Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3632385 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13530 Gepost op: 03 August 2017, 18:38:03 »
Ik denk dat Jerrytrein deze bedoelt:

http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?t=31332&start=12
http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?t=32539

Die zijn van gebruiker "St. Goar", echter om al zijn draadjes te zien moet je wel lid zijn/ingelogd zijn. Maar het is een begin  :)

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13531 Gepost op: 03 August 2017, 18:55:09 »
Dank je, Martijn  (y)
gr. Ed

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13532 Gepost op: 03 August 2017, 18:59:51 »
Martijn
thanks  (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13533 Gepost op: 03 August 2017, 19:33:10 »
 Jan dat doet me eraan denken dat ik naar aanleiding van jou draadtje eens witte gekocht heb, elke keer als ik eraan wil beginnen zijn ze me te klein en pak ik de geschilderde. En ja preiserlein zijn de mooiste heb al een tamelijk grote verzameling inclusieve geschenkte waar ik nog een oplossing of verhaal voor moet vinden, zoals de slaapwandelaar. ;)
gr Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13534 Gepost op: 03 August 2017, 20:10:34 »
Je weet me ook elke keer weer te verbazen, Joke. Zonder een spier te vertrekken leg je het halve Delftse startenplan even neer met straatsteentjes die in 1 : 87 kleiner dan klein zijn, metsel je even een messing rongenwagen in elkaar terwijl je en passant even een nieuwe soldeertechniek uitprobeert en onder de knie krijgt (of andersom, dat weet ik niet zeker), maar voor het schilderen van een paar poppetjes schrik je terug?
Dat is nu toch werkelijk geen heksentoer. Een paar kleurtjes, een fijn penseeltje en tussen de droogpauzes door af en toe even een paar minuutjes, meer is er niet voor nodig.



@Jerry & Martijn: dank voor de links naar de autootjes van St.Goar. Zijn draadjes op Stummiforum had ik al geruime tijd in de gaten, mooie bron van informatie, net als zijn eigen website. Dat er een grote mate van overlap tussen zijn Stummidraadjes en z'n website bestaat, mag vanzelfsprekend worden genoemd. Naar mijn mening is dat echter geenszins storend.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13535 Gepost op: 04 August 2017, 16:44:37 »
Dat met dat amputeren dreigt helaas een beetje tegen te vallen. Alleen in de motorwagen is het interieur "verhoogd", dit vanwege de eronder liggende motor, cardanas en worm/tandwieloverbrengingskasten. In de bij- en stuurstandwagen zijn de bankje wel in hun geheel aanwezig, hoewel ook daar zo her en der wel een teen en/of een knie gesnoeid zal moeten worden.






jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13536 Gepost op: 04 August 2017, 18:22:29 »
Ze is ook bang dat dr hoofd dr af moet zo te zien  ;D
Daarzijn die china town goed voor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13537 Gepost op: 04 August 2017, 22:08:59 »
Waarachtig, ze heeft wel die houding, als je het zo bekijkt. Ik zal haar even gerust stellen en het mes uit zicht leggen.

Dan denk je dat je aardig wat hebt, elf popjes aan een rekje, maar eenmaal verdeeld is het eigenlijk helemaal niks:



En dan te bedenken dat ik de VS nog vergeten ben ook!  :o

Conclusie: d'r moeten meer pupkes bij.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13538 Gepost op: 04 August 2017, 22:33:07 »
Ben na m'n vakantie wat achterstallig leesvoer aan het wegwerken. En dan stuit ik op dit plaatje:



Ik dacht oprecht dat het een voorbeeldfoto was. Pas bij nadere bestudering viel me her en der op dat het toch echt een modelopname was (afstand strijkregels, dat soort niet weg-te-werken spul). Wow, dus. Goed gelukt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13539 Gepost op: 04 August 2017, 23:05:16 »
Hoe Reinout het allemaal precies in elkaar geknoopt heeft, zou ik weer even na moeten kijken. Maar voor zover ik me kan herinneren, werkt men ook in Kelberg met het al dan niet doorgeven van (voedings)spanning: een sleutelbeveiliging waarbij met een sleutel niet alleen een slot, maar meteen ook een aan/uit-contact wordt bediend.

't Is bij mij inderdaad geen mechanische beveiliging. De aansturing met messing buisjes en draadeindes en deursloten oogt misschien erg mechanisch, maar uiteindelijk zitten achter al die metalen onderdelen een schakelaar die het mechanische omzet in een elektrisch stroompje/spanninkje. Dus, zoals Jan zegt, "meteen wordt ook een aan/uit-contact bediend".

Het is echter niet zo dat de afhankelijkheden nagemaakt zijn met het wel/niet doorgeven van de spanning. Al die afhankelijkheden heb ik in een arduino geprogrammeerd. Ik kan persoonlijk met programmeren makkelijker en sneller zaken voor elkaar krijgen dan met tientallen draadjes en diodematrixen en weet ik niet wat ik nog meer nodig zou hebben ;)

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13540 Gepost op: 04 August 2017, 23:21:02 »
De functies zijn weer in orde, nu digitaal regelbaar. Dat wil zeggen: adres geprogrammeerd, Vmax ingesteld en de optrek- en afremvertraging teruggebracht tot 0.

