, 23:07:24
Diorama houthandel Spoor-0 door Super Chief
24 mei 2020, 23:02:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
24 mei 2020, 23:00:51
VERPLAATST: Bouwen met weinig bouwgelegenheid door Reinout van Rees
24 mei 2020, 22:45:53
Testbaantje in een koffer, h0f door Jan-Peter
24 mei 2020, 22:33:55
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
24 mei 2020, 22:30:59
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
24 mei 2020, 22:24:43
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2299375 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1182
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18390 Gepost op: 20 september 2019, 16:20:54 »
Ik heb een paar stammetjes Esu Pullmann rijtuigen (G36/G37) en die van binnenverlichting voorzien omdat ik het zonde vind dat je anders het zeer fraai afgewerkte interieur totaal niet ziet, dus die rijden overdag ook met de binnenverlichting aan.
Is het niet zo dat alle treinen standaard met verlichting aan rijden, ook overdag?
Behalve dan buiten dienst en dat weer behalve wanneer de schoonmaakploeg er doorheen gaat.

een van de Bassen ;D

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18391 Gepost op: 20 september 2019, 17:10:34 »
Zou best kunnen, geen idee. Maakt mij ook verder niet uit want bij mij gelden mijn regels  ;D ;D

Groeten,
Bert (zitten er ook wel een paar van hier  :))

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14009
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18392 Gepost op: 20 september 2019, 21:55:30 »
@Ronald69: Ondanks de vele overeenkomsten tussen de drie- en de vierassige Umbauwagen zijn er ook wel verschillen. Uiteraard het gegeven dat de 3yg's telkens twee stuks als paartje vast aan elkaar gekoppeld zijn. Ook zijn de drieassers geschikt om in Wendezüge te worden ingezet, terwijl de 4yg's daar niet voor zijn uitgerust.
@Bas (wob): hoe dat is (en was) gesteld met de verlichting in de rijtuigen weet ik niet, maar wat betreft de frontseinverlichting was dat, om dan maar even in modelspoortermen te blijven, in Ep.III niet verplicht (behalve dan bij nacht etc), terwijl dat vanaf (naar ik meen) Ep.IV wel zo was. Sluitseinen waren sowieso verplicht, al van heel vroeg af aan (zodat onderweg door blok- en overwegwachters alsmede overig spoorwegpersoneel gecontroleerd kon worden of de trein nog compleet was).
@Bert: nu je het zegt, ja, dat geloof ik ook. Neem alleen al mijn collega-moderator Bert van Gelder. Maar de naam Bert was me in die zin nog niet opgevallen.

Van de week via-via nog een leuke wagen op de kop getikt, een Schnellzugwagen Gruppe 35 van Fleischmann:



Een prachtige wagen, met onder anderen doorbroken treeplanken aan de wagenuiteinden. Echt een topmodel!
Wel één nadeeltje: de koersborden zijn opgedrukt, zodat je eigenlijk wel verplicht bent daar (meer egschikte) borden overheen te plakken (tenzij je natuurlijk tevreden bent met de route die er op vermeld staat):



Dat een trein van Wiesbaden naar Straßburg via Lümmeln zou rijden is op z'n zachtst gezegd ongeloofwaardig te noemen.
Desniettegenstaande ben ik met deze wagen best wel in m'n nopjes! 

