Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
Vandaag
om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bellejt
Vandaag
om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
949
950
[
951
]
952
953
...
1442
Omlaag
Auteur
Topic: Projekt 083-338 (gelezen 3413222 keer)
Theo v Wijngaarden
Offline
Berichten: 150
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14250 Gepost op:
21 oktober 2017, 22:52:31 »
Deze windleiplaten zijn van ingeneur Wagner vandaar de naam Wagnerwindleiplaten, dze zaten op veel duitse stoomlocs bij de Deutsche Reichsbahn (DRG), dus voor de oorlog.
Na de oorlog werd de DRG de DB en was er een nieuwe ingeneur, genaamd Witte daar zijn de kleine Windleiplaten zoals je ze op de BR50 van 44 zag zitten.
Mvg Theo
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14251 Gepost op:
21 oktober 2017, 22:54:13 »
Zo ongeveer ja.
Maar het is geen kwestie van "hoe groter, hoe beter".
Toen men eenmaal in de gaten had dat het probleem van de het zicht belemmerende rook opgelost dan wel sterk verminderd kon worden door van die "platen" aan te bouwen, ontstond er een soort ontwikkeling in de vormgeving (en daarmee het functioneren) van die dingen.
Die vorm mondde op een gegeven ogenblik uit in het uiterlijk zoals op de foto hierboven. Omdat die laatste fase in de ontwikkeling min of meer parallel ging aan de ontwikkeling van de zgn. Einheitsloks, zie je op foto's van dat soort loks die vóór de oorlog (WOII moet je er tegenwoordig bij zeggen) deze vorm van windleiplaten. Omdat de ontwikkeling van die Einheitslok voor een min of meer groot deel op het konto van Richard P. Wagner geschreven kon worden, worden windleiplaten in deze vorm vaak wel "Wagner-windgeleiders" genoemd.
Eén van de medewerkers van Wagner was Friedrich Witte. Nadat Wagner in 1942 min of meer gedwongen met pensioen ging werd hij door deze heer Witte opgevolgd.
In de oorlog bezon men zich op manieren om lokomotieven (en ook wagens) eenvoudiger en goedkoper te kunnen produceren, en ook trachtte men op tal van manieren op materiaal te besparen. In het begin liet men bij o.a. de Kriegsloks (BR'en 42, 50ÜK, 44ÜK en 52) de windleiplaten helemaal weg, maar dat leidde tot een klachtenregen, dus zon men op manieren om daaraan tegemoet te komen. Men ontdekte men dat met, mits goed geplaatst, veel kleinere windleiplaten hetzelfde effect bereikt kon worden als met de grotere, en het heet dat de "uitvinding" van die kleine windleiplaten aan Witte toe te schrijven was. Vandaar dat de kleine platen ook wel "Witte-windleiplaten" worden genoemd.
Na de oorlog werden de grote windleiplaten geleidelijk aan vervangen door de kleinere, de laatste lok(s) met grote platen reden tot zo ongeveer eind jaren vijftig, een enkele nog iets langer.
Ik zou het even moeten nazoeken, maar het staat me bij dat noch Wagner, noch Witte echt de uitvinder van de respectievelijke windleiplaten was.
«
Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 23:15:30 door 44. Reden: Inhoudelijke correctie van wezenlijk belang
»
Gelogd
tuurtje
Online
Berichten: 4525
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14252 Gepost op:
21 oktober 2017, 23:33:58 »
Jan,
Om het onderzoek nog wat meer te begrijpen zoek eens op vortex.
Ongetwijfeld speelde dat hier ook mee
Groetjes
Arthur
Gelogd
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me
Erik_omBC
Lid van het Collectief
Offline
Berichten: 696
How to regognize trees from quite a long way away
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14253 Gepost op:
22 oktober 2017, 09:24:33 »
Dat is aardig donker geworden... Of is dit nog maar het begin.
