Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:56:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3630388 keer)

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14010 Gepost op: 27 September 2017, 22:44:19 »
Of een rij bomen en struiken met doorkijkjes/openingen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14011 Gepost op: 28 September 2017, 11:10:59 »
Exact dat, Jerry. Er wordt aan gewerkt.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14012 Gepost op: 28 September 2017, 11:18:36 »
Jan,


Er gaan draden naar de graafmachine, welke functies heb je hierop ziiten ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14013 Gepost op: 28 September 2017, 12:05:31 »
Hij kan rood of blauw worden 8).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14014 Gepost op: 28 September 2017, 17:53:30 »
Zit er ook een werkende rokende dieselmotor in ?  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14015 Gepost op: 28 September 2017, 18:22:17 »
Dat is om de graafmachinist, zijn eigen thee of koffie te zetten.
Dan kan hij door graven. hihihi

gr Sebas

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14016 Gepost op: 28 September 2017, 20:30:51 »
Wel een gaaf machinerieke. Wiking? Kunt daar iets te slopen zetten als afleiding.

Ciao Bas

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14017 Gepost op: 28 September 2017, 20:44:58 »
Denk eerder KIBRI
En te slopen kan je niks neerzetten
Hij hep de bodum verwijdert  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14018 Gepost op: 28 September 2017, 22:26:20 »
Blauw is rechts en rood is links, en daarmee zijn alle speculaties zoals die over rokende dieselmotoren, koffie- en theeapparaten  en kameleonieke eigenschappen verworden tot uit de wereld geholpen mythes.

De Menck-dragline stamt uit het programma van Kibri, dit specifieke model is al jaren oud en destijds onderdeel van een bouwdoos van een ponton (of iets van dien aard). Het model is echter vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar onder cat,nr, 11283 (zie ook hier.

Nog even iets om over na te denken:



Bij mij ontbreken die diodebruggen en ik heb nooit iets van snelheidsverschillen gemerkt, maar dat moet ik toch nog maar eens grondig gaan bestuderen.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2017, 23:05:15 door 44 »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14019 Gepost op: 29 September 2017, 11:05:44 »
Jan,

Bij mij ontbreken die diodebruggen en ik heb nooit iets van snelheidsverschillen gemerkt, maar dat moet ik toch nog maar eens grondig gaan bestuderen.
Studeer maar lekker, maar de verklaring is vrij simpel. Je motor heeft een bepaalde spanning niodig om te rijden. Je decoder heeft nog wat verliezen. Zolang de voedingsspanning op der ails groter als de som van motorspanning en verleizen zul je niets merken van variatie in de voedingsspanning. Als je proefje wil doen doen maak dan een stevige helling > 3%. Je cruisecontrol van je decoder zal dan ogenblikkelijk de spanning op de motor verhogen om het toerental gelijk te houden. Als de voedingsspanning te klein is zal dat niet gaan -> toerental verlaging -> trein vertraagd.
Dit soort verschijnselen heb ik je nog noiit over horen klagen, dus ik verwacht dat je voeding groot genoeg is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14020 Gepost op: 29 September 2017, 14:19:02 »
Ah! Dat zal het zijn. In een draadje elders in dit fijne forum werd al vurige betogen gehouden over de al dan niet aanwezige noodzakelijkheid van zo'n voorziening. Tijdens de vluchtige observatie die ik heb kunnen doen was ik ook niet in staat enige verandering in snelheid te constateren, nadat de trein waarmee het experiment werd uitgevoerd in de meldsectie arriveerde.
De voeding is gewoon die dikke trafo van Roco, die in vroeger tijden met de Multimuis/versterker in startsets werd geleverd. Drie Ampères dus, en in het schaduwstation bevinden zich doorgaans niet meer dan een zes- (of hooguit zeven)tal treinen, waarvan er maximaal twee tegelijk onderweg kunnen zijn.

