Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
Vandaag om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
Vandaag om 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3836609 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13980 Gepost op: 25 September 2017, 08:52:03 »
aande ingang van je BW
Dat is einde of begin van een blok
Ze komen immers uit een blok het BW in , of gaan het BW uit en komen in een blok terecht  ???

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13981 Gepost op: 25 September 2017, 12:49:12 »
Nee, zo zit het niet helemaal. Blokken vind je op "de vrije baan", oftewel: het traject tussen twee stations is verdeeld, of kan verdeeld zijn, in een x-aantal blokken. Die worden dan bewaakt door de zgn blokposten.
Doorgaans spreekt men in het geval van een station niet over "blokken", hoewel het dat natuurlijk technisch gezien wel is, maar omdat er meerdere sporen zijn waar ook meerdere treinen tegelijkertijd kunnen zijn (in tegenstelling tot een blok, waarbinnen zich telkens maar één trein tegelijk mag bevinden) wordt een station niet als "blok" gezien. Echter, net als bij een blokpost wordt ook een trein die het station verlaat of binnenkomt voorgemeld of teruggemeld.

Omdat een Bw (normaal gesproken) binnen het station ligt, en dus deel uitmaakt van het geheel, vormt zo'n Bw geen blok op zichzelf. Het seinhuis waar ik het hier over heb dient uitsluitend als bedienpost voor de in het Bw aanwezige wissels, en als neventaak (zou kunnen dan, zo stel ik me dat voor) kan het de aankomstmeldingen van binnenlopende lokomotieven in ontvangst nemen. Da's alles.

Maar ik ben er nog lang niet zeker van of er wel zoiets gaat komen, hopende dat die onzekerheid lopende het onderzoek naar de gang van zaken zoals die zich destijds in werkelijkheid voordeed een passend einde zal vinden.

Ondertussen houd ik me, voor zover andere taken en bezigheden dit toelaten, bezig met het mangat, waarbij de voortgang in zekere zin behoorlijk belemmerd wordt door het hebben van geen idee hoe ik het wil gaan hebben. Daarbij laat mijn schild ende betrouwen waar ik me normaal gesproken op verlaat, het vermogen te plannen tijdens de werkzaamheden, me nu toch schromelijk in de steek.
Nu ja, het seizoen is toch bijna ten einde, zodat straks een heerlijk lange winterslaap genoeg gelegenheid zal bieden het één en ander in alle rust te overdenken. Althans, dat hoop ik.



Waar mij enige tijd geleden de stuipen op het lijf gejaagd werden door berichten over Brawa-Umbauwagens die uit de rails zouden lopen en zo, werd ik kortelings wederom uit mijn gezapige genoegzaamheid opgeschud, nu door berichten over Silberlinge van Piko die, al dan niet kortgekoppeld, eveneens dat soort verschijnselen, ontsporingen door overbuffering en dergelijke, zouden vertonen.
Nu wil het geval, zoals u ongetwijfeld al had vermoed, dat zich ook in mijn bestand enige Piko-rijtuigen bevinden, waaronder -inderdaad- ook enkele Silberlinge.

Met behulp van enkele korte metten de betreffende wagens gezamenlijk met een tweetal Roco-Silberlinge alsmede een V100 van hetzelfde merk als passende trek- en duwkracht op de rails gezet en een aantal rondes, als zowel geschoven als getrokken trein, laten proefrijden.

Een redelijk goede weerslag van de testresultaten is in het speciaal daarvoor vervaardigde ubuisfilmpje waar te nemen:

<a href="https://www.youtube.com/v/KNgkZFMnGPY&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KNgkZFMnGPY&amp;feature=youtu.be</a>

De tijdstippen waarop de beide wagens zijn aangeschaft kunnen, met een verschil van enkele jaren, toch tamelijk ver uiteenlopend worden genoemd.
Misschien...

Citaat van: waldberg
[...] en wagenbodem is bij sommige lichtingen Piko Silberlingen zodanig [...]

...heb ik gewoon wel mazzel gehad.   
« Laatst bewerkt op: 25 September 2017, 14:25:30 door 44 »

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13982 Gepost op: 25 September 2017, 16:16:50 »
je zou zo aan de slag kunnen bij Pro-rail.
Rails leggen is ook een vak apart.  ;D
Ik spreek je komende zaterdag nog wel even tijdens de modelspoorbeurs bij jou in STAD!