Gelogd
That escalated quickly
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14254 Gepost op:
22 oktober 2017, 14:41:34 »
Haha... altijd als ik ergens aan begin staat me wel zo ongeveer een einddoel voor ogen, maar dat verandert vrijwel altijd gedurende het proces. Daarbij vraag ik me ook altijd weer af of in m'n doelen aan de resultaten aanpas of toch andersom. Hoe het ook zij, meestal ben ik met de bereikte eindresultaten wel tevreden. En daar gaat het toch om.
Maar goed, even terugkomend op die duistere wielen: ik wilde eigenlijk wel eens een keer iets anders dan altijd maar gewoon rood, vervuild en smerig of niet, maar toch rood.
Voor het idee heb ik er even een paar fotootjes bijgezocht, in Sonderausgabe I/97 van EisenbahnJournal, "Die Baureihe 50".
Plaatje nummer 90, 052 097, augustus 1974:
Ja maar en ho hoor ik nu zeggen, dat is een foto uit 1974, toen men al van plan was de damploks eruit te gooien en het dus niet meer zo nauw nam met het onderhoud en zo, dus zo hebben ze er in '67 vast nooit uitgezien.
Nou... plaatje nummer 94 dan, 50 4017 , april 1966, dus vóór 1967:
Ja ho maar weer hoor ik zeggen, dat is een FC-vijftiger, en die gingen er halfweg '67 uit, dus daar zullen ze ook zo zuinig niet meer op geweest zijn, dus geen goed voorbeeld.
Goed dan. Nog een voorbeeld, plaatje 97 uit EisenbahnJournal Special 2/94, 44 1383 gefotografeerd in februari 1960:
Nog één opmerking: ik gebruik foto's als ideeënbron, soms ook als leidraad, maar zeker niet om te kopiëren.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14255 Gepost op:
22 oktober 2017, 20:01:43 »
Ik weet niet hoor, het zal wel weer een eigenaardigheid van mij zijn, maar terwijl het hele gedoe nog lang niet klaar is kan ik het niet laten om toch alvast even te kijken hoe het gaat worden:
't Is nog veel te rood allemaal.
Gelogd
könings
Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14256 Gepost op:
22 oktober 2017, 20:54:16 »
Tender heeft ook nog veel rood, dat zal het visuele aspect zeker beïnvloeden.
Mvg Bas
Gelogd
Ronald69
Offline
Berichten: 2231
Duitsland TP III
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14257 Gepost op:
22 oktober 2017, 21:37:55 »
Jan,
Als je nu eens een lichte waas van vuil over het rood spuit ziet het er een stuk beter uit.
Grt, Ronald.
Gelogd
Grt, Ronald.
könings
Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14258 Gepost op:
22 oktober 2017, 23:23:50 »
Of maak er een belgische type 26 van
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14259 Gepost op:
22 oktober 2017, 23:31:38 »
Och, we zien wel. Zoveel haast heeft het allemaal ook niet, want ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze vijftiger aan moet. Ergens wil ik er wel een Henschel MVR op bouwen, maar ik draai nogal als een kat om de hete brij heen, vooral omdat ik niet helemaal goed weet hoe ik dat aan moet pakken. Weinert heeft daar wel een (om)bouwpakketje voor, maar die is eigenlijk voor een 01 bedoeld dus die past niet helemaal vanwege de wat slankere ketel van de vijftiger. Bovendien zit er voor een vijftiger met Henschel MVR de verkeerde Turbospeisepumpe bij. Is natuurlijk ook wel weer op te vangen, maar het draagt niet bij aan de prikkel er nou eindelijk eens een keertje aan te beginnen.
Een andere mogelijkheid is nog eens grondig op zoek te gaan naar een vijftiger met deze constellatie (SD-ketel, ÜK-Führerhaus en Kabtender)die in de contreien van Lümmeln heeft rondgekard. Wat dat betreft geloof ik niet dat een Belgische versie aan die voorwaarde voldoet, hoe aantrekkelijk het ook mag zijn om zo'n groen geschilderd ding op m'n baan rond te laten lopen.
