Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409974 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17745 Gepost op: 23 juni 2019, 18:15:57 »
Een begin gemaakt met de ketel. Voorzichtig, want het is al gauw teveel, en er weer af halen wil wel, maar als het niet hoeft...
Maar ik denk toch dat het beter is de ketel te ontmantelen omdat je wel kunt zien dat de leidingen en zo "in de weg zaten bij het poetsen". En ook omdat het dan gemakkelijker is om wat kalksporen aan te brengen bij bijvoorbeeld de Ackermannetjes, de voedingsventielen en de lichtmachine.



En de tender. Daar mogen de sporen van overlopend water ter hoogte van de vulkleppen wel wat geprononceerder. In een later stadium komt er nog wat "stof" langs de onderrand.



En ik zie naden... op de bel en de Einstromröhre bijvoorbeeld.  ::)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17746 Gepost op: 23 juni 2019, 19:18:26 »
En ik zie naden... op de bel en de Einstromröhre bijvoorbeeld.  ::)
Dat wordt weer schrapen en schuren  ;D

Je bent weer lekker bezig zo Jan  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17747 Gepost op: 23 juni 2019, 21:22:37 »
Ja, zeg dat wel... dat schrapen en schuren op die bel wordt nog hachelijk; het ding zit op een akelig dun steeltje aan z'n houder vast. Natuurlijk is het ding als Ersatzteil wel te bestellen, maar a. dan zit ie in een setje van 10 öri* en b. moet de nieuwe naad er alsnog af.

Maar goed, de bel is wel van de ketel en dat maakt het iets gemakkelijker schuren en schrapen. Ook alle andere losse zaken zijn verwijderd, en ik moet zeggen dat dat een... euh, een interessante ervaring was. Het zal ook wel interessant worden als alles er weer op moet.
Alleen de Dampfentnahmeventilen op de stoomdom kreeg ik niet los en omdat die ook niet echt in de weg zitten laat ik het maar zo in plaats van nog meer kracht te zetten en daardoor misschien iets kapot te maken.



*over öri gesproken, aankomende week zal er wellicht een besteller van de DHL langskomen met een pakketje van BRAWA. Vrijdag kreeg ik een mail met de rekening voor het rangerdeerstreetje voor de Hbrs-57, waar ik het laatst over had. Het trappetje zelf kost 4,19 öri, daar komt nog een bedrag van 5 öri aan Bearbeitungspauschale Export overheen en tenslotte wil de Bondsrepubliek graag nog even 1,75  öri zijnde 19% meerwaardebelasting beuren, waardoor er een totaalbedrag van net geen 11 öri ontstaat.
Tja. 't Is betaald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17748 Gepost op: 23 juni 2019, 22:50:00 »
Tijd voor een tussendoortje: Deutzer Dampfloks.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17749 Gepost op: 24 juni 2019, 07:32:18 »
Trappetje al kwijt? :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17750 Gepost op: 24 juni 2019, 08:32:23 »
Welk trappetje bedoel je, Bas?

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17751 Gepost op: 24 juni 2019, 08:36:39 »
Der Rangiertritt von nahezu 11 öri.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17752 Gepost op: 24 juni 2019, 08:53:10 »
Die nahezu 11 öri ben ik kwijt. Het trappetje moet ik nog krijgen. Zal op z'n vroegst woensdag zijn, denk ik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17753 Gepost op: 24 juni 2019, 15:00:19 »
De ketel is nu ingewassen met een behoorlijk verdunde bruine verf. Dat moet even drogen om voldoende stevigheid te krijgen voor de volgende fase, pastelkrijt in een paar kleuren om wat afwisseling te brengen in de basiskleur en ook om de indruk van roet rond de schoorsteen te wekken. Als het zo ver is, gaan we wel kijken wat we nog meer gaan doen.



Terwijl ik zo met die ketel in de weer was, bedacht ik me dat het machinistenhuis vooral niet vergeten mag worden. Tenslotte moet het wel een harmonisch geheel blijven vormen. En in dat kader is het ook wel handig om ook de cilinderblokken mee te nemen, dus die meteen ook maar gedemonteerd.
En omdat die nu zo mooi handig hanteerbaar waren, heb ik ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Kolbenstangenschutzrohre vast te plakken, want ik erger me af en toe best wel omdat ze telkens weer de neiging hebben naar boven te wijzen. Valt misschien op de baan niet zo erg op, maar des te meer op foto's...   


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17754 Gepost op: 24 juni 2019, 16:45:56 »
Hier het hele zootje in de eerste fase:



De volgende fase is, zoals gezegd, met krijtpoeder aan het werk.
Dat wordt dus om de drie minuten handen wassen...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17755 Gepost op: 24 juni 2019, 18:26:11 »
Stapje verder. De "kalksporen" bij de diverse ventielen zijn me wat te heftig, die wil ik nog even wat afzwakken.
Gelukkig is het gewoon krijt, dat wil met een beetje water wel weg.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17756 Gepost op: 24 juni 2019, 22:11:43 »
Sommige dingen kunnen alweer in en aan elkaar gezet worden, zoals Führerhaus en ketel en ook de cilinderblokken met drijfstangen en alles wat daar verder nog aan zit kunnen weer aan het chassis gezet worden.
Terwijl ik daarmee doende was, bedacht ik dat het wel handig zou zijn geweest om tijdens de demontage van alle leidingen en appendages van de ketel de nodige documentatie aan te leggen, want nu wordt het wel een beetje puzzelen.

Of is er misschien iemand die de bouwinstructie van Weinert 40042 voor me zou kunnen scannen?


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17757 Gepost op: 24 juni 2019, 22:13:42 »
Nou nee, dat nummer zegt niet zoveel. Vóór 1.1.1968 heette 052 262-3 nog gewoon 50 2262.
De 52ers die na de oorlog bij de Deutsche Bundsbahn terechtgekomen waren, werden gedurende de jaren '50 aan de kant gezet omdat er voldoende 'normale' lokomotieven (m.n. 50ers en 44ers) aanwezig waren. De allerlaatste 52er ging er, als ik me niet vergis, begin 60er jaren uit. Ze zijn dus nooit in aanmerking gekomen voor een EDV-nummer ("computernummer"), laat staan dat ze daarmee rondgereden hebben.
Je schrijft het en ik denk: ...nu je het zo zegt, ergens wist ik dit...
Dank voor je verduidelijking.

Zo staat er ook nog een 50er te staan, waarvan de wielen wel min of meer vies zijn, maar de rest van de lok nog brandschoon!



Het vervelende hieraan is, dat ik niet meer weet wat voor beeld ik voor ogen had toen ik aan die lok begon...

En niet lang daarna plaatst Reinout een link naar het DSO met daarop deze foto:

Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8969582
(een 53!!! :D)

Toch wel interessant als iemand dit aandurft. Desondanks ben ik nog wel nieuwsgierig naar je huidige project met de 52.

Groet,
michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17758 Gepost op: 24 juni 2019, 22:14:11 »
Leuk (en nuttig) om zo te volgen.

Ga je na het krijt nog wat matte lak ofzo ter vasthouding van het krijt eroverheen spuiten?
Of ben je meer van het Ernstig Toespreken van elke vinger (pars pro toto) die richting een lok wijst?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17759 Gepost op: 24 juni 2019, 22:17:14 »
(een 53!!! :D)

Ik zou er snel een 0 voor zetten.
Hoewel de ":D" doet me trouwens vermoeden dat je lachend gaat bukken als het dikke groene boek over de BR 50 naar je toe geworpen wordt... ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)