Onlangs per post gearriveerd uit Vierheim: vier stuks Gittermaste met lampen bovenop. Een mooi aanbod van de directie aldaar, dat niet kon blijven liggen naar mening van de directie alhier. Dus zullen twee van die vier t.z.t. een mooi plekje vinden op het terrein van de Dieseltankstelle:



De eerste lantaarns die in Lümmeln geplaatst zullen worden!
O nee, wacht even, in de stad zelf staan er ook al een paar:



"Ja, maar dat zijn dummies!" hoor ik jullie nu in koor roepen. Inderdaad, dat is zo, en dat komt vanwege mijn maar al te bekende aversie tegen toeters, bellen  en lichten. Dat is ook zo, maar wie zegt dat die lichtmasten worden aangesloten?
Hoewel... tegenwoordig beslis ik niet meer helemaal alleen, heb ik gemerkt...
« Laatst bewerkt op: 29 September 2017, 14:47:29 door 44. Reden: ook weggehaald »

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14021 Gepost op: 29 September 2017, 18:43:48 »
Jan,

Ik zit te lezen in een boek over Altenbeken, en kwam deze foto tegen:



Mooi plaatje uit 1969, super avondlicht! MIsschien goed voor de kleuren van de muur en de opslagtanks, en de algehele groezeligheid van de omgeving. Wat ook opvalt is de grote hoeveelheid lichtmasten....

Walter

(Bron: Altenbeken Band 3, Bernard Huguenin & Karl Fischer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14022 Gepost op: 29 September 2017, 19:09:27 »
Als je die foto bekijkt heeft Jan de ketels en betonbak toch wel heel goed getroffen. (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14023 Gepost op: 29 September 2017, 19:31:18 »
Absoluut een mooie foto, heerlijk sfeertje!
Het enige dat niet echt in m'n straatje past zijn de EDV-gerechte Loknummer, maar verder...
Inderdaad veel lichtmasten, maar in Lümmeln zal het ook niet bij die vier uit Vierheim blijven. Omdat het werk in een Bw, en zeker in een Bw voor met name goederentreinloks, dag en nacht doorgaat zal voor afdoende verlichting voor in de donkerder uurtjes gezorgd moeten worden. De masten uit Vierheim, met de dwars geplaatste lampekappen, zijn op het randje qua moderniteit. Ik had begrepen dat die net rond "mijn" tijd voor het eerst in het wild werden losgelaten. Een tijdperkje ouder zijn deze bijvoorbeeld:



Of die met een dubbele lamp, kan ook nog.
Wat er ook zeker weten moet komen is een klok. Van mij hoeft ie niet te lopen, maar voor het oog moeten de Preisermachinisten wel kunnen zien hoe laat het is.


@Joke: dank je voor het compliment! De betonbak is bij mij misschien zelfs nog ietsje tè verouderd... En hij is ook wat lager, eigenlijk heb ik de indruk dat de tanks op de foto in een lege Kohlebansen, die niet meer als zodanig in gebruik is, zijn geplaatst.
Zo'n bakstenen hok (rechts op de foto) kun je overal wel kwijt, ergens in een Bw.
Verder zie je dat het er hier best wel krap aan toe gaat, iets wat ik ook probeer te vangen in mijn weergave van Lümmeln.

Grote klasse, die foto! Bedankt daarvoor!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14024 Gepost op: 29 September 2017, 21:15:50 »
Iets wat ik nooit, maar dan ook nooit aan wie dan ook zou vertellen is dat ik een geweldig genoegen kan beleven aan een paar (letterlijk, dus 2) treinen die onophoudelijk rondjes rijden op m'n baan. Daar kan ik wel uren achtereen naar kijken, met een kopje koffie of een handje ulevellen bijvoorbeeld. Maar met zoiets kinderachtigs kun je als serieus modelbouwer natuurlijk niet te koop lopen, dus dat hou ik mooi voor me.
Vanavond kwam aan dat sublieme genoegen een abrupt einde toen, na een bliksemsnelle actie als Stellwerker, de 44er van dienst op een ander spoor in het Sbf werd geleid - de lok ontspoorde op de in afgebogen stand liggende meegebogen wissel, daar waar andere loks, ook de beide andere 44ers, eerder zonder problemen door waren gereden.
Een zorgvuldige analyse leerde dat het euvel niet zozeer aan de lok zelf lag, verrassend genoeg, maar aan het spoor, waarvan één van de railstaven net vóór de wissel een heel lichte deuk vertoonde. Na enig wrikwerk met een klein formaat breekijzer was het deukje al ras weggewerkt, waarna het probleem uit de wereld leek te zijn.

De 44er in kwestie:



Wat me er aan doet denken dat voor deze lok een tijd geleden nieuwe nummers zijn besteld, zodat ze voortaan als Mindenerin door het leven kan gaan, in plaats van als een Wuppertalerin.



Toch eens kijken wanneer die bordjes zijn besteld, en of ik ze wel ècht heb besteld, voor ik ga drammen waar ze blijven.