Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3415068 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12570 Gepost op: 20 maart 2017, 17:36:53 »
Een driehoekje uit de flens... jawel, dat wordt lekker rangeren om dat ding elke keer op precies de goeie manier op de schijf te krijgen.

Niks mis met Limburg of Drenthe trouwens, dat zijn ook allebei mooie provincies, zonder randstedelijke fratsen.

O, en Jerry, als je goed kijkt, zie je dat die silowagen wel wat gebruikssporen vertoont. Kun je nagaan hoe subtiel dat gedaan is.  :P

Eigenlijk was ik op zoek naar kevertjes, dat wil zeggen, modelletjes van VW's die die bijnaam droegen, toen ik ineens deze wagon tegenkwam, samen met een virusverspreidend kraantje genaamd Fuchs. Volgens de opschriften van de wagon, die uit het huis Fleischmann afkomstig is, betreft het hier een wagen van het type XXo 49.
Lang geleden heb ik de wagen al eens voorzien van wielen met een kleinere doorsnede dan de oorspronkelijke, zodat het modelletje enigszins toonbaar mee zou kunnen draaien in de samen te stellen bouwtrein, met de Umbau-3yg'ers die elders te koop staan aangeboden.



In Güterwagen Band 8 van Stefan Carstens en Paul Scheller worden enkele woorden aan het model gewijd:

"Zwar gab es vor langer Zeit von Fleischmann einen als XXo 49 beschrifteten Güterwagen, dieser war aber in 1 : 85, nur mangelhaft detailliert und hatte obendrein ein falsches Untergestell."

Met daarop volgend de nuchtere vaststelling dat wie zo'n wagen op z'n baan wil hebben er beter aan doet er zelf eentje te gaan bouwen.

Eens kijken wat ik met die Fuchs ga doen.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 18:08:09 door 44. Reden: link toegepast »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12571 Gepost op: 20 maart 2017, 17:43:48 »
@Arthur: daar was je als rasechte polderaar toch nog bijna door de pracht en praal van Groningen, Drenthe en Limburg ondergesneeuwd.  8)
Als we op weg zijn naar familie in de rest van Nederland komen we -mijn vrouw en ik- geregeld door de polder. Dat het daar delen van de voormalige Zuiderzee betreft, is goed te merken aan het golven van de weg op sommige plaatsen. Mooi dat dat karakter zo behouden is!
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 18:08:49 door 44. Reden: vergeten lettertje alsnog ingevoegd »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12572 Gepost op: 20 maart 2017, 17:57:09 »
Mooi aanhang karretje met kraan
K heb enkel nog geen virus
waa kan je dat kopen(of krijgen)
Heb je voor deze nou die met zonder käfer laten staan  :o

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12573 Gepost op: 20 maart 2017, 18:11:49 »
Zo'n virus zit geheel gratis maar niet vrijblijvend in elk bouwpakketje van zo'n Fuchs bijgesloten.
Citaat
Heb je voor deze nou die met zonder käfer laten staan
Nee hoor. Maar als je er eentje met zonder Käfer wil ruilen voor deze vind ik het prima.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12574 Gepost op: 20 maart 2017, 19:45:10 »
In Güterwagen Band 8 van Stefan Carstens en Paul Scheller worden enkele woorden aan het model gewijd:

"Zwar gab es vor langer Zeit von Fleischmann einen als XXo 49 beschrifteten Güterwagen, dieser war aber in 1 : 85, nur mangelhaft detailliert und hatte obendrein ein falsches Untergestell."

Met daarop volgend de nuchtere vaststelling dat wie zo'n wagen op z'n baan wil hebben er beter aan doet er zelf eentje te gaan bouwen.
Dan zou ik toch nog even kijken jongeman. Onder het nummer 5262 brengt Fleischmann al sinds ongeveer 2001 een 1:87 versie uit van de XXto90. Zeer fraai

zie alhier
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 19:47:38 door Sander Fondse. Reden: Link toegevoegd »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12575 Gepost op: 20 maart 2017, 19:50:15 »
De draaischijf zo maken dat hij nog een lichte lift heeft boven de rand, draaien en terug. JaJo heeft beslist nog een motor en ideetje hoe dat kan ;D
Gr. Joke

Of toch die iets grotere draaischijf, die heb je meer nodig dan die transporter😈

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12576 Gepost op: 20 maart 2017, 19:52:31 »
Citaat
Onder het nummer 5262 brengt Fleischmann al sinds ongeveer 2001 een 1:87 versie uit van de XXto90.