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18393 Gepost op: 21 september 2019, 02:51:24 »
Hoi, dat Fleischmann mooie producten in H0 heeft geproduceerd kan ik helemaal onderschrijven. Echter vond ik de schaalverhoudingen over het algemeen, op zijn zachtst gezegd, een beetje vreemd gekozen. Verticaal 1 op 84 en horizontaal 1 op 100. Nu moet ik er ook eerlijk bijzeggen dat mijn kennis nogal verouderd is dus dat kan in de latere jaren verbeterd zijn. Updates worden gewaardeerd 😆 . Leer graag wat nieuws.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18394 Gepost op: 21 september 2019, 08:04:51 »
Als je met de laatste jaren de laatste 35 jaren bedoelt, ja inderdaad Fleischmann produceerde gewoon op schaal. Alle fabrikanten produceerden in de jaren 60 raar verschaalde modellen. Maar ja, zolang de Nederlandse modelspoorder die krengen blijft kopen en doorverkopen in plaats van ze in de kliko te mieteren blijft het beeld bestaan dat modelspoor alleen uit verkorte rijtuigen, te grote loks en Lima hondekoppen bestaat. Zucht ::)
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18395 Gepost op: 21 september 2019, 09:18:58 »
maar wat betreft de frontseinverlichting was dat, om dan maar even in modelspoortermen te blijven, in Ep.III niet verplicht (behalve dan bij nacht etc), terwijl dat vanaf (naar ik meen) Ep.IV wel zo was.
Veel later zelfs, in 2006 werd het pas algemeen verplicht. Wendezüge moesten echter altijd al Zg 1 overdag tonen. ook golden al vroeg de regels als bij slecht weer in en tunnels etc)
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14009
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18396 Gepost op: 21 september 2019, 11:44:25 »
Citaat van: Falkenberg
Als je met de laatste jaren de laatste 35 jaren bedoelt, ja inderdaad Fleischmann produceerde gewoon op schaal.

Ik kan me nog herinneren dat Fleischmann (voor 't eerst) de 94er uitbracht. Dat moet ergens '78 of '79  geweest zijn. Die lok ws gewoon 1 : 87, er staat me bij dat dat de eerste GFN-lok was die echt die schaal had. Voor die tijd (en daarna eigenlijk ook nog) zat Fleischmann wat te rommelen met 1 : 85 en/of andere compromissen. Zo was de "Bubikopf"(alias BR64) wel 1 : 87, maar had de verkeerde wielen. Nog steeds trouwens.
Maar Fleischmann hield vanaf die tijd inderdaad steeds meer 1 : 87 - behalve voor 26,4 meter-wagens.

Het Gruppe 35-exemplaar hierboven is wel 1 : 87. Anders had ik 'm ook niet aangeschaft  ;D


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14009
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18397 Gepost op: 21 september 2019, 15:43:51 »
Van Jörg Haase (je weet wel, die van het remwerk van de Silberling) nu een interessant verhaal over de stoomverwarmingskoppeling: zie hier.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14009
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18398 Gepost op: 21 september 2019, 15:53:28 »
En hier nog eentje, over de techniek van de stuurstand "Hasenkasten".

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14009
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18399 Gepost op: 21 september 2019, 21:45:48 »
In Lümmeln gonst het van de geruchten en er gebeuren rare dingen...



...en het schijnt nog wel even door te gaan ook, fluistert men beim Friseur, in der Kneipe, im Kino...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18400 Gepost op: 22 september 2019, 09:29:40 »
Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan. Bovenleiding ..........  ???

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 762
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18401 Gepost op: 22 september 2019, 10:07:43 »
Nee he! je valt toch nog van je geloof, Jan :angel:

Grt. Ric.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
    • Lacus Flevo
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18402 Gepost op: 22 september 2019, 10:10:08 »
Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan. Bovenleiding ..........  ???

Tom

Tom,

Ik geloof ook dat dit het gaat worden, misschien zelfs voor de binnenverlichting van het ruituig  ::)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18403 Gepost op: 22 september 2019, 11:55:00 »
We wachten af in (onder?) hoogspanning... Niet toegen Jan! Volhouden! Denk aan het zichtveld van je Lokführer! Nu kunnen ze nog het weidse landschap aanschouwen, maar met die Oberleitungschwachsinn wordt het al meer tunnelvisie....voor je het weet, begin je aan geluidsschermen😭.

Bas (die ook niet van ETCS houdt).

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14009
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18404 Gepost op: 22 september 2019, 12:40:47 »
Nah, vergeet die bovenleiding maar. De foto met dat rijtuig hierboven is niet representatief voor waar al die geruchten over gaan.

Deze foto wel. In elk geval meer dan die met dat rijtuig.