Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Keska
Vandaag om 16:41:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:36:02
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 16:27:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3680887 keer)

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12510 Gepost op: 13 March 2017, 23:55:36 »
hallo Jan.

Het gaat om het plaatjes model en die zwarte/witte foto.
Ik zie op de zwarte/witte foto, dat de 52er windleiplaten heeft en die rechthoekige dom.
De model heeft geen windleiplaten en de rechthoekige dom is ronder.

Is dat gewoon een andere 52 type?

Gr Sebas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12511 Gepost op: 14 March 2017, 12:58:37 »
Dat klopt en het is ook een andere tender.





Dit is het door Jan bewust onbesproken gelaten model van Trix (cat.nr. 22109). Valt buiten mijn periode, maar ik kon het niet laten. Ik kan haar altijd nog "Z-stellen" op een opstelspoortje in mijn Bw. Zo verkeerd vind ik dit model nog niet.



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12512 Gepost op: 14 March 2017, 14:05:54 »
Dus als ik het goed begrijp. Dan kan de tender als de locomotief uitgewisseld worden. Zolang de loc maar stoomafvoer had naar een condenstender.

Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12513 Gepost op: 14 March 2017, 14:35:03 »
Nou, zo simpel is het niet. De lokomotieven die met een Kondenstender werden gekoppeld waren behoorlijk aangepast. De afgewerkte stoom naar de Kondenstender afvoeren in plaats van door de schoorsteen naar buiten te jagen is niet zo moeilijk, maar dan moet je wel zorgen dat er op een andere manier trek in de vuurkist komt.
Afgezien daarvan werd niet alleen de afgewerkte stoom van de cilinders hergebruikt, maar ook die afkomstig van de lichtmachine/generator/dynamo, pompen enz, en bovendien die van één van de twee veiligheden.
Dat vergt nogal wat ombouw, zodat het niet zo heel erg simpel was maar even stuivertje te wisselen.
Daarbij is zo'n stoomleiding van voor naar achter ook net even iets anders dan gewoon een met een touwtje aan de een of andere stang gebonden dikke tuinslang.

De lok op de foto is er (volgens mij) eentje van Bw Kirchweye in Osnabrück, en daar kwamen ze pas na de oorlog terecht. In die tijd werden de loks vrij consequent van windleiplaten voorzien.
De zanddom van de Gützoldlok (zie vorige pagina) is wel degelijk ook van het hoekige type, en de lok is ook, hoewel met Kondenstender, een echte 52er.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12514 Gepost op: 14 March 2017, 15:17:24 »
Je fotos en en verhaaltjes blijven boeien.

 (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12515 Gepost op: 14 March 2017, 21:03:45 »
Dus volgens jouw Jan. Zijn de tender en de loc gebouwd als 1 unit. Dus je kon de loc of tender niet uitwisselen voor een andere loc of tender, als was het een condensloc of condenstender. De locs hebben op verschillende plekken hun slangen/buizen zitten om aansluiting tussen de loc en tender mogelijk te maken. Klopt nu mijn gedachten een beetje?

Gr sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12516 Gepost op: 14 March 2017, 21:22:34 »
@Sebas: als één geheel zullen lok en tender niet gebouwd zijn. Ik bedoel, aan een willekeurige Kondens-52er zul je wel elke andere Kondenstender kunnen koppelen. Maar je zult niet elke willekeurige 52er aan een Kondenstender kunnen koppelen zonder zo'n lok ingrijpend te verbouwen, en omgekeerd zul je in combinatie met een Kondens-52er aan een gewone tender niet veel hebben.

@Samuel: merci! Leuk om te horen dat m'n geknoei - tenslotte heb ik het zelfs na goed vijf jaar nog niet gepresteerd een ook maar enigszins toonbare baan te presenteren, in tegenstelling tot de schepper van het fantastisch gedetailleerde en kleurrijke Giannova - ook bij jou wel in de smaak valt.  :D

Met het stijgen van de temperatuur, ja inderdaad, ook in mijn hobbyhok, beginnen langzaamaan de kriebels weer een beetje op te komen.
Zo ging ik vannacht eens voorzichtig na wat ook alweer de stand van zaken was toen ik de laatste keer, inmiddels zo ongeveer een maand of vier, vijf geleden, de deur van dat hobbyhok achter me dichttrok.
Iets met ballast, en een seinhuis, een zgn Wärterstellwerk. Trekdraadkanalen - hmmm... ik moet ergens nog wat doosjes met van die dingen hebben liggen. Misschien binnenkort de boel eens aanpakken, onvoltooide projecten, boeken, tijdschriften en andere zooi die in de loop van die afgelopen maanden daar naar binnen is geschoven onder het motto: dat komen we later wel weer eens tegen eens op gaan ruimen en de nodige plannen trekken.

Want àls het mooie weer ineens en onverwacht als een dief in de nacht komt aangeslopen, dan moet je er natuurlijk wèl als de kippen bij zijn.


ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12517 Gepost op: 14 March 2017, 21:44:38 »
Er waren 3 tenders voor de Kondenslok Br 52

De 3'2'T15 met 6 radiatoren per kant, dat is de Trix versie.
De 3'2'T15 met 4 radiatoren, die mist de laatste rij openingen
De 2'2'T13,5 met 4 radiatoren en grotere propellers en 4 assen
Al deze tenders waren uitwisselbaar, de lange zijn na de oorlog afgevoerd omdat ze niet op de draaischijf pasten

Voor meer info: http://www.kondenslok.de/

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12518 Gepost op: 14 March 2017, 22:01:58 »
Van de 5 assige tenders zijn na de oorlog 20 stuks omgebouwd naar Grossraumwagen KKt 46. Deze wagens waren speciaal voor getreide bestemt. Eigenlijk wel geinig een 5 assige goederenwagen. Kruger modellbau heeft deze in het assortiment.

Groet Harry

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12519 Gepost op: 14 March 2017, 22:19:59 »
Ik moest even opzoeken wat "getreide" betekende: graan  :)


Linkje KKt 46:
http://krueger-modellbau.de/kmb/index.php?p=main.details.ho63026
« Laatst bewerkt op: 14 March 2017, 22:23:03 door Rondje_HO »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12520 Gepost op: 14 March 2017, 22:38:49 »
3 types... ik dacht twee. Maar goed, ik heb me er dan ook nog niet echt uitputtend in verdiept.  :angel:

Niet alleen Kruger, ook Fleischmann had zo'n voor het transport van koren omgebouwde wagen in het assortiment. Vierassig, dus een toevoeging, geen dubbelproduct.



Ik zou het even moeten opzoeken, maar ik geloof dat ze niet zo heel erg lang dienst hebben gedaan. Afgezien daarvan hebben die wagens ook niet bij bosjes rondgereden. Maar 't is natuurlijk wel iets aparts, zeker eentje met een een drie- en een twee-assig draaistel.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12521 Gepost op: 14 March 2017, 23:19:42 »
Dank je wel Jan voor je uitleg.
Dat was ook mijn gedachten. Ze werden los gebouwd van elkaar. Ze konden onderling uit gewisseld worden.
Zo lang het maar geen normale 52er aan condenstender of normale tender aan een condens 52er kon.
Dat snapte ik ook wel.
Mij ging het om, dat ze onderling uitgewisseld konden worden. En dat kunnen ze.

Dank je wel.
Gr Sebas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12522 Gepost op: 15 March 2017, 11:07:52 »
Geen probleem, Sebas.
Hoewel de tenders dus wel uitgewisseld konden worden, betwijfel ik of dat wel zo vaak gebeurd is. Hoewel...
Vanaf de eerste 52Kon, de 52 1850, werden de loks gekoppeld met de 3'2'T16 gekoppeld, met de 5-assige tender dus. Daarmee kreeg de lok een totale asstand van 23.185 mm, waardoor draaien op de in Duitsland meest voorkomende draaischijf van 23 meter niet mogelijk was. Vanaf lok 52 1987 werd de 4-assig tender gebruikt, de 2'2'T13,5, waardoor de asstand verkleinde tot 21.755 mm en het draaien op de 23m-schijf mogelijk werd.

Wat mij dan weer de volgende associatie ontlokt: al sinds jaar en dag heeft Roco een draaischijf in het programma. Die draaischijf bevindt zich ook in Bw Lümmeln, tot volle tevredenheid.

Tot volle tevredenheid?
Ik weet niet of je dat kent: het is bijna voorjaar, de kokmeeuwen krijgen een zwarte kop en het speenkruid bloeit volop, gisteravond heb je drie van de vier partijtjes badminton gewonnen, de vrouw had een leuke verrassing bij het wakker worden, in de mail vond je een leuk briefje van één van de kleinkinder en op de bankrekening staat nog genoeg om het, als het allemaal een beetje meezit, tot het eind van de maand te kunnen uitzingen.
En toch... langs de rand van je duimnagel zit zo'n los velletje dat, elke keer als je even in je neus peutert of je zakdoek wil pakken, nèt even blijft hangen en dan zo'n vervelend beetje geniepig pijn doet. Je ziet het nauwelijks zitten, laat staan dat je het tussen de tanden kunt krijgen om het dan maar helemaal weg te trekken, ook al doet dat even echt een beetje pijn, maar dat is dan zomaar weer over - als het lukt, maar dat lukt dus niet.

Dat heb ik dus ook met die draaischijf van Roco. De meest voorkomende draaischijf in Duitsland was de 23m-schijf, zo ook in Lümmeln. De Roco-schijf verbeeldt echter een 21m-schijf. Niks mis mee, want alle Lümmelneraner loks kunnen er op gedraaid worden - op eentje na, de 45er, maar goed, die kan ook gedriehoekt worden. Maar 't is en blijft een 21m-schijf.



En die van GFN is een 26m-schijf. Daar waren er in Duitsland zo ongeveer 2,3 van te vinden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12523 Gepost op: 15 March 2017, 11:44:20 »
T ;is ook nooi goed Hë  :D
Weet niet bij roco,maar fleischmann heeft m al zo lang, dat ik denk dat die ook niet op exacte schaal is ,net als de oudere rijtuigen en locs

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT