Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 09:09:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 09:03:23
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411806 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15810 Gepost op: 23 april 2018, 16:37:05 »
Och ja, die Liliput ketelwagen met dat SR24-lapje eronder een beetje laten rondkarren is ook best geinig, vooral ook omdat ik natuurlijk te lui ben om al het materieel uit het schaduwstation te rijden en van de baan te halen. Daarom moet er heel wat gerangeerd worden om de sporen successievelijk vrij te maken voor de keteltrein. (Lollig trouwens dat het een "Gasolinwagentje" is!)

Ergens in een grijs verleden slingerde Dirkjan Falkenberg een Zugzusammenstellung in het rond, van de D152, die, strikt genomen, eigenlijk helemaal nooit door Lümmeln kwam:


Citaat
Citaat van: Falkenberg

    Leuke samenstelling voor een Altbaukessel 01, D 152 Köln - Saarbrücken uit 1967:
    Bn
    BRm
    Am
    Bn
    BDm
    Post

    2 Silberlinge, een blauwe 1e klas, een BD, een groen/rode BRm en een 2-assig postrijtuig.

Maar het is wel best een aantrekkelijke samenstelling, zodat ik 'm toch maar eens op het spoor heb gezet. Ik moet er bij zeggen dat de groen-rode BRm wegens een aanstaande Umbeheimatung is ingepakt, zodat ik gemakshalve maar even de groen-groene heb genomen. En het postrijtuig is een vierasser geworden in plaats van een twee-asser, want die ontspoort maar al, zodat ik die maar naar de werkplaats heb gebonjourd.

Nou, kort filmpje maar, dus het duurt niet lang:

<a href="https://www.youtube.com/v/RPbKwgT_E-M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RPbKwgT_E-M</a>

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15811 Gepost op: 23 april 2018, 17:45:11 »
 (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15812 Gepost op: 24 april 2018, 02:12:27 »
DSO: 41 241 in jouw regio. Beetje laat, in 1993.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15813 Gepost op: 24 april 2018, 20:32:28 »
Inderdaad een paar Epochen later, desalniettemin een feest van herkenning!
En wat een prachtmachines waren die loks BR41 toch!
Zo'n oliegestookte variant staat nog op m'n lijstje. Maar dan niet zo'n youngtimer zonder Schnittstelle...  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 17:45:28 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15814 Gepost op: 29 april 2018, 09:58:56 »
Live:

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15815 Gepost op: 29 april 2018, 10:12:26 »
Wow!!!  :o  Dat zal een werk zijn geweest om alles te plannen en te bouwen en in elkaar te passen! We kijken graag mee hoor  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15816 Gepost op: 29 april 2018, 11:03:31 »
Het bakkie staat er prima tussen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15817 Gepost op: 29 april 2018, 11:06:38 »
Mooi plaatje, Dirkjan! Via een ander kanaal kreeg ik ook nog een plaatje, vanuit ongeveer dezelfde aanzichtshoek:



@Martijn: het leuke van Fremo is dat het een vereniging is, en doorgaans kun je, als je dat zou willen, lid worden van een vereniging. Dat geldt voor de vereniging van mensen die iets met pijpen hebben, die van mensen die graag pijpen knijpen, maar ook van mensen die graag met modeltreinen rijden op een manier die zoveel mogelijk het echte bedrijf benadert, de Fremo;D

@Reinout: best wel, niet? Zo jammer dat ik verhinderd ben deze dagen... 

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15818 Gepost op: 29 april 2018, 11:22:08 »
Oeps ik wou je al een fijne dag wensen daar, en nu....
Hopelijk toch nog een fijne dag.

Je kan in iedergeval trots zijn op je module die past er waarlijk mooi tussen.

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 12:34:31 door Tulpendaal »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15819 Gepost op: 29 april 2018, 11:44:10 »
@Jan: laat ik eerst maar eens mijn eigen baantje afmaken  ;D  Maar wel heel erg leuk om te zien zo!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15820 Gepost op: 29 april 2018, 17:01:37 »
Ik kan niet ontevreden zijn, Joke, ondanks het feit dat dit Treffen aan m'n neus voorbijgaat.
Soms zijn er dingen (Werk, gezin, gezondheid - onder andere, niet per se in deze volgorde en ook niet tegelijkertijd) die nu eenmaal meer prioriteit hebben dan  onze liefhebberij, de treinenhobby.

@Martijn: dat is ook een keuze, en daar ga je zelf over. Voor mij werkt het gewoon af en toe goed om eens iets totaal anders er tussendoor te doen. Of erbij, zo je wilt.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15821 Gepost op: 29 april 2018, 17:41:22 »
Wow!!!  :o  Dat zal een werk zijn geweest om alles te plannen en te bouwen en in elkaar te passen! We kijken graag mee hoor  (y)
Euhm, ja in dit geval heeft me dit inderdaad heel veel tijd gekost om arrangement en dienstregeling te bouwen. En alle deelnemers hebben ook hard gewerkt. Gisteren om 23:00 reed het grote arrangement ook eindelijk.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15822 Gepost op: 30 april 2018, 21:10:21 »
Ik kan niet anders dan er veel respect voor te hebben dat iemand zoiets zo grondig kan plannen. En dan ben je eindje besluit toch weer afhankelijk van de lui die het moeten doen, en van correct gebouwde modules, en van afspraken die nagekomen worden enzovoorts.

Petje af!


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15823 Gepost op: 30 april 2018, 22:21:34 »
Die foto: ziet eruit als een roco 50er op een heel gladde en spiegelende plaat. Ik neem aan ook een volledig vlakke plaat.
Is dit weer een gevalletje "hoofdpijndossier kromme 50er"? De tweede en derde drijfas lijken te zweven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15824 Gepost op: 30 april 2018, 22:53:25 »
Die 50-ers van Roco blijven kennelijk een probleem.

Dit lijkt me typisch een geval van Vlakke ondergrond versus Krom frame.

De Engelse scratchbuilders bouwen al decennia lang gecompenseerde onderstellen.
Niet voor niets: de baan is zelden zo recht als een glasplaat, en ook wielen en assen zijn meestal niet echt rond resp. recht. En frames zijn nogal eens krom of scheluw.

Als die hol getrokken 50-er blijft irriteren zou je het kunnen zoeken in een vorm van compensatie, zoals Mike Sharman ongeveer 40 jaar geleden al beschreef in zijn boekje Flexichas.

Maykel Kastelijn en andere kleinseriefabrikanten passen het systeem van compensatie al lang toe.
En Roco heeft bij sommige driessers keurig de eerste starre as aangedreven, de middelste as geveerd en de derde as flink wat kantelspeling gegeven. Daarmee is een goed wiel-rail-contact verzekerd.

Ik ben natuurlijk benieuwd hoe dit afloopt.

Wolter


Moins mais mieux.