Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3635852 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13095 Gepost op: 06 June 2017, 14:09:22 »
Hoi Ronald,

dank je, leuk compliment zo!
Dat de rails nog in de ballast wordt gezet spreekt voor zich, evenals de verwijdering van die schroef... die dient nu nog om de tegenpool van m'n graskanon aan vast te klemmen. Er komt nog wat spul overheen, al met al een laagje of vijf in totaal, denk ik.
De achtergrond ligt al klaar, die heb ik nog niet aangebracht om mogelijke klieder te voorkomen (lijm, verf, gras, weet ik 't), dus die komt pas als laatste aan bod.

@Reinout (of eigenlijk: reactie op Reinout's bericht): het is wel vreemd ja. De Duitse spoorwegen schijnen hun houding ten opzichte van historische installaties wat gewijzigd te hebben. In de jaren zeventig ('78?) brak men inderhaast een ronde lokloods tot de grond toe af, toen het ding in de monumentenzorg terecht dreigde te komen. Ik meen dat dat het Rundhaus in Paderborn was.
Daar staat tegenover dat de mechanische sein- en wisselbediening in mijn voormalige woonplaats nog geen vijf jaar geleden compleet gerestaureerd is, zodat die installatie (Bauart Jüdel 1200) behouden kon worden.


Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13096 Gepost op: 06 June 2017, 15:07:57 »
Ik kan nog een mooi voorbeeld geven : Emden Aussenhafen

Onlangs werd Emden Hbf voorzien van nieuwe seinen (die waren al langer geen armseinen meer), maar Emden Aussenhafen niet. De rede ? Het station bevind zich buiten de dijk en overstroomt dus bij zeer hoog water. Zolang de onderdelen gesmeerd zijn zal het mechanisch systeem een bad in zeewater wel overleven, de moderne lichtsein-elektronica echter niet.

Veel overwegposten werden/worden nog niet vervangen, omdat het in Duitsland verplicht is dat elke overweg gezekerd dient te zijn, hetzij per camera, hetzij door een persoon. Als diezelfde post ook een bloksein bedient dan behoud men die ook nog. Dit laatste is aan het verdwijnen. ex-voorbeelden : De Lahntalbahn en Altenbamberg (lijn Bad Kreuznach - Bad Münster am Stein - Kaiserslautern)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13097 Gepost op: 06 June 2017, 16:52:56 »
Dat alles hier in nederland verdwijnt (daar hebben we gelukkig een museum voor in Utrecht )
Ook is dat misschien de reden dat (vooral oude grijze)mannen liever voor de duitse en neben banen kiest
Wat je bouwt is nog te vinden
En jan
die wissellantaarns ,diestaan/stonden dacht ik toch altijd aan de inrij zij van een wissel
Maar moesten ze ook altijd rechts staan,
en moesten ze ivm openrijden niet ook leesbaar zijn van de andere kant





En waar woonde je in D metzo'n mooi seinhuis Welk deel
N,O Z,W
« Laatst bewerkt op: 06 June 2017, 17:59:28 door jerrytrein »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13098 Gepost op: 06 June 2017, 17:30:25 »
Van t spoorwegmuseum hoeven we op het punt van klassieke beveiliging weinig te verwachten. De mensen van de ZLSM werken zich echter uit de naad om een geheel werkend klassiek systeem werkend te houden.

Dirkjan
« Laatst bewerkt op: 06 June 2017, 17:37:55 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13099 Gepost op: 06 June 2017, 17:35:05 »
Zou dat het zijn? Ik weet wel dat ik voor Duits EpIII heb gekozen omdat ik dat van zo dichtbij heb meegemaakt. En veel van wat er toen was is wel verdwenen, zeker op spoorweggebied. Maar ook op ander gebied, zo nu en dan kom ik nog wel eens 'thuis', en elke keer weer is er wel iets anders verdwenen of grondig veranderd. Niet dat ik daar zo mee zit, overigens, zo gaat dat gewoon.

Wissellantaarn staan altijd aan het begin van het wissel, dus daar waar de uiteinden van de tongen zich bevinden.
Idealiter bevinden die lantaarns zich, gezien vanuit de meest voorkomende rijrichting, aan de rechterkant. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, dat hangt af van plaatselijke omstandigheden (plaatsgebrek) of om redenen van zichtbaarheid.
Leesbaar zijn ze vanaf elke kant van waaruit een wissel benaderd kan worden. Uitgaande van een 'normaal' wissel, gewoon rechtdoor of afbuigend, zie je, afhankelijk van de stand van het wissel en afhankelijk vanaf welke kant je het wissel benadert, één van de volgende seinbeelden (voor meegebogen wissels, EKW's en DKW's zijn er nog andere, maar dat komt een andere keer wel eens):



1: zowel vanuit richting tongen -> puntstuk als vanuit richting puntstuk -> tongen: wissel ligt in rechtdoorgaande stand
2: vanuit richting tongen > puntstuk: wissel ligt in afgebogen stand
3: vanuit richting puntstuk -> tongen: wissel ligt in afgebogen stand

Waarbij in het geval 1. de pijl natuurlijk ook de andere kant op kan wijzen, afhankelijk van of het een links- of een rechtsafbuigend wissel betreft.

Citaat
waar woonde je in D

Niet zo heel ver van Lümmeln  ;D

@Dirkjan: nog niet zo lang geleden heeft iemand van het forum eens een excursie daar naar toe georganiseerd (dat beveiligingssysteem van de ZLSM). Ik meen dat dat Servé was.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13100 Gepost op: 06 June 2017, 17:41:18 »


Jan,

Even over de wissellantaarn. Rijden hier rangeerdelen? Ik dacht dat dit een Überleitstelle was. Daar zijn normaal gesproken geen wissellantaarns geplaatst. Alleen op wissels die door rangeerdelen worden bereden, dus e aftakking naar t BW bijv.

Dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13101 Gepost op: 06 June 2017, 17:43:22 »
@Dirkjan: nog niet zo lang geleden heeft iemand van het forum eens een excursie daar naar toe georganiseerd (dat beveiligingssysteem van de ZLSM). Ik meen dat dat Servé was.
Kweet het, was erbij 😎

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13102 Gepost op: 06 June 2017, 17:48:39 »
 :)

Over rangeren: ik stel me zo voor dat dit de oostelijke Bahnhofskopf is, treinen kunnen hier op beide sporen binnenkomen of vertrekken en via hier van of naar de diverse sporen van het station (Sbf) geleid worden. Gerangeerd wordt er ook, bijvoorbeeld om koerswagens om te zetten. Bord "Halt für Rangierfahrten" komt aan de andere kant van de Oberunterführungdingsbums te staan.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13103 Gepost op: 06 June 2017, 19:05:57 »
Afgezien van de al talloze malen gevoerde discussie van "waarom iets vervangen als het nog zonder problemen functioneert?", denk ik dat het toch vooral politiek geïnspireerd is. Duitsland is hoe je het wendt of keert het mekka, walhala, honolulu van koning auto en pas met de komst van ICE en zijn derivaten is het spoor weer een "sexy" item waarmee politiek Duitsland mee kan scoren.
Daarnaast heeft de Anschluss gigantisch veel geld gekost dat hierdoor niet vrij was voor andere projecten, waaronder die Bahn. Denk ik. Misschien een beetje kort door de bocht, maar het zal vast hebben meegespeeld.
En misschien moeten we er maar blij mee zijn dat we de Formsignale nog van zo dichtbij mogen meemaken vooraleer ook deze omgesmolten zijn 8).
Ciao, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13104 Gepost op: 06 June 2017, 20:11:00 »
Dat zou zomaar eens kunnen, Bas. Het zal ook een kwestie van rationalisering zijn, een lichtsein gebruikt wel stroom, maar zodra het kabeltje ligt is het klaar, dan heb je er (praktisch) geen omkijken meer naar. Een vormsein behoeft regelmatig bezoek om de gasfles te vervangen (eens in de zes weken) en omdat er een hoop bewegende delen aan zitten kan er ook een hoop slijten.
Maar goed, dat soort achterliggende gedachten en zorgen hoef ik me niet druk om te maken, het enige sein wat bij mij op de baan komt (bewegend) is een Hauptsperrsignal, en daar heb ik er drie van op reserve liggen.

