Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 19:44:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3758985 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7744
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14835 Gepost op: 24 December 2017, 19:02:04 »
Nou alle boerderijen hier in de buurt in bedrijf die ik me herinner en die nog niet teveel verbouwd waren hadden "achter het huis" een straatje van boeren geeltjes, met vaak nog een paadje van dezelfde steentjes naar de kalverenboet, de kippeboet en de misthoop.
Tegen de muur een boenrek/emmerrek waar de melkemmers en de theems na het boenen te drogen werden gezet.

@Jan, was dit het voorbeeld voor je stookhok?


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14836 Gepost op: 24 December 2017, 19:45:48 »
De discussie over boerengeeltjes leidt lekker af van het frivole metselverband van de boerderij zelf. Ik heb daar nog niemand over gehoord.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14837 Gepost op: 24 December 2017, 19:46:47 »
hum... Leuk project  (y) Nog wat meer info over een stookhok: PDF: Stookhok steevast! . Met wat informatie hoe, wat en waar.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14838 Gepost op: 24 December 2017, 20:48:27 »
Leuke pdf, die over het verschijnsel "stookhok". Mijn stookhok heeft geen concreet voorbeeld, net als de boerderij, maar zoals je in de pdf kunt lezen is het al gauw een treffend modelletje als het voldoet aan de algemene kenmerken: klein hok, prominente schoorsteen, één deur, kleine raampjes.
Voor wat betreft de tegels oriënteer ik me nu vooral een beetje op hoe het er vroeger bij m'n grootouders uitzag: om het huis tegels waar veelvuldig gelopen werd, vóór huis waar ook wel, maar minder vaak gelopen werd (bijvoorbeeld voor het ramen wassen of door de postbode, en door mensen die niet beter wisten zoals de dokter of de dominee) lag een pad van grind. Naar achter lagen ook tegels, maar eenmaal achter huis, bijvoorbeeld naar het kippehok, was gewoon een pad door het gras. Of het erf direct achter huis, voor bijvoorbeeld de baanderdeuren of bij de staldeur verharding was aangebracht herinner ik me vreemd genoeg niet.

Het pad van de weg naar de deur was betegeld (twee rijen, versprongen):



Opmerkelijk: het onkruidvrije bed slaboontjes, het tegelpad begint pas op één à anderhalve meter vanaf de weg en de put, waar de regenpijp in uitmondt en waar een bak begonia's of wat dan ook bovenop staat wegens buiten gebruik. En het paaltje voor de groene brievenbus, aan de hand waarvan de dia gedateerd kan worden (dwz niet vóór 19zoveel gemaakt).

Over geeltjes kan ik nog melden dat de oorspronkelijke boerderij van m'n zwager (die toen nog met z'n vader in maatschap het bedrijf had) van geeltjes was gebouwd. Toen het pand op een kwade nacht afbrandde (het woongedeelte kon behouden worden en staat er nog steeds) stonden 's ochtends vroeg de eerste mensen (uit de Randstad nota bene!) die puinbrokken al in aanhangers te laden, reden om de politie in te schakelen die een aantal aanhoudingen verrichte op verdenking van diefstal en de dagen daarna permanente bewaking instelde. In de tijd voordat internet gemeengoed was, bleek een dergelijk 'buitenkansje' blijkbaar ook al heel snel de ronde te kunnen doen.
De stenen van het afgebrande gedeelte zijn later schoongebikt en gebruikt om het woonhuis op te trekken waar nu m'n zus en zwager nog wonen.

Nou ja, niet zo relevant allemaal, maar je associeert wel 'ns wat, nietwaar?
Ik bedenk ineens ook dat ik nog wat kleurtjes bloemetjes moet zien te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14839 Gepost op: 24 December 2017, 20:57:49 »
De discussie over boerengeeltjes leidt lekker af van het frivole metselverband van de boerderij zelf. Ik heb daar nog niemand over gehoord.

Wolter
Dat is toch gewoon een steens muur?

Niet ideaal om in te wonen, maar of het helemaal fout is ???