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13983 Gepost op: 25 September 2017, 16:29:44 »
 :o wat een groot wit vlak
is ie filmpie ontsnapt
Ik dacht als je komende uit dan verlaat je iets als laatste blok
En of je een station of een BW binnen komt hier stopteen blok
Daarom kan je volgens mij gewoon een loc daar ophouden
Aan melden bij (stationof volgende blok of station)en is een blokpost/baanwachters huis (je) een goede oplossing,en de man kan met de moped naar alle wissels en zelfs de draaischijf rijden om deze te bedienen   :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13984 Gepost op: 25 September 2017, 17:22:58 »
'k Weet niet, Erwin, of ze dat daar bij Prorail zien zitten, met een stuk opvoedkunde en portie kunstgeschiedenis. Volgens mij moet je daarvoor geleerd hebben.
Zaterdag kom ik zeker wel even buurten, ik heb ook wel weer eens zin in bal met kledder bij de koffie.
En als het goed is heb je dan nog wat voor me meegenomen.  ;)

Ik heb het filmpje vervangen door een herziene editie, Jerry. In de titelrol van het eerste stond een grove fout, en dat kan natuurlijk niet; opvoedkundig gezien zou dat niet verantwoord zijn.

In een onbewaakt ogenblik nog even een naadje dichtgesmeerd:



Natuurlijk heb ik, zuinige mieter, weer te weinig aangemaakt:



Ach ja, wat wil je ook, met kennis over protodynastieke schminkpaletten in je bagage...
« Laatst bewerkt op: 25 September 2017, 19:14:37 door 44 »

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13985 Gepost op: 25 September 2017, 18:24:20 »
Goedenavond Jan.

Je bent aan het denken over een Mangat?
Maar je kunt toch overal redelijk tot goed bij komen, om het probleem op te kunnen lossen.

Of lees ik het verkeerd? Bedoel je iets heel anders?

Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13986 Gepost op: 25 September 2017, 19:12:25 »
Hoi Sebas,
jazeker wel, het "mangat" zit zelfs direct vooraan, meteen achter het mengpaneel. Het wordt hier bij gebrek aan een beter woord mangat genoemd, maar eigenlijk is het niet bedoeld om, zoals normaal het geval is, van onderaf iets dat zich achterop de baan bevindt bereikbaar te maken, maar juist om van bovenaf bij de ("ondergrondse") oostelijke kop van het Sbf te kunnen komen. Dat is eigenlijk het enige plekje waar ik niet echt goed bij kan.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2017, 19:57:29 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13987 Gepost op: 25 September 2017, 22:05:09 »
”Hallo Herbert! Wie geht's ermee? Tijdje geleden alweer”
“Tach Gerhard! Danke für je interesse. Ja, wat zal ik zeggen, een beetje winderig, maar daar heb ik zelf niet zo'n last van. Lukt het een beetje met het opvullen van de blote plekken naast de naad?”



“Ja, gaat wel. Alleen die Spachtelzooi droogt zo allemachtig langzaam. Eigenlijk moet er nog een laagje op, maar ik wil toch liever eerst wachten tot het droog is.”
“Nou ja, het heeft ook geen haast. Morgen is er weer een dag, al zijn er dan mensen die beweren dat sinds zaterdag de wereld is vergaan, maar zolang dat van hogerhand niet wordt bevestigd, moeten we gewoon maar wat dooremmeren hier.”
“Ach, veel meer dan een losgeslagen plaatselijke knol in Hengelooo heeft het ook niet om de hakken gehad. Die hebben ze trouwens ook al weer gevangen, geloof ik. Hopelijk kunnen ze 'm daar weer op 't goede spoor krijgen.“
“Laat me niet lachen... een Haflinger in 't goede spoor krijgen. Die beesten sporen voor geen meter. 't Zal me niks verbazen als die knol die van geen worst nog weet vandaag of morgen hier ergens voor een deur staat!”

