Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399978 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12645 Gepost op: 24 maart 2017, 23:04:41 »
EZ line houdt zich na 4 jaar nog steeds prima op Oosterbeek Hoog.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12646 Gepost op: 25 maart 2017, 14:26:17 »
Dus als kleur standaard grijs(zig) of blauw achtig grijs (grijsachtig blauw  ??? )
En dan merken op losse borden in principe

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12647 Gepost op: 25 maart 2017, 17:10:50 »
Grijs -in allerlei tinten- is inderdaad een veel toegepaste kleur voor ketelwagens. Toch kwamen er ook wel vrolijker kleurtjes voorbij, zoals bijvoorbeeld die DEA-wagen hierboven. Andere voorbeelden zijn de wagens van Halterman (geel) Valvoline (soms blauw), Röchling (idem), en ook ARAL had blauw geschilderde wagens. Om maar wat te noemen.

Citaat van: Mr. Strandman
Ben benieuwd naar het uiterlijk, dikte en jouw ervaringen met dit draad. En wat is het verschil in dikte met geïsoleerd draad uit een transformator?

De postbode belde, één keer maar, en 't nieuw bestelde klosje is binnen. Het andere ligt nog ergens verscholen in de archieven. Na de verhoudingsgewijs enorme doos te hebben losgemaakt en het zich daarin bevindende nieuwe klosje gevonden te hebben, begreep ik ook waarom ik het eerste klosje nog niet heb gevonden - 't is maar een klein klosje en ik was op zoek naar iets groters.

Het verschil in dikte met geïsoleerd koperdraad uit een transformator: een kennis van me heeft ooit z'n gehele trekdradenstelsel uit zulk koperdraad opgebouwd, en kwam van de kouwe koffie thuis. Het leek zo mooi, dat strakgetrokken en vastgemaakte koperdraad, maar na een paar keer in de buurt van die trekdraden wat gehanteerd te hebben, ontkoppelen van wagens of zo, waarbij, onopzettelijk doch onvermijdelijk, de draden werden beroerd, raakten deze vervormd waardoor de beoogde strakheid zich onmogelijk liet handhaven.

In die tijd werkte ik met de Gummilitze van Weinert, waarvan, zoals ik eerder beschreef, na een paar jaar nog wat halfvergane resten aan de Rollenhalter hingen. Bovendien was het wit van kleur, en ga mar eens een paar meter vlak naast elkaar "liggende" 0,0-nogwat millimeter dikke draadjes op kleur brengen. Maar het spul was wel elastisch, dus het risico van aanraken kon, mits niet al te heftig, met een gerust hart genomen worden.
EZ-line is eveneens elastisch, en ook verder heeft het qua werkwijze en dergelijke grote overeenkomsten met de Gummilitze van Weinert. Het is alleen mooi donker van kleur, wat een voordeel is tov die Litze.

De nanodraad is ook mooi donker van kleur, minstens zo dun (op het klosje staat vermeld 0,05 mm), en ondanks dat is het uit meerdere draadjes samengesteld (in tegenstelling tot EZ-line en de Gummilitze, dat is beide een enkele draad, ondanks het feit dat het woord "Litze" duidt op een meerkernige draad). Het spul is oersterk, het is me niet gelukt het met de hand uit elkaar te trekken. Met een scalplel laat het zich prima afkorten. Het is echter totaal niet elastisch, wat betekent dat je het risico loopt het totale trekdradensysteem uit de wereld te trekken als je blijft hangen of, bij een al te heftige beroering, de ophanging te beschadigen cq te vervormen, als er tenminste niet iets van maatregelen getroffen worden in de vorm van een geveerde afspanning of zo.
Enfin, onderstaand een paar plaatjes teneinde een indruk te geven:







Ter vergelijking nog eens een plaatje met EZ-line:



Tot zover mijn bevindingen en ervaringen. Hoe het verder gaat, ligt nog in de nevelen der komende tijden, want ik zal er nog eens duchtig over moeten prakkizeren.
Ik neig lichtelijk naar EZ-line, vanwege de elasticiteit, maar ook vanwege de opmerking hierboven, over EZ-line op Oosterbeek Hoog....

Wat is wijsheid?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12648 Gepost op: 25 maart 2017, 19:39:03 »
Helder, hoewel ik niet veel draad nodig heb, zal ik uiteindelijk ook maar een klosje bestellen. Dank je wel voor je vergelijkend dradenonderzoek!
Iets anders, kijkend naar je tankwagens zie ik een aantal met zo'n mooie zwarte vervuiling. Een deel is met de luchtkwast gedaan, vermoed ik zo (DEA, BP en VTG (allen 2-assers)), maar bij de ARAL, de SHELL en ook de SHELL (CFL) heb je een goede oliebaan lopen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12649 Gepost op: 26 maart 2017, 10:14:09 »
Graag gedaan. Zoals ik al zei, ik ben er nog niet uit. Paar nachtjes over slapen nog.

Die vuiligheid op de ketelwagens is inderdaad deels met de airbrush gedaan. Daarmee is in de meeste gevallen een min of meer brede baan van vuiligheid gezet, die, zo stel ik me dat voor, bestaat uit grotendeels vervlogen morsigheid en aangekoekt stof en vuil. Daarom zijn daar ook verschillende kleuren gebruikt, van zwart via grijs naar bruin - al dan niet gemengd.
Daar overheen is dan met de kwast een "oliespoor" gezet, veelal met zwart (glans/zijdeglans en mat, al dan niet gemengd) en een tik donkerblauw of bruin.
Ik weet niet meer (het is al even geleden dat ik die klusjes gedaan heb) of ik voorbeelden heb gebruikt, en zo ja, welke dat waren. Misschien dat ik nu iets terughoudender geweest zou zijn, hoewel er natuurlijk gemorst werd (en wordt), vermeed men dat toch liefst zoveel mogelijk.