Trouwens, die Anschluß zal best geld gekost hebben, maar dat is al even geleden - 1938 als ik me niet vergis.  ;)
Dat de Wiedervereinigung ook geld heeft gekost is wel duidelijk, vermoedelijk zelfs meer dan men wil toegeven.

Hoe dan ook, ik vind -let wel, dat is mijn persoonlijke mening- zo'n vormsein, met alle bijbehorende toetanden zoals trekdraden, kabelhouders, kabelgoten, spangewichten en wat dies meer zij, een stuk boeiender, fascinerender en interessanter dan zo'n lampenpaal waar kraak noch smaak aan zit. :)

Aan de Rampe voor het toegangsspoor naar en van het Bw mankeerde nog een klein stukje, en dat heb ik daarnet nog maar even gedaan. Dan kan daar straks ook gras op, en kunnen we daarna weer verder met de orgie in de trekdraadgoten.

Citaat van: Tis
Ik geloof dat ik daar zelfs een cementmolentje zie liggen....
volgende keer gebruiken voor het gipsen? ;D ;)

 >:( Ik heb geen gips meer. Dus:
* grijp ik toch maar naar de houtlijmpot
* wacht ik nog maar even met het repareren van de cementmolen

Geen ramp want het is maar een klein stukje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13105 Gepost op: 06 June 2017, 21:45:11 »
Wat is een beetje de max lengte van die trek draden
kabels rekken,en je kan een deel met spaninrichhtingen ed opvangen
Maar er komt een end aan
Ook de lengte en het omzetten van een wissel of sein kost kracht,en zal een vertraging of vermindering van je max slag die het stel apparaat kan maken en een einde kennen

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13106 Gepost op: 06 June 2017, 21:47:05 »
Wiedervereinigung tot aan 2015 ca 2000 miljard  (2 biljoen!!!!)  pleuro's.... da's best wel serieus geld....

Kabellengtes staan ook beschreven in Miba's Mechanische Stellwerke, ik meen me te herinneren voor (voor)seinen max ca 3 km, en voor wissels 4- of 800 meter. Zelfs de dikte van de trekdraden verschilt tussen wissels en seinen.....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13107 Gepost op: 06 June 2017, 22:11:24 »
Ja, klopt. Vier millimeter voor seinen en vijf millimeter voor wissels e.d. Maar in model is dat te verwaarlozen.
Maximale lengtes bij normale stellengte (500 mm) van de hendel: wissels 400 m, Riegel 800 m, seinen 1200 m.

Nergens om, maar die Miba Reports staan bomvol met dat soort info, en als je ambities hebt om deze materie een beetje te kunnen doorgronden, zijn ze absoluut aan te bevelen. En nee, ik heb geen aandelen, ben familiair noch anderszins betrokken en heb ook verder geen belangen bij de uitgeverij. Behalve dan dat ik hoop dat ze nog meer mooie boeken uit gaan brengen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13108 Gepost op: 06 June 2017, 22:33:12 »
Beetje meer Spielerei:




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13109 Gepost op: 06 June 2017, 22:44:00 »
Ik komnooit eens 2ehands die boeken tegen voor een betaalbare prijs
90 € is wel effe te match voor ikke momenteel
Maar vind hetwelinteressant
En die foto
is de bovenste nadat je de onderste kuste,
of is die onderste nade betovering door die half finger  ???
 ;D
En dielengtes zijn toch behoorlijk
Zeker als je de krachten en rek in acht neemt
Met mijn fiets was 1 meter naar achter vroeger al een ramp