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7744
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14840 Gepost op: 24 December 2017, 21:11:33 »
Ik denk dat Ronald vooral het Vlaams verband bedoelt :)
« Laatst bewerkt op: 24 December 2017, 21:13:11 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14841 Gepost op: 24 December 2017, 21:15:14 »
Daar heb ik me niet eens in verdiept, ik geloof dat dat staand verband of vlaams verband of zoiets dergelijks is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14842 Gepost op: 24 December 2017, 21:22:31 »
Nouja, klopt wel wat Eric en Ronald zeggen.

Eigenlijk zou het er meer als noors verband uit moeten zien:
Kijk maar op deze site. Daar staan ook een hoop andere metselverbanden beschreven.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14843 Gepost op: 24 December 2017, 23:11:00 »
Niet te moeilijk doen, gewoon afwisselend kopse en strekse lagen.
Maar ik kan me voorstellen dat Jan gewoon pakte wat hij in voorraad had, keurig passend in de bouwtradities van het platteland. Slater’s koop je in Groningen ook niet op iedere straathoek.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14844 Gepost op: 25 December 2017, 07:53:54 »
Het zou best kunnen dat het metselverband van de gebruikte steentjesplaat typisch Engels (Slaters) is, ik heb me daar nooit zo in verdiept.
Als straks de module klaar is en er zou iemand zijn die zich eraan stoort, dan zou ik zo iemand benijden om het bewustzijn waarmee hij (of zij) door het leven gaat, maar tegelijkertijd mijn handen dichtknijpen dat mij zo'n lot bespaard gebleven is (Luc 18 : 11a).

De betreffende steentjesplaat is ooit aangeschaft in Houten (geloof ik). Wolter heeft wel gelijk als hij zegt dat Slaters hier niet op elke straathoek te koop is, sterker nog, ik zou niet weten waar er hier in Stad überhaupt nog modelspoorspul te koop is. Gelukkig hebben we Krikke nog, die heeft best wel veelgebruikt materiaal op voorraad, zoals Vallejo en diverse andere verven, lijmen, Evergreen en wat niet al, en dat is best handig als je even acuut Extra Thin van Tamiya moet hebben, of putty, of een potje kleur van onbestemde aard, want om dat nou allemaal per internet te bestellen...

Maar steentjesplaat is nou typisch zoiets waarvan je onbewust wel weet hoe het met je voorraad is gesteld, net als bijvoorbeeld van Evergreen, en als je dan weet dat het op z'n eindje loopt en je ziet het ergens liggen, dan neem je er weer wat van mee. Tenminste, zo doe ik dat. Want ik weet nooit of ik ergens in de komende 48 uur een project ga starten. En wat voor project dat is. En of er steentjesplaat voor nodig is. Dus dan kan het er maar beter zijn.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14845 Gepost op: 25 December 2017, 09:08:11 »
Dit is vlaams verband, prima te gebruiken voor gebouwen die rond 1930 opgebouwd zijn. Slaters heeft wel koppen en strekken, maar dat is english bond of staand verband, In het metselpatroon zijn daar de strekken niet verschoven zoals in het kruisverband zoals wij dat kennen. De stenen van slaters zijn wel wat groot, waarmee het maken van de muuropeningen niet altijd uitkomt. Mocht je je daar aan storen dan kun je beter N schaal steentjes nemen. Heb er nog wel iets van op voorraad liggen.

Rustig doorgaan dus... ;)

Zodra het alternatief beschikbaar is zal ik dit aan je doorgeven. En.... 99,5% ziet het niet.

« Laatst bewerkt op: 25 December 2017, 09:13:42 door Erik_omBC »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14846 Gepost op: 25 December 2017, 09:11:28 »
Maar juist die 0,5% die het wel ziet gaat er over lopen mekkeren. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14847 Gepost op: 25 December 2017, 09:48:35 »
Voor dat halve procent mekkeraars zou muurplaat op schaal wel een uitkomst zijn. Voor NL-bouwers  te beginnen met het gestandaardiseerde Waalformaat. Maar voor je het weet ben je bezig met een hobby in een hobby.

Maar eerlijk, Jan, je hebt in een paar weken tijd een paar erg  leuke en zeer herkenbare gebouwen gemaakt. Hoed af!

Wolter





Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14848 Gepost op: 25 December 2017, 10:41:27 »


Bedoel je dit Wolter?

Binnenkort in dit theater...

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14849 Gepost op: 25 December 2017, 11:05:48 »
Klopt, Erik.

Dan ben je met halfjes en drieklezoren bezig.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.