Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398745 keer)

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14250 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:52:31 »
Deze windleiplaten zijn van ingeneur Wagner vandaar de naam Wagnerwindleiplaten, dze zaten op veel duitse stoomlocs bij de Deutsche Reichsbahn (DRG), dus voor de oorlog.

Na de oorlog werd de DRG de DB en was er een nieuwe ingeneur, genaamd Witte daar zijn de kleine Windleiplaten zoals je ze op de BR50 van 44 zag zitten.

Mvg Theo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14251 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:54:13 »
Zo ongeveer ja.
Maar het is geen kwestie van "hoe groter, hoe beter".
Toen men eenmaal in de gaten had dat het probleem van de het zicht belemmerende rook opgelost dan wel sterk verminderd kon worden door van die "platen" aan te bouwen, ontstond er een soort ontwikkeling in de vormgeving (en daarmee het functioneren) van die dingen.
Die vorm mondde op een gegeven ogenblik uit in het uiterlijk zoals op de foto hierboven. Omdat die laatste fase in de ontwikkeling min of meer parallel ging aan de ontwikkeling van de zgn. Einheitsloks, zie je op foto's van dat soort loks die vóór de oorlog (WOII moet je er tegenwoordig bij zeggen) deze vorm van windleiplaten. Omdat de ontwikkeling van die Einheitslok voor een min of meer groot deel op het konto van Richard P. Wagner geschreven kon worden, worden windleiplaten in deze vorm vaak wel "Wagner-windgeleiders" genoemd.

Eén van de medewerkers van Wagner was Friedrich Witte. Nadat Wagner in 1942 min of meer gedwongen met pensioen ging werd hij door deze heer Witte opgevolgd.
In de oorlog bezon men zich op manieren om lokomotieven (en ook wagens) eenvoudiger en goedkoper te kunnen produceren, en ook trachtte men op tal van manieren op materiaal te besparen. In het begin liet men bij o.a. de Kriegsloks (BR'en 42, 50ÜK, 44ÜK en 52) de windleiplaten helemaal weg, maar dat leidde tot een klachtenregen, dus zon men op manieren om daaraan tegemoet te komen. Men ontdekte men dat met, mits goed geplaatst, veel kleinere windleiplaten hetzelfde effect bereikt kon worden als met de grotere, en het heet dat de "uitvinding" van die kleine windleiplaten aan Witte toe te schrijven was. Vandaar dat de kleine platen ook wel "Witte-windleiplaten" worden genoemd.

Na de oorlog werden de grote windleiplaten geleidelijk aan vervangen door de kleinere, de laatste lok(s) met grote platen reden tot zo ongeveer eind jaren vijftig, een enkele nog iets langer.

Ik zou het even moeten nazoeken, maar het staat me bij dat noch Wagner, noch Witte echt de uitvinder van de respectievelijke windleiplaten was.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 23:15:30 door 44. Reden: Inhoudelijke correctie van wezenlijk belang »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14252 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:33:58 »
Jan,

Om het onderzoek nog wat meer te begrijpen zoek eens op vortex.
Ongetwijfeld speelde dat hier ook mee

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14253 Gepost op: 22 oktober 2017, 09:24:33 »
Dat is aardig donker geworden... Of is dit nog maar het begin.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14254 Gepost op: 22 oktober 2017, 14:41:34 »
Haha... altijd als ik ergens aan begin staat me wel zo ongeveer een einddoel voor ogen, maar dat verandert vrijwel altijd gedurende het proces. Daarbij vraag ik me ook altijd weer af of in m'n doelen aan de resultaten aanpas of toch andersom. Hoe het ook zij, meestal ben ik met de bereikte eindresultaten wel tevreden. En daar gaat het toch om.

Maar goed, even terugkomend op die duistere wielen: ik wilde eigenlijk wel eens een keer iets anders dan altijd maar gewoon rood, vervuild en smerig of niet, maar toch rood.
Voor het idee heb ik er even een paar fotootjes bijgezocht, in Sonderausgabe I/97 van EisenbahnJournal, "Die Baureihe 50".

Plaatje nummer 90, 052 097, augustus 1974:



Ja maar en ho hoor ik nu zeggen, dat is een foto uit 1974, toen men al van plan was de damploks eruit te gooien en het dus niet meer zo nauw nam met het onderhoud en zo, dus zo hebben ze er in '67 vast nooit uitgezien.

Nou... plaatje nummer 94 dan, 50 4017 , april 1966, dus vóór 1967:



Ja ho maar weer hoor ik zeggen, dat is een FC-vijftiger, en die gingen er halfweg '67 uit, dus daar zullen ze ook zo zuinig niet meer op geweest zijn, dus geen goed voorbeeld.