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13988 Gepost op: 25 September 2017, 23:05:10 »
Hoi,
Last van ontsnapte letterlijke en figuurlijke Paardenkrachten daar bij jou en in Hengelo of brombiertjes :) ?
Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2017, 01:42:10 door NS264. Reden: Pk, Newton en ergens een n in de spelling. »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13989 Gepost op: 26 September 2017, 11:55:16 »
Beetje broekhoest denk ik Koen, meer niet.

D'r zit wat schot in de boel, al schiet het nog niet echt op. Na een nacht nadenken vond de spatelmassa het nog niet nodig om al droog te zijn, daarom heb ik maar een beetje nat-in-nat-achtig gewerkt vanmorgen. Als dat maar goed gaat...







"Psst... niks zeggen en niet omkijken... d'r zit een haflinger achter je!


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13990 Gepost op: 26 September 2017, 12:21:44 »
Hallo Jan, Als dit plaatje een aanwijzing is voor de bestemming van het gebouwtje, dan zeg het wordt een stel voor de Haflinger (y)

grt. Ric.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13991 Gepost op: 26 September 2017, 12:22:28 »
Correctie stel is stal

grt Ric.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13992 Gepost op: 26 September 2017, 14:16:13 »
Hoi Ric,
je kunt eventueel ook je bericht nog achteraf wijzigen, dan hoef je er niet speciaal een extra bericht voor aan te maken.  ;)
Maar 't wordt zeker geen stal, ondanks het feit dat in sommige kringen een actief ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd mbt het fokken van dit ras, lopen er nog steeds te veel van die beesten rond, en alle anderszeggende berichten ten spijt is er nog steeds volop Nachwuchs, toch wordt een stal voor af en toe langslopende hinnekende lastposten als een overbodige luxe beschouwd.

Alweer ettelijke dagen struikel ik geregeld weer over die schuifdakwagens, en hoewel ik, positief denkend en vol goede bedoelingen, probeer een band met die dingen op te bouwen, wil dat nog maar steeds niet erg lukken.
Daarom denk ik dat ik ze toch maar ik de rubriek Vraag & Aanbod werp. Onder het kopje Aanbod dan, dat spreekt.
Voor de trouwe lezertjes hier alvast een stiekeme vooruitblik:

« Laatst bewerkt op: 26 September 2017, 15:26:44 door 44. Reden: wand veranderd in dak, voor een beter begrip »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13993 Gepost op: 26 September 2017, 19:09:00 »
Struikelen, en dan nog geregeld,...toch een indicatie dat er een nieuwe bril nodig is ;D. Of opruimen, dat wil ook wel eens helpen, wordt mij verteld. Zoals alle adviezen, catelogiseer ik deze meestal onder; leuk voor iemand anders 8).
Als oplossing voor die bocht, zou je misschien aan de binnenkant van de bocht een laadperron, meebuigend met de bocht, met een gebouw/goederenlood(sje) er aan vast kunnen zetten. Voormalige factage of veelading voor je Hafflingers, of zo.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13994 Gepost op: 26 September 2017, 21:15:22 »
Zolang ze nog niet uit de weg geruimd zijn en ik ze te pas en te onpas tegenkom blijf ik ze zien, daar heb ik geen bril voor nodig. En als ik ga opruimen, vind ik niks meer terug zonder eindeloze zoekexpedities te ondernemen. Dat lijkt een goede oplossing voor die wagens, natuurlijk, maar toch bestaat dan de kans dat ze ooit weer eens opduiken, en dat is dan ook weer niet de bedoeling. En als ik er iemand anders mee kan blij maken is dat toch veel mooier?

Een laadperron langs en spoor waar elk moment een binnenkomende of uitrukkende lok langs moet lijkt me niet zo handig. Maar je brengt me wel of een idee: als coulisse een worstfabriek. Of nee, nog beter: Frolic of Chappi of zo. Hoewel... daar is ook niet echt veel ruimte voor:



Toen ik het ontdekte, realiseerde ik me dat het hier op het forum ook al eerder was gemeld: Modellbundesbahn gaat nog even een beperkt aantal dagen open. Zoals het er nu naar uitziet gaat het me deze keer lukken om er (alsnog) een keertje heen te gaan. Ik ben heel benieuwd!