Off-topic, maar dat is literatuur ook (@Peter: ):
Beschrijf nu eens de verschillen vanaf de flank gezien.
Oei, dan zou ik het ook niet weten Ik kijk dan altijd naar de tender. De br. 01 (tweecilinder) heeft volgens mij standaard een tender met vier assen, waar een br. 01.10 (driecilinder) een vijf-assige tender heeft.Nee, klopt niet helemaal De br. 01 in twee-cilinder uitvoering had de vier-assige tender en de drie-cilinder uitvoering de vijf-assige tender, maar beiden waren br. 01. De br. 01.10 was een andere versie van de br. 01 (ik geloof hogere max. snelheid, 150 km/u)
Goede literatuur en dan ook nog over het spoor is toch perfect
't Is een heerlijke zomeravond en ik zit op mijn gemak op het plat van het station te Arnhem, wachtend op de laatste trein om de reis naar Amsterdam weer te aanvaarden, en het is zo druk met vreemdelingen en echte 'gulle Geldersen', dat ik afgeleid word van de prettige beschouwingen van het schone landschap vóór mij, - waar zo schilderachtig Sonsbeek op de hoogte ligt, en rechts en links de spoorweg het golvende, vruchtbare terrein doorsnijdt, - om het gezelschap in het rond op te nemen. Grotendeels mensen door de spoorweg bijeengebracht, en die spoedig ook weer door de treinen van elkander zullen gescheiden worden. En de beschouwing van de trein leidt me ook dadelijk van die mensen af.Zo'n spoortrein wekt altijd eigenaardige gedachten bij mij....
De wind komt meer uit de hoek van de striparchitectuur, met name spoorgerelateerd, en dan kom je soms tot verrassende ontdekkingen.