Hoe dan ook, het rood van zowel tender als dat onder de omloopplaten zal nog wel gemilderd worden, zodanig dat wielen en onderstel weer een beetje een harmonisch geheel gaan vormen.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14260 Gepost op:
23 oktober 2017, 13:40:00 »
Hm. Bepaald niet simpel.
Heb er wel eentje gevonden, van een Bw verderop, met SD-ketel, Kabtender en vierkante stoomtoevoerleidingen, maar met een gewoon Führerhaus ipv een ÜK-Führerhaus. Bovendien zijn de treden onder de rookkastdeur iets anders, maar dat is wel te veranderen, en de voorloopas is voorzien van spaakwielen. Dat is ook geen probleem, daarvan heb ik er nog eentje liggen, dus die kan ik zo omwisselen.
Hoofdprobleem is het Führerhaus dus.
Uiteraard heeft Roco meerdere vijftigers in het programma (gehad), dus zal dat machinistenhuis wel als onderdeel verkrijgbaar zijn. Zoeken dus, 50 2840 van Roco, artikelnr. 43288, onderdeel 100159: NML
Andere lok, onderdeel 105428: NML
Kortom, na lang zoeken vond ik er eentje die nog leverbaar is, kosten: € 21,85
Even kijken welke alternatieven er nog zijn.
Het machinistenhuis van de 50ers is gelijk (Einheitslok, weetjewel?) aan dat van bijvoorbeeld de 01, en laat ik daar nu nog een slooplok van hebben liggen. Eigenlijk was het de bedoeling die weer op te bouwen, maar er missen nogal wat onderdelen die (bij Roco) niet meer verkrijgbaar zijn, dus dat voornemen is op de (heel erg) lange baan geschoven.
Maar van dat Führerhaus heb ik ooit de kleine vensterschermen verwijderd om er Stauschuten voor in de plaats te zetten, dus die operatie zou nu weer andersom moeten. Kleine vensterschermen zijn bij Weinert wel verkrijgbaar.
Zou - eventueel - wel te overwegen zijn. Misschien.
Weinert levert ook een Führerhaus voor de 50er, van witmetaal. Maar die kost volgens de prijslijst € 93,60
Het moet wel leuk blijven, nummerplaten moeten er ook nog bij besteld worden...
Dat wordt weer een nachtje slapen!
«
Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 14:29:32 door 44. Reden: aanbieding!
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14261 Gepost op:
23 oktober 2017, 21:40:07 »
O, en over nummerplaten gesproken - volgens mij heb ik een poos geleden een bestelling gedaan. Die zijn echter nog niet binnen, maar eens even nakijken hoe dat zit.
Als ik me goed herinner ging het om twee stel, bedoeld voor twee loks, de 94er, met nummers en bijbehorende bordjes voor BD Hannover en Bw Lümmeln:
En een stel voor een Mindener 44er, ook van Bundesdirektion Hannover:
En in de toonzaal voor nieuwe modellen heb ik het plaatje ook al laten zien, een gedekte wagen van Brawa:
Een hele poosje geleden vroeg ik me nog af hoe dat nou eigenlijk met die opschriften zat, en toen ik dat wist heb ik die wagen in een opwelling besteld, vandaar. Was al een tijdje in huis, maar was 'm alweer vergeten...
Gelogd
Pt47-65
Offline
Berichten: 55
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14262 Gepost op:
23 oktober 2017, 23:13:31 »
Een donker onderstel is veel mooier! Bij model locomotieven die zo uit het doosje komen is het veel te (plastic) rood. Eigenlijk geen gezicht voor een stoomloc
Een klein detail, de onderstellen van stoomlocomotieven waren niet altijd rood. In de DDR werden enkele 50ers en 52ers voorzien van een bruin onderstel (was blijkbaar goedkoper dan rode verf). Misschien ook wel eens leuk om na te maken
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7402
Forummoderator
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14263 Gepost op:
23 oktober 2017, 23:39:48 »
Misschien leuk om na te maken, maar in Huize 44 wordt er toch aardig strikt gekeken naar wat er in de buurt van Lümmeln gebruikelijk en voorradig was. Dat ze aan de andere kant van het ijzeren gordijn rare experimenten deden, dat moeten zij weten, ik vermoed dat dat niet
Vorschriftgemäß
voor Lümmeln...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #14264 Gepost op:
24 oktober 2017, 11:54:52 »
Van de rare experimenten die aan de donkere kant van het IJzeren Gordijn plaatsvinden, heeft men over het algemeen in Lümmeln geen weet.
