Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398951 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18255 Gepost op: 05 september 2019, 20:34:48 »
Hmm... behalve missende kieselgraue biezen is het dus zaak ook op de typeaanduidingen te letten. Of je moet er willens en wetens geen acht op slaan, dat kan ook natuurlijk.
Toch, even afgezien van biezen en ü's en m's en weet ik wat, is er niet zo heel veel keus in POP-wagens direct van de fabrikant. Piko heeft er momenteel drie in het assortiment: een AB in het grün/kieselgrau, een AB in het blutorange/kieselgrau en een B in het grün/kieselgrau. Dat is het wel zo'n beetje, al moet ik zeggen dat ik niet op de hoogte ben van wat merken als ACME en LSM momenteel kunnen leveren.
Op de tweedehandsmarkt is het ook handig een lantaarntje mee te nemen, als er al wat aangeboden wordt is het de Düms in het groen en voor de rest moet je wel heel veel geluk hebben.
In de Roco-set treffen we die eeuwige groene Büms ook al aan, benevens de meer interessante blau/kieselgraue Büm en blutorange/kieselgraue Aüm.
Overigens kan die revisiedatum van maart '71 wel kloppen volgens mij. Of is dat wat aan de vroege kant?

@Erwin: het probleem met die 44er zal waarschijnlijk wel in de pootjes van de decoderstekker hebben gezeten, zoals je vermoedde. Tot nu toe is de lok tenminste niet meer om onverklaarbare reden blijven staan. Goeie tip dus, waarvoor uiteraard dank!
Dat hout van de draaischijf heb ik er inderdaad bewust van af gehaald; de bedoeling is wel om er hout voor in de plaats aan te brengen, maar dan wel doorgaand om zo'n beetje de halve schijf heen. Die stukjes alleen tussen de sporen slaan nergens op, vind ik. Aut omnia aut nihil, denk ik dan.

Citaat
ik loop daarbij geloof ik enkele maanden achter...als het niet langer is

Och, zo'n ramp zal het niet zijn. Mijn oma keek vroeger altijd naar Peyton Place (de oudere jongeren onder ons nog wel bekend, denk ik), en als ik daar na drie maanden weer een week of langer kwam logeren, keek ik gewoon weer mee, en de gemiste afleveringen deden er niet zoveel toe. En anders ging ik wel een potje schaken met m'n opa.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18256 Gepost op: 06 september 2019, 20:01:30 »
Na de kleine probleempjes met draaischijf en 44 1319 dient zich nu een volgend moeilijkheidje aan. Het ergerlijke is dat het volgens mij iets heel simpels moet zijn, maar dat ik er tot nu toe gewoon niet achter kom wat de oorzaak van het probleem is.
Het gaat om een slaapwagen WLABüm-59, 45069 van Roco. Er is een bepaald punt op mijn baan waar de betreffende wagen spontaan ontkoppelt, waarbij het niet uitmaakt of de wagen zich vooraan, ergens in het midden of aan het eind van de trein bevindt. Ook omkeren van de wagen geeft geen soelaas. Het is ook alleen deze wagen die dit kunstje vertoont, alle andere wagens lopen zonder problemen en zonder te ontkoppelen over dit punt (net voor het tunnelduct onder Barbararossaplatz door).
Zo op het oog is er ook niks mis, alle assen zitten goed in het draaistel, lopen soepel, en ook de KKK'n bewegen zonder haken of haperen. De koppelingen (kortkoppelingen van Roco) zijn al enkele malen verwisseld, ook met de koppelingen van andere wagens die geen problemen vertonen, maar het probleem blijft zich voordoen...
Ik zal wel wat over het hoofd zien, maar ik kan n even niet meer bedenken wat dat zou kunnen zijn. Misschien dat de komende nacht helderheid brengt...