Dat is de XXto 90, niet de XXo 49

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12577 Gepost op: 20 maart 2017, 19:56:38 »
Man,
wat jammer dat ik ernaast zat, maar misschien wel een leuke vervanging van de '49, die '90.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12578 Gepost op: 20 maart 2017, 21:35:48 »
@Sander: tja, als jongeman had ik eigenlijk wel verwacht dat je wel in de gaten gehad zou hebben dat me dat niet ontgaan was. Bovendien wordt in GW B8 de XXto 90 plus bijbehorend Fleischmann-model behandeld op pagina 66/67, vóór de XXo 49 die pas op pagina 72/73 aan de orde komt.  ;D
Bij Carstens/Scheller wordt de XXto 90 van de GFN wel positief beoordeeld, behoudens enkele compromissen die gedaan zijn om verschillende versies uit te kunnen brengen. Niets wat niet op redelijk eenvoudige wijze verholpen zou kunnen worden.
Desalniettemin komt deze wagen voor Lümmelneraner doeleinden niet in aanmerking, want er staat geschreven: Letztes Einsatzjahr (DB): 1965. Hij is er dus net even te vroeg vantussen gegaan. De XXo 49 zou nog mooi gekund hebben: 1967.

@Joke: ga jij je nou eens gauw met je vogelnesten in Delft bemoeien 
Dalijk gaan ze leggen en is er niks anders dan een bosje touw tussen twee steunen en een dakgoot. 

@allen: de meesten van jullie zullen wel een favoriete lok hebben, of zelfs een favoriete wagen. Nou, ik heb nieuws voor je: ik niet. Dat wil zeggen, ik kan soms een tijdlang warmlopen voor een bepaald type, om me later weer hopeloos te verliezen in een andere Baureihe. Het wisselt dus, zou je kunnen zeggen.
Gek genoeg is er wel een bepaalde wagon die ik eigenlijk continue (dus blijvend) niet leuk, niet mooi en niet interessant vind. Heel gek. Ik heb er één, en ik wil er ook niet meer van. En toch wil ik 'm ook weer niet kwijt. Raar hè?



De auto vind ik wèl mooi. De enige na-69er auto die ik de moeite waard vind om nog een keer naar te kijken. De McLaren F1: vleugeldeuren, een drie-persoons-auto met de chauffeursplaats in het midden.
Gerhard Berger schijnt er ooit eens eentje in de prak gereden te hebben.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12579 Gepost op: 20 maart 2017, 23:23:15 »
Dat wordt heel voorzichtig weg rijden nu de F1 niet op het asfalt staat.  ;)
groet,

Ivo vS

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12580 Gepost op: 20 maart 2017, 23:30:23 »
Zal wel TC hebben
tis moeilijker om hem (dit soort ) heel te houden
de meesten hebben niet de beheersing om rustig ????? op te trekken
En rustig met dit soort auto;s is nog altijd sneller als de gemiddelde golf gt /bmw M honda v tec /S
stoer gas geven is simpel
Maar de paarden onder de voet houden ipv in de boomis lastiger
Jan
wat is er mis met je mooie tanker ketel wagen
In echie rijden er ook minder mooie dingen rond
en als tie isgekeurdtot 68 is dat in jou tijdperk gedaan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12581 Gepost op: 21 maart 2017, 06:13:34 »
 ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12582 Gepost op: 21 maart 2017, 10:57:16 »

Ik woon hier in Flevoland op de zeebodem.....



Voor de betweters onder ons is het misschien wel leuk om te weten dat vóór het ontstaan van de Zuiderzee dit gebied gewoon land was. Niks geen zee.

Terug naar de lelijke ketelwagen (?) en de McLaren F1 uit 1967.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12583 Gepost op: 21 maart 2017, 12:41:43 »
En toch wil ik 'm ook weer niet kwijt. Raar hè?
Komt mooi uit, ik was ook niet geïnteresseerd  ;)

groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12584 Gepost op: 21 maart 2017, 15:34:51 »
@Ivo & @Jerry: als ik ooit eens in zo'n ding zou mogen rijden, dan zouden er twee dingen kunnen gebeuren, denk ik:
1. ik beroer het gaspedaal, de auto bokt een keer en slaat dan af
2. ik doe helemaal niks en ik sta ineens achterstevoren

Citaat
Voor de betweters onder ons is het misschien wel leuk om te weten dat vóór het ontstaan van de Zuiderzee dit gebied gewoon land was.

Inderdaad. De Zuiderzee is pas ontstaan tijdens de St.Eustachiusvloed in de eerste helft van het Salien, dat zou iedereen die de lagere school met goed gevolg heeft doorlopen moeten weten.

Citaat van: tuurtje
Ik woon hier in Flevoland op de zeebodem.....

Dus toch!  :o



Citaat van: Mr.Strandman - hoe toepasselijk
Komt mooi uit, ik was ook niet geïnteresseerd

Kijk, dat kan mij dan weer geen biet schelen.

Geen vraagteken, of liever gezegd, eigenlijk wel, maar er staat nog een boek over ketelwagens op stapel. Over ketelwagens voor chemische producten, voedingsmiddelen en dergelijke. Dan komt er wellicht meer klaarheid omtrent dit apparaat.