Even een opmerking vooraf, bij de foto's: doordat ze van zo dichtbij genomen zijn, is natuurlijk elk stofje en elke beschadiging te zien. Probeer daarom een beetje te relativeren bij het vellen van een oordeel over mijn vervuilkunsten.

Goed, in de volgorde zoals door Michel genoemd, hier komen ze:

DEA:



BP (is niet mijn schuld, zo komt ie uit het doosje. Vervuiling inbegrepen):



VTG:



ARAL:



SHELL (1):



SHELL (2):



Veel plezier met ook doen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12650 Gepost op: 26 maart 2017, 20:18:54 »
Tja... de mededogenloosheid van een macro-opname...

Vanop enige afstand valt het dan wel weer wat mee:


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12651 Gepost op: 26 maart 2017, 21:17:50 »
Eerlijk gezegt,die BP is de enigste die ergens niet past. die andere zijn (y)
Gr. Joke

ps AK heeft een wash die Oilspil heet en die zo'n vettige olie streep geeft

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12652 Gepost op: 27 maart 2017, 07:37:26 »
Dankjewel Jan.

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12653 Gepost op: 27 maart 2017, 12:30:59 »
De rien, Michel.

@Joke: inderdaad, die heb je ook. Vallejo heeft ook wel zoiets in het assortiment, ik gebruik bijvoorbeeld wel eens de wash "Terra engrassada", vrij vertaald zoiets als aarde met olie, of zoiets, die kun je dan weer mooi gebruiken voor de "onderlaag".



Er zijn vele wegen die naar Rome leiden...
Maar dat merk AK heb ik nu al zo vaak horen noemen dat ik nieuwsgierig begin te worden, dus ik zal eens gaan kijken wat dat allemaal is. Wordt tijd.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12654 Gepost op: 27 maart 2017, 15:57:05 »
Deze is ook niet verkeerd.





Old Oil van Com.Art.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12655 Gepost op: 27 maart 2017, 19:43:50 »
Ja, ach weet je, als ik bepaalds wil doen, bijvoorbeeld een wagentje of een lok vervuilen, dan kijk ik niet naar nummers of namen, ik kijk naar de kleuren voor zover zichtbaar (desnoods probeer ik ze even uit op een papiertje). Voor zo'n oliespoor zou ik dus op zoek gaan naar iets van zwart en blauw, en dan liefst glanzend of zijdemat (natuurlijk, best handig als 't dan op 't potje staat), of ik zoek er glanzende vernis bij, of mat of zijdemat, al naar gelang. Het hangt ook een beetje van m'n bedoeling af of ik Vallejo pak, of Tamiya, of Revell enamel (het rood voor lokomotiefwielen bijvoorbeeld), of olieverf, of waterverf uit m'n goedkope hemadoosje, of krijtjes, potlood... noem maar op.
Ik hoor wel eens van die vaktermen roepen, als "Titanium Buff!" en "Cadmium Blue!", dat zal dan allemaal wel, en zulks heb ik ook allemaal wel in m'n kist, maar verder zegt 't me niet zoveel, ik ben niet zo van de recepten. Dat schept alleen maar verwachtingen en meestal valt 't tegen omdat het resultaat vaak voor een groot deel afhangt van de manier waarop je werkt.
Natuurlijk is wel zo dat je met drie merken olieachtig zwart ook al drie mogelijke variaties in huis hebt. De vierde variatie is dan dat je voor zo'n oliemorsspoor eens een keertje níét naar olieachtig zwart grijpt, maar naar één van de ontelbare andere tinten zwart in je schilderskist.


In de namiddag had ik nog heel even gelegenheid wat op te ruimen in Lümmeln. Doorgaans begint dat opruimen met een explosie van nog meer rommel, die dan gedurende het daarop volgende proces stilaan verdwijnt - het eigenlijke opruimen, zeg maar. Vandaag was het zover dat ik door de bomen het bos weer een beetje zag, en meteen zag ik ook een schone taak voor me weggelegd. De lokloods keek me aan met grote lege vlakken en smeekte bijna om een beetje inrichting. Maar eerst moet de vloer nog afgewerkt worden.



Zo ongeveer als het spoor links:



Of zoals de sporen naast de lokloods:



Nou ja, zoiets dus, maar dan zo dat 't meer op een betonnen vloer lijkt. Met de nodige viezigheid en zo, want zo is 't wel heel erg schoon.
Een schone taak dus, maar eerst trekdraden en ballast.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12656 Gepost op: 28 maart 2017, 10:02:02 »
Zoals beloofd Jan, het volgende rijtuig: B4yg.







Heb ik gelijk nog een vraag voor de volgers en kenners, wat is juist bij het zien van onderstaande foto's:

Gele band 1e Klasse of oranje band?





Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12657 Gepost op: 28 maart 2017, 11:58:52 »
oranje is gebruikt van 1974-1986

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12658 Gepost op: 28 maart 2017, 12:51:53 »
Misschien oker geel om de kleur het beste te benaderen?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12659 Gepost op: 28 maart 2017, 13:12:18 »
Voor de 1e klasse streep:
1958-1968: RAL1014 Elfenbein
1968-1974: RAL1004 Goldgeld
1974-1986: RAL2004 Reinorange