Hé! Oh? Hm.... Optrek- en afremvertraging staan bij mij bijzonder hoog in het lijstje van nuttige eigenschappen van decoders! De Vmax is het allerbelangrijkst, zeker omdat er wel eens kroost aan de knoppen zit. Maar door die vertraging stevig in te stellen (tot stilstand komen duurt bij mij, uit m'n hoofd, 5-10 seconden en optrekken is nog wat erger) is het rijgedrag, ook met kroost aan de multimaus-knop, netjes ende mooi.

Ik kan me voorstellen dat het voor de doorrijdende treinen op de hoofdbaan lekker is als ze gelijk vanuit het schaduwstation op de gewenste snelheid rijden. Is dat de reden voor de '0'?

(Ik heb de indruk dat veel mensen het overigens niet zo op hebben met die vertraging. Omdat ik zelf er nogal fan van ben vraag ik bij deze dus maar even door.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13541 Gepost op: 05 August 2017, 11:43:31 »
Aha! Reinout is weer terug.  ;D

1. Dank voor je compliment!  :D
2. Oja, die Arduino was ik vergeten. Maar ach, is er nou werkelijk zoveel verschil tussen schakelaar aan/schakelaar uit en het geen spanning als 0 en wel spanning als 1?
3. Dat is een leuk discussiestuk, wel of geen vertraging? Ik schreef dat ik zowel de optrek- als de remvertraging op 0 had gezet. An sich ben ik, net als jij, ook wel fan van die "vertraging", je kunt daardoor met een modeltrein het gedrag van een echte trein vrij goed simuleren.
Echter, ik bemerkte dat, hoewel ik mezelf op verstandelijk vlak als redelijk begiftigd beschouw, in "noodgevallen", dus als de boel snel moet worden stopgezet teneinde te voorkomen dat een en ander in de soep loopt, bij mij eerder de impuls opkomt de regelaar dicht te draaien dan de STOP-knop in te drukken. Als dan het materieel met een vertraagde optrek- afremregeling rondkart, zijn de gevolgen vast wel voorstelbaar.

Natuurlijk is het leuk om een lokomotief (of trein) zo (met vertraging) te rijden dat op de juiste plaats halt gehouden wordt (bijvoorbeeld voor een sein of de kuil van de draaischijf, wanneer de brug nog niet naar het juiste spoor gedraaid is), maar minder fijn is het uitkienen wanneer (ongezien) in het schaduwstation tot op centimeters nauwkeurig gestopt moet worden. Het laatste was (is) voor mij reden de vertraging op 0 te zetten, zodat de lok/trein ook daadwerkelijk stopt als de regelaar op 0 gedraaid is. Dan de inertie van de massa maar handmatig simuleren.
Overigens ben ik nog aan het uitproberen of die "0" inderdaad wel verstandig is, want door een al te abrupt stoppen kunnen er ook ongewenste dingen gebeuren. Wellicht dat die 0 nog wordt omgezet in een 1 of nog hoger, zodat er niet meer spontaan ontkoppeld wordt of de boel ontspoort door een plotselinge stilstand (gecombineerd met de in dit geval daadwerkelijk aanwezige inertie).

Ik geef toe, rijden met vertraging is leuker dan zonder, maar dat amusement weegt niet op tegen ontspoorde loks en wagens in het SS, waar niet dan met grote moeite het spul weer vandaan gehaald kan worden. Daarover las ik trouwens op DSO een stukje: bij (de Duitse) Aldi bood men zo'n grijpknijper aan, die doorgaans door groenwerkers in parken en dergelijke worden gebruikt om vuil te rapen. De auteur van dat stukje gebruikte zo'n grijpknijper voor situaties zoals hierboven omschreven.

Voor de Nebenbahnknatter zijn nog wat reizigers geronseld:



Met elkaar zijn het er nu 36 stuks, dat zou voor 2,5 railbus (de VS is voor bijna de helft bagageruim) voldoende moeten zijn.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13542 Gepost op: 05 August 2017, 12:51:09 »
Was er een witte party in het dorp?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13543 Gepost op: 05 August 2017, 13:16:45 »
 ;D

Het schilderen gaat best snel, het drogen neemt de meeste tijd in beslag, zelfs al is het Vallejo-verf.
En ik moet mezelf dwingen de verf goed te schudden voor gebruik, anders dekt het niet goed en krijg je een rare glans, waardoor je het later nog een keertje mag overdoen.
En niet te lang in hetzelfde kleurtje doorkwasten, als je tenminste een beetje diversiteit wil.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13544 Gepost op: 05 August 2017, 13:42:42 »
Die grijpknijper is dacht ook bij actie on te koop
Ik heb er 2
heel makkelijk