Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 15:37:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:51
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 15:32:09
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
Raadplaatje door henk
Vandaag om 14:49:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 12:30:28
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 11:57:49
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:59:35
Frans loodsje et cetera door GD
Vandaag om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door ceuleer
Vandaag om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Noordernet
Vandaag om 08:18:13
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3689347 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13080 Gepost op: 05 June 2017, 14:25:01 »
Hm... wel min of meer. Er zit wel enige flexibiliteit in, volgens mij, maar te gek moet het ook weer niet worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13081 Gepost op: 05 June 2017, 14:25:09 »
V60 115 rangeert een TOUROPA-wagen, 50 2551 een paar goederenwagens.



Ondertussen is er nog een streepje gras ge... euh, gedingesd.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13082 Gepost op: 05 June 2017, 16:14:04 »
V60 115 rangeert een TOUROPA-wagen, 50 2551 een paar goederenwagens.
Hmm,

Jan, ik neem aan dat je aan die 50'er het een en ander verbouwd heb ? De enige 50 2551 die ik ken is degene die bij de Berliner-Freiheit set zit. En die heeft volgens mij maar 2-puntsverlichting en DR-zone beschrifting.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13083 Gepost op: 05 June 2017, 17:17:48 »
Tot nu toe is er helemaal niks aan de lok gebeurd, behalve dan dat de voorloopas met schijfwielen is omgewisseld voor eentje met spaakwielen, en natuurlijk een ander nummer. In haar vorige leven heette deze dame namelijk 50 2840.

De vijftiger die jij bedoelt (denk ik), die uit de Roco-set "Berlijn blokkade", is de 50 2501, niet de 50 2551.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13084 Gepost op: 05 June 2017, 18:30:08 »
Dat hele gedoe met die trekdraden vind ik erg leuk om te doen, Men streeft er naar om zo weinig mogelijk draadleidingen te laten kruisen, en vooral ook om zo weinig mogelijk "Ablenkungen" in te bouwen.
Ik vind het tenminste een fascinerend aspect van spoorwegmodelbouw, en ik begrijp dan ook niet zo goed waarom je dit eigenlijk zo weinig ziet.
Hier op het forum kan ik er eigenlijk maar twee noemen die zich er druk om maken: Hans (Sobat Kras) en Floris (tijgernootje).
U riep  ;D

Euh jah,me dr druk om maken,ja dat klopt wel.
Al moet ik zeggen dat dat al enige tijd op een laag pitje staat,zoals wellicht is opgevallen  ::)
Er zit een mogelijk hele grote verandering aan te komen,zowel voor mezelf als voor de stil liggende baan(bouw) ???


Maar Jan, ik vind wel dat als je dan toch iets met modelbouw gaat doen,dat  je moet proberen om het hele aspect weer te geven,dus ook dat.
Dat zal als het toekomstige idee tot uitvoering komt niet anders zijn.
Veel suc6 met het uitzoeken van de goten,draden en andere zaken,ik volg m nog altijd al is t in stilte.

« Laatst bewerkt op: 05 June 2017, 18:45:59 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13085 Gepost op: 05 June 2017, 21:40:31 »
Hee Floris!

dat klinkt spannend, bijna alsof je verhuisplannen hebt.
Je hebt wel gelijk, het hoort er wel bij. Al moet ik eerlijk zeggen dat, als ik een baan bekijk waarop het niet aanwezig is, het ook niet direct opvalt.
Zelf vind ik het best de moeite waard om er zoveel aandacht aan te besteden, maar dat moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken. In die zin is het dan ook niet als kritiek bedoeld als ik zeg dat "ik het niet zo goed begrijp waarom je dit maar zo weinig ziet". Het zal eerder een verhaal van 'onbekend maakt onbemind' zijn dan van onwil of zo.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13086 Gepost op: 05 June 2017, 22:59:58 »
Je hebt gelijk met wat je zegt over trekdraden en aanverwante zaken.
De ene vind het t waard en mist iets als t ergens ontbreekt,de ander ziet t niet eens.
Ieder zo z'n dinges  ;)
Maareh ik heb geen verhuisplannen,die optie valt af voor mij in elk geval  ;D
Wie weet dat ik jouw en de rest er in de toekomst van mee laat delen,t plan behoeft bij mij in elk geval nog heel wat inzak tijd en afwegerij of ik er blij van word.

