Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 18:24:53
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:09:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 18:03:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:01:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3768053 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13215 Gepost op: 19 June 2017, 22:51:45 »
Hoi Wim,

de ballast komt van Koemo. Mengsel van gelijke delen R10 en R15.



Voorraaddje kabelgoten Form I geverfd, en voor de zekerheid (ik had toch nog wat verf over) een paar Form II:


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26401
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13216 Gepost op: 19 June 2017, 23:09:13 »
Bedankt voor je hulp !!  (y)

mvg,
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13217 Gepost op: 20 June 2017, 17:48:23 »
Graag gedaan, Wim.
@Noordernet: de reizende goederenwagen... komt me bekend voor. Ik geloof, dat dat iets is van vóór mijn tijd hier op 't forum.

Voordat er met die kabelgotentrekkerij verdere stappen konden worden gedaan, moest eerst nog even worden uitgevogeld hoe het verloop van de goten naar/van de Gleissperre er uit zou moeten gaan zien. Daardoor werd ik er aan herinnerd dat ik had gemerkt dat het ding niet meer echt lekker liep. Daar na de gotentrekkerij de ballast gaat aangebracht worden en alles behoorlijk definitief gaat worden, leek het mij niet onverstandig er voor te zorgen dat ook die Gleissperre onberispelijk functioneert.

Dus eerst maar even een diagnose stellen.

Het motortje smoort zichzelf voordat het zichzelf afschakelt.

Hoe kan dat? Aandrijving er onder weg solderen/schroeven en op de testbank met het ding.



Te zien valt er eigenlijk niet veel, maar het lijkt alsof het tandwiel, dat door de worm op de motoras in beweging wordt gebracht, het einde van de schroefdraad al heeft bereikt voordat de motor zichzelf kan uitschakelen, waardoor de motor wel wil draaien, maar niet kan. En op den duur is zoiets funest, als ik me niet vergis.
Dus het hele zaakje maar eens gedemonteerd en kijken wat er aan scheelt, en dan blijkt ook nog eens dat het tandwiel op het draadeind nogal stroef draait.



Draadeind en tandwiel van elkaar gescheiden, schoongemaakt en, voorzien van een drupje olie weer verenigd. Toen ik de boel weer in elkaar wilde zetten, viel me op dat het stuk draadeind (met daarop het tandwiel) op twee manieren geplaatst kan worden, en bovendien dat dat wel iets uitmaakt. Conclusie: nadat de aandrijving destijds is gereviseerd, is deze verkeerd weer in elkaar gezet, want nu, met het draadeind/tandwiel andersom gemonteerd, loopt het weer als een zonnetje.



Nadat de aandrijving weer op z'n plek is teruggezet, functioneert ook de Gleissperre weer naar behoren.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13218 Gepost op: 20 June 2017, 21:18:08 »
Prachtige motortjes hoor, die oude Lemaco's. En ook nog eens onverwoestbaar, zoals hier maar weer is aangetoond!
Het grote voordeel vindt ik ook dat je goed hoort dat 'ie het doet!
Alleen eventuele toeschouwers willen nog wel eens verontrust reageren op het onderaardse kabaal... :D

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13219 Gepost op: 20 June 2017, 21:39:38 »
Tja, simpel maar eenvoudig, wat wil je nog meer?

De trekdraadkanalen rond de DKW -voor de trekdraden van de aandrijfkasten van de DKW zelf en van de Zwischenriegel tbv "wissel 2b"- liggen nu ook op hun plek. De twee voor de aandrijvingen van de DKW worden onder het wissel zelf door naar de andere kant geleid, waar ze dan met die voor de Riegel (die er via een Ablenkung bij komt) verenigd worden, zodat na die Ablenkung drie "Doppelleitungen" in een kanaal Form II, wederom onder een spoor door, verdergaan. Een en ander van eindpunt naar seinhuis gezien, als je snapt wat ik bedoel.



Maar eigenlijk ben ik niet zo tevreden over het stukje tussen de aandrijfkast van 2b. Je ziet daar een Form I en een Form II naast elkaar liggen, en naar mijn gevoel klopt daar iets niet helemaal.



Dat ga ik nog even verder bestuderen.
Oja, dat zei Wolter laatst nog:

Citaat
... onderzoekende stijl ...

Als je weet hoe het in het echie zit, kun je het in model beter namaken.  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13220 Gepost op: 21 June 2017, 08:30:27 »
Voor degenen die geen idéé hebben hoe dat nou eigenlijk werkt met die trekdraden even een zijspoortje:

Door in het seinhuis aan een hendel te trekken, kan men een wissel of sein (of Riegel, of Gleissperre) van stand doen veranderen. Beweegt men de hendel weer in tegenovergestelde richting, dan gaat het sein of wissel in de oorspronkelijke stand terug.
Kijk je ergens halverwege naar zo'n trekdraad, dan lijkt het alsof er per sein of wissel twee draden lopen. Dat is schijn, want in feite is het één en dezelfde draad. Deze draad ligt in een lus, net als een elastiekje over twee lego-wieltjes, door aan het ene wieltje te draaien gaat ook het andere draaien. Bind je nu halverwege iets aan het elastiekje vast, dan zal dat, als je aan het wieltje draait, ook gaan bewegen.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13221 Gepost op: 21 June 2017, 09:16:37 »
naar mijn gevoel klopt daar iets niet helemaal.


Vooral vreemd links onder waar een form I na een enkelvoudige Rollenkast opeens een Form I en een II wordt. Dat past nie, moet een lange worden, zoals plaatje 77 in Stellwerke (2)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13222 Gepost op: 21 June 2017, 09:21:08 »
Je bedoelt zo eentje van 40 naar 140 mm... dat ik daar niet aan gedacht heb...

Maar afgezien daarvan, ik vind zo'n Form I naast een Form II ook vreemd aandoen. Het dradenpaar dat uit het Form II-kanaal komt, kan zo onmogelijk in de Ablenkung terecht komen, die sluit niet aan op de opening.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2017, 09:23:08 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13223 Gepost op: 21 June 2017, 09:26:38 »
Als ik nou eens zou gaan lezen...  plaatje 77 toont twee Ablenkungen die in één kast zijn ondergebracht. Dan kan inderdaad een lange kast het hele probleem logisch doen worden en zodoende probleem af laten zijn.  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13224 Gepost op: 21 June 2017, 10:40:35 »
Even snel van een stukje Evergreen een kastje gemaakt, maar dat is 'm nog niet. Te kort, en bovenop zit geen ribbelblikstructuur, al valt met dat laatste nog wel te leven.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13225 Gepost op: 21 June 2017, 21:34:08 »
Lastig hoor, dat werk. Je kunt nooit eens even iets rustig afmaken.
Toch is het gelukt een ander kastje te fabrieken. Nog steeds geen ribbelblikstructuur, maar ik geloof dat dat niet eens zo hindert.



Natuurlijk is er wel een grasvezeltje in de verf van het deksel gekomen, maar ook dat valt van een afstandje wel mee. En mocht het toch in het oog blijvn steken, dan kan ik het er altijd nog afkrabben.

Van enige afstand, of in dit geval liever gezegd, van enige hoogte:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13226 Gepost op: 21 June 2017, 22:22:37 »
 ??? als leek vind ik t r wel fraai uitzien zo

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13227 Gepost op: 21 June 2017, 23:25:43 »
Ik mis nog wel de Weichenstellstangen 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13228 Gepost op: 22 June 2017, 00:41:31 »
Ja, ik ook. Heb wel even iets geprobeerd, maar dat was een heel gefriemel en toen ik het uiteindelijk voor elkaar had, had ik kortsluiting in de tent.
Als je hard genoeg dramt, wil ik het misschien nog wel een keertje proberen.  :P

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26401
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13229 Gepost op: 22 June 2017, 03:19:06 »
Sorry, heb nog een vraagje.
Die fraaie kabelgoten met toebehoren. Van welk merk zijn deze en waar te koop?
Alvast bedankt voor je antwoord!

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim