Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399924 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16185 Gepost op: 13 juli 2018, 15:51:48 »
postuur doet me denken aan de green mile
ook zo n bonk

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16186 Gepost op: 13 juli 2018, 17:19:28 »
postuur doet me denken aan de green mile
ook zo n bonk


Het hele Preisertje doet mij aan iemand denken.. Maar wie..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16187 Gepost op: 13 juli 2018, 18:09:42 »
Die van de hulk
Of t A team
of  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16188 Gepost op: 13 juli 2018, 21:55:38 »
@Wim: leuk om te horen, dank je wel!  :D

Het figuur komt mij ook bekend voor, er belt een rinkeltje in het achterhoofd zogezegd, maar ik kan er de zere vinger niet op leggen.
Ik moet wel steeds denken aan Brummi, maar dat slaat nergens op.



Misschien omdat die op dezelfde manier z'n duimen achter z'n hupzelen haakt... 

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16189 Gepost op: 13 juli 2018, 22:03:23 »
Is het niet

Holle bolle jan ???  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16190 Gepost op: 13 juli 2018, 22:08:22 »
Met nog geen zeventig kilo kun je me amper bol noemen, Arthur. Hoewel mijn zespak wel bedolven raakt onder een.. euh, buikje. Maar ook dat valt nog alleszins mee. Eerder leeftijdsgerelateerd dan anderszins, tenminste, dat hou ik mezelf maar voor.
O, je hebt m'n naam weer doorgestreept, zie ik nu.  :P

Oja, dat wilde ik ook nog zeggen: de "onderplaat" is nu vastgeschroefd, en de rails is geverfd. Nu de onderplaat weer losschroeven, insmeren met vaseline, weer vastschroeven, beetje stofzuigeren en dan ballasten.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16191 Gepost op: 13 juli 2018, 22:30:14 »
Vaseline?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16192 Gepost op: 14 juli 2018, 14:15:02 »
Vaseline.
Niet het hele perron, alleen een rand van ongeveer een centimeter (of twee) aan de kant van de V60 (zie foto hierboven). En dan alleen de "zijkant" en de onderkant, niet de bovenkant.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2018, 14:16:42 door 44 »

vanDyk

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16193 Gepost op: 14 juli 2018, 15:01:17 »
Jan,

Vaseline, om bij het ballasten te voorkomen dat er onnodig veel water/lijm onder het latje kan komen?
Want ik snap de verbijstering van Könings ook wel een beetje. Had dat in eerste instantie ook.

vanDyk.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16194 Gepost op: 14 juli 2018, 15:29:15 »
Natuurlijk, om te verhinderen dat het 'perron' aan het vaste gedeelte van de baan blijft plakken, en inderdaad ook om te voorkomen dat het ballastbed (van het spoor op het vaste gedeelte) zich aan het perron gaat hechten. Anders zou je het de eerste de beste keer dat je het luik opentrekt aan flarden trekken.
Als de boel na het ballasten droog is, kan de vaseline er weer worden afgeveegd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16195 Gepost op: 14 juli 2018, 22:26:21 »
Zo, vandaag eerst eens een stapel visite weggewerkt, en daardoor verder eigenlijk nergens aan toegekomen.
Soms zit het niet tegen en soms wel, en omdat het niet tegen zat even met de kwast het blauw van de ondergrondplaten een beetje weggewerkt, dat scheelt enorm. Als je dat nog moet doen na het ballasten, is het veel meer werk.



Terwijl ik een beetje mijmerend stond te kijken hoe de verf steeds droger werd, bedacht ik me dat ik bepaalde dingen eigenlijk beter anders had kunnen doen, maar dat dat nu te laat is en ik dus een andere oplossing moet vinden.
Het luik bijvoorbeeld had beter over de zijkanten van het segment kunnen vallen in plaats van erin. Nu zit ik met een zaagsnede langs het luik en een centimeter verderop nog eentje op de segmentscheiding. En hoe krijg ik spanning op dat centimetertje spoor?

En nog zoiets: het kip-ei-verhaal: om de sporen door te zagen is het van belang eerst te ballasten, de sporen liggen dan stabiel en zeker  op hun plek. Maar voor er geballast kan worden, moet eerst het 'perron' op z'n plek liggen. Maar als ik ga zagen, zit dat 'perron' in de weg en daarom kan ik beter gaan zagen wanneer het 'perron' nog niet op z'n plek ligt. Maar als het 'perron' nog niet op z'n plek ligt, kan er niet geballast worden, en voor er gezaagd kan worden, moet eerst het ballasten klaar zijn, maar...

Nou ja, er zijn ergere dingen.

Tabeh.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16196 Gepost op: 14 juli 2018, 23:03:07 »
En nog zoiets: het kip-ei-verhaal: om de sporen door te zagen is het van belang eerst te ballasten, de sporen liggen dan stabiel en zeker  op hun plek. Maar voor er geballast kan worden, moet eerst het 'perron' op z'n plek liggen. Maar als ik ga zagen, zit dat 'perron' in de weg en daarom kan ik beter gaan zagen wanneer het 'perron' nog niet op z'n plek ligt. Maar als het 'perron' nog niet op z'n plek ligt, kan er niet geballast worden, en voor er gezaagd kan worden, moet eerst het ballasten klaar zijn, maar...

Nou ja, er zijn ergere dingen.

Tabeh.

En ik maar denken dat ik alleen zulke problemen had, bij mij gaat daar de meeste tijd inzitten. :D ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16197 Gepost op: 14 juli 2018, 23:08:49 »
In het grootbedrijf lossen ze dat heel slim op. Daar hebben ze veel kleinere zaag- of slijpmachines,  die passen tussen perron en spoorstaaf. ;D

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16198 Gepost op: 14 juli 2018, 23:12:30 »
Ik lijm ook altijd eerst de rails voor ik ga ballasten.. Wat was nou het probleem.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16199 Gepost op: 15 juli 2018, 11:04:48 »
Dat is een keuze, Dirk Jan, en ik heb nu eenmaal gekozen voor het fixeren van de rails middels schroeven (en onderlegringetjes). Het voordeel daarvan is dat je, ook na langere tijd, nog veranderingen aan kunt brengen. Dat is inmiddels zo dikwijls gebeurd dat ik die methode veruit prefereer.
Eenmaal geballast ligt de rails natuurlijk wel verlijmd, en kan er slecht met moeite nog een verandering worden aangebracht.

Citaat van: Klaas
Daar hebben ze veel kleinere zaag- of slijpmachines

Roco maakt toch alles in 1/87? Ook hun zaagje, toch?

Citaat van: Joke
bij mij gaat daar de meeste tijd inzitten.

Ja, inderdaad. Tot de ontdekking komen dat het anders had gemoeten, maar dat gedane zaken soms geen keer nemen, en dan maar nadenken over hoe je je weer uit de problemen kunt werken. Kan zomaar ettelijke etmalen in beslag nemen.

Soms valt het ook wel eens niet tegen en is er van ettelijke geen sprake maar eerder van enkele.
Ik bedacht in dit geval dat ik ook kan proberen alleen tussen beide spoorstaven en aan de van het 'perron' afgekeerde kant te ballasten, zodat het 'perron' gevrijwaard blijft van lijm en dus gewoon verwijderd kan worden voor het zagen.