Goed dan. Nog een voorbeeld, plaatje 97 uit EisenbahnJournal Special 2/94, 44 1383 gefotografeerd in februari 1960:



Nog één opmerking: ik gebruik foto's als ideeënbron, soms ook als leidraad, maar zeker niet om te kopiëren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14255 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:01:43 »
Ik weet niet hoor, het zal wel weer een eigenaardigheid van mij zijn, maar terwijl het hele gedoe nog lang niet klaar is kan ik het niet laten om toch alvast even te kijken hoe het gaat worden:



't Is nog veel te rood allemaal.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14256 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:54:16 »
Tender heeft ook nog veel rood, dat zal het visuele aspect zeker beïnvloeden.

Mvg Bas

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14257 Gepost op: 22 oktober 2017, 21:37:55 »
Jan,
Als je nu eens een lichte waas van vuil over het rood spuit ziet het er een stuk beter uit.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14258 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:23:50 »
Of maak er een belgische type 26 van :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14259 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:31:38 »
Och, we zien wel. Zoveel haast heeft het allemaal ook niet, want ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze vijftiger aan moet. Ergens wil ik er wel een Henschel MVR op bouwen, maar ik draai nogal als een kat om de hete brij heen, vooral omdat ik niet helemaal goed weet hoe ik dat aan moet pakken. Weinert heeft daar wel een (om)bouwpakketje voor, maar die is eigenlijk voor een 01 bedoeld dus die past niet helemaal vanwege de wat slankere ketel van de vijftiger. Bovendien zit er voor een vijftiger met Henschel MVR de verkeerde Turbospeisepumpe bij. Is natuurlijk ook wel weer op te vangen, maar het draagt niet bij aan de prikkel er nou eindelijk eens een keertje aan te beginnen.

Een andere mogelijkheid is nog eens grondig op zoek te gaan naar een vijftiger met deze constellatie (SD-ketel, ÜK-Führerhaus en Kabtender)die in de contreien van Lümmeln heeft rondgekard. Wat dat betreft geloof ik niet dat een Belgische versie aan die voorwaarde voldoet, hoe aantrekkelijk het ook mag zijn om zo'n groen geschilderd ding op m'n baan rond te laten lopen.  :D ;)

Hoe dan ook, het rood van zowel tender als dat onder de omloopplaten zal nog wel gemilderd worden, zodanig dat wielen en onderstel weer een beetje een harmonisch geheel gaan vormen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14260 Gepost op: 23 oktober 2017, 13:40:00 »
Hm. Bepaald niet simpel.
Heb er wel eentje gevonden, van een Bw verderop, met SD-ketel, Kabtender en vierkante stoomtoevoerleidingen, maar met een gewoon Führerhaus ipv een ÜK-Führerhaus. Bovendien zijn de treden onder de rookkastdeur iets anders, maar dat is wel te veranderen, en de voorloopas is voorzien van spaakwielen. Dat is ook geen probleem, daarvan heb ik er nog eentje liggen, dus die kan ik zo omwisselen.

Hoofdprobleem is het Führerhaus dus.
Uiteraard heeft Roco meerdere vijftigers in het programma (gehad), dus zal dat machinistenhuis wel als onderdeel verkrijgbaar zijn. Zoeken dus, 50 2840 van Roco, artikelnr. 43288, onderdeel 100159: NML  >:(
Andere lok, onderdeel 105428: NML  >:(
Kortom, na lang zoeken vond ik er eentje die nog leverbaar is, kosten: € 21,85

Even kijken welke alternatieven er nog zijn.
Het machinistenhuis van de 50ers is gelijk (Einheitslok, weetjewel?) aan dat van bijvoorbeeld de 01, en laat ik daar nu nog een slooplok van hebben liggen. Eigenlijk was het de bedoeling die weer op te bouwen, maar er missen nogal wat onderdelen die (bij Roco) niet meer verkrijgbaar zijn, dus dat voornemen is op de (heel erg) lange baan geschoven.



Maar van dat Führerhaus heb ik ooit de kleine vensterschermen verwijderd om er Stauschuten voor in de plaats te zetten, dus die operatie zou nu weer andersom moeten. Kleine vensterschermen zijn bij Weinert wel verkrijgbaar.
Zou - eventueel - wel te overwegen zijn. Misschien.

Weinert levert ook een Führerhaus voor de 50er, van witmetaal. Maar die kost volgens de prijslijst € 93,60
Het moet wel leuk blijven, nummerplaten moeten er ook nog bij besteld worden...

