Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
17 april 2024, 17:57:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407801 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18225 Gepost op: 03 september 2019, 11:20:44 »
Bas
Dan moet je er ook de ruimte voor hebben om zo terijden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18226 Gepost op: 03 september 2019, 11:56:26 »
En hoe praat je het futuristische materieel op het tijdperk 3-deel goed?

Groet,
nog een Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18227 Gepost op: 03 september 2019, 12:33:03 »
Dan moet je er ook de ruimte voor hebben om zo terijden
Met (bijvoorbeeld) verschillende niveaus moet je een heel eind kunnen komen, zonder al teveel ruimte nodig te hebben.
(In Eisenbahn Magazin juli 19 staat zo'n soort baan. Maar toegegeven, die is dan ook mega groot. Maar het moet vast ook met heel veel minder ruimte ook kunnen volgens hetzelfde principe)

En hoe praat je het futuristische materieel op het tijdperk 3-deel goed?
Niet.
Want het is daar "verboden terrein" voor nieuw materieel.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18228 Gepost op: 03 september 2019, 15:55:07 »
Dan moet het onder nivo (bijv )jaren 30 tot 60 zijn vwb bebouwing,en de boven nivo jaren 70 tot ……..

Dan is het dal een achterstandsdeel ,of het boven deel heeeeeeeeel modern en looptvoor in de toekomst

Dat kan enkel als je een ruime baan hebt, of hele oude stads delen maakt en dan zonder stations in zicht

Maar dan kan je met oude goederen treinen ook niet naar het nieuwe deel,want dan kloppen de types niet meer

Dan kan je beter een baan hebben die alles wat je mooi  vindt rijden

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18229 Gepost op: 03 september 2019, 16:13:18 »
Ik zou de hoofdbaan, of ie nu hoog of juist laag ligt, gemengd houden en het secundaire deel in het oudste tijdperk.

Maar misschien heb je gelijk: "Dan kan je beter een baan hebben waarop je alles wat je mooi vindt laat rijden"

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18230 Gepost op: 03 september 2019, 17:43:41 »
Bij Drehscheibe Online vinden we de twee misschien wel meest bekende fora van onze oosterburen: het Modellbahn-Forum en Historische Bahn. Vooral het laatste forum kent vaak zeer leerzame bijdragen. Zo ook nu weer.

In de vroege jaren zeventig (uiteraard van de vorige eeuw) kwam Fleischmann met een tweetal, althans in mijn ogen, vreemde wagens op de markt, een blauwe/lichtgrijze tweedeklas wagen en een oranje/lichtgrijze eerste/tweedeklas wagen. Daarbij leken ze gemaakt te zijn van een soort golfplaat, althans gedeeltelijk.
Ergens spraken de wagens me wel aan, omdat ze vrij modern oogden, maar aan de andere kant kon ik ze ook niet echt goed plaatsen, ze deden wel een beetje buitenlands aan.
Een buurman, die een prachtige Fleischmann "elektrische treinbaan" in de kelder had gebouwd, had op die baan een trein lopen bestaande uit een blauwe E10 (Bügelfalte), een drie- of viertal van die blauwe wagens en één oranje. Vond ik toch wel wat hebben, eigenlijk.


De beide wagens stonden in '77 nog in de Fleischmann-catalogus.

Sinds die tijd heb ik eigenlijk nooit meer echt aan die wagens gedacht, niet zo heel lang daarna verhuisden we terug naar Nederland en werd school veel belangrijker, en meisjes, en muziek en zo, en de treintjes raakten een klein beetje op de achtergrond hoewel ze nooit helemaal uit beeld verdwenen.
De jaren gingen voorbij en naast studie en samenwonen speelden "treintjes" nog steeds wel een rol van betekenis, waarbij zich langzaam een verandering voltrok van, om het maar even zo te noemen, "speelgoed" naar meer "model". De korte wagens zoals die van Fleischmann en later ook de 1 : 100 modellen van Röwa raakten wat in ongenade nadat kennisgemaakt werd met 303 mm-rijtuigen van Liliput en later ook ade. Ergens begin jaren '80 (geloof ik) bracht Roco, als een soort proefballon (zo werd het ook aangekondigd: mits goed ontvangen zouden er meer volgen) een 303 mm-wagen uit: een Eurofimawagen in TEE-kleuren. Ik kocht die wagen en was verkocht: voor mij voortaan alleen nog 1 : 87.

Wat nu het verband is tussen die twee 'vreemde' Fleischmannwagens in POP-Farben en die eerste Roco-Eurofima-wagen lees je dus in deze dezebijdrage in het DSO-Forum "Historische Bahn".

De introductie bij de DB van de zgn. 'Popfarben' rijtuigen was een openbaring. In plaats van het klassieke rood, groen en blauw verschenen bontgekleurde treinen op de rails. Helaas heeft deze periode maar kort geduurd omdat de DB uiteindelijk voor de oceaanblauw/beige combinatie gekozen heeft. In de Eisenbahn Kurier 5/85 tijdschrift zijn de bontgekleurde rijtuigen beschreven. Rolf Köstner, auteur van de gememoreerde bijdrage in het DSO forum, heeft zich verdiept in alle uitvoeringen en een compleet overzicht van alle rijtuigen in popkleuren opgesteld.

Röwa was de eerste h0 fabrikant die rijtuigen in popkleuren in de 1:100 lengteschaal op de markt bracht. In 1972 volgden de nieuwe ABwümz 227 en de Bwümz 237 rijtuigen in pop-oranje respectievelijk pop-blauw. Het origineel van de in de Fleischmann prospectus uit 1977 opgenomen Awümz 207 is nooit gebouwd; later verscheen de Avmz 207 als DB Eurofima rijtuig met gladde zijkanten.
De ABwümz 227 en Bwümz 237 rijtuigen zijn in 1:87 door LS Models uitgebracht, zowel in de oorspronkelijke uitvoering als met de nieuwe zwenkdeuren met opklap treden.

Het mooie van deze korte periode is dat zowel rijtuigen in de klassieke kleuren met zowel de popkleuren als de oceaanblauw/beige versies gecombineerd kunnen worden.

Rob

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18231 Gepost op: 03 september 2019, 21:37:16 »
Zoals het hoort zijn er verschillende opvattingen over hoe om te gaan met verschillende tijdperken op één baan, en dat is goed zo.
Zelf laat ik voorlopig mijn baan zoals die is, ook wanneer ik m'n Pruissische lok P4.2 laat rijden, en ook als ik zin heb een 103 voor een TEE-trein te zien. Pas als één van de tijdperken waar deze loks voor staan (of ook elk ander tijdperk dan EpIII) gaan domineren in het rollend materieel, dan zal er eens achter de oren gekrabd moeten gaan worden. Eventueel.
Maar voor het zover is...

Dat Röwa de eerste was met POP-wagens voor H0 verbaast me niet, Röwa was eigenlijk best heel vooruitstrevend. Roco heeft met de overname van mallen en andere restanten uit het faillissement van Röwa een gouden slag geslagen. Het was een mooie opstap om een goede positie op te kunnen bouwen in de zich op dat moment razendsnel ontwikkelende modelspoormarkt. Razendsnel omdat juist in die tijd de roep om schaalgetrouwheid, naar meer 'model' dan 'speelgoed', opgeld deed. Wat dat betreft waren volgens mij de jaren '80 en ook wel de jaren '90 de "gouden jaren" van de modelspoorderij.
Het opnemen van rijtuigen in "Exakt 1:87" in het assortiment was eigenlijk een vrij logische volgende stap. Ook de POP-rijtuigen verschenen bij Roco in de juiste lengteschaal, maar helaas zijn die maar in beperkte oplages geproduceerd. Je moet echt een beetje geluk hebben wil je ze op beurzen als bijvoorbeeld Houten tegenkomen. En dan nog is het vaak alleen de groene Dm...
Een paar jaar geleden kwam ook Piko met de POP-wagens, maar daar mist helaas de kieselgraue bies boven de ramen (behalve dan bij de eerste klasse, daar vinden we op die plaats de gele eersteklasstreep).
Eigenlijk vallen wagens in POP-Lackierung buiten mijn Epoche III, maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad.

Lok 44 1319 is vanavond even opengelegd om wat te kunnen frunniken aan de decoderdraadjes en het stekkertje en het lijkt er op dat e.e.a. nu wel zonder onderbrekingen functioneert. Wel liep ineens de lok de verkeerde kant op, en daarom heb ik daar, met de onlangs verworven kennis m.b.t. CV29 wat aan gedaan, zodat ook dat nu in orde is. Nu zou ik natuurlijk een zeer tevreden mens moeten zijn, ware het niet dat nu, als de lok schoorsteen vooruit rijdt, de frontseinen op de tender branden en bij achteruit rijden de frontseinen op de lok. Bovendien heb ik, bij het uitfrezen van het kolendek in de tender om voor de decoder iets meer plek te creëren, een gat door dat kolendek gefreesd, zodat ook daar weer een herstelactie ondernomen moet worden.
Als ik niet al moe was zou ik het wel worden.



Morgen is er weer een dag. Tenminste, tot nog toe was dat aldoor wel zo.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18232 Gepost op: 04 september 2019, 11:10:34 »
Dat wordt dan draadjes om solderen of functiemappen om de verlichting goed te krijgen. Ik weet alleen niet of dat laatste kan.
groeten,
Auke

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18233 Gepost op: 04 september 2019, 11:15:49 »
Citaat van: 44
....Wel liep ineens de lok de verkeerde kant op, en daarom heb ik daar, met de onlangs verworven kennis m.b.t. CV29 wat aan gedaan, zodat ook dat nu in orde is. Nu zou ik natuurlijk een zeer tevreden mens moeten zijn, ware het niet dat nu, als de lok schoorsteen vooruit rijdt, de frontseinen op de tender branden en bij achteruit rijden de frontseinen op de lok....

Ik denk dat je de motor er uit gehad hebt en deze 180' gedraaid terug hebt gezet. Dus CV29 weer op de originele waarde en de motor 180' omdraaien, klaar ! ;)

Grtzz,

Karst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18234 Gepost op: 04 september 2019, 12:28:18 »
Klopt helemaal, Karst! Ik schreef al dat ik gister moe was, drukke dag gehad en dan moet je eigenlijk niet denken dat je dat soort 'routineklusjes' wel even af kunt werken.
@Auke: gelukkig hoef ik me daar niet meer mee bezig te houden. De motor omdraaien geeft hetzelfde effect als draadjes omsolderen  :D

Nu alleen het gat in de kolen nog:


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18235 Gepost op: 04 september 2019, 13:26:08 »
Het opnemen van rijtuigen in "Exakt 1:87" in het assortiment was eigenlijk een vrij logische volgende stap. Ook de POP-rijtuigen verschenen bij Roco in de juiste lengteschaal, maar helaas zijn die maar in beperkte oplages geproduceerd. Je moet echt een beetje geluk hebben wil je ze op beurzen als bijvoorbeeld Houten tegenkomen. En dan nog is het vaak alleen de groene Dm...

Roco heeft recent nog een heruitgave van de POP-wagens gemaakt in een set van 3, set met nummer 45390. Bevat een groene Dm, een blauwe Bm en een oranje Am.

Ook Lima heeft eind jaren negentig een mooie set uitgebracht met 4 wagens, waaronder de Bordeauxrode Wr132, waar er in het echt maar eentje van is geweest, setnummer 149997. Maar die is helemaal zeldzaam geloof ik. Zie deze advertentie als voorbeeld: https://marketplace.trainzauctions.com/offer/details/4258028

En dan heb je natuurlijk nog een hele zwik wagens van Ade met ook ABm- en BDm-wagens

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18236 Gepost op: 04 september 2019, 13:56:25 »
Hmm... als ik bij Roco's zoekfunctie 45390 intoets, krijg ik de volgende mededeling:

Citaat
Leider wurden zu Ihrem Suchebegriff " 45390 " keine Artikel gefunden.

Zoek ik vervolgens op internet naar "roco 45390", dan krijg ik nogal wat Franse wagens voor de kiezen.
Zoek ik vervolgens op "roco set popwagen" dan kom ik inderdaad op een set POP-Wagen: set 45930.
Echter, ook als ik op de Rocosite zoek naar dat nummer, dan krijg ik de mededeling dat "leider kein Artikel gefunden" kan worden.
Maar in ieder geval heb ik weer een nummer op m'n lijstje "Wie weet wat en wanneer ik hoe iets tegenkom".  :D

Ade wagens heb ik niet genoemd, hoewel ik natuurlijk wel wist dat daar ook POP-Wagen van zijn gemaakt. Sterker nog, ik ben ze ook wel eens tegengekomen, maar dat waren gebouwde wagens, en als ik ade-wagens koop wil ik eigenlijk de bouwpakketten...

De Lima wagens zijn best heel erg mooi, maar hebben als nadeel dat de onderdelen moeilijk te plakken zijn (het is mij nog niet gelukt, al zou ik het nog eens moeten proberen met de CA+activator speciaal voor kunststoffen van Pattex).

Bedankt voor het weer wat oprekken van mijn blikveld!  :D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18237 Gepost op: 04 september 2019, 19:53:39 »
Mij is voor het lijmen van onderdelen aan Lima-rijtuigen wel eens ordinaire Bisonkit aanbevolen.

Aan de onderzijde blijven de onderdelen daarmee in ieder geval goed zitten (al jarenlang; het betreft Silberlinge)

Groet, Bas

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18238 Gepost op: 04 september 2019, 20:17:24 »
Interessant, pas er wel mee op.

Bison Kit lost het plastic van de modellen zeer goed op. Roco plastic reageert er in ieder geval totaal niet goed op. Bovendien is de kit groen en moet dus volledig uit het zicht blijven.

Voor je Roco poprijtuigen moet je op dit moment rond de 140-150 euro neerleggen bij €-bay.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18239 Gepost op: 04 september 2019, 21:18:34 »
Bison Kit en -Tix is inderdaad best agressief spul. Heb ik bij diverse gelegenheden mogen merken, maar op 'treintjes' heb ik het nog niet geprobeerd.
De twee Lima rijtuigen die ik nog heb zijn een restauratie- en een barrijtuig in TEE-kleuren (met EpIII-opschriften), de onderdelen die op de wagenbodem aangebracht moeten worden zijn eigenlijk nadien nog nauwelijks zichtbaar, ook al omdat ze achter de schortplaten vallen. Dus als daar wat mist, dan til ik er niet zo zwaar aan.
Een ander verhaal vormen de generatoren aan de draaistellen. Om die met bisonkit te plakken zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Daar lijkt me die CA+activator meer op z'n plek.



De 44er heeft geen last meer van uitval en zo. Het gat in de steenkool zit er nog.

Citaat
... rond de 140-150 euro ...

Voor dat geld wil ik nog wel een kieselgrau biesje spuiten...