Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 19:59:49
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:52:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 19:50:21
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3766251 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13245 Gepost op: 24 June 2017, 06:38:44 »
Sorry nog een vraag, welke korrelgrootte heb je van koemo genomen?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13246 Gepost op: 24 June 2017, 07:11:48 »
Geeft niet Joke, het is nog vroeg, dus het kan nog.
Van Koemo heb ik de ballast uit het H0-assortiment gekozen, R10 en R15. Deze heb ik in de verhouding 1 : 1 gemengd. Om te proberen heb ik ook de Schotterkleber genomen. Die is prima, al kan ik nu niet direct zeggen dat er veel verschil is met verdunde houtlijm.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13247 Gepost op: 24 June 2017, 09:40:02 »
Dat is inderdaad zo, maar in dit geval is er ook treinverkeer van, naar en over het spoor waar het doodlopende spoor (met de bewuste Gs) op uitmondt (dan wel uit voortkomt). Daarom fernbedient (en afhankelijk van het wissel, maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat dan werkt).
Carstens heeft altijd in zn voorbeelden het aantal bediende Gleissperren schromelijk overdreven. Een kopspoor wat maar sporadisch wordt gebruikt (bij jou: voor fotodoeleinden;-) krijgt een slot. Dat slot zit in de Hebelbank en spert de Fahrstrasse van het spoor wat er aan ligt. Voor de Durchrutschweg is de wissel wel bediend, dan loopt de Durchrutschweg tot tegen de Gleissperre.

Doorverbinden van zo'n sleutel in de bediening is leuk te maken. Je neemt een audiostekker (van een koptelefoon) en verbind twee polen met elkaar door (geen kabel eraan). Deze stekker neem je op in de stroomkabel naar je wissel. Als je de sleutel eruit haalt, doet t wissel t niet meer. Dan kun je de stekker in de bediening van t ontspoorblok stoppen en die bedienen. Terug stoppen bij t wissel en alles doet t weer :-)

dirkjan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5938
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13248 Gepost op: 24 June 2017, 14:05:01 »
Ik heb nog spoor N liggen
Daar wilde ik een neben bahn mee maken
Maar dan weer denk ik
verkopen en lgb een lokje en wat wagons
En dan een station maken en de wissels echt met draden bedienen met hevels (ala reinout)
 ???Wat een twijvels weer
Maar ik blijf dit vol interesse lezen

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13249 Gepost op: 24 June 2017, 15:56:36 »
Zeg Jan, even snel (want ben aan het werk), maareh, ik meende dat als er een Gleissperre werd gebruikt en als het spoor ook in beide richtingen bereden kan worden (in casu, anders kom je nooit uit je Photografierstumpfie), dan dienen er in beide richtingen Gleisspersignalen te staan. Ik zie ze in de gauwe snelligheid bij jou niet staan en misschien is er al een hele discussie over gevoerd en is deze opmerking overbodig.

Mvg Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5938
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13250 Gepost op: 24 June 2017, 16:07:11 »
Dat wordt het volgende stapje
Hij is er nog niet uit welke waar en hoe die kabel dozen moeten lopen doen en zijn

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13251 Gepost op: 24 June 2017, 16:22:57 »
Aha! Kijk aan. Of toch binnenkort ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5938
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13252 Gepost op: 24 June 2017, 18:16:53 »
binnen wel
kort  ???
Kan morgen zijn ,of over een jaar

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13253 Gepost op: 24 June 2017, 18:40:52 »
Zo werkt het niet. Bij een tweezijdige Gleissperre wordt bepaald of de beveiliging twee kanten op nodig is. Dat is hier niet het geval, alleen de wissel wordt beschermd. Als er iets op het fotospoortje staat is het een Rangierfahrt, die hoeft niet te worden beschermd, is z'n eigen schuld als die de Sperre over t hoofd ziet.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13254 Gepost op: 24 June 2017, 20:01:31 »
Nee, zo eenvoudig is het jammer genoeg niet. Voorbeeldje: trein komt aan, lok wordt afgekapt en rijdt als Ablauf in het Fotografiergleis. De Lokführer maakt kop en moet als losse lok naar Ichweisnichtwohinundwofür. Daar heeft die arme man een Zugnummer voor nodig. Ook al rijdt hij alleen maar met een los masjien, hij is toch een trein, dus Zugfahrt, al vanaf het moment dat hij in dat Stumpfgleis staat. Niks Rangierfahrt. Hoever dat op Jan zijn Vorbahnhof van toepassing is, weet ik niet, maar als ik de situatie ter plekke licht in ogenschouw neem, kan het bovenstaande zomaar gebeuren. Het kopspoorke lijkt mij er belangrijk genoeg voor om uit te rusten met 2 Gleisspersignalen, je wilt toch niet dat de losse lok stiekem er vanonderuit muist...dat geeft vlekken op het perron.

