Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398739 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15810 Gepost op: 23 april 2018, 16:37:05 »
Och ja, die Liliput ketelwagen met dat SR24-lapje eronder een beetje laten rondkarren is ook best geinig, vooral ook omdat ik natuurlijk te lui ben om al het materieel uit het schaduwstation te rijden en van de baan te halen. Daarom moet er heel wat gerangeerd worden om de sporen successievelijk vrij te maken voor de keteltrein. (Lollig trouwens dat het een "Gasolinwagentje" is!)

Ergens in een grijs verleden slingerde Dirkjan Falkenberg een Zugzusammenstellung in het rond, van de D152, die, strikt genomen, eigenlijk helemaal nooit door Lümmeln kwam:


Citaat
Citaat van: Falkenberg

    Leuke samenstelling voor een Altbaukessel 01, D 152 Köln - Saarbrücken uit 1967:
    Bn
    BRm
    Am
    Bn
    BDm
    Post

    2 Silberlinge, een blauwe 1e klas, een BD, een groen/rode BRm en een 2-assig postrijtuig.

Maar het is wel best een aantrekkelijke samenstelling, zodat ik 'm toch maar eens op het spoor heb gezet. Ik moet er bij zeggen dat de groen-rode BRm wegens een aanstaande Umbeheimatung is ingepakt, zodat ik gemakshalve maar even de groen-groene heb genomen. En het postrijtuig is een vierasser geworden in plaats van een twee-asser, want die ontspoort maar al, zodat ik die maar naar de werkplaats heb gebonjourd.

Nou, kort filmpje maar, dus het duurt niet lang:

<a href="https://www.youtube.com/v/RPbKwgT_E-M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RPbKwgT_E-M</a>

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15811 Gepost op: 23 april 2018, 17:45:11 »
 (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15812 Gepost op: 24 april 2018, 02:12:27 »
DSO: 41 241 in jouw regio. Beetje laat, in 1993.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15813 Gepost op: 24 april 2018, 20:32:28 »
Inderdaad een paar Epochen later, desalniettemin een feest van herkenning!
En wat een prachtmachines waren die loks BR41 toch!
Zo'n oliegestookte variant staat nog op m'n lijstje. Maar dan niet zo'n youngtimer zonder Schnittstelle...  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 17:45:28 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15814 Gepost op: 29 april 2018, 09:58:56 »
Live:

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15815 Gepost op: 29 april 2018, 10:12:26 »
Wow!!!  :o  Dat zal een werk zijn geweest om alles te plannen en te bouwen en in elkaar te passen! We kijken graag mee hoor  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15816 Gepost op: 29 april 2018, 11:03:31 »
Het bakkie staat er prima tussen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15817 Gepost op: 29 april 2018, 11:06:38 »
Mooi plaatje, Dirkjan! Via een ander kanaal kreeg ik ook nog een plaatje, vanuit ongeveer dezelfde aanzichtshoek:



@Martijn: het leuke van Fremo is dat het een vereniging is, en doorgaans kun je, als je dat zou willen, lid worden van een vereniging. Dat geldt voor de vereniging van mensen die iets met pijpen hebben, die van mensen die graag pijpen knijpen, maar ook van mensen die graag met modeltreinen rijden op een manier die zoveel mogelijk het echte bedrijf benadert, de Fremo;D

@Reinout: best wel, niet? Zo jammer dat ik verhinderd ben deze dagen... 

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15818 Gepost op: 29 april 2018, 11:22:08 »
Oeps ik wou je al een fijne dag wensen daar, en nu....
Hopelijk toch nog een fijne dag.

Je kan in iedergeval trots zijn op je module die past er waarlijk mooi tussen.

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 12:34:31 door Tulpendaal »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15819 Gepost op: 29 april 2018, 11:44:10 »
@Jan: laat ik eerst maar eens mijn eigen baantje afmaken  ;D  Maar wel heel erg leuk om te zien zo!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15820 Gepost op: 29 april 2018, 17:01:37 »
Ik kan niet ontevreden zijn, Joke, ondanks het feit dat dit Treffen aan m'n neus voorbijgaat.
Soms zijn er dingen (Werk, gezin, gezondheid - onder andere, niet per se in deze volgorde en ook niet tegelijkertijd) die nu eenmaal meer prioriteit hebben dan  onze liefhebberij, de treinenhobby.

@Martijn: dat is ook een keuze, en daar ga je zelf over. Voor mij werkt het gewoon af en toe goed om eens iets totaal anders er tussendoor te doen. Of erbij, zo je wilt.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15821 Gepost op: 29 april 2018, 17:41:22 »
Wow!!!  :o  Dat zal een werk zijn geweest om alles te plannen en te bouwen en in elkaar te passen! We kijken graag mee hoor  (y)
Euhm, ja in dit geval heeft me dit inderdaad heel veel tijd gekost om arrangement en dienstregeling te bouwen. En alle deelnemers hebben ook hard gewerkt. Gisteren om 23:00 reed het grote arrangement ook eindelijk.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15822 Gepost op: 30 april 2018, 21:10:21 »
Ik kan niet anders dan er veel respect voor te hebben dat iemand zoiets zo grondig kan plannen. En dan ben je eindje besluit toch weer afhankelijk van de lui die het moeten doen, en van correct gebouwde modules, en van afspraken die nagekomen worden enzovoorts.

Petje af!


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15823 Gepost op: 30 april 2018, 22:21:34 »
Die foto: ziet eruit als een roco 50er op een heel gladde en spiegelende plaat. Ik neem aan ook een volledig vlakke plaat.
Is dit weer een gevalletje "hoofdpijndossier kromme 50er"? De tweede en derde drijfas lijken te zweven.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15824 Gepost op: 30 april 2018, 22:53:25 »
Die 50-ers van Roco blijven kennelijk een probleem.

Dit lijkt me typisch een geval van Vlakke ondergrond versus Krom frame.

De Engelse scratchbuilders bouwen al decennia lang gecompenseerde onderstellen.
Niet voor niets: de baan is zelden zo recht als een glasplaat, en ook wielen en assen zijn meestal niet echt rond resp. recht. En frames zijn nogal eens krom of scheluw.

Als die hol getrokken 50-er blijft irriteren zou je het kunnen zoeken in een vorm van compensatie, zoals Mike Sharman ongeveer 40 jaar geleden al beschreef in zijn boekje Flexichas.

Maykel Kastelijn en andere kleinseriefabrikanten passen het systeem van compensatie al lang toe.
En Roco heeft bij sommige driessers keurig de eerste starre as aangedreven, de middelste as geveerd en de derde as flink wat kantelspeling gegeven. Daarmee is een goed wiel-rail-contact verzekerd.

Ik ben natuurlijk benieuwd hoe dit afloopt.

Wolter


Moins mais mieux.