Dat wordt weer een nachtje slapen!
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 14:29:32 door 44. Reden: aanbieding! »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14261 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:40:07 »
O, en over nummerplaten gesproken - volgens mij heb ik een poos geleden een bestelling gedaan. Die zijn echter nog niet binnen, maar eens even nakijken hoe dat zit.
Als ik me goed herinner ging het om twee stel, bedoeld voor twee loks, de 94er, met nummers en bijbehorende bordjes voor BD Hannover en Bw Lümmeln:



En een stel voor een Mindener 44er, ook van Bundesdirektion Hannover:



En in de toonzaal voor nieuwe modellen heb ik het plaatje ook al laten zien, een gedekte wagen van Brawa:



Een hele poosje geleden vroeg ik me nog af hoe dat nou eigenlijk met die opschriften zat, en toen ik dat wist heb ik die wagen in een opwelling besteld, vandaar. Was al een tijdje in huis, maar was 'm alweer vergeten...

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14262 Gepost op: 23 oktober 2017, 23:13:31 »
Een donker onderstel is veel mooier! Bij model locomotieven die zo uit het doosje komen is het veel te (plastic) rood. Eigenlijk geen gezicht voor een stoomloc  :D
Een klein detail, de onderstellen van stoomlocomotieven waren niet altijd rood. In de DDR werden enkele 50ers en 52ers voorzien van een bruin onderstel (was blijkbaar goedkoper dan rode verf). Misschien ook wel eens leuk om na te maken ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14263 Gepost op: 23 oktober 2017, 23:39:48 »
Misschien leuk om na te maken, maar in Huize 44 wordt er toch aardig strikt gekeken naar wat er in de buurt van Lümmeln gebruikelijk en voorradig was. Dat ze aan de andere kant van het ijzeren gordijn rare experimenten deden, dat moeten zij weten, ik vermoed dat dat niet Vorschriftgemäß voor Lümmeln...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14264 Gepost op: 24 oktober 2017, 11:54:52 »
Van de rare experimenten die aan de donkere kant van het IJzeren Gordijn plaatsvinden, heeft men over het algemeen in Lümmeln geen weet.
Feit is, dat er wel verkeer tussen Oost en West plaatsvindt, zo komen bijvoorbeeld Reichsbahnlokomotieven van de BR 01.5 tot in Hamburg aan toe (met speciaal geselecteerde bemanningen, die zorgvuldig op de hoogte gesteld zijn van het gegeven dat, indien zij -onvoorstelbaar maar toch mogelijk- verblind door de kapitalistische schijn van het westen het oosten de rug zouden toekeren, in het oosten achtergebleven dierbaren daarvan wellicht gevolgen zouden kunnen ondervinden, meer bepaald gevolgen die in de categorie "onaangenaam" ondergebracht kunnen worden), maar Lümmeln bevindt zich niet op een dergelijke route. Wel wordt Lümmeln beroerd door Interzonenzüge, die echter, voor zover mij bekend,  bespannen zijn met door de DB gestelde trekkrachten.

Het verhaal dat de Reichsbahn wel  bruine verf gebruikt heeft in plaats van rood, niet zozeer omdat dit goedkoper zou zijn, maar meer omdat rode verf vanwege de uitgekiende meerjarenplannen tijdelijk niet leverbaar (wellicht was elders meer behoefte aan deze politiek getinte kleur) was berust wel op feiten. Echter, om hierboven aangeroerde redenen heeft men dat naar alle waarschijnlijkheid in Lümmeln nooit kunnen aanschouwen.

Dat een donker onderstel veel mooier is durf ik te bevestigen noch te betwisten, veeleer lijkt me toe dat dat een kwestie is van smaak.
Het is echter wel een gegeven dat de uitgesproken kleuren zwart en rood, waarmee een lokomotief wordt getooid voordat zij fabriek of AW verlaat...


Bron: google

...vaak al na korte tijd hun glans verliezen:


Bron: Wikipedia]

Zeker in de latere fasen van wat wij modelbouwers de "Periode 3" noemen, en ook nog in "Periode 4", kon, omdat men, met het einde van het stoomtijdperk in zicht, niet echt heel veel zorg meer aan het uiterlijk van de lokomotieven (en zeker niet die in de zgn. "lagere diensten") besteedde, waarnemen dat in vele gevallen het onderstel een donkere tint aannam, niet omdat in die kleuren geschilderd werd, maar omdat deze onderstellen de kleur aannamen van vet, vuil en viezigheid wat er in de loop der tijd aan bleef hangen:


Bron: Bahen im Rheinland

Echt in de nadagen van het stoomtijdperk (we hebben het dan over de eerste helft van de jaren '70) kwam het wel tot excessen, waarbij alleen nog de veiligheid een factor vormde bij onderhoud en instandhouding:


Stummiforum

Eerlijk gezegd betwijfel ik of deze lok nog wel de baan op mag. Vooropgesteld dat zij, in deze toestand, daartoe nog in staat is.

In mijn optiek speelt de vraag welke van de vier bovengenoemde gradaties van "vervuiling" (en alle daartussenin) het mooist is niet of nauwelijks een rol, mij gaat het er om op mijn modelbaan een situatie te creëren die als zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk kan worden ervaren.