Trouwens is je ballast op ?
Ik mis wat op je foto  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13087 Gepost op: 05 June 2017, 23:27:08 »
Hoi,

Ik begrijp wat je bedoelt Jan, maar op Nederlands gebied wordt er nu pas meer en meer info over het werken van online gezet wat een aantal jaren terug nog niet te vinden was. En nog mis je dan dit soort zaken hoe het precies was en werkte.
Gelukkig is er hier op het forum inmiddels ook meer over te vinden.
Hopelijk wordt het allemaal aangevuld want ook ik vind dat het er als detail bij hoort.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13088 Gepost op: 06 June 2017, 09:30:06 »
Tja, het is eigenlijk altijd al een ondergeschoven kindje geweest. Mogelijk ook omdat je er, zeker op schaal, gemakkelijk overheen kijkt. En ook, denk ik, omdat het vrij lastig is om na te maken, juist omdat het zo klein en toch ook redelijk complex is en dan zeker de "bovengrondse" trekdradenbedoening.
De twee Miba-Reports "Mechanische Stellwerke" in mijn kast stammen uit ergens eind tachtiger jaren, waarbij Carstens op dat gebied wel als een pionier betiteld mag worden. Op het gebied van de Nederlandse versie van het trekdraadgebeuren ben ik tamelijk onwetend, zowel wat 1 : 1 betreft als op het gebied van modelbouw. Bij mijn weten is de Nederlandse modelspoorder min of meer op zelfbouw aangewezen, terwijl er op Duits gebied van alles verkrijgbaar is.
Maar ik laat me graag beleren als ik hier ongelijk heb.

Mijn ballast is niet op, Floris, dat komt straks wel weer aan de orde. Voordat er verder geballast gaat worden, wil ik eerst die gotenboel aangelegd hebben (omdat dat straks in ballast moet worden ingebed) en ook is het volgens mij handig om eerst het gras te doen. Maar daarover denken sommige mensen anders, heb ik begrepen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13089 Gepost op: 06 June 2017, 09:36:56 »
Even een excuusje ertussen:
Trekdraden is klassieke bediening. dus draden over / rond het amplacement.
Elektrische bediening vergt gewoon goten (in de grond) en wat kastjes.

Mijn voorkeur ken je waarschijnlijk wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13090 Gepost op: 06 June 2017, 10:02:44 »
Natuurlijk, Gerard, daar heb je gelijk in. We hebben het hier puur over de mechanische of klassieke beveiliging (horen wissels daar ook bij?). Ik heb het idee, dat men daar in Nederland nogal wat eerder is van afgestapt dan in Duitsland, hoewel in beide landen de mechanische en de elektrische versie wel een tijdlang naast elkaar bestaan hebben. Of nog bestaan, althans in Duitsland, waar je nog op diverse plekken mechanische beveiliging kunt tegenkomen.

Jouw voorkeur? De elektrische variant. Je zult wel moeten, in N is het helemaal een ramp om zoiets een beetje in goeie proporties te bouwen.  ;) ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8891
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13091 Gepost op: 06 June 2017, 10:32:16 »
Dat is helemaal afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Want is het bij jou wel werkend, Jan?  ;)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13092 Gepost op: 06 June 2017, 11:19:34 »
Leuk voorbeeld, Michel.  :)
Leuk om dat eens door te lezen, ideeën en technieken zijn niet schaal- of systeemgebonden, meestal niet tenminste. Eerlijk gezegd is me niet helemaal duidelijk, al ben ik geneigd te denken dat dat niet het geval is, of dat geheel nu puur functioneel bedoeld is of ook als nabootsing op schaal. Daarvoor zal ik dat draadje iets beter moeten bestuderen (wat ik me dan ook voorneem te gaan doen).

Mooi, weer een item in m'n favorieten.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13093 Gepost op: 06 June 2017, 13:29:21 »
Die stangenbediening in 1:160... Weer zo'n voorbeeld van iets waar ik in 1:87 nog niet aan zou durven denken en dan krijgt iemand het 1:160 voor elkaar :) Gaaf!

In Nederland zijn ze (net zoals met stoomtractie) veel eerder met mechanische wissel/seinbediening gestopt dan in Duitsland. Het laatste-seinhuis-der-Mohicanen stond in Utrecht en dat ging in 2006 buiten dienst. Op tal van plaatsen in Duitsland heb je het nog. Op zijlijntjes, maar ik zag het laatst onderweg per ICE ook nog toen ik uit m'n raampje keek op het opstelterrein van twee grote stations (Hanau en Aschaffenburg als ik het uit m'n hoofd moet zeggen).

Dat moet bijna wel aan een andere manier van politiek danwel financiering danwel wetgeving liggen. Zó verschillend kunnen de kosten niet zijn. Is er in NL meer geld voor investeringen? Was het makkelijker seinhuiswachters met de VUT te laten gaan en ligt dat in Duitsland anders? Het benodigde toezicht op ontruimd-zijn van overwegen dat in Duitsland nodig is en in NL niet? Enz.

Of is het omdat we in NL überhaupt al het oude snel opruimen om ruimte te krijgen voor nieuw/vervangend spul waar men in Duitsland vaker iets laten staan/liggen?

Ik weet niet. Wel leuk om twee jaar geleden wakker te worden op de camping met het geklapper van het uitrijsein van Kreuzberg/Ahr in m'n oren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13094 Gepost op: 06 June 2017, 13:42:56 »
Die laatste foto...

Dat is het! Hooguit nog even je rails ballasten en die schroef er uit halen...  ;), en een eenvoudige achtergrond (lucht ofzo), en dan is het af. Less is more.  8)
Dit is goed zo!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...