Feit is, dat er wel verkeer tussen Oost en West plaatsvindt, zo komen bijvoorbeeld Reichsbahnlokomotieven van de BR 01.5 tot in Hamburg aan toe (met speciaal geselecteerde bemanningen, die zorgvuldig op de hoogte gesteld zijn van het gegeven dat, indien zij -onvoorstelbaar maar toch mogelijk- verblind door de kapitalistische schijn van het westen het oosten de rug zouden toekeren, in het oosten achtergebleven dierbaren daarvan wellicht gevolgen zouden kunnen ondervinden, meer bepaald gevolgen die in de categorie "onaangenaam" ondergebracht kunnen worden), maar Lümmeln bevindt zich niet op een dergelijke route. Wel wordt Lümmeln beroerd door Interzonenzüge, die echter, voor zover mij bekend, bespannen zijn met door de DB gestelde trekkrachten.
Het verhaal dat de Reichsbahn wel bruine verf gebruikt heeft in plaats van rood, niet zozeer omdat dit goedkoper zou zijn, maar meer omdat rode verf vanwege de uitgekiende meerjarenplannen tijdelijk niet leverbaar (wellicht was elders meer behoefte aan deze politiek getinte kleur) was berust wel op feiten. Echter, om hierboven aangeroerde redenen heeft men dat naar alle waarschijnlijkheid in Lümmeln nooit kunnen aanschouwen.
Dat een donker onderstel veel mooier is durf ik te bevestigen noch te betwisten, veeleer lijkt me toe dat dat een kwestie is van smaak.
Het is echter wel een gegeven dat de uitgesproken kleuren zwart en rood, waarmee een lokomotief wordt getooid voordat zij fabriek of AW verlaat...
Bron:
google
...vaak al na korte tijd hun glans verliezen:
Bron:
Wikipedia]
Zeker in de latere fasen van wat wij modelbouwers de "Periode 3" noemen, en ook nog in "Periode 4", kon, omdat men, met het einde van het stoomtijdperk in zicht, niet echt heel veel zorg meer aan het uiterlijk van de lokomotieven (en zeker niet die in de zgn. "lagere diensten") besteedde, waarnemen dat in vele gevallen het onderstel een donkere tint aannam, niet omdat in die kleuren geschilderd werd, maar omdat deze onderstellen de kleur aannamen van vet, vuil en viezigheid wat er in de loop der tijd aan bleef hangen:
Bron:
Bahen im Rheinland
Echt in de nadagen van het stoomtijdperk (we hebben het dan over de eerste helft van de jaren '70) kwam het wel tot excessen, waarbij alleen nog de veiligheid een factor vormde bij onderhoud en instandhouding:
Stummiforum
Eerlijk gezegd betwijfel ik of deze lok nog wel de baan op mag. Vooropgesteld dat zij, in deze toestand, daartoe nog in staat is.
In mijn optiek speelt de vraag welke van de vier bovengenoemde gradaties van "vervuiling" (en alle daartussenin) het mooist is niet of nauwelijks een rol, mij gaat het er om op mijn modelbaan een situatie te creëren die als zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk kan worden ervaren.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
1417
1418
1419
1420
1421
1422
1423
1424
1425
1426
1427
1428
1429
1430
1431
1432
1433
1434
1435
1436
1437
1438
1439
1440
1441
1442
Vorige
-
Volgende
-
1
...
949
950
[
951
]
952
953
...
1442
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338