Terwijl ik bovenstaand verhaal zit te typen bedenk ik me dat ik nog twee proefnemingen zou kunnen uitvoeren: alleen deze wagen achter de lok hangen en kijken wat er dan gebeurt (al heb ik het gevoel dat dat wel eens hetzelfde zou kunnen zijn: spontaan ontkoppelen). Ook zou ik eens kunnen kijken wat er gebeurt als ik de trein in tegengestelde richting langs het probleempunt laat rijden.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18257 Gepost op: 06 september 2019, 20:04:40 »
Tja... misschien handig om ook even van de onderkant een afbeelding te tonen?

Groet,
Erwin Prummel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18258 Gepost op: 06 september 2019, 21:36:56 »
Wie Sie wünschen, Herr Bahn:

Draaistel 1:



Bodem draaistel 1-kant:



Draaistel 2:



Bodem draaistel 2-kant:


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18259 Gepost op: 06 september 2019, 21:39:06 »
Ik zou zeggen dat de koppeling te ver achter de buffers steken.
Door een bocht, duwt de koppeling tegen de buffers, en trekt deze zich open en ontkoppelt ?

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18260 Gepost op: 06 september 2019, 21:45:37 »
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18261 Gepost op: 06 september 2019, 21:51:44 »
Op zich lijkt de schacht wel op de juiste maat te zitten, gelijk met de bufferbalk.
Echter heb ik het onbewezen gevoel dat de buffers erg ver uitsteken...
Zijn de buffers eenvoudig uit de bufferhulzen te verwijderen Jan? Zo ja dan zou ik het rijtuig eens zonder zijn buffers over het probleempunt laten rijden.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2019, 22:18:34 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18262 Gepost op: 06 september 2019, 22:14:50 »
Misschien stom, maar op je eerste foto lijkt het net alsof de vouwbalg wel zeer dicht tegen de volgende wagen komt. Duwt deze misschien de wagen los? Probeer eens met een platte wagen?

Groet Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18263 Gepost op: 06 september 2019, 23:14:40 »
Ook zonder buffers en zonder buisbalgen doet hetzelfde verschijnsel zich voor. Trouwens, als het daar aan zou liggen, waarom dan alleen op dat ene punt in de baan en nergens anders? Mijn baan is zowat een en al bocht (en boog). Het bewuste punt ligt weliswaar in een boog, maar een heel flauwe. Maar goed, zoals gezegd, ook zonder buffers en balgen ontkoppelt de wagen op dat ene punt.
Het begint haast een beetje te lijken op het verhaal van het boutje aan het nippeltje van de transistor...

Terwijl ik stond te kijken en het wonder zich voor de zoveelste keer onder mijn ogen voltrok, kwam ik op de gedachte om eens te kijken naar de koppelingshoogte(n). Daar was ook niks bijzonders aan te zien, maar toch ging ik eens op zoek naar van die in de hoogte verstelbare koppelingen, je weet wel, met zo'n zwaluwstaartje.
Als die koppeling flink lager gezet wordt, ontkoppelt de wagen niet (meer). Het euvel zal dus mogelijk in de hoogte van de koppeling (of van de NEM-schacht, of van de koppelingshouder) zitten.
Daar gaan we ons, zodra er even gelegenheid voor is, maar eens op concentreren.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18264 Gepost op: 07 september 2019, 00:37:19 »
De hoogte; ik wou het net zeggen.
De enige keren dat deze bij mij ontkoppelen is als er hoogte verschil tussen de koppelingen zit.

Stephan.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18265 Gepost op: 07 september 2019, 00:38:01 »
Met die in hoogte verstelbare koppelingshouder wordt ook de koppelafstand vergroot met een millimeter Jan. Dus wanneer beide rijtuigen zo'n koppelingscombinatie hebben, wordt de totale koppel afstand 2 mm groter.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18266 Gepost op: 07 september 2019, 12:48:59 »
Helaas kon ik in m'n bak met koppelingen aller Art maar één zo'n exemplaar vinden, maar dat is eigenlijk ook precies genoeg. Het ontkoppelen doet zich steeds aan één kant van de slaapwagen voor, dus ook als de wagen wordt omgedraaid, ontkoppelt deze aan de naar de lokomotief gerichte kant. Na wat proberen kon de conclusie getrokken worden dat het euvel zich niet meer voordoet wanneer de stelbare koppeling in de laagste stand wordt gezet. Dat vroeg natuurlijk om een meetsessie: ligt (liggen) de koppelingshouder(s) dan inderdaad zo'n stuk hoger dan bij andere rijtuigen?
Met wat losse stukken rails, een Speisewagen van Fleischmann, een Aüm van Roco en - uiteraard - de WLAB plus een schuifmaat een geïmproviseerde meetsessie op touw gezet. Resultaat:

Afstand onderkant koppelingshouder (NEM-schacht) t.o.v. O.S. oftewel B.S.:

GFN-Speisewagen: 6,1 mm
Roco Aüm: 6,1 mm
Roco WLAB: 7,7 mm

Zoals gezegd, allemaal wat geïmproviseerd, maar anderhalve millimeter is toch wel verbazingwekkend veel. En ook best wel eigenaardig, iets wat ik nooit had verwacht en al helemaal niet van Roco (de wagen stamt nog uit de wat betere tijden).
Vervolgens mijn gedachten laten gaan hoe dit op te lossen, maar eerlijk gezegd zie ik niet zo veel mogelijkheden. Eén daarvan is het afzagen van het schachtgedeelte en dit met een opvulstukje weer aan de houder lijmen (waarmee?), maar veel fiducie heb ik daar niet in. De koppelingshouder zelf zit aardig ingeklemd tussen wagenbodem en interieur, dus daar is ook niet veel te behalen.



De meest simpele oplossingen is de wagen te voorzien van die verstelbare koppelingen aan beide zijden. Het probleem van ontkoppelen is daarmee in elk geval opgelost, en die extra ruimte die er tussen de wagens zou ontstaan (twee millimeter als "beide rijtuigen zo'n koppeling hebben", maar slechts één millimeter als de andere wagen een 'gewone' koppeling heeft) is wel te vreten, vooral omdat er sowieso wat ruimte tussen de wagens ontstaat als er het gewicht van nog eens vijf of zes wagens achter hangt:



Citaat
Helaas kon ik in m'n bak met koppelingen aller Art maar één zo'n exemplaar vinden, maar dat is eigenlijk ook precies genoeg.

Natuurlijk niet als er twee aan de wagen moeten komen. Er staat dus weer een item op m'n boodschappenlijstje (Roco 40287).
Tenslotte rijst de vraag op: doet dit verschijnsel zich alleen bij mijn WLAB voor of zijn er meer mensen die hetzelfde probleem tegenkomen? Of eventueel met andere wagens?

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18267 Gepost op: 07 september 2019, 14:37:28 »
Zo, dat zijn heel wat reacties met allemaal een suggestie om het op te lossen.
Tja, wat kan ik daar nog aan toevoegen?
Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat je de koppeling een millimeter uit de NEM schacht trekt en vast zet met bijvoorbeeld een drupje Bison-Kit.
Want om er nu een afstandshuls in te plaatsen, is er toch een afstand van 3mm en dat zal wel te veel van het goeie zijn.
Dus, zoals Jan al aangeeft, is de 40287 mogelijk toch de beste oplossing.

Freundlichen Grüss, von Herr Bahn  8)
Erwin Prummel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18268 Gepost op: 07 september 2019, 17:20:45 »
Ikheb dat met de losse koppeling ombouw setjes (van roco) gehad en nog steeds bij wisseling van trein samenstelling
Bij  mij is het dat de meganiekjes niet soepel langs de rand schuiven in bochten
even rond schrapen van de plaats waar de mechaniek langs schuift lostte dit op

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18269 Gepost op: 07 september 2019, 19:39:49 »
Jan, heb je ooit wel eens eenzelfde test met andere kortkoppelingen (Profi of andere) gedaan? Zelf heb ik een tijd geleden bij een test een probleem met een verbogen 'grijper' van de Roco kortkoppeling gehad. Als ik binnenkort weer langere tijd op de basis ben dan wil ik proberen jouw situatie met de Roco 45077 te simuleren.

Rob