Mvg Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13255 Gepost op: 24 June 2017, 20:54:04 »
De Lokführer maakt kop en moet als losse lok naar Ichweisnichtwohinundwofür. Daar heeft die arme man een Zugnummer voor nodig.
Nope, een trein (dus eentje met een zugnummer) kan alleen van een Hauptgleis als trein vertrekken. Het verlaten van een Fotografiergleis is een Rangierfahrt. Deze kan in een Hauptgleis overgaan in een Zugfahrt.  Maar daar hoeft deze niet voor te stoppen (DV408 $23 abs (18))

Een Gleissperre krijgt alleen een tweede Gleissperrensignal als wissel en Gleissperre niet met elkaar verbonden zijn en dus een Lok van de kant van het wissel kan komen als de Gleissperre nog aanligt. Dat is in het Stellwerk van Jan niet het geval. Het Gleissperrensignal dekt alleen vanaf de kant van het kopspoor (daar zie je het ronde Sh0 teken), aan de andere kant zie je 2 witte stippen. Door de koppeling met het wissel (en het rangeersein) kan het niet gebeuren, dat van de andere kant wat komt. Volgorde van stellen op de Hebelbank is:
1. Gleissperre open (Gleissperrensignal op Sh1)
2. Wissel om
- geen Fahrstrasse, want een rangierfahrt
3. Rangeersignaal op Sh1
4. Lok rijdt kopspoor op.

dirkjan

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13256 Gepost op: 24 June 2017, 20:57:51 »
Overigens zie ik nu pas dat Jan  schrijft dat hij het Sperrsignal (ik neem aan het Gleisspersignal?) wegens plaatsgebrek aan de andere kant gaat zetten. Dat kan, mits omschreven in de Ortsbücher en de ter plekke geldende snelheid niet te hoog is natuurlijk (Vmax=40 meen ik).

Nog wat groeten.
Bas

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13257 Gepost op: 24 June 2017, 21:21:28 »
Het gedeelte mbt Zugfahrt beginnende in Hauptgleis ben ik niet geheel mee eens, je zult mij dan even de desbetreffende passage moeten laten zien, als je zin hebt, natuurlijk.
Je uitleg mbt het desbetreffende Gleisspersignal klinkt aannemelijk, maar voor de zekerheid wil ik toch vragen  of wij het wel over hetzelfde hebben; je hebt het toch over een Gleisspersignal en niet over een Sperrsignal?

Mvg,

Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13258 Gepost op: 24 June 2017, 21:44:56 »
Hoho, laten we even de zaken in een rustig perspectief bekijken, zonder dat daarbij een voor haarkloverij geschikt mes op tafel komt.
Over treinen (met Zugnummer) die vertrekken: daarvoor is per definitie een spoor nodig waar voor zo'n vertrek (of desnoods Durchfahrt) door middel van het sein Hp1 cq Hp2 toestemming gegeven kan worden, en dat soort seinen wordt door middel van zgn. "seinpalen" aan de machinist overgebracht. En die seinpalen staan doorgaans alleen aan Hauptgleise.

Voor het overige moet ik me ook even verdiepen in die materie, globaal weet ik best wel wat, maar als we zo beginnen moet ik ook weer even studeren.
Daarbij komt dat de situatie op mijn baan volkomen fictief is, weliswaar geïnspireerd op het echte Lümmeln, maar het echte Lümmeln is hier niet exact nagebouwd.
« Laatst bewerkt op: 24 June 2017, 22:18:18 door 44. Reden: nog een haartje gekloofd »

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13259 Gepost op: 24 June 2017, 22:13:56 »
Daarom dat ik het er niet mee eens kon zijn. Een Zugfahrt begint nl aan de voet van het Hauptsignal met Signalbild Hp1 of Hp2 of een van zijn Ersatzsignale (Zs1 bv of Zs7), echter wanneer het een desbetreffende spoor bewaakt wordt door een Gruppensignal, dan begint de Zugfahrt al meteen op de plek waar de lok staat. Kan dus perfect vanuit het Fotografiergleis. Overigens vind ik de rest van Falkenbergs uitleg mbt het Gleisspersignal zeer aannemelijk, zoals al eerder geschreven. Terug dus naar Lümmeln, want dit theoretisch gezwam heeft al veel te lang geduurd. Totaal overbodig.

Mvg

Bas